Dance-gelden Buma/Stemra

Digimod

Really cool stuff
Ben je aangesloten bij de Buma/Stemra dan zal je 1 deze dagen Nieuwsbrief 45
ontvangen met informatie hoe ze in de toekomst dance gelden gaan verrekenen
aan de rechthebbende, hier was nog al verwarming over ontstaan omdat
de verdeelsleutel niet voor iedereen eerlijk was...

Voor meer informatie bezoek de Buma/semra site.

http://www.bumastemra.nl/

Het is een discussie zonder einde natuurlijk. Zo lang het niet mogelijk is om de DJ's te vragen een lijstje te maken met welke platen ze draaien (en dat zou natuurlijk heel erg kut zijn) moet er altijd met proxies gewerkt worden, en die zijn natuurlijk altijd inaccuraat.

Daarom ben ik niet zo blij met de agressieve manier waarop Buma/Stemra rechtenbescherming claimt (op de laatste pagina van het nieuwsbriefje staat bijvoorbeeld dat ringtones nu ook onder hun werk vallen). Want hoe groter de rechten en hoe meer proxies, hoe groter de vervorming.

Trouwens, weet je wat ik echt lomp vind? "Serieuze" muziek (oftewel muziek die niemand wil horen) krijgt een groter deel van Buma bij de herverdeling dan "lichte muziek" (oftewel alles wat goed verkoopt). In de praktijk betekent dit: de mensen die toch al subsidie van de overheid krijgen (moeten ze zelf weten maar ik hou niet zo van dat afhankelijke), pikken ook nog eens een deel in van mensen die wel hun geld in de echte wereld verdienen! En dan met kromme redeneringen zo van "het is zo moeilijk om zo'n stuk te schrijven". :r

UGH UGH maak ook muziek die niemand wil horen :D ,
Maar krijg geen eurocent subsidie , sorry om meteen iedereen op 1 hoop
te gooien dat is pas lomp :duivels:

Origineel geplaatst door slash
Het is een discussie zonder einde natuurlijk. Zo lang het niet mogelijk is om de DJ's te vragen een lijstje te maken met welke platen ze draaien (en dat zou natuurlijk heel erg kut zijn) moet er altijd met proxies gewerkt worden, en die zijn natuurlijk altijd inaccuraat.

Daarom ben ik niet zo blij met de agressieve manier waarop Buma/Stemra rechtenbescherming claimt (op de laatste pagina van het nieuwsbriefje staat bijvoorbeeld dat ringtones nu ook onder hun werk vallen). Want hoe groter de rechten en hoe meer proxies, hoe groter de vervorming.

Trouwens, weet je wat ik echt lomp vind? "Serieuze" muziek (oftewel muziek die niemand wil horen) krijgt een groter deel van Buma bij de herverdeling dan "lichte muziek" (oftewel alles wat goed verkoopt). In de praktijk betekent dit: de mensen die toch al subsidie van de overheid krijgen (moeten ze zelf weten maar ik hou niet zo van dat afhankelijke), pikken ook nog eens een deel in van mensen die wel hun geld in de echte wereld verdienen! En dan met kromme redeneringen zo van "het is zo moeilijk om zo'n stuk te schrijven". :r

Laat me raden.......jij maakt trance ? :P :kont:

toevallig zag ik dit berichtje.

Stemra is de enige stichting die winst maakt en geloof me der blijft veel geld ad strijkstok hangen.

Ik heb zo'n idee dat als men stemra eens gaat doorlichten er een enorme beerput open zal gaan.

Ik en vele anderen zitten daarop te wachten

Origineel geplaatst door Errol
toevallig zag ik dit berichtje.

Stemra is de enige stichting die winst maakt en geloof me der blijft veel geld ad strijkstok hangen.

Ik heb zo'n idee dat als men stemra eens gaat doorlichten er een enorme beerput open zal gaan.

Ik en vele anderen zitten daarop te wachten

Nou heb ik eigenlijk geen recht van spreken, want ik ben gelukkig niet bij die boevenbende aangesloten, maar misschien is het 'n idee voor iemand die veel met hun van doen heeft (veel releases, veel centjes, oid) en die idd Stemra van deze zaken verdenkt, hun es fijn 'n procesje aan te doen.

Er loopt momenteel een rechtszaak tegen de B/S vanuit de theaterwereld, maar hoe het daarmee gesteld is, weet ik niet. Trouwens, en ik kan het mis hebben hoor, maar was ID&T of een andere grote dancepromotor, ook niet in een of ander juridisch iets bezig, over de hoogte van de buma0gelden?

Laatst had B/S een kort geding aangespannen tegen de organisator van een low-profile festivalletje in het wereldberoemde Maarheeze. Dit omdat er bands optraden die zich in advo's geprofileerd hadden als cover-bands.
Zonder dat B/S een inspecteur gestuurd had, stuurden ze de organisator een rekening van 300 euro ofzow, terwijl niet te bewijzen was of er idd covers gespeeld waren. (ik weet niet OF dat gebeurt is, was er zelf niet bij)
De organisator weigerde te betalen, kreeg een kort geding aan z'n broek, maar B/S heeft het (gelukkig) wel verloren.

Eigenlijk is het te zot voor woorden, dat een bedrijf (stichting noemen ze zichzelf, tuuuuurlijk.....) dat de belangen zou moeten behartigen van muzikanten, niks anders doet als het diezelfde muzikanten moeilijk maken, rechtszaken beginnen (& verliezen 8) ) en meer van die tijdverspillende onzin.

B/S: doe maar es eindelijk wat in je statuten staat !!! en verder niks !

Origineel geplaatst door gemmetje
Laatst had B/S een kort geding aangespannen tegen de organisator van een low-profile festivalletje in het wereldberoemde Maarheeze. Dit omdat er bands optraden die zich in advo's geprofileerd hadden als cover-bands.
Zonder dat B/S een inspecteur gestuurd had, stuurden ze de organisator een rekening van 300 euro ofzow, terwijl niet te bewijzen was of er idd covers gespeeld waren. (ik weet niet OF dat gebeurt is, was er zelf niet bij)
De organisator weigerde te betalen, kreeg een kort geding aan z'n broek, maar B/S heeft het (gelukkig) wel verloren.

Eigenlijk is het te zot voor woorden, dat een bedrijf (stichting noemen ze zichzelf, tuuuuurlijk.....) dat de belangen zou moeten behartigen van muzikanten, niks anders doet als het diezelfde muzikanten moeilijk maken, rechtszaken beginnen (& verliezen 8) ) en meer van die tijdverspillende onzin.

B/S: doe maar es eindelijk wat in je statuten staat !!! en verder niks !

De meeste cd fabrieken die ik ken en waar we mee samenwerken hebben ook echt genoeg van de stemra.
Daar kunnen die jongens/meisjes die gewoon de regeltjes opvolgen niets aan doen maar de arraogante bestuursleden die met hun vette slee denken dat ze alles kunnen maken.

Wij doen hier zo'n 200 cd producties voor artiesten/kleineere platenmij in eigen beheer maar we hbben zoveel werk aan de administratie alleen al voor de stemra.

Ze maken veel fouten wat in houdt dat je soms per cd productie alleen al voor de stemra zo'n 6 facturen moet verwerken.

Een vd problemen is dat wij, als iemand een cd productie via ons wil laten doen hij altijd stemra moet betalen.
Ongeacht of hij lid is ja/nee of het zn eigen werk is ja/nee.

Als blijkt dat die geen lid is en het ook zn eigen werk is krijgt die zn geld terug.
Terug ja maar dan wel een jaar later.

Want de cd fabriek en wij willen geen risico lopen dat wij weer achter ons geld aan moeten als die artiest ineens lid wordt vd stemra.

Wat is nu het geval (alleen in nederland jongens):
Stel je voor dat je in januari 2003 een cd productie hebt gedaan.
Als je nu besluit om in datzelfde jaar in december lid teworden vd stemra dan gaat dat lidmaatschap per ingang van 1 januari 2003 in. Dat betekent dat er opeens geld moet worden afgedragen.
Dat houdt weer in dat de fabriek ad stemra moet dokken vanwege het contract wat ze met de stemra hebben.
Automatisch komt de fabriek weer naar ons toe en wij moeten dan maar zien of die artiest nog wel te traceren is laat staan dat die effe E. 1000,- of meer kan ophoesten.

Dat regeltje is zo ontzettend stom en ze willen het niet eens veranderen. Lekker zooitje he.
Ze doen geen moer voor je, leggen alle verantwoordelijkheid naar jou toe en dan hebben ze ook nog ns de macht om een fabriek die daar werkelijk niets aan kan doen, voor een paar dagen als straf stil te leggen.

Een vriend van mij die een cd fabriek heeft vertelde me dat ze een keer haden ontdekt dat ze illegale spelletjes aan het persen waren.
Met een code kon je die spelletjes nl activeren.
Hij belt de stemra en wat denk je? ze komen alles in beslag nemen en willen ook nog ns de fabriek stilleggen.

Wat mij betreft wordt het echt een keer tijd dat dit in de politiek besproken wordt.

Nou ben ik totaal NIET juridisch onderlegt ofzo, ken de wetgeving niet wat betreft auteursrecht e.d., maar is het niet mogelijk om de inning van gelden zelf te regelen ?

bv een constructie waarin meerdere producers/muzikanten/artiesten samen zorg dragen voor dit ?

B/S wordt dan Belangengroepering Synthforumleden o.i.d.

....of ben ik nou wel heeeel erg vaag aan het denken......

zijn zeker prutsers . een kennis van mij ook een mischa belde mij op met de vraag of ik een aantal tracks van hem op mn afrekening had .. hmmm nee maar hij wel 3 van mij :)

grrrr

Een vd problemen is dat wij, als iemand een cd productie via ons wil laten doen hij altijd stemra moet betalen.
Ongeacht of hij lid is ja/nee of het zn eigen werk is ja/nee.

Als blijkt dat die geen lid is en het ook zn eigen werk is krijgt die zn geld terug.
Terug ja maar dan wel een jaar later.

Want de cd fabriek en wij willen geen risico lopen dat wij weer achter ons geld aan moeten als die artiest ineens lid wordt vd stemra.

Ik wil hier even op inhaken.
Ik wil in het voorjaar een CD persing laten doen, en dit verhaal was me al opgevallen, en stoort me mateloos. Vooral gezien het feit dat dit bij een platenperser als Record Industry niet gebeurt. Die vragen een verklaring in eigen beheer ingevuld en wel, en ze leveren je een verklaring dat je niet bij de BUMA bent, en die vul je ook in. Als je platen geperst zijn, hoef je de BUMA kosten dus niet te betalen (ze worden bij de aanbetaling wel in rekening gebracht, maar bij de afrekening weer in mindering gebracht). Mijn vragen:

1- Waarom kan dit bij record industry wel, en bij een CD perser niet?
2- Is er een CD perser die op dezelfde manier werkt als Record Industry? Want met deze onzin, laat ik de bubs gewoon in het buitenland persen. Desnoods bij CZ media.

Origineel geplaatst door kratarknathrak
Ik wil hier even op inhaken.
Ik wil in het voorjaar een CD persing laten doen, en dit verhaal was me al opgevallen, en stoort me mateloos. Vooral gezien het feit dat dit bij een platenperser als Record Industry niet gebeurt. Die vragen een verklaring in eigen beheer ingevuld en wel, en ze leveren je een verklaring dat je niet bij de BUMA bent, en die vul je ook in. Als je platen geperst zijn, hoef je de BUMA kosten dus niet te betalen (ze worden bij de aanbetaling wel in rekening gebracht, maar bij de afrekening weer in mindering gebracht). Mijn vragen:

1- Waarom kan dit bij record industry wel, en bij een CD perser niet?
2- Is er een CD perser die op dezelfde manier werkt als Record Industry? Want met deze onzin, laat ik de bubs gewoon in het buitenland persen. Desnoods bij CZ media.

Interesant, uhh niet uit te spreken naam,8o) .
Zelfs in het buitenland moet je vooruitbetalen hoor.

Maar het kan zijn dat rec.ind. een contract heeft met de sabbam in belgie.
Daar geldt die idiote regel niet.

in ieder geval zoek ik het effe uit.
Tis nl wel een onderdeel van ons bedrijf en ik heb liever natuurlijk dat je bij mij perst dan bij GZ lodenice.

kijk trouwens wel uit met tjechische fabrieken.
Ik heb daar vroeger veel geperst en als je er niet veel verstand van hebt wordt je zo door ze genaaid.

wat kraknakattak(?) hierboven schrijft klopt precies..geldt ook gewoon voor Nederlanders..wij doen het ook zo en werkt perfect..gewoon netjes aangeven dat het eigen beheer is, en het buma-voorschot wordt weer verrekend met je...we zijn erg tevreden over RI!

Origineel geplaatst door olafmol
wat kraknakattak(?) hierboven schrijft klopt precies..geldt ook gewoon voor Nederlanders..wij doen het ook zo en werkt perfect..gewoon netjes aangeven dat het eigen beheer is, en het buma-voorschot wordt weer verrekend met je...we zijn erg tevreden over RI!

Interessant, ik denk als die cd fabrieken dat horen ze uit elkaar barsten van woede.

Als je ns wist wat een toestanden die gasten hebben met de stemra.
Ik ga het gelijk aan ze vertellen.

ik ken genoeg labels die helemaal niks aanmelden bij buma .. op afspraak krijg je gewoon rechtstreeks het geld . je hou meer over en tis veeeeeeel sneller .. of het legaal is is een andere zaak

errol is nu al vintage lid pfffff sommige maken wel erg snel carriere 8)

Origineel geplaatst door mischa
ik ken genoeg labels die helemaal niks aanmelden bij buma .. op afspraak krijg je gewoon rechtstreeks het geld . je hou meer over en tis veeeeeeel sneller .. of het legaal is is een andere zaak

Kijk, dat is ook niet oke lijkt me.
Als artiest wil je toch ook kunnen controleren hoeveel er van jouw product geperst is.

En sorry dat ik het zeg maar ik ken geen enkele label die ik daarin voor de volle 100% zou kunnen vertrouwen.

Het is inderdaad illegaal en daarom al veel linker.

Als de buma daarachter zou komen hebben ze het recht om dat bedrijf wettelijk an te pakken.
Dat houdt weer in dat de artiest weer de dupe kan worden van het verhaal.

Boetes enzo

Het blijft een moeilijk verhaal zolang die bestuursleden die regel van terugwerkende kracht niet willen veranderen.
Echt, Nederland is het enige land wat deze regel heeft.

Zo gebeuren er nog wel meer rare dingen bij de b/s

Origineel geplaatst door mischa
errol is nu al vintage lid pfffff sommige maken wel erg snel carriere 8)

Hoi Mischa,

Ik checkte je profiel vanwege je grappige opmerking.
Maar je link doet het niet. Tis maar dat je t weet of mischien al wist.

Moet ik anders maar wat minder ouwehoeren.:Z
Zeg het maar hoor.

overigens begint het hier weer behoorlijk druk te worden.

Kijk, dat is ook niet oke lijkt me.
Als artiest wil je toch ook kunnen controleren hoeveel er van jouw product geperst is.
En sorry dat ik het zeg maar ik ken geen enkele label die ik daarin voor de volle 100% zou kunnen vertrouwen.
Het is inderdaad illegaal en daarom al veel linker.
Als de buma daarachter zou komen hebben ze het recht om dat bedrijf wettelijk an te pakken.
Dat houdt weer in dat de artiest weer de dupe kan worden van het verhaal.

Dat moet je als label en artiest toch helemaal zelf weten. Als een artiest niet bij B/S is aangesloten zie ik geen probleem.
Label gewoon vertrouwen dat ze niet stiekem extra persingen maken en dan is er niks aan de hand.
Niet bij elk label gaat het om het grote geld hoor!

Back