geluid van de rampsirenes

BigDplayboy

Ouwe rot
Net zijn in heel nederland weer de sirenes getest voor geval van een calamiteit. Ik vind het geluid zo raar :S
Is dit nou een digitaal geluidje dat versterkt wordt? Zo klinkt het wel in ieder geval... (En dus zijn die ovaal-vormige dingen op die torens gewoon speakers)
Of is het toch een analoge luchthoorn-achtig iets, die door die 3 ovaalvormige dingen een apart geluidje krijgt?

Beetje wazige en totaal overbodig onderwerp natuurlijk, maar ik vraag het me toch iedere keer weer af als ik ze hoor :)

Toen die dingen geïnstalleerd werden, was er wel errug veel te doen over het geluid ervan.
Mensen legden associaties met het luchtalarm in WOII.

Ik kan me vergissen, maar ik meen toen ook gehoord te hebben dat het idd een digitaal geluidje is wat door 'n speaker heen gejaagd wordt.

Yep, blokgolven zijn cool.

En lijkt totaal niet op WWII sirenes. (nee zo oud ben ik ook weer niet hoor)
Mja, als iedereen nou met modulaire synths was grootgebracht zou dat 'probleem' er nooit geweest zijn. :)

Persoonlijk vond ik die oude luchthoorns die we/ze voor deze nieuwe dingen hadden een stuk angstaanjagender (en dus ruiger :duivels: klinken)... Maarja, da's niet geheel de bedoeling van die sirenes natuurlijk :)

Hahaha, heb net die wav van bambam geluisterd, stond het volume nogal hard hier op het werk... Direct allemaal mensen verschrikt naar buiten kijken :P
Toch maar even zachter gezet daarna :engel:

Origineel geplaatst door BigDplayboy

Hahaha, heb net die wav van bambam geluisterd, stond het volume nogal hard hier op het werk... Direct allemaal mensen verschrikt naar buiten kijken :P
Toch maar even zachter gezet daarna :engel:

Hoezo, het was vandaag toch sowiezo nationale sirene test dag?

Denk ook dat als er ooit een aanslag wordt gepleegd hier in NL ze dat op de eerste maandag van de maand doen, toch niemand die reageerd:P

Edit: Behalve de collegas van bigdplayboy natuurlijk, tehe*D

Origineel geplaatst door Gran&Tilly

Denk ook dat als er ooit een aanslag wordt gepleegd hier in NL ze dat op de eerste maandag van de maand doen, toch niemand die reageerd:P

Edit: Behalve de collegas van bigdplayboy natuurlijk, tehe*D

Ik denk sowieso dat weinig mensen er op reageren. Laats ging bij mij op het werk het brand alarm af en iedereen bleef gewoon rustig doorwerken alsof er niks aan de hand was :D

dit geluid doet me aan een simpele FM generator denken met idd blokgolf en portamento. simpele sequence en hoge portamento erop en je krijgt dit.

Een arp Pro soloist kan dit geluid aardig namaken... in Genesis' IT begint het nummer ook met zo'n geluid wat dus de pro soloist was...

Origineel geplaatst door Gran&Tilly

Dat klopt, vandaar ook m'n vraag, maar ik luisterde het wavje van bambam pas om 15:25 :geslaagd:
Terwijl het testen rond 12:00 gebeurt*D

...ik heb ooit de sirene horen luiden, maar ik weet niet waar de klepel hangt...

Ik dacht dat dat sirene geluid gegenereerd werd door snel draaiende schijven die op die manier de tonen genereren. Of was dat het "oude" systeem? :confused:

Origineel geplaatst door maxdox
...ik heb ooit de sirene horen luiden, maar ik weet niet waar de klepel hangt...

Ik dacht dat dat sirene geluid gegenereerd werd door snel draaiende schijven die op die manier de tonen genereren. Of was dat het "oude" systeem? :confused:

In juli 1997 is een nieuw waarschuwingsstelsel in gebruik genomen. Bij het oude systeem werd elke eerste maandag van de maand om 12.00 uur 's middags het alarm getest.
Dit was nodig omdat de mechanische alarminstallaties gevoelig waren voor storingen. Inmiddels is het nieuwe systeem in heel Nederland geïnstalleerd. De nieuwe sirenes worden volledig elektronisch gestuurd en het testen gaat per computer, zonder dat bij u in de buurt het alarm afgaat. Om te voorkomen dat niemand het geluid van de sirenes herkent als er werkelijk iets aan de hand is, zullen ieder jaar op een vaste dag alle sirenes tegelijkertijd driemaal achter elkaar afgaan.

Origineel geplaatst door Mostatic
Om te voorkomen dat niemand het geluid van de sirenes herkent als er werkelijk iets aan de hand is, zullen ieder jaar op een vaste dag alle sirenes tegelijkertijd driemaal achter elkaar afgaan.

Dit is sinds kort weer gewijzigd. Het afgaan van de sirenes gebeurt weer iedere maand.

Origineel geplaatst door gemmetje
Dit is sinds kort weer gewijzigd. Het afgaan van de sirenes gebeurt weer iedere maand.

Klopt, stond ook ergens op een brandweer site. Die hebben niet echt een content management systeem denk ik ;).

Gebeurt idd weer maandelijks, maar vorig jaar bleek dat 32% ofzo van die dingen het niet deed, dus vandaar dat ze ze dus weer maandelijks hoorbaar testen :)

Back