Origineel geplaatst door gemmetje
Laatst had B/S een kort geding aangespannen tegen de organisator van een low-profile festivalletje in het wereldberoemde Maarheeze. Dit omdat er bands optraden die zich in advo's geprofileerd hadden als cover-bands.
Zonder dat B/S een inspecteur gestuurd had, stuurden ze de organisator een rekening van 300 euro ofzow, terwijl niet te bewijzen was of er idd covers gespeeld waren. (ik weet niet OF dat gebeurt is, was er zelf niet bij)
De organisator weigerde te betalen, kreeg een kort geding aan z'n broek, maar B/S heeft het (gelukkig) wel verloren.
Eigenlijk is het te zot voor woorden, dat een bedrijf (stichting noemen ze zichzelf, tuuuuurlijk.....) dat de belangen zou moeten behartigen van muzikanten, niks anders doet als het diezelfde muzikanten moeilijk maken, rechtszaken beginnen (& verliezen
) en meer van die tijdverspillende onzin.
B/S: doe maar es eindelijk wat in je statuten staat !!! en verder niks !
De meeste cd fabrieken die ik ken en waar we mee samenwerken hebben ook echt genoeg van de stemra.
Daar kunnen die jongens/meisjes die gewoon de regeltjes opvolgen niets aan doen maar de arraogante bestuursleden die met hun vette slee denken dat ze alles kunnen maken.
Wij doen hier zo'n 200 cd producties voor artiesten/kleineere platenmij in eigen beheer maar we hbben zoveel werk aan de administratie alleen al voor de stemra.
Ze maken veel fouten wat in houdt dat je soms per cd productie alleen al voor de stemra zo'n 6 facturen moet verwerken.
Een vd problemen is dat wij, als iemand een cd productie via ons wil laten doen hij altijd stemra moet betalen.
Ongeacht of hij lid is ja/nee of het zn eigen werk is ja/nee.
Als blijkt dat die geen lid is en het ook zn eigen werk is krijgt die zn geld terug.
Terug ja maar dan wel een jaar later.
Want de cd fabriek en wij willen geen risico lopen dat wij weer achter ons geld aan moeten als die artiest ineens lid wordt vd stemra.
Wat is nu het geval (alleen in nederland jongens):
Stel je voor dat je in januari 2003 een cd productie hebt gedaan.
Als je nu besluit om in datzelfde jaar in december lid teworden vd stemra dan gaat dat lidmaatschap per ingang van 1 januari 2003 in. Dat betekent dat er opeens geld moet worden afgedragen.
Dat houdt weer in dat de fabriek ad stemra moet dokken vanwege het contract wat ze met de stemra hebben.
Automatisch komt de fabriek weer naar ons toe en wij moeten dan maar zien of die artiest nog wel te traceren is laat staan dat die effe E. 1000,- of meer kan ophoesten.
Dat regeltje is zo ontzettend stom en ze willen het niet eens veranderen. Lekker zooitje he.
Ze doen geen moer voor je, leggen alle verantwoordelijkheid naar jou toe en dan hebben ze ook nog ns de macht om een fabriek die daar werkelijk niets aan kan doen, voor een paar dagen als straf stil te leggen.
Een vriend van mij die een cd fabriek heeft vertelde me dat ze een keer haden ontdekt dat ze illegale spelletjes aan het persen waren.
Met een code kon je die spelletjes nl activeren.
Hij belt de stemra en wat denk je? ze komen alles in beslag nemen en willen ook nog ns de fabriek stilleggen.
Wat mij betreft wordt het echt een keer tijd dat dit in de politiek besproken wordt.