Roland D550, Korg 01R/W of Yamaha EX5r

Status
Please reply by conversation.
Ik heb ooit een D70 gehad en ......
Die van mij is naar een liefhebber gegaan toen de gewichtjes bij bosjes uit de toetsen vielen. Die heeft er een grote klus aangehad om dit weer te fixen, maar is er nu nog steeds blij mee.

Ik lees op internet vaak dat een D70 een matig ding is (vergeef me het nogal kort door de bocht en vrij samenvatten van mijn internet-indruk).
Is dit nu omdat de D50 en D70 kwa typenummer een overeenkomst suggereren die er niet is en de D50 erg geliefd is?
Of is het werkelijk een van de mindere Rolands uit die tijd?

Ik vond het filter in de D70 niet echt lekker klinken ook. De D50 klonk veel beter maar zat alleen over de square/pulse en zaag.. de PCM golfvormen klonken daarintegen weer stukken minder...
En er zat trouwens wel een obscure mode in waarmee je door het waverom kon scrollen en dan stukjes als single wave kon afspelen.. :) Klonk erg nasty/ digitaal-achtig, heb er weinig bruikbaars uit kunnen halen destijds maar zocht ook meer naar realsitische klanken. :)
Ik kwam vanaf een D20 en n maatje had n D50. De D70 was qua samplerom een grote vooruitgang.. ok,, rr zaten niet zoveel golfvormen in maar het klonk wel ok.. zeker voor die tijd. De SY77 was ook net uit toen maar daar vond ik de Piano toch minder in klinken bv.
De polyfonie was ook iets mis mee trouwens.. het hield bij een paar akkoorden op een patch met lange release al snel op aangezien er niet iets als 'voicesteal'(oid) op zat.. dan kun je toetsen blijven indrukken maar zonder geluid. Ik programmeerde ook alles maar met korte release, dan was het wel te doen..
Vond n tijdje terug nog n opname die ik destijds met de D70 en n atari st maakte.. alles op de gitaar na kwam eruit.. de Rhodes golfvorm was mijn favoriet destijds :)
http://synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1819810&postcount=164

@Katiemuzic : Ik heb nooit geweten dat er gewichtjes zaten in het D70 keyboard.. die van mij heb dacht ik op een Emax II ingerluild toen ie n jaar of 3/4 oud was... maar heb er met de JD800 wel mee te maken gehad. :)

Ik lees op internet vaak dat een D70 een matig ding is (vergeef me het nogal kort door de bocht en vrij samenvatten van mijn internet-indruk).
Is dit nu omdat de D50 en D70 kwa typenummer een overeenkomst suggereren die er niet is en de D50 erg geliefd is?
Of is het werkelijk een van de mindere Rolands uit die tijd?
De D70 - met het zeer misleidende Super LA Synthesizer - is idd een van de mindere Rolands uit die tijd. De naam suggereert dat het de opvolger is van de D50, maar in feite heeft de D70 meer overeenkomst met de U-20/220 ROMplers maar dan met filters (die overigens veel beter zijn dan die van de D50). De D70 moest in een rush op de markt gezet worden om een antwoord te geven op de M1 van Korg. Het is geschiedenis - en dat is een understatement - dat de D70 geen succes geworden is. De D70 werd ook al snel opgevolgd door de JD800.

In MIDI setups is de D70 met zijn 76 toetsen, fader controllers (5 st.), keyboard splitting / zone opties en grote LCD display wel een uitstekend performance / live / master keyboard. En er zitten opmerkelijk goede Piano / Orgel / Rhodes patches en mooie lead sounds in.

....heb er weinig bruikbaars uit kunnen halen destijds maar zocht ook meer naar realsitische klanken. :)
@Katiemuzic : Ik heb nooit geweten dat er gewichtjes zaten in het D70 keyboard..
Als je met realistische klanken akoestische klanken bedoelt, daarvoor moest je idd niet bij de D70 zijn.

Ja, die gewichtjes zaten in / onder de toetsen. En die vielen bij mijn D70 er dus (bijna allemaal) uit. Die zaten gelijmd en de lijm daarvan werd om een onverklaarbare reden vloeibaar met als gevolg los laten van de gewichtjes en een zeer smeuïg lijm zootje onder de toetsen.

De D70 - met het zeer misleidende Super LA Synthesizer - is idd een van de mindere Rolands uit die tijd. De naam suggereert dat het de opvolger is van de D50, maar in feite heeft de D70 meer overeenkomst met de U-20/220 ROMplers maar dan met filters (die overigens veel beter zijn dan die van de D50). De D70 moest in een rush op de markt gezet worden om een antwoord te geven op de M1 van Korg. Het is geschiedenis - en dat is een understatement - dat de D70 geen succes geworden is. De D70 werd ook al snel opgevolgd door de JD800.

In MIDI setups is de D70 met zijn 76 toetsen, fader controllers (5 st.), keyboard splitting / zone opties en grote LCD display wel een uitstekend performance / live / master keyboard. En er zitten opmerkelijk goede Piano / Orgel / Rhodes patches en mooie lead sounds in.

Het enige positieve wat ik over de D-70 kan zeggen is natuurlijk zijn 76 keys.

Het enige positieve wat ik over de D-70 kan zeggen is natuurlijk zijn 76 keys.
Niet helemaal positief, want uit die 76 keys vielen wel de gewichtjes :D

Als de D70 veel weg heeft van de U20 weet ik dat zo net nog niet. Is het klavier hetzelfde als dat van de U20? Wat ik weet over dat klavier is dat het veel gezeik geeft.

Als je met realistische klanken akoestische klanken bedoelt, daarvoor moest je idd niet bij de D70 zijn.

Ik bedoelde die DLM feature in de D70.. dat klonk een beetje out of this world... :D
De realistische klanken, gesampelde klanken waren een grote vooruitgang op de D20/D50. maar dat was toen.

De D50 is wel een van de laatste synths die PWM had die aan een LFO was toe te wijzen.. bij de d20/d10 etc.. was dat slechts de velocity.. net zoals bij een Crumar Bit 99/One..

@ MatthewLeBlom:
Ik ken het U20 klavier niet. Die was sowieso wel kleiner dan die van een D70. :)

@ MacGyverGear:
Met DLM loop je toch een klein stukje van een wave en maak je daar een nieuwe wave van? Dat was geen succes, want volgens mij heeft Roland DLM na de D70 ook gelijk afgeschaft.
Een clipje van de D70 met DLM (pas op je oren!) :okdan: ;)
Bekijk bijlage D70 - met DLM..mp3

Overigens heb ik hier nog ergens een U220 in een doos staan. :mega:

@ DigiLoog:
Ah zo, de D70 heeft idd 4 toetsen meer dan 6 octaven. :)

Mijn D-70 heeft nog nooit problemen gehad met loslatende gewichtjes, hij klinkt ook heerlijk en de presets zijn al goed bruikbaar. Ze zijn ook makkelijk te editeren dankzij de schuivers. Hij gaat ook nooit meer weg, mijn U-20 en D-50 uieteraard ook niet.

Is dat niet erg duur voor een JD-990? Ik heb er 2,5 jaar geleden een verkocht (met de Vintage Synth kaart en originele handleidingen) Met pijn en moeite 425 voor gekregen. Lijkt me sterk dat ze nu het dubbele waard zijn.

Ik heb ook nog een D-70 staan die wat aandacht nodig heeft. De gewichten zijn er (nog) niet uitgevallen maar een groot deel van de toetsen doet het niet. Ik heb er al eens eerder een gerepareerd en het is een lekker klusje :-)

Ik wil die D-70 voornamelijk gaan gebruiken als midi klavier voor mijn FA-06. Het klavier van de D-70 is op het aantal toetsen na hetzelfde als van de U-20 (en JD-800). Ik vind het de best spelende klavieren van de jaren '80 en '90 Rolands.

MatthewLeBlom (quote): "Er valt nog veel te ontdekken heb ik inmiddels wel door :)"
Klopt...

De synth's die jij noemt zijn allemaal rack-mounted en uit de periode eind jaren 80-begin jaren 90.

Daarvan uitgaande zou ik (ook) denken aan ...

Begin jaren 90:
- Korg Wavestation A/D
- Korg 01R/W
- Korg Wavestation SR

De 01R/W, is dat leuk?
Ik heb begrepen dat deze unit gemaakt werd na de M1 en voor de Wavestation.
Ik vind het filter van de M1 wel mooi, dat van de Wavestation niet zo.
Hoe is dat van de 01R/W?

Kwa mogelijkheden ligt de 01R/W denk ik dichter bij de M1 dan de Wavestation denk ik hè?

@ MatthewLeBlom
De M1(R) is een van de klassiekers uit die tijd, de Korg 01(R)/W niet. De 01 is de opvolger van de M1 en zou oorspronkelijk M10 genoemd worden. Maar iemand kwam op het idee om de naam M10 om te klappen en toen werd het de O1W. De 01 heeft een aantal verbeteringen t.o.v. de M1 zoals een 16-track sequencer, meer PCM samples, 32 i.p.v. 16 voices, Wave Shaping en versie 2 van de AI synthese engine. Alles wat er van Korg aan VA synth's na de 01 nog verschenen is zou minder goed klinken en de 01 beter dan de M1. Mogelijk heeft dit te maken met een lagere sampling rate i.c.m. meer ROM geheugen. De M1 en de 01 hebben beiden geen filter met resonantie, en ik denk / vermoed dat ze hetzelfde zijn. Maar de 01 heeft wel Wave Shaping waarmee er dus qua sound meer mogelijk is dan met een M1. Patches hebben een andere structuur en dus kun je die niet van de ene op de andere overzetten. Een aantal preset patches van de M1 kom je vaak tegen op platen uit die tijd. Zeker voor die tijd waren het erg goed klinkende synth's, maar naar huidige maatstaven niet meer denk ik. Ik heb hier nog een Korg 01R/W staan die ik al jaren niet meer gebruikt heb. Ik zou 'm eigenlijk moeten verkopen, maar hij staat me daarentegen ook (nog) niet in de weg.

Anders dan de M1 en de 01 vind ik de Wavestation wel een blijvertje. Met een VST plug-in scheelt het t.o.v. de hardware versie qua sound misschien 'maar' 10%, maar voor mij is dat voldoende om de wavestation te behouden. En inderdaad staat een Wavestation niet dicht bij een M1 / 01.

Zelf heb ik nooit op een M1 gespeeld en ik weet dus ook niet of het klopt dat de 01 de betere sound zou hebben.

Aha, leuke info KatieMusic.

Ik ben wel nieuwsgierig naar de 01R/W en ga eens kijken of ik er ergens eentje vandaan kan halen :)

Schop:

D550 zoek ik nog steeds.
Korg 01R/W zoek ik inmiddels ook. Ik heb wat demo's van deze synth geluisterd en vind hem erg de moeite waard.
In ieder geval genoeg de moeite waard om hem eens zelf uitgebreid aan de tand te voelen.

Status
Please reply by conversation.
Back