Feedback en ideeën Synthforum Contest (2016)

schaarbakkes

Ingeburgerd
Tot en morgen kan er gestemd worden maar ik vrees da'k nie alles zal beluisterd en beoordeeld krijgen tegen dan.
Zijn er nog mensen met dit probleem?
Zoja, zou het mogelijk zijn om er nog een weekje bij te doen ofzo?
Ik zou er graag door geraken maar dat lukt niet meer tegen morgen.

Last edited by a moderator:
Zelfde hier. Ok hem amper 10 nummers geluisterd en niet een gestemd. Bloos.

Ze hebben gezegd : Om alles overzichtelijk te houden is het niet toegestaan dat er tijdens de contest discussies worden gestart omtrent de contest of de reglementen. Alleen discussies ten behoeve van inzendingen zijn toegestaan

Dat moet je doen na de verkiezing.

het is al weken bekend en een week verlengen zal wellicht ook niet voor iedereen afdoende zijn.
laten wij gewoon aan de gestelde datum houden. Grens is gesteld, klaar op naar het volgende.

ander punt: hopelijk dit jaar weer eens een forum meeting?!!!!!

Elk jaar hetzelfde liedje. :(

Als je een nummer inzendt, vind ik dat je jezelf daarmee de verantwoordelijkheid geeft om ook de andere inzendingen te beluisteren. Als je daar geen tijd hebt, doe dan ook niet mee.

Niks tegen jou persoonlijk hoor, schaarbakkes, want er zullen meer mensen zijn in hetzelfde schuitje.

Trouwens, luister gewoon even naar mijn nummer, dat is toch de beste. :engel: ;)

Bericht door een moderator:
Zoals gezegd willen we geen discussies voeren terwijl de contest nog bezig is. De regels zoals die zijn vastgesteld blijven gelden.

Wel zijn er in de aanloop naar de contest een aantal mogelijk bruikbare ideeën en suggesties geopperd waar we graag over in discussie willen gaan, maar pas na afloop van deze editie!

(En je hebt nog meer dan 24 uur om te luisteren en te stemmen, dus ik zou zeggen .... :koffie: en :dj: )

Niet dat het makkelijk zal zijn om vrijwilligers te vinden.. maar is een onafhankelijke jury niet een idee?
Het stemmen is voor velen ieder jaar een probleem. nu het aantal deelnemers groter wordt is het toch best een behoorlijke kluif om elke inzending goed te hebben beluisterd. :)

Laatst gewijzigd:
er moet een anonieme inzending komen zonder namen. ook mag het nummer niet al zijn gepost ergens op internet. "je mag dus ook geen zieltjes winnen voor je track" ook geen antwoorden hoe en wat je hebt gebruikt hoe je het hebt gemaakt, dat kan allemaal na afloop.

mss wordt het dan te klinische dat zou kunnen.

Ik zou zeggen, geen stemmen en punten weer geven tijdens het stemmen, al is het ook wel weer een onderdeel van de fun.

Even een paar gedachtespinsels nav deze en vorige edities:

Aantal tracks
Het is fantastisch dat de contest zo populair geworden is, maar de keerzijde is dat iedereen geacht wordt in een relatief korte periode meer dan 100 tracks te beluisteren om een goede keuze te kunnen maken.

Dit jaar werd gevraagd om verlenging van de stemperiode, maar ik ben bang dat als we de periode langer maken enerzijds de aandacht verslapt en anderzijds dat er toch mensen zullen zijn die het dan een week uitstellen en alsnog in de knel komen. Een beetje zoals ik met mijn huiswerk vroeger :D

Ik zit te denken of we misschien iets met voorrondes zouden kunnen doen, of een jury die een shortlist bepaalt op basis van alle inzendingen om zo tot een soort 'finale' te komen met een behapbaarder aantal tracks.

Maar hier zitten ook nadelen aan, want hoe organiseer je die voorrondes, hoe bepaal je of een jury bekwaam en onpartijdig is, blijft de contest nog wel leuk als het zo wordt uitgesmeerd over een langere periode met meer rondes? Nodigt het dan nog wel uit voor beginnende of onzekerdere muzikanten om mee te doen? Een van de aardige dingen van de huidige opzet is de diversiteit aan tracks en de verschillende niveaus en de feedback die iedereen krijgt. Dat wil je ook niet weghalen denk ik.

De voordelen zijn duidelijk, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan.

Volgorde tracklisting
In ons deel van de wereld lezen we van links naar rechts en van boven naar beneden. Ook lijsten werken we van boven naar beneden af. Gecombineerd met het grote aantal tracks is hierdoor een reëel risico dat degenen verder onderaan de lijst vaker overgeslagen worden.

Het is lastig aan te tonen of dit een rol speelt; enerzijds lijken 2 opeenvolgende winnaars met een '1' in de username dit te onderbouwen, anderzijds was Warehousegroover 3 jaar geleden de winnaar en qua beginletter toch redelijk hekkensluiter. Maar het is wel een punt dat soms wordt opgeworpen en waar we over na moeten denken.

(On)partijdigheid
Ook dit jaar werden er weer opmerkingen/insinuaties gemaakt dat er sprake zou zijn van belangenverstrengeling en partijdigheid door mods en organisatoren die deelnemen aan de contest.

Dit heeft er onder andere toe geleid dat Dr. Van Lansberg zijn track uit de contest heeft teruggetrokken om de schijn van belangenverstrengeling tegen te gaan en dat vind ik echt doodzonde. Tenslotte zijn alle mods en admins hier vrijwilligers en muziekenthousiasten die net zo goed deel uitmaken van de community en dus ook mee willen kunnen doen met de leuke dingen!

We hebben in het voortraject en de regels geprobeerd zo transparant mogelijk hierin te zijn om dit te voorkomen, maar dit is schijnbaar niet genoeg gebleken.

Een directe oplossing heb ik niet; wellicht dat we de organisatie over zouden moeten laten aan iemand die zelf niet mee doet en/of niet in het mod/admin team zit (het vinden van iemand die dit wil/kan is al een klus op zich natuurlijk). Of misschien zouden anonieme inzendingen een richting kunnen zijn zodat niet bekend is welke tracks van mods zijn. Uitsluiten van mods/admins zou het ultieme offer kunnen zijn, maar daar sta ik zelf niet bij te juichen omdat ik altijd graag mee heb gedaan (ook in mijn pre-moderator dagen) en ook graag mee wil kunnen blijven doen.

Anoniem?
Er wordt weleens voorgesteld om met anonieme inzendingen te werken. Het voordeel van anonieme inzendingen is dat je vriendjespolitiek voor een groot deel kunt vermijden (al weet je natuurlijk nooit wat mensen in PB of chat tegen elkaar zeggen, veel leden kennen elkaar ook IRL en gaan privé met elkaar om).

Een ander voordeel is dat, in geval van veel inzendingen, niet alleen de bekende namen playtime krijgen maar ook de leden die normaal minder prominent aanwezig zijn of minder mensen op het forum kennen.

Tegelijkertijd vind ik de discussie in de threads ook leuk, en dat zou je dan kwijtraken.

Zichtbaarheid stemmen
Gedurende de stemperiode is het aantal stemmen zichtbaar en wie heeft gestemd. Dit maakt het spannend maar zorgt wellicht ook voor een bepaalde vooringenomenheid; tracks met weinig stemmen zullen wellicht minder aandachtig beluisterd worden en sneller worden geskipt dan tracks die al veel stemmen hebben gekregen. Omdat er al een waarde wordt toegeschreven aan de track voordat iemand misschien op de playknop heeft gedrukt is dit misschien niet goed voor de objectiviteit.

We zouden kunnen overwegen het hele stem gedeelte verborgen te houden tot het moment dat de stembussen sluiten. Hierbij mis je dan wel de 'wie gaat er vandaag aan kop' spanning, wat misschien weer een stuk van de beleving weg haalt? Toch iets om over na te denken.

Enfin, dit is voorlopig even mijn input voor de discussie - meer vragen dan antwoorden :D

Laatst gewijzigd:
er moet een anonieme inzending komen zonder namen. ook mag het nummer niet al zijn gepost ergens op internet. "je mag dus ook geen zieltjes winnen voor je track" ook geen antwoorden hoe en wat je hebt gebruikt hoe je het hebt gemaakt, dat kan allemaal na afloop.

mss wordt het dan te klinische dat zou kunnen.

Tja, anoniem maar dan zijn bepaalde mensen ook weer te herkennen.. maar opzich wel een idee. :)

Ik zou zeggen, geen stemmen en punten weer geven tijdens het stemmen, al is het ook wel weer een onderdeel van de fun.

Het weergeven van stemmen is natuurlijk ook een deel van de spanning en fun.. Wil natuurlijk niets veronderstellen.. maar als stemmen niet worden weergegeven werk je het al gemakkelijk in de richting van een "hoeveel vrienden heb jij?"contest :D

Anoniem?

Er wordt weleens voorgesteld om met anonieme inzendingen te werken. Het voordeel van anonieme inzendingen is dat je vriendjespolitiek voor een groot deel kunt vermijden (al weet je natuurlijk nooit wat mensen in PB of chat tegen elkaar zeggen, veel leden kennen elkaar ook IRL en gaan privé met elkaar om).

Een ander voordeel is dat, in geval van veel inzendingen, niet alleen de bekende namen playtime krijgen maar ook de leden die normaal minder prominent aanwezig zijn of minder mensen op het forum kennen.

Tegelijkertijd vind ik de discussie in de threads ook leuk, en dat zou je dan kwijtraken.

Zichtbaarheid stemmen
Gedurende de stemperiode is het aantal stemmen zichtbaar en wie heeft gestemd. Dit maakt het spannend maar zorgt wellicht ook voor een bepaalde vooringenomenheid; tracks met weinig stemmen zullen wellicht minder aandachtig beluisterd worden en sneller worden geskipt dan tracks die al veel stemmen hebben gekregen. Omdat er al een waarde wordt toegeschreven aan de track voordat iemand misschien op de playknop heeft gedrukt is dit misschien niet goed voor de objectiviteit.

We zouden kunnen overwegen het hele stem gedeelte verborgen te houden tot het moment dat de stembussen sluiten. Hierbij mis je dan wel de 'wie gaat er vandaag aan kop' spanning, wat misschien weer een stuk van de beleving weg haalt? Toch iets om over na te denken.

Weergave van stemmen tijdens de verkiezingsperiode, en het stemmen opzich, is voor iedereen weer een andere beleving. Je zou hierover kunnen stemmen natuurlijk :D
Uiteraard de stemmen achteraf weergeven (iets wat nu niet gebeurt) maar dat lijkt mij redelijk voor de hand liggend. :)

Anoniem inzenden kan inzendingen gelijkere kansen geven., maar dan moet je dus iets als strikte geheimhouding afzweren qua inzending.. :D lijkt me niet te doen/controleren idd.. moeilijk..

Ach, als mensen vals willen spelen, ookal valt er niet veel te winnen behalve wat pixels op een scherm, zullen ze dat steeds doen.
We doen t toch voor de lol, niet!
Al krijg ik maar een stem,,het is de moeite waard om mee te doen.
Is het niet net boeiend om de meest onpopulaire tracks te horen? Daar leer je wat anderen niet smaken, mensen moedig durven inzenden en werkt vast inspirerend. Ik ga op pukkelpop steeds naar onbekende namen kijken ipv fookin' mainstream

Volgorde tracklisting
In ons deel van de wereld lezen we van links naar rechts en van boven naar beneden. Ook lijsten werken we van boven naar beneden af. Gecombineerd met het grote aantal tracks is hierdoor een reëel risico dat degenen verder onderaan de lijst vaker overgeslagen worden.

Het is lastig aan te tonen of dit een rol speelt; enerzijds lijken 2 opeenvolgende winnaars met een '1' in de username dit te onderbouwen, anderzijds was Warehousegroover 3 jaar geleden de winnaar en qua beginletter toch redelijk hekkensluiter. Maar het is wel een punt dat soms wordt opgeworpen en waar we over na moeten denken.

Ik vind inderdaad dat het niet goed is dat mensen een cijfer vooraan in hun naam plaatsen omdat die mensen ook bovenaan de lijst staan dus ik zou er voor zijn dat oude bestaande leden hun naam aanpassen en in het regelement komt te staan dat nieuwe leden hun username niet met een cijfer mogen beginnen.

Anderzijds kan je ook de plaatsing aanpassen; oudste tracks bovenaan ongeacht de username zodat de oudste tracks niet vergeten worden en de laatste inzendingen niet bovenaan staan of degenen met veel reakties, laatste reakties of wat dan ook.

Het idee van geen naam bij de inzending lijkt een goed idee maar vriendjes stellen elkaar toch wel op de hoogte van hun inzending.

Zet ook in het regelement dat een inzending alleen geldig is als de tag hetzelfde is als de tracknaam waarmee geupload wordt.
Het is nu gebeurt dat er iemand inzond en als men de tracktag zag stond er een andere naam.
Dan is het lastig als je later wat tracks terug luistert om nog te achterhalen welke track dat was want op de lijst vind je 'm niet meer terug.

Het idee van voorrondes vind ik niet goed, het is juist leuk dat iedereen gedurende de hele contest meedoet en dus ook tot de laatste dag nog reakties krijgt of nog net een stem erbij.
Als sommigen toch al laat beginnen aan het luisteren/stemmen dan krijg je een vertekend beeld denk ik met een voorronde.

Nog iets; de doctor had een hele goede track ingeleverd maar trekt zich terug op moment van stemmen tellen.
Ik vind dat niet nodig, we mogen ervan uitgaan dat iemand die inzend zich niet met de telling bemoeit.

Laatst gewijzigd:
Verrek, dat had ik niet eens onthouden. Mijn al dan niet influisterde naam was van de poster. Maar je hebt gelijk.

Aan de andere kant. De winnaar van dit jaar stond vorig jaar ook bovenaan en is toen op plek 34 geëindigd. Voor de ene deelnemer brengt die 1 kennelijk meer geluk als voor de andere :)

Ow.. en ik vind het ook niet kunnen om juist tijdens de verkiezingsperiode je Hoola hoop voor groot onderhoud weg te brengen.. ;) dat van dat gat er in wist je al veel langer :D

Back