Na al het gejank met hdd's heb ik een 500 gb samsung pro SSD gekocht voor alle essentiele niet te verliezen data, voel ik mij toch iets veiliger bij dan dat draaiende spul, kost wel wat maar gaat ook langer mee. Voor enkel backup zou zelfs een samsung evo ssd ruim voldoende zijn.
De 3 de harde schijf zit in een kluis bij de bank , daar doe ik iedere week een backup op.
Mocht er bij mij brand ontstaan, diefstal enz... dan heb nog altijd een schijf die veilig opgeborgen is.
mvg
Ja natuurlijk ga ik naar de bank +/- 100 meter van waar ik woon , handig en vooral veilig .
En het is mijn schoonzus die de bank runt, wat wil je nog meer hé.
mvg
Ik gebruik 3 externe harde schijven van WD , allemaal 2 Terra.
Iedere dag maak in mijn copies naar 2 schijven ,
De 3 de harde schijf zit in een kluis bij de bank , daar doe ik iedere week een backup op.
Mocht er bij mij brand ontstaan, diefstal enz... dan heb nog altijd een schijf die veilig opgeborgen is.
mvg
Hmmm... 100m is volgens mij nog altijd dezelfde geo-locatie... Als er een aardbeving, tsunami of overstroming is of als de Russen/Nazis binnenvallen of als "de bom" valt ben je nog alles kwijt maar dan heb je waarschijnlijk andere prioriteiten...
Ik gebruik 3 externe harde schijven van WD , allemaal 2 Terra.
Iedere dag maak in mijn copies naar 2 schijven ,
mvg
dat is niet echt van deze tijd he?
het enige dat je hoeft te doen is een cloud service abonnement voor cloud storage af te sluiten en dan kun je dit vol automatisch doen, dat scheelt je bizar veel tijd als je dit echt allemaal handmatig elke dag zit te doen.
ik heb bijvoorbeeld een aantal maanden geleden een blikseminslag in de studio gehad die heel veel vernield had, ook computers en harde schijven, nas systeem en ga zo maar door. Maar het was echt doodsimpel om vanuit de cloud weer alles up en running te krijgen op nieuwe systemen.
Misschien niet van deze tijd maar effectief .
Als er een hacker is op internet ben je ook alles kwijt hé .
Voor mij is dat de veiligste oplossing , elk zijn ding hé
mvg
Nou, ik heb er maar even een 1 TB-schijf bijgehaald vandaag. Heb nu in totaal ook 4 schijven, waarvan één die oude die de aanleiding was voor dit topic, en de SSD-schijf waarop m'n c-schijf draait. Dus 3 'goeie'. Das wel aardig safe lijkt me. Ook flink geback-upt. En net ook even een windows backup gemaakt.
Nu zat ik trouwens te denken: mijn SSD staat nog niet op AHCI ingesteld, en daar wordt ie toch zo'n 10% sneller van, als het goed is.
Als ik m'n C-schijf nou formatteer, en 'm dan op AHCI zet, kan ik m'n PC dan weer heel snel en eenvoudig via het backup-bestand terugzetten naar hoe die nu is? Of gaat dat toch ook wel weer enig gedoe geven? Moet je dan weer niet allerlei dingen (Vst's en zo) opnieuw registeren e.d.?
Misschien een n00b-vraagje, maar ik heb het eigenlijk al heel lang niet meer zo gedaan.
Hmmm, als ik de dingen daarover zo lees op internet, kan ik dat ook maar beter niet doen en 'm gewoon op de oude modus laten draaien. In sommige gevallen schijnt de SSD-schijf zelfs trager te worden. Njah, das ook niet echt de moeite waard dan.
Mensen hier die er ervaring mee hebben? Wat is jullie ervaring daarmee?
Dat betekent dat je wel je bestanden terug kan zetten maar dat je alle programma's plus windows opnieuw moet installeren.
Handiger is een volledige kloon van je windows installatie te maken en op een externe schiijf te zetten.
Kost je misschien een uurtje afhankelijk van de grootte natuurlijk maar als dan je harddisk het opgeeft dan koop je een nieuwe harde interne schijf en zet je de kopie van je hele windows inclusief alle programma's en daw en wat dan ook zo weer op je nieuwe schijf,hoef je niets te installeren ook geen windows of wat dan ook.
Hier een link naar een gratis programma; http://www.computeridee.nl/workshop/clonezilla-maak-een-kloon-van-uw-harde-schijf/
Dat betekent dat je wel je bestanden terug kan zetten maar dat je alle programma's plus windows opnieuw moet installeren.
Handiger is een volledige kloon van je windows installatie te maken en op een externe schiijf te zetten.
Kost je misschien een uurtje afhankelijk van de grootte natuurlijk maar als dan je harddisk het opgeeft dan koop je een nieuwe harde interne schijf en zet je de kopie van je hele windows inclusief alle programma's en daw en wat dan ook zo weer op je nieuwe schijf,hoef je niets te installeren ook geen windows of wat dan ook.
Hier een link naar een gratis programma; http://www.computeridee.nl/workshop/clonezilla-maak-een-kloon-van-uw-harde-schijf/
Klinkt goed! Nu is het verder nu op dit moment niet zo aan de orde dat dit nodig is (m'n ssd-schijf is immers nog prima volgens mij... Maar mooi dat deze optie er is, mocht het nodig zijn.
Is dit niet redelijk vergelijkbaar met samsung migrate (samsung data migration), als je dat kent? Daar heb ik ook eens m'n oude HDD schijf mee overgezet op m'n SSD, waarna ik ook totaal geen gezeik had met dingen opnieuw moeten installeren en zo.
Nou ja, mooie optie iig!
Die optie is in principe onder Windows zelf ook beschikbaar. Je kunt een zogenaamde system image maken waarbij zowel bestanden als software en settings worden "gecopieerd".
Als je trouwens een search doet op "levensduur externe schijf" kom je veel nuttige informatie tegen. Een voorbeeldje vind je hier.
Klinkt goed! Nu is het verder nu op dit moment niet zo aan de orde dat dit nodig is (m'n ssd-schijf is immers nog prima volgens mij... Maar mooi dat deze optie er is, mocht het nodig zijn.
Is dit niet redelijk vergelijkbaar met samsung migrate (samsung data migration), als je dat kent? Daar heb ik ook eens m'n oude HDD schijf mee overgezet op m'n SSD, waarna ik ook totaal geen gezeik had met dingen opnieuw moeten installeren en zo.
Nou ja, mooie optie iig!
ik heb bij mijn kurzweil k 2500 nog een stuk of 3 -2 gig harddisks.. en wat was dat veel toen!!!!
grotere schijven snapt ie ook niet meer...ze doen het overigens nog steeds.. en een kabaal dat die dingen maken... er zitten ook nog van die degelijke scssi aansluitingen op.. die term heb ik ook al meer dan 10 jaar nergens meer gehoord....
De info die daar staat is wel eerder zorgwekkend, temeer veel toestellen standaard reeds verkocht worden met SSD.
In hoeverre is die site betrouwbaar ?
"Solid State Drives
Steeds meer computers en laptops maken gebruik van Solid State Drives (SSD). De levensduur van SSD’s is echter beperkt omdat de schijven continu toegang tot stroom nodig hebben om hun data niet te verliezen. De snelheid waarmee data verdwijnt is afhankelijk van de temperatuur. Voor iedere 5 graden temperatuurstijging in de omgeving van de SSD, zorgt er voor dat de bewaarperiode van data wordt gehalveerd. Een SSD die in een temperatuur van 25 graden wordt bewaard kan de data twee jaar vasthouden. Bij 30 graden is de bewaarperiode nog maar één jaar. Met name voor bedrijven kan dit een probleem zijn, als ze bijvoorbeeld SSD’s voor juridische of forensische doeleinden moeten bewaren."
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.