OB12 Review

ob 12

ob 12

ik zou ook niet weten wat er uniek is aan de ob 12. ik zou wel eens een paar sound willen horen die

rob papen op dat apparaat maakt. als die sounds goed zijn dan kan ik misschien nog iets unieks ondekken aan ob12.

He BLinx,

Ik kan geen noot lezen (laat staan spelen), maar wil toch gaan beginnen met een synth (soft synth gaat wel, maar een echte klinkt toch veeeel vetter), zelfs les nemen heb ik mijzelf voorgenomen.

Is dan de Oberheim OB12 een goeie synth om mee te beginnen ?
Qua prijs wel in ieder geval.

Of heeft iemand een ander idee voor een "beginners" synth

Tja wanneer is een synth goed om mee te beginnen?

Gaat het om gebruikers gemak dan is de ob12 een goede synth om mee te beginnen,
Gaat het om snel een leuk geluidje in elkaar flansen dan kan de ob12 wel tegenvallen.

Persoonlijk zou ik de ob12 niet als beginners synth aanraden, dan zou ik meer kijken naar een noation ks-4, zo ongeveer de zelfde specs maar je haalt er sneller geluiden uit die leuk klinken, en het gebruikers gemakt komt dicht in de buurt van de ob12.

Re: ob 12

Re: ob 12

Origineel geplaatst door jaap van werven
ik zou ook niet weten wat er uniek is aan de ob 12. ik zou wel eens een paar sound willen horen die

rob papen op dat apparaat maakt. als die sounds goed zijn dan kan ik misschien nog iets unieks ondekken aan ob12.

dan is die eeuwige ob12 discussie of ie nu wel goed is of niet ook meteen afgelopen.

klikjes

klikjes

Wanneer ik een sequence naar de OB verstuur, speelt hij deze af, maar wanneer de portamento op on staat, hoor ik 'klikjes'. Vergelijkbaar met een slecht gebrande CD. Wanneer ik op het toetsenbord zelf speel, heb ik daar geen last van, hoewel ik met extreme pitchverschillen in korte tijd ook klikjes krijg. En als ik ergens een hekel aan heb, zijn het klikjes...

En zijn er nog forumgenoten die goede timbres willen delen? Ik heb beperkte kennis van synth programmeren, maar kan wel alle basistimbres posten (zaag octaaf, 303 kloontje enzo, unison strings).

Zal dit ook wel doen, maar moet nog ff wachten op kabelaansluiting

Yep.... kheb geld nodig, mijn mc303 en een behringer moduletje gaan ook de deur uit...

Dus als je intresse hebt :engel:

lijkt mij dat de ob12 toch wel vetter is dan de A-station..............

Ik kan niet zeggen welke van de twee vetter is, de een vult de ander namelijk goed aan.

Ik heb zelf 3 redenen om de a-station te houden ipv de OB12: geld (ob12 levert meer op), ruimte en mijn a-station heb ik gekregen van mijn ouders en het komt lullig over om dat dan te gaan verkopen.

ow ja, t verbaast me elke keer dat de ob12's toch eruit vliegen. toch slechte presets en moeilijk te programmeren denk ik dan. misschien is een andere VA toch echt krachtiger.

Terwijl Blinx toch drie andere redenen geeft hierboven.

Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
ow ja, t verbaast me elke keer dat de ob12's toch eruit vliegen. toch slechte presets en moeilijk te programmeren denk ik dan. misschien is een andere VA toch echt krachtiger.

Kan er mij iemand aan een paar goeie patches helpen, of een adres waar ik ze kan vinden... de presets zijn idd verschrikkelijk, 'k heb de eerste weken geen tijd om m zelf te gaan programmeren, en hij staat op het punt de deur uit te gaan.
Misschien dat een paar krachtige patches me op andere gedachten kunnen brengen :D

Alvast bedankt

De presets die op ob12.com staan zijn ook niet allemaal even goed. Er zitten een paar uitzonderingen tussen die ik erg goed vond. Maar de ob12 is echt een synth waar je zelf aan moet gaan zitten programmeren. Als je snel en makkelijk (goede) presets wil moet je een virus of jp80x0 hebben daarvoor wordt je doodgegooid met presets.

Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
ow ja, t verbaast me elke keer dat de ob12's toch eruit vliegen.

En hier vliegt er ook weer eentje uit,onderschatte bak hoor...8)

De mijne is er nog niet uit :D
't is moeilijk, de OB12 ziet er ook zo sexy uit...

vreemd dat er niemand patches voor brouwt, zoals die vengeance dingen...

ht schijnt dat de elka synthex ook een orginele oberheim is, maar door het failisement daarvan op de markt is gebracht door elka.
hij klinkt ook erg oberheimerig moet ik zeggen!! :D
ende ob12 schijnt nu door elka (=viscount??) gemaakt te zijn

De mijne is er nog niet uit :D
't is moeilijk, de OB12 ziet er ook zo sexy uit...

Zeker weten :{ en het apparaat nodigt ook uit tot experimenteren en prutsen met geluiden. Toch een klein punt van kritiek; het display schijnt alleen goed te werken op oneven dagen met wind uit het noordwesten en zuidafrikaanse feestdagen. Op de andere dagen zitten er strepen over het display. :confused:

En echt felle attacks heb ik er ook nog niet uit kunnen halen. Zo ik begrepen heb schijnt dat bij dit apparaat te horen. Misschien dat een circuit bender hier nog tips over kan geven ??

Origineel geplaatst door renema
Zeker weten :{ en het apparaat nodigt ook uit tot experimenteren en prutsen met geluiden. Toch een klein punt van kritiek; het display schijnt alleen goed te werken op oneven dagen met wind uit het noordwesten en zuidafrikaanse feestdagen. Op de andere dagen zitten er strepen over het display. :confused:

Heb ik nooit last van gehad,maar ik heb op het ob12 forum gelezen dat je er zelf een andere in kan zetten,mocht je display het begeven.
Het schijnt wel eens voor te komen dit euvel maar is zeker niet typerend voor alle ob12's.
Mischien zit er gewoon een kabeltje een beetje los..
:eureka: Gewoon even openschroeven en checken...

Ik vind trouwens de userinterface heel goed,je hebt er echt geen manual bij nodig..alles ligt direct voor je...het is alleen mijn geluid niet,ik denk dat het inderdaad eerder een goede hardrocksynth is of zo..of terrorhouse of hoe heet dat allemaal?:biertje:

Back