Roland D550, Korg 01R/W of Yamaha EX5r

Status
Please reply by conversation.
Ik kom daar inderdaad ook nu pas achter.
Sterker nog: ik heb ooit eerder een D550 gehad (eind jaren 90, begin 2000 ergens) en kon het ding toen helemaal niet waarderen.
Nu heb ik overigens nog geen D550 in mijn bezit, maar ik denk mijn waardering nu heel anders gaat zijn dan toen.

Fijn dat je niet meer hoeft te zoeken trouwens.
Ik ben nog wel op zoek naar een D550 dus al iemand er ééntje over heeft! :)
Ik ben overigens inmiddels zo ver dat mijn prijsbewustzijn heb bijgesteld naar de huidige realiteit. ;)

Als je een D-50/550 heb dan meld je maar bij mij ik heb een geweldige soundset voor je die het kunnen van dat ding pas echt tonen.
Gratis voor jou natuurlijk.

Een JD-800/990 is al heel lang erg gewild, een D-50/550 meer van de laatste tijd. Twee jaar geleden heb ik (nog) voor weinig geld een (zeer fraaie) D-550 kunnen scoren om reden dat daarvan het backlight stuk was. En die verkoper zag het niet zitten om dit te (laten) repareren.

Een JD-800/990 is al heel lang erg gewild, een D-50/550 meer van de laatste tijd. Twee jaar geleden heb ik (nog) voor weinig geld een (zeer fraaie) D-550 kunnen scoren om reden dat daarvan het backlight stuk was. En die verkoper zag het niet zitten om dit te (laten) repareren.

Dat is natuurlijk een interessante koop. Kan je meteen een LED verlicht display erin zetten. :)

Dat is natuurlijk een interessante koop. Kan je meteen een LED verlicht display erin zetten. :)

AFAIK zijn er geen drop-in replacements voor de display: je moet wat schuren en boren in de behuizing om er een modern display in te krijgen ...

Daar zou ik niet vies van zijn.
Tenminste...ik weet natuurlijk niet wat er precies moet gebeuren, maar ik heb wel wat ervaring met vervangen van displays.
Dit was alleen zonder schuren in de behuizing van het originele apparaat.

Ik heb al enkele jaren een JD-880, een JD-900, een D-50 en een D-550 in huis omdat ik er me toen al bewust van was dat dit absoluut "keepers" zijn. Daarnaast zijn bij de racksynths ook de Korg M1r, de Korg 01R/W, de Korg Wavestation A/D, de Kawai K4r, Kurzweil K2000r, Yamaha TG77, Yamaha EX5R aanraders die je echt heel goed kunnen verrassen :)

Daar zou ik niet vies van zijn.
Tenminste...ik weet natuurlijk niet wat er precies moet gebeuren, maar ik heb wel wat ervaring met vervangen van displays.
Dit was alleen zonder schuren in de behuizing van het originele apparaat.

Ik ken je technische bagage niet, maar als je wat handig bent is het best te doen. Maar nu weet je waar je aan begint :engel:

Ik heb al enkele jaren een JD-880, een JD-900, een D-50 en een D-550 in huis omdat ik er me toen al bewust van was dat dit absoluut "keepers" zijn. Daarnaast zijn bij de racksynths ook de Korg M1r, de Korg 01R/W, de Korg Wavestation A/D, de Kawai K4r, Kurzweil K2000r, Yamaha TG77, Yamaha EX5R aanraders die je echt heel goed kunnen verrassen :)

Je bedoelt JD-800 en JD-990 :engel:
Nou heb ik onlangs mijn JD-800 verkocht omdat hij zijn plaats af moest staan aan een Jupiter 6, dit omdat ik geen ruimte meer heb voor nog meer keys.
Zit met 11 keys en 7 modules aan de max.
Gelukkig heb ik nog wel een JD-990 met VINTAGE board en de Don Solaris soundset.
Net als jij heb ik nog wel de D-50 en D-550 wat inderdaad keepers zijn.

Die Don Solaris heb ik wel een paar keer voorbij zien komen. Leuke info geeft hij. Is die soundset een zooi presets die hij heeft geprogrammeerd?

Ik heb overigens een JD990 met vintage board gekocht en zal hem morgen of overmorgen ontvangen. Ik ben benieuwd. ..

Ok. Nou ik ben benieuwd.

Of hij gunstig geprijsd is. ..mja bijna 700,-.
Ik vond dat gunstig genoeg maar weet wel dat dat geen mazzeltje is.

Ok. Nou ik ben benieuwd.

Dat is aardig aan de prijs, maar gezien de populariteit van de JD's zou ik me over de toekomst niet al teveel zorgen maken.
Zie het ook een beetje als beleging en niet alleen als beleving ;)

Ok. Nou ik ben benieuwd.

Twee jaar geleden was de prijs van een JD-990 mét Vintage board i.z.g.s. ca. 550 euro. Het Vintage board kostte toen ca. 100 euro, maar daar vragen ze nu bijna de helft meer voor. De unieke sound van de JD-990 - die overigens totaal anders is dan een D-50/550 - maakt de JD-990 wat mij betreft een klassieker. En zo lang er geen goede vervanger (hardware danwel software) voor is zal de prijs blijven stijgen. De Omnisphere synth wordt vaak genoemd, een super instrument dat echter imo een universum qua sound van de JD-990 verwijderd is.

700 euro zou ik ook geen mazzeltje willen noemen, maar wel redelijk denk ik. De prijzen die ik tegenwoordig langs zie komen zijn nl. meestal (veel) hoger.

De JD-800 en 990 zijn laatste tijd zeer gewild, iedereen komt er nu pas achter hoe geweldig deze synth/module eigenlijk is.

Ik ben bang dat ik ook (nog) geen afstand van kan doen van mijn JD 990.
Destijds (ergens begin jaren 90) nieuw voor 2995 guldentjes (zo'n EUR 1350).

Destijds ook gekocht voor het klankpotentieel. Want met zijn 24-stemmig polyfoon liep hij toen al achter op de concurrentie. Net als mijn Kurzweil K2000....

Dit ondanks dat ik nu eigenlijk alleen nog in-the-box werkt (met gratis VST's).

De Roland JD 990 is overigens niet gewoon een Rack versie van de JD 800. Of andersom: de JD 800 is geen toetsen/schuifjes versie van de JD 990. Puur technisch verschillen (ook) nogal.

De JD 990 biedt naast de verschillen in techniek ook extra features bovenop de JD 800 features. De JD 990 kan wel alles wat de JD 800 kan. Een soort JD 800+ dus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Roland_JD-990

Dag lieverds,

Vandaag is de JD990 binnen gekomen en heb ik hem dus voor het eerst gehoord.
Man, nou...daar heb ik geen spijt van zeg maar:)
Fijne aankoop!

Veel plezier met je JD-990...dat is een blijvertje! :)

Ik ben bang dat ik ook (nog) geen afstand van kan doen van mijn JD 990.
Destijds (ergens begin jaren 90) nieuw voor 2995 guldentjes (zo'n EUR 1350).

Destijds ook gekocht voor het klankpotentieel. Want met zijn 24-stemmig polyfoon liep hij toen al achter op de concurrentie. Net als mijn Kurzweil K2000....

Dit ondanks dat ik nu eigenlijk alleen nog in-the-box werkt (met gratis VST's).
Klopt, de JD-990 liep toen al achter op de concurrentie.

Tussen een JD-800 en een JD-990 zijn er - behalve de eerste 108 waveforms en de JD effecten processor - heel weinig overeenkomsten. Een JD-800 is eigenlijk een toetsen/schuifjes versie van de D-70 (uit 1990) met als belangrijkste verschil de JD effecten processor en tones die niet van patches gescheiden zijn.

Op het internet zijn wel lijstjes te vinden met de technische verschillen tussen JD-800 en JD-990. En die zijn zeer aanzienlijk!

Maar weinigen - m.u.v. van wat pro's / studio's - hadden in die tijd (1993) door hoe krachtig de klank van de JD-990 was. In plaats daarvan werd er gekozen voor de JV-80 die men toen erg goed vond klinken of de JD-800 als performance synth omdat de UI daarvan zo fijn was.

Opmerkelijk dat jij het klankpotentieel van de JD-990 toen wel gezien/gehoord hebt!

Ik heb ooit een D70 gehad en was jaren lang mijn enige synth, maar de golfvormen komen niet echt overeen met een JD800.
Een belangrijk verschil tussen de JD800 en JD990 en een aantal modules (5080, 5050 etc..) is wel de samplefrequentie. Bij de 990 is er niet bezuinigd op geheugen en is het waverom in 44khz vastgelegd ipv 32, en klinkt daardoor meer hifi..

Ik verbaas me erover hoe die prijs omhoog geschoten is maar zo gaan die dingen kennelijk. Verkocht 3 jaar terug 2/3 van mijn JD990 trio, en toen zat de prijs volgens mij al tijden rond de 400. (incl vintage board)..
http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=178975
Maar het is zeker een mooie synth.. :)
Tip * als je er een JD800 aanhangt kun je deze als programmer gebruiken :mega:

Status
Please reply by conversation.
Back