Elektron Digitakt: Eight voice digital drum computer & sampler

Beat making powerhouse

attachment.php

Compact, rugged and to the point. Digitakt is a formidable drum machine. With an astounding feature set and an exquisite digital sound engine, the stage is set for a striking encounter.
Rhythm is a fundamental part of music. Off-kilter beats, four on the floor workouts, polyrhythmic excursions all serve the same purpose. They provide musical structure and sometimes they even make us dance.
Digitakt is a new compact drum machine from Elektron. It contains all the necessary tools to make people move to the beat. A digital and highly flexible sound engine, sampling capability, a live-friendly sequencer, the means to control external MIDI gear. Round it off with a super crisp OLED screen and wonderfully tactile back-lit buttons. Done deal.
Drum machines are something of an Elektron speciality. With the Digitakt we show why.

Digitakt highlights

• 8 internal audio tracks
  • 8 dedicated MIDI tracks
  • 1 × Multi-mode filter per audio track
  • 1 × Assignable LFO per track
  • Delay and Reverb send FX
  • Sampling capability

• 64 MB sample memory
  • 1 GB +Drive storage
  • 2 × ¼” input & 2 × ¼” balanced output
  • 1 × High Speed USB 2.0 port
  • MIDI IN, OUT and THRU ports
  • Overbridge support

Attachments

• DigitaktWeb.jpg
    DigitaktWeb.jpg
    40,4 KB · Bekeken: 396
Last edited by a moderator:
Dan moet je echt goed je best doen hoor, wat je kunt echt veel locks maken. Uit de manual:

Up to 72 different parameters can be locked in a pattern. A parameter counts as one (1)
locked parameter no matter how many trigs that lock it. If for example the cutoff parame-
ter of the filter is locked on every sequencer step, there are still 71 other parameters that
can be locked.

Dat is wel interessant want bij mijn RM1X gaat de processor over de kop als je wat veel midi CC's record. Dan wordt hij echt heeeeeel traaaaaaaaag :D.

op elektron spul gaat dat echt zonder enige hickupoid
die seqs zijn wel behoorlijk briljant
ik vind de variabele scaling op de knoppen ook vrij briljant, dat werkt supergoed

Sampler en midi sequencer. 8 audio tracks en 8 midi tracks, met een kick-start sequencer.

Wat bedoel je met een kick-start seq?

Maar ik zoek juist een module om mijn eigen drums te bouwen, dus denk dat dit dan toch niet wat voor mij is..

Morgen komt ie biinnen! Eens kijken of ie alle sequences uit de Midibox Seq V4 op wil nemen :)

4 qua midi. Dat kan nog wel eens een probleem worden bij het overzetten van je midibox sequences.

Ja 4 noten idd. Maar hij doet het iets beter met note offs, check cuckoo filmpje. Je kan met iets meer overlap spelen geloof ik...

Filmpje gezien, in alle eerlijkheid overtuigde het mij meer qua totale onbruikbaarheid van de Octa als midi sampler voor iets anders dan drums dan dat het mij enthousiasmeerde voor de Digitakt qua midi sequencer. Neem nou gewoon op wat ik speel!

Ik snap best dat mensen geen computer willen maar of de tirannie van de hardware sequencer nou echt zoveel beter is, ik weet het niet...

Niemand last van crashes?

Ik vind het niet leuk om hier de zuurpruim uit te hangen, maar mijn ervaring met de DT was uiteindelijk een stuk minder positief. Toen ik de midi in/output en monitoring tegelijk ging gebruiken ging het snel mis met de stabiliteit van de Digitakt en had ik regelmatig vastlopers/crashes en lees op Elektronauts dat ik niet de enige ben (firmware 1.04)

Enfin, als die bugs er niet waren geweest was het voor mij een perfect bakkie geweest.. Helaas heb ik geen tijd voor crashes, maar wellicht had ik een speciaal geval haha.

Ik probeer het volgend jaar wellicht nog wel een keer ;)

Holy sh%^^^>>>ttt
Waarom heb / zeg jij dit nou?... Ik zat nl. steeds meer serieus aan een Digitakt te denken. Misschien dan toch maar iets meer uitgeven en voor de MPC Live gaan? Maar of dat dan wel het perfecte bakkie is?...

Hehehe vanwege vermeende bugs in de digtakt een MPC Live overwegen, non de jus :D

Ik heb dit weekend mogen spelen voor toch wel de beste muziekzaak van Schotland en daar waren vrijwel alle Live's terug gebracht wegens bugs en simpelweg niet functioneren. En Akai/numark heeft nogal een reputatie wat dit aangaat.

Elektron ook overigens, maar dat is vooral ook dat ze het vrijwel altijd, hetzij soms niet al te snel, oplossen.

Niemand last van crashes?

Ik vind het niet leuk om hier de zuurpruim uit te hangen, maar mijn ervaring met de DT was uiteindelijk een stuk minder positief. Toen ik de midi in/output en monitoring tegelijk ging gebruiken ging het snel mis met de stabiliteit van de Digitakt en had ik regelmatig vastlopers/crashes en lees op Elektronauts dat ik niet de enige ben (firmware 1.04)

Enfin, als die bugs er niet waren geweest was het voor mij een perfect bakkie geweest.. Helaas heb ik geen tijd voor crashes, maar wellicht had ik een speciaal geval haha.

Ik probeer het volgend jaar wellicht nog wel een keer ;)

Verklaar U graag nader want de DT interesseert me wel maar dan moet het wel goed werken. Zeker de midi tracks zijn voor mij belangrijk en onmisbaar.

Ik heb nergens last van, sterker... vind midi seq (overlap :) een pluspunt t/o van de OT, mis persoonlijk alleen de arp functie die je bij de OT per step kan instellen. DT heeft geen arp.

Holy sh%^^^>>>ttt
Waarom heb / zeg jij dit nou?... Ik zat nl. steeds meer serieus aan een Digitakt te denken. Misschien dan toch maar iets meer uitgeven en voor de MPC Live gaan? Maar of dat dan wel het perfecte bakkie is?...

Het kan zijn dat ik mijn jaar niet heb met nieuwe spullen, maar mijn MPC Live ervaring (die ik voor de Digitakt had) was ook om te janken.. Crashes, onstabiliteit, gare midi latency/timing.. Noem maar op. Ik werd op reddit flink naar beneden gehaald toen ik iets negatiefs over de MPC Live zei en zie toch steeds meer mensen tot eenzelfde conclusie komen, maar nogmaals.. van proberen kun je leren ;)

Er is een nieuwe firmware voor uit, maar verder heb ik er niet meer naar gekeken.

Toen de Digitakt mij ook liet zitten was ik er wel even helemaal klaar mee, maar heb nu een Deluge.. Nog geen crashes, maar heb er nog te weinig mee gedaan om hier een oordeel over te geven.. Tijd voor een anti GAS zalfje is het denk ik wel ;)

Verklaar U graag nader want de DT interesseert me wel maar dan moet het wel goed werken. Zeker de midi tracks zijn voor mij belangrijk en onmisbaar.

Ik kan alleen mijn ervaring delen en die was niet best. Kijk goed op het forum van de betreffende fabrikant is mijn advies.. Sommige hebben schijnbaar geen crashes/problemen dus het kan ook (wederom) een pechgeval zijn geweest.

Ik heb nergens last van, sterker... vind midi seq (overlap :) een pluspunt t/o van de OT, mis persoonlijk alleen de arp functie die je bij de OT per step kan instellen. DT heeft geen arp.

Kijk zo kan het ook :okdan:

Toen de Digitakt mij ook liet zitten was ik er wel even helemaal klaar mee, maar heb nu een Deluge.. Nog geen crashes, maar heb er nog te weinig mee gedaan om hier een oordeel over te geven..

Ik heb ook een Deluge (nu een paar weken), sinds deze op mijn bureautje staat heeft de Digitakt weinig liefde meer gekregen van mij. Toch vind ik de DT een fantastisch apparaat, maar heeft geen CV uit...

Na het installeren van het laatste OS toen het uitkwam heb ik geen problemen meer gehad en toch regelmatig veel dingen tegelijk gedaan. Midi sequencing, sampling, veel plocks. Ging prima. Daarvoor kon ik hem amper gebruiken zoveel crashte hij.

Ik heb dit weekend mogen spelen voor toch wel de beste muziekzaak van Schotland en daar waren vrijwel alle Live's terug gebracht wegens bugs en simpelweg niet functioneren. En Akai/numark heeft nogal een reputatie wat dit aangaat.

Ja, met die mpc live (& live) schijnt het ook een drama te zijn. Misschien te snel uitgebracht zonder al teveel te testen. Testen van alle functies kan nog meer tijd kosten dan het ontwikkelen van zo'n apparaat. :frons:

Back