Weet momenteel even niet goed waar het naar toe moet

Robi

Hega
Heb altijd erg veel plezier in het maken van muziek.
Of het nou is met eigen tracks (in Ableton etc), zingen (in een band), drummen, synths, gitaar etc.
Maar om heel eerlijk te zijn mis ik een echte focus.
Ook met het maken van eigen tracks heb ik soms het gevoel, dat er te weinig een idee achter zit en tevens hoor ik vaak ook dat tracks off-tune (kakofonisch) klinken.
Daarom wil ik ook meer met de kwintencirkel gaan werken.

Momenteel overweeg ik ook om binnenkort een Casio LK-280 te gaan aanschaffen.
Niet zozeer vanwege de sounds, maar vooral omdat ik dan kan leren om beter melodieën te gaan spelen en alles beter op elkaar te laten klinken (melodieuzer).

Tevens ben ik wellicht ook nog wel geïnteresseerd in de Roland JD-xi, aangezien je hier veel mee kunt en deze ook een analoog gedeelte heeft.
Anderzijds kan ik veel ook in Ableton doen, dus over een eventuele aanschaf heb ik nog mijn twijfels.

Om terug te komen op het 1e gedeelte.
Wie herkent dit eigenlijk?

Klinkt alsof je te hard probeert. Maak dingen die je zelf leuk vind, zonder beperking van genres/hoe iets hoort etc. Het gaat er uiteindelijk toch om dat je zelf plezier hebt, als een ander dat ook heeft van jou muziek is dat mooi meegenomen.
Mocht je vast zitten met melodie, gebruik dan 1 scale (in ableton zit een mooi midi fx die dit voor je doet). Speel wat random toetsen om te horen of de scale past bij de sfeer van je nummer en bouw daarna elk spoor mbv dezelfde scale. Is het ieder geval niet off-key.

Al eens een bandje geprobeerd ?
Of muzieklessen volgen
Beetje verandering van spijs doet eten ...

Maar om heel eerlijk te zijn mis ik een echte focus.
Ook met het maken van eigen tracks heb ik soms het gevoel, dat er te weinig een idee achter zit
Het klinkt alsof je een beetje richtingloos bent, dat overkomt de besten.
Toch begint het vaak met een melodie, iets wat pakt, een bepaald gevoel heeft of een zekere sfeer.
Dat moet eerst goed zijn anders gaat het nergens naartoe.
Zoek wat dat betreft je stem, je comfortzone zeg maar.
Luister naar de artiesten die je aanspreken en kijk hoe hun de nummers opbouwen.
Ontleed dat wat hun song hun song maakt, het eigene zeg maar, kijk ook naar interviews en lees hoe hun aan inspiratie komen.
Er zijn ook artiesten bijv Neil young die altijd een dictafoon bij zich heeft want inspiratie heb je niet altijd maar op het moment dat het zich voordoet neemt hij het meteen op, hoe basaal ook, hij neuriet wat of zingt wat woorden in.
Charles Aznavour zei een keer in een interview dat hij elke middag een uurtje achter de piano zit en als iemand 'm dan bezig ziet zouden ze denken dat er een mongool bezig is verklaarde hij want dan zat hij maar wat te doen en af en toe doet het magische moment zich voor.
Zoek mensen die zich verwant voelen met jou qua stijl want twee is meer dan de som der delen wat dat betreft.
Je bent zanger dus zing 'ns over dat wat je bezighoudt of over iets wat je wilt vertellen, zo deed Toon Hermans het ook.
En nou zijn Aznavour en Hermans waarschijnlijk niet de mensen die voor jou als voorbeeld dienen maar het is meer om even te laten zien dat het soms over simpele dingen gaat.
Paul McCartney idem dito, die zingt ook over de meest eenvoudige dingen maar menigeen mocht willen dat ze zoveel goeie songs schrijven als hem.
Bob Dylan en Joni Mitchell vertolkten hun eigen visie op iets dus ze vertelden wat ze ergens van vonden op hun manier en meestal begint dat met een tekst en een paar akkoorden.
En zoals al eerder gezegd, maak plezier daar begint het mee, hoe simpel ook.

Ik heb een Roland jd xi en het is inderdaad een goed sketchbook om ergens mee te beginnen maar ik weet zeker dat goede songwriters er veel meer uithalen dan mijzelf.
Ik zit gewoon maar wat te klooien en soms vind ik iets heb ik er echt plezier mee en stap ik met een goed gevoel me bed in.

Laatst gewijzigd:
Bedankt voor jullie fijne en nuttige reacties.

Zelf zing ik ook nog een in een band.
Vind het lastig om eventueel ook nog bijvoorbeeld erbij gitaar en/of toetsen te spelen, want kan hierin mijn aandacht wat moeilijk verdelen.

Ben ook niet zo goed in toetsen spelen, vind het vooral erg leuk om met geluiden te freaken.
Dat heeft vaak wel als gevolg dat ik wat te ver hierin door ga en geen passende melodieën weet te creëren.
Daarom dacht ik eventueel ook aan die Casio LK-280 (voor bas, akkoorden, leads etc).
Heeft bijvoorbeeld Ableton ook nog 'hulpmiddelen' om passende melodieën te maken (bijvoorbeeld voor leads oid)?

Of het nou is met eigen tracks (in Ableton etc), zingen (in een band), drummen, synths, gitaar etc.
te wijd versprijde focus? Het is allemaal leuk, maar als je er nou eentje moet kiezen om je voorlopig meer mee bezig zou moeten houden welke zou het dan zijn? En als je dat gedeeltje eens in duikt, lekker spelen, niet te veel nadenken

Ik zou dan proberen om een rock album te maken en die dan omzetten in een techno versie en proberen zo minimaal te blijven. }:|

Wat soms ook een valkuil is waar ik zelf vaak intrap is dat ik probeer een te complexe melodie te maken. Dat lukt dan niet en raak je gefrustreerd. Wat soms beter werkt is een paar hele simpele melodieen maken met hetzelfde instrument, en die stukjes melodie aan elkaar plakken, bijv. 3x de eerste en 1x de 2de melodie. Geen idee of het jou ook helpt maar dat werkt bij mij vaak goed. De druk is er dan af om iets complex te maken waardoor het weer leuk is, en toch wordt het eindresultaat niet te simpel

Dit overkomt mij ook vaak, ik denk dat dit eigen is aan mensen die veel verschillende instrumenten spelen. Ik zou me voor een track eerst eens proberen focussen op 1 instrument. Daar een mooie eerste laag mee opbouwen (niet te complex) en dan gaan layeren met de andere. In elk geval succes!

Ik geef toe dat ik ook meer met sounds aan het experimenteren ben dan dat ik tot hele tracks kom.
Misschien komt dat ook wel omdat ik pas sinds het afgelopen jaar met synths begonnen ben en het gewoon leuk vind om maar wat aan te klooien.

Misschien eis je iets teveel van jezelf; je zit gewoon graag te freaken terwijl je eigenlijk vind dat er een echte track gemaakt moet worden.
Althans; zo klinkt het als ik je woorden lees.
Wel 'ns gedacht aan loopen?
Je neemt eerst één ding op, bijv een basloopje of een paar akkoorden.
Dan kan je je aandacht volledig wijden aan de volgende laag, je zingt wat in bijv, dan hoef je in ieder geval niet je aandacht bij 2 dingen tegelijk te houden en zo bouw je het verder op.
En in bepaalde passages mute je een laag of meerdere lagen.
En hou 't om te beginnen simpel, moeilijke dingen komen later wel.

Is het een aardig idee als je 'ns een paar stukjes gefreak post en vraagt wat anderen ermee zouden doen?
Laat dit dan niet je van je eigen ding afbrengen waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet maar wellicht zitten er leuke tips bij waardoor je je horizon verbreidt en je mee verder kan.

Laatst gewijzigd:
Nog maar even iets.
Tomorrow never knows van de Beatles is een prachtig voorbeeld van een in de basis simpel begin van een drone waarna er een aantal loops opgenomen werd.
Ik vond het erg leuk om in een docu te zien hoe spannend dat indertijd was in vergelijking met nu want al wil je honderd keer iets opnieuw doen; geen probleem maar dat was toen wel even anders.
Veel mensen vinden het een te gek nummer waarin je kan zien dat een nummer vanuit een eenvoudig begin uiteindelijk kan uitgroeien tot een fantastische track waarbij het gefreak wat je graag doet uiteindelijk misschien in de latere lagen wel heel goed van pas komt?
Je gaat nogal door met freaken en dan geen passende akkoorden weet te vinden zeg je maar draai het om; eerst een simpele songstruktuur en dan freaken.

Ik zat vanochtend nog even te denken en als je wilt freaken dan gaat dat pas als je struktuur hebt.
Struktuur ontstaat door eerst een begin te maken met noten/akkoorden die door maatvoering en ritme een verdeling in tijd krijgen en je krijgt meteen richting in de muziek met een begin en eind punt.
Jazzmuzikanten zijn vaak de freakers/improvisators bij uitstek en die namen dan als uitgangspunt een bekend liedje zoals my favourite things of autumn leaves bijv.
Dat was hun huis en dat huis bevat vele kamers waarbinnen ze op avontuur gaan.
Ze zochten de randjes op maar ze hebben altijd een kader/thema en wat ze ook freaken; ze komen altijd weer thuis, daarom is een kader zo belangrijk hoe simpel ook.
Dan laat ik de free jazz maar even buiten beschouwing in deze.
Waarschijnlijk is geïmproviseerde jazz iets te ver als je nog lerend bent op een keyboard maar doe gewoon iets simpels met een paar noten, iets met een kop en staart wat je houvast geeft en daarbinnen leef je je uit.
Hoop dat je hierdoor iets meer richting krijgt in je muziek.:)

Heb, na lang wikken en wegen, besloten om toch maar een Casio LK-280 te gaan aanschaffen.
Ben vooral benieuwd naar bepaalde functies, waarmee ik mij wellicht betere vaardigheden kan gaan aanleren.

Wellicht dat ik op termijn ook nog een Roland MC-307 erbij ga nemen, want ik heb altijd goede ervaringen gehad met de MC-series.

Wil er toch nog het volgende aan toevoegen.
Soms denk ik weleens dat mijn 'veelzijdigheid' ook een minpunt kan zijn bij mij.
Heb echt zoveel muziekinstrumenten etc die ik fascinerend vind; lijk hierin van de hak op de tak te springen en kan hierin erg impulsief handelen.
Naast electronische instrumenten, vind ik akoestische instrumenten ook geweldig, zoals gitaar, percussie, drums etc.
Momenteel ben ik ook wel een beetje in de band van de autoharp.
Wat is dit een bijzonder instrument (PJ Harvey gebruikt deze ook ondermeer).
Financieel geeft het natuurlijk ook wel problemen en ik moet momenteel ook weer behoorlijk goed hier op letten.

Je zingt in een band zeg je..
Nou probeer dan eens melodielijnen te zingen.. neem die op met Ableton en converteer vervolgens de audio naar midi (rechtermuisknop, convert melody to miditrack)

Speel die midi dan af met een synth en tadaaaaa.. daar heb je je goeie melodie :)

Besef me ook terdege dat discipline ook erg belangrijk voor mij is en dat ik meer verdieping krijg in waar ik mee bezig ben.
Ook aangezien mijn interesse niet alleen bij zang en uiteraard synths ligt, maar ook bij percussie, drums, gitaar, songtracks op de pc etc (en wil me in de toekomst ook nog weer op basgitaar gaan richten wellicht).
Dat begint met elkaar behoorlijk veel te worden, alhoewel ik het allemaal erg leuk blijf vinden.

Heb afgelopen weekend met de band opgetreden en had hier best veel plezier in.
Toen ik daarna echter de filmopnames liet zien en horen was erg echter wel veel kritiek op mijn te hoge en iele stem.
Ik kon opzicht daar wel mee instemmen en sommige songs hadden beter in een andere, lagere toonsoort gespeeld kunnen en ook moeten worden.
Heb nu toch wel erg sterk gevoel dat ik erg op mijn bek gegaan.
Niet dat dit onoverkomelijk is, maar pijnlijk is het wel en het doet toch wel even wat met je.
Het is toch wel belangrijk dat ik mezelf beter leer kennen en mijn kwaliteiten beter kan gaan benutten.

Hé, waar heb je opgetreden? Had ik best willen zien.
Mijn eerste optreden met een band was ook een totaal drama. Het is later toch nog goed gekomen.
Je hebt er plezier in gehad en dat is belangrijk. Je hebt nu een aantal concrete punten waar je aan kunt werken en zo kun je stapje voor stapje jezelf blijven verbeteren.

Back