Geluid dempen in flat

synthpc

Stamgast
Hallo,
Ik heb mijn studio in een kamertje in mijn appartement; ik woon dus in een flat. Er is een groot raam... hoe zou ik dit raam het beste kunnen isoleren zodat mijn buren geen geluidsoverlast ervaren. Piepschuim?

Ik zou zeggen 20 lagen karton met steeds een laag lucht of een muur van gipswand doe voor je raam staat op rubbere voeten.

Tegen geluidstransmissie door de lucht werkt alleen massa; dus, zwaardere glas in het raam is de enige afdoende oplossing. Zware materialen gewoon voor het raam plaatsen zal niet werken, want het geheel moet ook geluiddicht zijn.
Zou je het raam met zware materialen willen afdekken, dan moet deze "zware afdekking" stevig in de muur verankerd zijn en goed afgekit.

Het kan ook zijn dat, naast geluidsoverdracht door de lucht, je buren ook via contactgeluid overlast van jouw studiogeluid hebben.

Succes.

Raam met zo'n rooster? Vast of raam die open en dicht kan? Iets meer info is wel nodig. NAast wat bv Dre voorstelt :Je zou het raam zelf, indien dit nog niet zo is kunnen vervangen voor een raam met de hoogste isolatie waarde voor geluid. Ook kozijnen zijn er in uitvoeringen die geluid reduceren.
Vraag me alleen af of het raam de zwakste schakel is. KAn niet inschatten wat je allemaal al heb ondernomen/onderzocht maar In een flat is het vaak het betonijzer in het beton wat de buren lekker laat meegenieten. Je monitors in ieder geval zoveel mogelijk isoleren van de vloer. Staan ze op een bureau, zelfde uiteraard en zorg dat je bureau dan niet strak tegen de muur staat. Uiteindelijk blijft het een heel circus als je op redelijk hoog volume bezig wil zijn zonder dat je buren daar hinder van ondervinden. Maar alle beetje helpen.

Afluisteren op een niveau dat nog gezond is voor je oren is wellicht ook de goedkoopste rn eenvoudigst te realiseren oplossing.

Tegen geluidstransmissie door de lucht werkt alleen massa; dus, zwaardere glas in het raam is de enige afdoende oplossing. Zware materialen gewoon voor het raam plaatsen zal niet werken, want het geheel moet ook geluiddicht zijn.
Zou je het raam met zware materialen willen afdekken, dan moet deze "zware afdekking" stevig in de muur verankerd zijn en goed afgekit.

Het kan ook zijn dat, naast geluidsoverdracht door de lucht, je buren ook via contactgeluid overlast van jouw studiogeluid hebben.

Succes.

Niet helemaal ..herhaling overgangen van lucht naar zware vaste stof heeft een stuk moeilijkere overgang dan 1 muur.

Overlast bij de buren in een flat komt eerder door de vloer en muren dus als dat zo is plak je straks voor niets je raam af

Niet helemaal ..herhaling overgangen van lucht naar zware vaste stof heeft een stuk moeilijkere overgang dan 1 muur.

Wat jij nu zegt geldt alleen zolang de golfvormen er niet omheen kunnen of door een spleet of opening in de structuur.
Lees je eens in over '(sound) diffraction'.

Waarom denk je dat bijv. een doos-in-doos constructie alleen effectief is als het luchtdicht is?

Wat jij nu zegt geldt alleen zolang de golfvormen er niet omheen kunnen of door een spleet of opening in de structuur.
Lees je eens in over '(sound) diffraction'.

Waarom denk je dat bijv. een doos-in-doos constructie alleen effectief is als het luchtdicht is?

lees jij je eens in over zijn vraag... hij woont in een flat ... HALLO :eureka:

maar ik zal niet meer antwoorden. want ik snap er niets van...

Inderdaad gewoon aanleren om op normaal niveau te luisteren en mixen, en de tijd een beetje in de gaten houden s'avonds. :okdan:

De ergste geluidsterreur die in mijn flat voorkomt is het geluid van een (ongeschikte) boor in een draagmuur. Dat gaat echt door merg en been, zeker als het begint voordat mijn wekker afgaat...

lees jij je eens in over zijn vraag... hij woont in een flat ... HALLO :eureka:

Wat heeft het al dan niet wonen in een flat er in hemelsnaam mee te maken, en waaruit blijkt dat ik daar niet van op de hoogte ben in mijn commentaar?

Zwaar materiaal voor een geluiddoorlatende raam plaatsen (in een flat of elk ander soort ruimte), zal het geluid niet tegenhouden, zolang er een opening blijft tussen dat zware materiaal en de muurconstructie om het raam.
In een gesloten systeem zal een spouwruimte de geluidsisolerende effectiviteit van de massa VERGROTEN, maar de massa BLIJFT het essentiële onderdeel van het verhaal; je kunt niet de massa vervangen door lichter materiaal en denken dat als er maar genoeg lucht/spouw tussen zit, het geluid gestopt wordt.

Bovendien, zelfs als dat wel mogelijk was, juist in een flat; waar moet hij de ruimte vandaan halen voor zoveel spouwruimte?

maar ik zal niet meer antwoorden. want ik snap er niets van...

Ik hoop dat je het nu wel snapt. :)
Zo niet, mag je ook gewoon vragen; als je er echter voor kiest om niet meer te antwoorden, is dat ook jouw goed recht.

Afluisteren op een niveau dat nog gezond is voor je oren is wellicht ook de goedkoopste rn eenvoudigst te realiseren oplossing.

Ik ben ook van deze school, ik zit al 25 jaar in een flat met de studio :) En een lowcut filter over het geheel op 40 hz ofzo (alleen op de monitors dus, met een laag rolloff, zodat je het wel opneemt) 808 bassdrums kunnen nogal ver 'boomen' Een goede koptelefoon is ook handig voor het afmixen. Nog nooit een klacht gehad.

in een flat heb je praktisch altijd te maken met contactgeluid, zeker met een betonnen constructie. Daar kun je karton, steenwol en weet ik veel tegenaan gooien, maar het zal niet veel isoleren. Wat wel kan helpen is het aanpakken van de vervelende staande golven / flutter zodat het ook in je eigen ruimte minder lawaaierig wordt en dat kan voor de buren ook redelijk wat schelen.

Hoofdtelefoon, elders gaan wonen of met de late werken. Dan ben jij thuis tot 13u en is de rest gaan werken.

Wat ik heb gedaan:

Van buiten naar binnen: gordijnstof (om het ook vanuit buiten nog een beetje uit te laten zien), steenwol, vrij dikke mdf platen ertegenaan (ook om steenwol op z'n plek te houden) die je vastschroeft in kozijn (als je tenminste het geluk hebt houten kozijnen ter hebben). Daar weer schuimrubber isolatiemateriaal tegenaan geniet (meer voor het gezicht/eventueel demping binnenin als dat het wat tegenhoudt).

Zal volgens de experts wel niet goed zijn maar mijn boerenverstand zegt dat het meer tegenhoudt als dat je niks doet.

Buiten het feit dat een raam alleen een lek is naar de buitenwereld.. (en niet naar de buren, zoals al opgemerkt) zou ik er eraan willen toevoegen dat je het vooral NIET moet doen als je raam uitkijkt op het zuiden of westen..
Doordat het licht wordt weerkaatst en de warmte niet wegkan en dus de spouw opwarmt staat je raam op een zonnige dag letterlijk op knappen door de opwarming.
Ik had er Polypress voor geplaatst. Had al eerder een vreemd luchie opgemerkt maar bij de eerste beste hittegolf begon het zo te stinken en letterlijk te verschroeien.
Gelukkig kwam ik er snel genoeg achter en zijn de ramen nog heel maar thermopane glas is dus niet gemaakt om af te sluiten/bedekken..

Voor geluid naar buren moet je dus gewoon de muren, vloer en plafond isoleren.. en zo dat er geen contact is, kamer in een kamer constructie is ideaal. Een voorzetwand kan een beetje helpen maar in geval van een flat (met buren onder, boven en naast je) heeft dat weinig zin.

Wat ik heb gedaan:

Van buiten naar binnen: gordijnstof (om het ook vanuit buiten nog een beetje uit te laten zien), steenwol, vrij dikke mdf platen ertegenaan (ook om steenwol op z'n plek te houden) die je vastschroeft in kozijn (als je tenminste het geluk hebt houten kozijnen ter hebben). Daar weer schuimrubber isolatiemateriaal tegenaan geniet (meer voor het gezicht/eventueel demping binnenin als dat het wat tegenhoudt).

Zal volgens de experts wel niet goed zijn maar mijn boerenverstand zegt dat het meer tegenhoudt als dat je niks doet.

Wat jij hebt gedaan, klopt wel :okdan: en is exact wat ik eerder bedoelde; je hebt het zware materiaal dus verankerd in de muur door die dikke MDF te vast te schroeven in de kozijn. Je hebt hiermee, als het ware, het raam "verzwaard".
Het is wel die MDF die voor de isolatie zorgt; de steenwol zorgt er meer voor dat de MDF niet gaat meeresoneren en een klankkast wordt gevormd in de anders holle ruimte achter de MDF.

Om het door McGyverGear aangegeven gevaar te voorkomen, zou gewoon dikkere/zwaardere glas plaatsen een veiligere optie zijn.

Nogmaals; het kan zijn dat niet het raam het lek is naar de buren, of dat er te hard wordt afgeluisterd, etc., maar daar heb ik geen inzicht in, vandaar dat ik mij beperk in mijn commentaar tot de explicite vraag/probleemstelling van TS en reacties daaromtrent, wat dus niet betekent dat de door andere posters aangedragen suggesties wellicht niet de betere, geschikte of juiste oplossingen zijn voor zijn probleem.

Back