De 808 en het fenomeen van de kapotte transistors

DRe

SSM spacestation
Ik was net een film aan het kijken en daar was een gesprek met "De" Ikutaro Kakehashi dat hij 12000 kapotte transistors had waar hij de noise van gebruikte in de Tr-808 voor de sounds. Is dit waar. ?

Wat voor film was dit DRe?

Ik geloof het eigenlijk niet zo.
Het klopt. In dit topic attendeerde men mij op die docu (IMDB link). Heb 'm gezien (youtube of illegaal, oeps!). Het gewraakte fragment begint op 1 uur 27 minuut 46 sec. Zie plaatje onder.

vlcsnap-2017-04-03-15h33m59s812.resized.png

Helemaal aan het einde v/d docu verschijnt er verklarende tekst in beeld (vlak voor de aftiteling) waarin staat te lezen dat de 808 niet meer te maken is omdat men de "defecte" transistors niet meer kon vinden. Hmmmmm. :?

Ok, dan zal het wel kloppen!*

*of mijnheer Kakehashi hield erg van anekdoten die niet helemaal goed in het geheugen liggen? ;)

Idd klopt het wat hij zegt. Zijn dit kapotte transistors of lijkt het hem een mooi verhaal.

hij legt anders best goed uit wat de kapotte transistor doet, op een cruciaal moment de boel onderbreken.

kan natuurlijk nog steeds mythe zijn om een geheim te bewaren.

Als er voor de 808 kapotte transistoren zijn gebruikt, ben ik benieuwd naar de toepassing van de transistoren die wèl het stempel 'oke' kregen.

Ik denk dat "kapot" niet helemaal de juiste term (of vertaling) is. De torren zijn wel geselecteerd om hun hoge(re) ruisniveau, dus in die zin misschien "kapot" (als in: afgekeurd voor andere taken). Maar elke tor in die configuratie gaat ruisen. Ik twijfel ten zeerste of hij dat fenomeen bedacht heeft.

Het kwam in de docu meer op me over dat hij "kapotte" onderdelen gebruikte om dat deze goedkoop waren, goed verkrijgbaar en ook nog eens goed klonken. Vooral dat laatste was hij erg verbaasd en blij over. Een door bezuiniging gedreven keuze (en wellicht daardoor out of the box?) viel precies goed.

Leuke docu overigens, duurde lang voordat ik 'm ergens kon vinden, maar met veel plezier gekeken!

Back