Even een paar gedachtespinsels nav deze en vorige edities:
Aantal tracks
Het is fantastisch dat de contest zo populair geworden is, maar de keerzijde is dat iedereen geacht wordt in een relatief korte periode meer dan 100 tracks te beluisteren om een goede keuze te kunnen maken.
Dit jaar werd gevraagd om verlenging van de stemperiode, maar ik ben bang dat als we de periode langer maken enerzijds de aandacht verslapt en anderzijds dat er toch mensen zullen zijn die het dan een week uitstellen en alsnog in de knel komen. Een beetje zoals ik met mijn huiswerk vroeger
Ik zit te denken of we misschien iets met voorrondes zouden kunnen doen, of een jury die een shortlist bepaalt op basis van alle inzendingen om zo tot een soort 'finale' te komen met een behapbaarder aantal tracks.
Maar hier zitten ook nadelen aan, want hoe organiseer je die voorrondes, hoe bepaal je of een jury bekwaam en onpartijdig is, blijft de contest nog wel leuk als het zo wordt uitgesmeerd over een langere periode met meer rondes? Nodigt het dan nog wel uit voor beginnende of onzekerdere muzikanten om mee te doen? Een van de aardige dingen van de huidige opzet is de diversiteit aan tracks en de verschillende niveaus en de feedback die iedereen krijgt. Dat wil je ook niet weghalen denk ik.
De voordelen zijn duidelijk, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan.
Volgorde tracklisting
In ons deel van de wereld lezen we van links naar rechts en van boven naar beneden. Ook lijsten werken we van boven naar beneden af. Gecombineerd met het grote aantal tracks is hierdoor een reëel risico dat degenen verder onderaan de lijst vaker overgeslagen worden.
Het is lastig aan te tonen of dit een rol speelt; enerzijds lijken 2 opeenvolgende winnaars met een '1' in de username dit te onderbouwen, anderzijds was Warehousegroover 3 jaar geleden de winnaar en qua beginletter toch redelijk hekkensluiter. Maar het is wel een punt dat soms wordt opgeworpen en waar we over na moeten denken.
(On)partijdigheid
Ook dit jaar werden er weer opmerkingen/insinuaties gemaakt dat er sprake zou zijn van belangenverstrengeling en partijdigheid door mods en organisatoren die deelnemen aan de contest.
Dit heeft er onder andere toe geleid dat Dr. Van Lansberg zijn track uit de contest heeft teruggetrokken om de schijn van belangenverstrengeling tegen te gaan en dat vind ik echt doodzonde. Tenslotte zijn alle mods en admins hier vrijwilligers en muziekenthousiasten die net zo goed deel uitmaken van de community en dus ook mee willen kunnen doen met de leuke dingen!
We hebben in het voortraject en de regels geprobeerd zo transparant mogelijk hierin te zijn om dit te voorkomen, maar dit is schijnbaar niet genoeg gebleken.
Een directe oplossing heb ik niet; wellicht dat we de organisatie over zouden moeten laten aan iemand die zelf niet mee doet en/of niet in het mod/admin team zit (het vinden van iemand die dit wil/kan is al een klus op zich natuurlijk). Of misschien zouden anonieme inzendingen een richting kunnen zijn zodat niet bekend is welke tracks van mods zijn. Uitsluiten van mods/admins zou het ultieme offer kunnen zijn, maar daar sta ik zelf niet bij te juichen omdat ik altijd graag mee heb gedaan (ook in mijn pre-moderator dagen) en ook graag mee wil kunnen blijven doen.
Anoniem?
Er wordt weleens voorgesteld om met anonieme inzendingen te werken. Het voordeel van anonieme inzendingen is dat je vriendjespolitiek voor een groot deel kunt vermijden (al weet je natuurlijk nooit wat mensen in PB of chat tegen elkaar zeggen, veel leden kennen elkaar ook IRL en gaan privé met elkaar om).
Een ander voordeel is dat, in geval van veel inzendingen, niet alleen de bekende namen playtime krijgen maar ook de leden die normaal minder prominent aanwezig zijn of minder mensen op het forum kennen.
Tegelijkertijd vind ik de discussie in de threads ook leuk, en dat zou je dan kwijtraken.
Zichtbaarheid stemmen
Gedurende de stemperiode is het aantal stemmen zichtbaar en wie heeft gestemd. Dit maakt het spannend maar zorgt wellicht ook voor een bepaalde vooringenomenheid; tracks met weinig stemmen zullen wellicht minder aandachtig beluisterd worden en sneller worden geskipt dan tracks die al veel stemmen hebben gekregen. Omdat er al een waarde wordt toegeschreven aan de track voordat iemand misschien op de playknop heeft gedrukt is dit misschien niet goed voor de objectiviteit.
We zouden kunnen overwegen het hele stem gedeelte verborgen te houden tot het moment dat de stembussen sluiten. Hierbij mis je dan wel de 'wie gaat er vandaag aan kop' spanning, wat misschien weer een stuk van de beleving weg haalt? Toch iets om over na te denken.
Enfin, dit is voorlopig even mijn input voor de discussie - meer vragen dan antwoorden