gezoem in opname hoe halen we dat weg

matrixxx

Ouwe rot
ik heb wat gitaar partijtjes opgenomen met iemand en deze meneer heeft een effecten kastje gebruikt en ik kom halvewege de opname er achter dat er een vervelende zoom toon in zit die hij uiteindelijk ook opgenomen heeft
om weer over nieuw te beginnen was niet de bedoeling omdat de partijtjes die ingespeeld waren giganties goed klinken

nu wil ik weten hoe ik dat gezoem weg kan filteren en met wat

zijn er plugins die dat kunnen of evt hardware

in cooledit heb je een functie die heet "noise reduction", selecteer een gedeelte waar je alleen maar die zoem hebt, kies die optie en vervolgens voor de optie "get profile from selection" sluit nu het scherm van de noise reduction.
Vervolgens selecteer je de hele wavevorm, kies weer voor noise reduction, het profiel dat je net gemaakt hebt staat er nog in, en klik gewoon op ok en hupsukee, zoem weg.
Pas wel op dat je niet een hele dikke zoem of ruis weg gaat halen, anders gaat je gitaarpartij blikkerig klinken......
Succes

een probleem ik heb geen cooledit

ik werk alleen met recycle , cubase sx en soms logic

is er een goede plugin daar voor

Gewoon eerst alles afmixen zoals je het zou willen hebben en dan de supertip van hardhouseraver uitvoeren op de stukken waar het irriteert. En je hoeft het niet strak alles weg te halen want je levert altijd in op het geluid. En zoemen kan wel maar in in stille stukken waar alleen die gitaar zit is dat wel lastig.

Er is uiteraard ook speciale software voor maar dat heb je er waarschijnlijk niet voor over (Sadie bijv). Noise reduction met een profile of een EQ met een hele hoge Q kan evt ook. Het tweede optie heeft het nadeel dat het laag weghaald en je dat niet bij kan EQ'en omdat dan die zoem weer naar de voorgrond komt want die zoem zal wel 50Hz of een harmonische daarvan.

Dat had je eigenlijk vantevoren bij het opnemen moeten checken, maar da's een potje mosterd.

Origineel geplaatst door deep
meeneurieen in tegenfase?

LOL :mega:

als je geluk hebt zit de zoem op 1 freq die je parametrisch kan opzoeken... met wat minder chance heeft die zoem boventonen.

wat je in't vervolg kan doen is een noisegate tussen de gitaar & fx zetten.

maar eigenlijk is het allemaal ni erg, iedereen moet dit probleem ooit eens gehad hebben...
zo vergeet je het in de toekomst nooit meer :geslaagd:

Ik heb een keer bij het opnemen van vocalen zo'n dikke zoem erdoorheen gehad. Alles onder 100Hz weggehaald, maar toen zat het er nog steeds in. Dus toen de software plugin "X-Noise" van "Waves" gebruikt (demo-versie is ergens te downloaden op hun site) ... Ik vond het resultaat erg goed!
Maar ligt er ook aan in hoe welke matedie zoem aanwezig is. Maar ik heb de indruk uit je eerste post dat het niet veel/hard is, dus dan moet bijv. X-Noise zeker uitkomst bieden!!!
PS: X-Noise is prima te gebruiken in Cubase

ik kan zeker wat met de antwoorden van jullie ik zal as weekend eens wat gaan proberen

bedankt :okdan:

Back