OB12 Review

Blinx

Totally addicted to bass
Omdat er nog al vaak over de OB12 discussies zijn dacht ik van ik post eens een review om een wat duidelijker beeld te geven van deze synthesizer.

Wat ik vooraf wel wil zeggen is dat ik nooit eerder een andere oberheim synth heb gehoord dan de OB12, ik kan dus niet zeggen of die wel of niet op de oude oberheim sounds lijkt. De enige vergelijking die ik kan maken is met de synths die in mijn bezit zijn.

Laat ik beginnen bij de oscillatoren, je hebt er 2 met ieder 3 golfvormen: Zaagtand pulse en triangle. Op de eerste oscillator heb je hier voor iedere golfvorm een “wave ctrl” wat bij de zaagtand een detune effect geeft, bij de pulse de pulse width in stelt en bij de triangle zoals hun dat noemen “wrapt”. Deze laatste geeft een lekker schreeuwend geluid. Bij de 2e oscillator heb je enkel de pulse width die je in kan stellen. Bij de OB12 hoef je niet te kiezen voor of saw of pulse of triangle maar je kan per osc deze alle drie tegelijk gebruiken. Wat hele dikke geluiden op levert. Voor de rest zitten alle standaard dingen op de oscillatoren: sync detune, pulse width modulation (die je alleen voor de pulse kan gebruiken op osc 1 en niet op de andere waveforms). Je kan bij oscillator 2 ook de keyb track uitzetten waardoor je dus altijd de zelfde toonhoogte heb. Je kan dan nog steeds je osc sync gebruiken wat een erg bijzonder effect geeft (letterlijk per noot een ander geluid).
Ook heb je unison op de oscillatoren waarmee je 4 stemmen over zou moeten houden (helaas is dit in de praktijk maar 2 en als je geluk hebt 3, omdat noten vertraagd afgespeeld worden bij meer dan 2 stemmen). Ondanks dit klinkt de unison echt geweldig!

Op de ob12 zitten 2 filters ieder filter kan lowpass bandpass of highpass zijn en zijn serieel parallel of split te schakelen. Bij split kan je kiezen welk signaal door welk filter gaat (bijv osc1 door filter 1 en osc 2 door filter 2. Of osc 1 en 2 door filter 1 en ruis door filter 2). De filters zijn erg geschikt om choirs te maken. Er is een klein nadeel aan het 2e filter, en dat is dat als je filter 1 op bijv 64 zet dan kan je bij filter 2 alleen instellen hoeveel je daar boven of onder wilt zitten. Er is hier geen knop voor je moet dit doen via een menu.

Verder heb je de LFO’s (2) die je aan van alles kan toewijzen. En een env generator (naast de 2 adsr met een extra decay en een instelbare sustain), de kent alleen attack en 2X decay en is te gebruiken voor de oscillator pitch en de PWM.

In de program mode (in yamaha termen staat dat gelijk aan performance mode), heb je ook nog 4 effecten (distiorion chorus reverb en delay), en een EQ. De distiortion klinkt zwak, leuk voor gitaar imitaties maar verders niet bruikbaar. De andere effecten zijn erg goed.

De presets die er in zitten zuigen, leuk om een keer gekeken te hebben hoe ze de geluiden in elkaar hebben gezet. Maar wat je het beste kan doen als je alle presets beluisterd heb, is het geheugen leeg gooien! Daarna lekker zelf gaan knutselen. Je kan de instellingen van normaal tot veel te extreem instellen. Je moet sommige dingen echt niet te ver open draaien of je krijgt echt de meest ranzige geluiden (zoals bij de FM en unison).

Nieuw kost deze synth 799 en 2e hands ligt de prijs rond de 500 a 600 euro. Wat hele nette prijzen zijn!

Bijgevoegd zit een mp3tje met wat voorbeeld geluidjes (geen presets op het 3e geluidje na). Deze geluiden komen rechtstreeks uit de OB12 zonder bijgevoegde effecten, what you hear is what you get.

Attachments

• ob12.mp3
    958,2 KB · Bekeken: 171
mooie recensie. was wel benieuwd hoe die klonkt voornamelijk. Ik weet niet of je de mp3 zelf gemaakt heb en hierbij geprobeerd heb hem zo vet mogelijk te maken dmv oa unison enzo, maar vind het namelijk wel dun. Verder had je het over ranzige geluiden en dat hoor ik ook niet helemaal aan de mp3, maar dat kan er ook aan liggen dat het perse geen ranzige zijn. Bij het laatste geluid zie ik wel DJ Tiesto voor me springen en in zijn handjes klappen trouwens. Ik moet wel toegeven dat mijn mening wat bijgeschaafd is ten opzichte wat ik eerder over dit ding hoorde, maar ik zou hem zelf niet willen hebben. (jah, gratis altijd natuurlijk ;) ) Toch bedankt voor het review, erg tof iig...

groeten,

Fatar

Mp3tje is zelf gemaakt, ik heb niet alles overdreven vet proberen te maken.
Kheb er nog maar eentje bijgevoegd met 4 voorbeeldjes:

1: Fm geluidje
2: Unison geluidje
3: Geluidje met distriortion
4: Satisfaction geluidje :D

Opname is niet al te best. Maar het geeft weer een beetje meer indruk van de synth :D

Attachments

• ob12-2.mp3
    307,9 KB · Bekeken: 159
Ik moet zeggen dat ik de geluiden niet vindt tegenvallen. Alleen de unison is (in mijn optiek) wat tam. Ik geloof ook niet dat een echte unison nagebootst kan worden met een VA (oei, oei, ik voel een discussie).

Maar voor alle electronische muziek is er zeker wel een toepassing voor dit apparaat. Als ik de kans krijg zal ik hem ook eens uitproberen.

De filters klinken niet slecht, als je 2 highpass filters gebruikt met resonantie en ze een klein beetje laat filteren dan pomp je de bassen lekker op wat bijzonder lekker klinkt. Sowieso kan je met de 2 filters veel kanten op.

Maar ze hadden wat ruiger gemogen. En ze hadden filter 2 zo moeten maken dat ie niet afhankelijk is (qua frequentie) van filter 1

Origineel geplaatst door BananaWorld
Ik moet zeggen dat ik de geluiden niet vindt tegenvallen. Alleen de unison is (in mijn optiek) wat tam. Ik geloof ook niet dat een echte unison nagebootst kan worden met een VA (oei, oei, ik voel een discussie).

Maar voor alle electronische muziek is er zeker wel een toepassing voor dit apparaat. Als ik de kans krijg zal ik hem ook eens uitproberen.

Of unison op echte analoge snths beter klinkt kan ik niet over oordelen. Ik kan hem alleen vergelijken met mijn a-station. Die van de a-station vind ik minder dik klinken als die van de OB12. De OB12 heeft naast de fine detune in de unison ook nog een coarse detune. Waarmee je als je een of 2 octaven detuned orgel geluiden mee kan nabootsen leuk maar ik heb hiervoor nog niet de bruikbaarheid van ingezien.

Maar dat iets anders klinkt hoeft niet meteen een minpunt te zijn. Vaak lenen dat soort dingen zich ook voor andere zaken. En ik baseer mijn mening hier op een kort mp3'tje dus helemaal juist zal dat ook wel niet zijn.

Maar mijn algemene indruk is niet verkeerd. Alle synths hebben namelijk een aantal voor- en nadelen.

He he... eindelijk eens iemand die het opneemt voor de OB.....
Ding is gewoon vet..... klinkt goed.. kost alleen effe moeite om er iets leuks uit te krijgen..... heerlijk al die knoppen.

Tja en toch doe ik hem weg.....(hoor het komentaar al aankomen)... wil gewoon iets meer terug naar mijn roets....
en dan wel zo een hout geval met snaren er in... ook wel piano genoemd,,

Als ik deze week nog langs de studio passeer zal ik eens wat echte oberheim sounds uit de matrixen opnemen & posten... dan hoor je meteen het verschil & zal je begrijpen waarom de fanatieke Oberheim "fans" de OB12 geen echte oberheim vinden...
Begrijp me ni verkeerd de ob12 kan misschien een leuke synth zijn maar het is in feite een GEM waar alleen maar de naam & het logo van oberheim opstaat

grz jzz

Origineel geplaatst door JazzMann
Als ik deze week nog langs de studio passeer zal ik eens wat echte oberheim sounds uit de matrixen opnemen & posten... dan hoor je meteen het verschil & zal je begrijpen waarom de fanatieke Oberheim "fans" de OB12 geen echte oberheim vinden...
Begrijp me ni verkeerd de ob12 kan misschien een leuke synth zijn maar het is in feite een GEM waar alleen maar de naam & het logo van oberheim opstaat

grz jzz

GEM, bedoel je niet Viscount? OF is GEM ook viscount?

Maar goed ik ben benieuwd, naar de echte Oberheims.

Dit is eigenlijk ook weer zo'n stereotypering van merken. Een roland juno klinkt toch ook niet als een JP8000 (echt voor geen meter hetzeflde) en toch zijn het beide echte rolands, een korg MS20 klinkt toch ook niet hetzelfde als een MS2000 en toch zijn het allebei echte korgs. Kunnen we niet gewoon accepteren dat er nieuwe synths bijkomen die gewoon compleet anders klinken.

Het vreemde is dat we het voor sommige merken wel accepteren en voor andere niet. Waarom willen we zo graag die nostalgie van vroeger beleven onder het motto van: vroeger was alles beter.

Misschien is wel de grootste fout van fabrikanten dat ze met hun nieuwe synths de oude hebben willen copieren, maar dan digitaal i.p.v. iets nieuws neer willen zetten ( en ook zo verkopen uiteraard).

euh.. tijden veranderen niet???

een JV klinkt toch ook niet als een jupiter of een JX....
Bedoel maar.. je kan niet steeds op het zelfde paard blijven wedden...

"keep it real"

is dat toeval..... 2mensen met 1 gedachten op het zelfde tijdstip

heb daar dus niks meer aan toe te voegen

Origineel geplaatst door BananaWorld
Dit is eigenlijk ook weer zo'n stereotypering van merken. Een roland juno klinkt toch ook niet als een JP8000 (echt voor geen meter hetzeflde) en toch zijn het beide echte rolands, een korg MS20 klinkt toch ook niet hetzelfde als een MS2000 en toch zijn het allebei echte korgs. Kunnen we niet gewoon accepteren dat er nieuwe synths bijkomen die gewoon compleet anders klinken.

Het vreemde is dat we het voor sommige merken wel accepteren en voor andere niet. Waarom willen we zo graag die nostalgie van vroeger beleven onder het motto van: vroeger was alles beter.

Misschien is wel de grootste fout van fabrikanten dat ze met hun nieuwe synths de oude hebben willen copieren, maar dan digitaal i.p.v. iets nieuws neer willen zetten ( en ook zo verkopen uiteraard).

in dit geval ligt het iets anders, omdat er niemand van oberheim met de ob12 is bezig geweest..ze hebben puur de merknaam overgenomen....er had eigenlijk beter GEM of viscount op kunnen staan.... ik denk dat jazzman dat bedoeld...

maarre....klinkt ie goed dan is ie goed ;)

Origineel geplaatst door Achelousje
kost alleen effe moeite om er iets leuks uit te krijgen.....

...en dat is juist niet de bedoeling...
je wilt juist snel resultaat als je een idee hebt voor een geluid..

in dit geval ligt het iets anders, omdat er niemand van oberheim met de ob12 is bezig geweest..ze hebben puur de merknaam overgenomen....er had eigenlijk beter GEM of viscount op kunnen staan.... ik denk dat jazzman dat bedoeld...

Daar heb je wel gelijk in, maar dat geld natuurlijk ook voor de meeste roland en korg synths. Die zitten tegenwoordig redelijk ingewikkeld in elkaar en waarschijnlijk werken daar ook steeds nieuwe mensen aan.... te denken aan programmeurs, ergonomen e.d.

Maar laten we nu weer terugkeren naar de OB12.

Origineel geplaatst door olafmol

maarre....klinkt ie goed dan is ie goed ;)

Naast de Oberheim tekst staat ook een Viscount logo en er onder staat ook nog "Viscount" joint venture.
Waarschijnlijk als ze het geen oberheim hadden genoemd dat ie een zelfde status had gekregen als de producten van red-sound (van o.a. de darkstart/elevata).

kost alleen effe moeite om er iets leuks uit te krijgen.....

Dat valt best mee. Bijna overal zijn draai/schuif knoppen voor, wat misschien wel voor mensen moeite zou kosten is dat er bij hele extreme settings er echt de meest ranzige dingen uitkomen. Je moet dus niet altijd de dingen voluit zetten!
Hier zitten voor en nadelen aan. Voor Lead sounds/pads etc is dit niet altijd even bruikbaar. Maar voor effecten etc. is dit very bruikbaar :D.

je wilt juist snel resultaat als je een idee hebt voor een geluid..
Mee, eens. Maar, als je van knoppen draaien houd hoeft dit toch niet de pret te belemmeren :D

Er zit trouwens aan deze synth nog een voordeel wat ik niet genoemd heb, en dat is eigenlijk een hele belangrijke:
De OB12 heeft het voordeel dat ie niet klinkt als ........ (vul hier een geliefde synth in). Het is redelijk lastig om bijv. een 303 te imiteren. Of een andere synth. Deze synth heeft echt een eigen karakter.

oefening baart kunst???...
Remember de K5... en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen..
In tegenstelling tot veel ander 'moeilijk programeerbare' handel.. kan de OB wel direct 'van boven af' bediend worden
Kortom je moet alles effe relativeren is het niet?

effe detail.. maar er staat op de achterkant OberheimViscount joint venture .... dus je word niet helmaal om de tuin gedonderd mocht je dat bedoelen..

mot toch eens wat sneller op die enter knop drukken als ik heb getypt.. loop weer eens achter de feiten aan...
Maar ben blij dat deze discussie eens plaats vind..

Back