Elektron Digitakt: Eight voice digital drum computer & sampler

Beat making powerhouse

attachment.php

Compact, rugged and to the point. Digitakt is a formidable drum machine. With an astounding feature set and an exquisite digital sound engine, the stage is set for a striking encounter.
Rhythm is a fundamental part of music. Off-kilter beats, four on the floor workouts, polyrhythmic excursions all serve the same purpose. They provide musical structure and sometimes they even make us dance.
Digitakt is a new compact drum machine from Elektron. It contains all the necessary tools to make people move to the beat. A digital and highly flexible sound engine, sampling capability, a live-friendly sequencer, the means to control external MIDI gear. Round it off with a super crisp OLED screen and wonderfully tactile back-lit buttons. Done deal.
Drum machines are something of an Elektron speciality. With the Digitakt we show why.

Digitakt highlights

• 8 internal audio tracks
  • 8 dedicated MIDI tracks
  • 1 × Multi-mode filter per audio track
  • 1 × Assignable LFO per track
  • Delay and Reverb send FX
  • Sampling capability

• 64 MB sample memory
  • 1 GB +Drive storage
  • 2 × ¼” input & 2 × ¼” balanced output
  • 1 × High Speed USB 2.0 port
  • MIDI IN, OUT and THRU ports
  • Overbridge support

Attachments

• DigitaktWeb.jpg
    DigitaktWeb.jpg
    40,4 KB · Bekeken: 397
Last edited by a moderator:
Ja dat denk ik ook, een fijn schetsblok. Ik merk wel dat jij de digitakt op een andere manier gebruikt als dat ik het zou doen. Vandaar dat ik ook spreek over 'in mijn ogen wat gelimiteerde functies'. Maar goed, het is idd een drumsampler zoals je zegt.

Ik heb nog een vraag, wat toch wel belangrijk is voor mijn werkwijze..
Is het mogelijk om verschillende triggerpoints van een sample/break aan te slaan met de pads onder 1 audiotrack?

Als in... Ik wil een sample/break "opknippen" en deze opnieuw inspelen op een andere manier, is het mogelijk om een patroon in te spelen met de pads zonder de geknipte geluiden op te moeten delen onder de 8 audiotracks? Uiteindelijk knal ik het dus in een nieuwe volgorde met p.locks onder 1 audiotrack.

Ik hoop dat t een beetje duidelijk is ghehe

nee slicen doet ie niet helaas en ik verwacht dat ie dat nooit gaat doen
dat soort dingen is meer octatrack

het kan wel, maar hij pakt niet automatisch transients of 16en of zo.
je moet dus handmatig aan de gang
maar je kan ook de audiofile opnknippen in verschillende samples
en die verschillende samples met plocks op 1 spoor kwakken
je kan de verschillende slices niet bespelen op 1 spoor

nee slicen doet ie niet helaas en ik verwacht dat ie dat nooit gaat doen
dat soort dingen is meer octatrack

het kan wel, maar hij pakt niet automatisch transients of 16en of zo.
je moet dus handmatig aan de gang
maar je kan ook de audiofile opnknippen in verschillende samples
en die verschillende samples met plocks op 1 spoor kwakken
je kan de verschillende slices niet bespelen op 1 spoor

Ja dat had ik al begrepen idd en dat vind ik ook niet erg (automatisch of op transients knippen), ik bedoel het zoals je beschrijft met het opknippen in verschillende samples en dat op 1 spoor kwakken met p.locks. Of je deze verschillende slices dan ook kan bespelen onder 1 spoor. Maar dat kan dus niet blijkbaar.... alleen in programmeren

Dat is toch wel erg jammer, mss dat de octatrack dan toch meer iets is voor mij. Ik zal eens wat filmpjes bekijken en rondneuzen hier en daar voor info. Thanks voor je antwoord

Je kan wel de start van je sample locken per trigger.. dus toch wel een beetje :-)

Wat ik ook echt geniaal vind, is dat je de quantize kan toepassen van 0 tot 127. Dus als je live in speelt, dan is 0 heul erg menselijk, en 127 heel strak op de note. Maar bij die 127 heeft het ding nog steeds een hele fijne swing. Ik kan het niet helemaal plaatsen, maar de sequencer lijkt best menselijk ofzo..

Ik heb um ook aangeschaft als sequencer. Dat ie ook kan samplen is fijn. Live een akkoord aanslaan, opnemen, start punt bepalen en afspelen is binnen een minuut gedaan. Als ik live speel, dan doe ik dat samen met iemand, een soort electronic warfare. Dus er is om en om tijd om iets aansluitens te maken. Live is dan ook echt live.. waarbij de Rytm vol zit met samples en kits, en ik alleen maar in een track blijf zitten en die steeds wis en opnieuw inspeel met andere samples. Zo ook met de Digitakt. Misschien heeft mijn crash de laatste keer dan ook te maken met de hoeveelheid bagger die dat ding via USB ontvangt die ie niet hoeft te vreten.. toch maar eens een paar midi filters aan zetten in de iConnect MIDI..

1. Hoe zit het nu met crashes van dit apparaat? Ik lees echt heel erg uiteenlopende dingen namelijk..

6. Kan de digitakt crossfade loopen of loopen via een forward-reverse manier? Of alleen forward of in reverse

1. Ik heb hem al aardig wat keer opnieuw op gestart omdat ik ie ineens geen midi meer stuurt vanaf een encoder, of geen midi meer ontvangt van logic. Vind het zelf geen probleem, want het is niet zo vaak dat het onwerkbaar is en ik ga er vanuit dat met de volgende update de boel kwa midi wat stabieler zal zijn (het is een bekend probleem).

6. Ik heb er zelf niet mee ge-experimenteerd, dus weet niet of je ermee kan bereiken wat je wilt, maar je zou volgens mij met twee manier dit kunnen doen: parameter lock de playback richting per step of zet de lfo op de playback richting.

Overigens over workflows gesproken. Ik heb begrepen dat het niet mogelijk is om parameters globaal aan te passen. Wat ik bedoel is, ik heb 10 patterns, ik verander de panning van een sound in pattern 1. Nu moet ik dat pattern voor pattern doorvoeren om dat overal te krijgen. Een behoorlijk workflow killer als je patterns maken en soundshaping te gelijker tijd doet. Je past iets aan, denkt 'woaa dat klinkt vet' en dan kan je alles stoppen om te gaan copy pasten.

Ik kan me voorstellen dat het standaard werkt zoals het werkt, maar ik kan me toch ook voorstellen dat ik niet de enige ben die voor een complete 'song' paramters zou willen wijzigen. Panning, reverb send, overdrive, envelopes etc. Of is dit echt een gedacht van iemand dit gewend is met een daw te sequencen en is deze werkwijze normaal op dit soort apparaten? Had al begrepen dat het op de electribe ook zo werkt, dus heb zo mijn vermoeden... ;)

Kan iemand me vertellen of dit hetzelfde werkt op een Rytm? Zit daarop te azen, maar misschien moet ik me dan eerst even een nieuwe workflow aanmeten en bekijken of ik dat lekker vind werken.

Overigens over workflows gesproken. Ik heb begrepen dat het niet mogelijk is om parameters globaal aan te passen. Wat ik bedoel is, ik heb 10 patterns, ik verander de panning van een sound in pattern 1. Nu moet ik dat pattern voor pattern doorvoeren om dat overal te krijgen. Een behoorlijk workflow killer als je patterns maken en soundshaping te gelijker tijd doet. Je past iets aan, denkt 'woaa dat klinkt vet' en dan kan je alles stoppen om te gaan copy pasten.

Ik kan me voorstellen dat het standaard werkt zoals het werkt, maar ik kan me toch ook voorstellen dat ik niet de enige ben die voor een complete 'song' paramters zou willen wijzigen. Panning, reverb send, overdrive, envelopes etc. Of is dit echt een gedacht van iemand dit gewend is met een daw te sequencen en is deze werkwijze normaal op dit soort apparaten? Had al begrepen dat het op de electribe ook zo werkt, dus heb zo mijn vermoeden... ;)

Kan iemand me vertellen of dit hetzelfde werkt op een Rytm? Zit daarop te azen, maar misschien moet ik me dan eerst even een nieuwe workflow aanmeten en bekijken of ik dat lekker vind werken.

Je kunt de track als sound opslaan en die op elke track in andere pattern toewijzen. Je kunt ook de sound copyen en pasten in elke pattern. Dit kan ook met pages, die kun je copyen en pasten. Dit versnelt het proces aanzienlijk ;)

Wat voor mij overigens wel een flinke smet op dit leuke apparaat is, is dat een live-ge-recorde automation op een track met een melodie (chromatisch ingespeeld) nergens naar klinkt omdat elke trigless lock die zo ontstaat als waarde noot c3 meekrijgt.

Je kunt de track als sound opslaan en die op elke track in andere pattern toewijzen.

En dan kan je in een pattern wijzigingen maken die worden doorgevoerd naar de andere patters? (edit: vanavond in ieder geval eens induiken :) )

Je kunt ook de sound copyen en pasten in elke pattern. Dit kan ook met pages, die kun je copyen en pasten. Dit versnelt het proces aanzienlijk ;)

Dat versnelt het zeker, maar het is nog steeds niet echt bevoordelijk voor mijn workflow. Maar zoals ik al zei, het is voor mij ook wennen om -zo goed als- buiten de computer te blijven (behalve recording en wat processing).

En dan kan je in een pattern wijzigingen maken die worden doorgevoerd naar de andere patters? (edit: vanavond in ieder geval eens induiken :) )

Dat versnelt het zeker, maar het is nog steeds niet echt bevoordelijk voor mijn workflow. Maar zoals ik al zei, het is voor mij ook wennen om -zo goed als- buiten de computer te blijven (behalve recording en wat processing).

Nee dat werkt niet. Je kunt wel de trigs in een track copyen naar een track in andere pattern. Paar shortcuts voor copy etc:

TRK+copy = copy sound
FUNC+copy in grit recording mode = copy alle trigs op een track (digi zegt "copy track")
Func+copy met grit recording mode uit = copy pattern in z'n geheel
Page button + copy = copy amp/filt/lfo etc. Page. Werkt ook met delay en reverb pages
Een of meerdere trigs ingedrukt houden + copy = copy trigs

Dit werkt uiteraard allemaal ook met paste en clear. :). Ik ben er nu vrij snel in geworden en voer edits vrij eenvoudig door. Ik heb een wel iets andere workflow denk ik, daar ik maar max 3 a 4 patterns per groove gebruik.

ok, thanks voor de shortcuts. Pattern en track al veel gebruikt, Maar die multi trig and pages zijn ook wel erg handig!

Ik zit ook naqr de digitakt te kijken...maar..de workflow is heel erg wennen. Uit mijn perspectief betekent dat vaak slechte interface. (Ik ben interface ontwerper...voor software welliswaar). Maar hoor aan de andere kant vaak ook positieve berichten.

Wat ik wil is eigenlijk een setje samples van Linndrum, 808/909 etc erin knallen en lekker op knoppen rammen en step sequencen. De digitakt kan meer natuurlijk. Maar ik twijfel of ik dan njet beter een old school Akai sampler kanngebruiken (s3000xl is betaalbaar nu). Of een Electribe S met wat samples...of een beatstep/sparkle aanschaffen en samples in Groove Agent (vst) laten spelen... Ik weet het niet :-(

Een s3000xl heeft geen garantie meer. Een s3000xl kan je niet op rammen. Een Electribe S heeft een Electribe geluid.

Wat je wil is eigenlijk een setje samples van Linndrum, 808/909 etc erin knallen en lekker op knoppen rammen en step sequencen: Dat kan best prima op de Digitakt. De knopjes drukken lekker, het ding heeft best veel blaf/punch/oemf hoe het dan ook mag heten, voelt solide aan, en ke jan er mee op de bank zitten. Gaat niet met een s3000.

Tof, thanks guys :-D ik ga nog ff naqr die trig conditions etc kijken :-)

Uit mijn perspectief betekent dat vaak slechte interface. (Ik ben interface ontwerper...voor software welliswaar).

Heb ook een interaction design achtergrond en moet zeggen dat ik erg positief verbaasd ben over de Digitikt. Patterns maken, inclusief interessante variaties in patterns zelf is echt super easy. En als je dan ziet wat je verder allemaal nog kan qua functionaliteit , met een beperkte interface, :halleluja

Dit was voor mij trouwens een video die mij over de drempel om er een te kopen haalde:

Back