Melodie gebruik naspelen/sampelen

Phye

Wreeeeep!
Ik speel met een paar ideeën voor tracks waar ik wil experimenteren met een melodielijn van een bestaand nummer uit een compleet ander genre.

Nu ben ik heel ver van/eigenlijk niet van plan muziek die ik maak commercieel aan te bieden. Maar vraag me toch af, mocht ik iets maken wat uiteindelijk ergens wordt gedraaid. In hoeverre moet ik vrezen voor Buma Stemra of andere instanties die politie spelen over bestaande/beschermde muziek?

Ik had iets gehoord over dat een sample niet langer mag zijn dan 4 sec. Maar ik had meer in gedachte bepaalde stukken na te spelen vervormen etc.

Is hier al een topic over, zijn er bekende regels. Is er een kanaal beschikbaar waar artiesten hun muziek ter beschikking stellen voor mixen? Of heeft iedereen die sample van de Red Hot Chilli Peppers, van "Other Side" gebruikt hier rechten voor betaald, bijvoorbeeld?

Op de site van Buma/Stemra is er voornamelijk een verband met het ontvangen van geld bij het gebruik van werken van anderen, dus door cd verkoop, of optredens met entree fee.

Is hier al een topic over?

De regel is simpel:

Als het onderdeel van het origineel een kenmerkend onderdeel is van het originele nummer, dan heb je voor gebruik van dat onderdeel de rechten nodig van de oorspronkelijke artiest ofwel de rechthebbende.

Heb je dat niet, is dat strafbaar en kan de originele artiest of rechthebbende aanspraak maken op eventuele inkomsten die jij ermee hebt gegenereerd.

Back