Amsterdam Boppe - een veel te blije 8-bit style chiptune!

Gelet op de diepzinnigheid die uit je opmerking straalt kan ik me inderdaad indenken dat mijn muziek je te onnozel en niksig is. De volgende keer zal ik een voorbeeld nemen aan jouw thread EN track genaamd "01", teneinde niet langer onnozel te zijn.

Daarom ook bij dezen mijn oprechte verontschuldigingen dat ik je tegen je wil op de inderdaad wel heel onduidelijke en misleidende threadtitel "Amsterdam Boppe - een veel te blije 8-bit style chiptune!" heb laten klikken, en daarna gedwongen heb de track te luisteren, en je uiteindelijk nog je eigen onderschrift moest breken en een woordelijke recentie achter moest laten!

Maar toch bedankt... Ik was al bang dat deze thread verstoken zou blijven van bruikbare informatie.

Tsja, je moet mijn commentaar/kritiek niet TE persoonlijk nemen hoor. Maar het is heel duidelijk dat je hoopt op positieve reacties. Helaas het is gewoon niet goed. Tis gewoon niks. Sorry....

Trouwens, het is echt niet nodig om mijn track er bij te betrekken bij uw gepruts.... Zielig.

Blijkbaar zijn sommigen zo in zich zelf dat ze denken iets te hebben gepresteerd. Helaas, trekt gewoon op geen zak, blijven oefenen...

Laatst gewijzigd:
Klinkt tof, ik zie zo in gedachten een 2d platform game voor me met dit als achtergrond muziek..

Ik vind je track super, ben ook opgegroeid met de C64.

Je melodie lijnen zijn echt heel leuk, en volgens mij ligt daar ook je passie. Ik denk dat iets meer variatie in de drums/ritme het nog beter zou maken. Maar ik weet niet hoe makkelijk/moeilijk het is om met deze tracker van die Hubbard achtige ring mod snares te maken enzo.

Ik vind je track super, ben ook opgegroeid met de C64.

Je melodie lijnen zijn echt heel leuk, en volgens mij ligt daar ook je passie. Ik denk dat iets meer variatie in de drums/ritme het nog beter zou maken. Maar ik weet niet hoe makkelijk/moeilijk het is om met deze tracker van die Hubbard achtige ring mod snares te maken enzo.

Thanks! :mega:

Ben het helemaal met je eens. En ja, ring mod snares en snelle waveform-, "bitcrushing"- en downsampling-wisselingen in een instrument (ook heel belangrijk voor Hubbard-achtige drums en andere instrumenten, in International Karate trekt 'ie helemaal alle registers open wat dat betreft) kunnen met Klystrack. En ik begon aan een paar pogingen, maar toen vond ik het trackje soep worden... Dan had ik het weer helemaal uit elkaar moeten trekken en daar vond ik 'm net wat te lekker voor. Anders wordt het weer zo'n track die weer maanden blijft liggen :) Als die moeilijke baslijntjes erin komen wordt het eigenlijk al te soeperig, maar dat vond ik nog net kunnen. En toen dacht ik: volgende track dan maar weer, deze is wel even klaar.

Wat Hubbard zo goed kan is dat "slappen", die punchy shizzle. Dat is echt een soort heilige graal gevoel voor mij :)

Wat ik niet had verwacht is zo veel leuke reacties erop. Thanks! :)

Laatst gewijzigd:
Ik snap je helemaal. De track is nu al erg vol, dus dan wordt 't al snel soep als je er nog volle drums met veel harmonischen bij doet. Ook is het dan leuker om met iets nieuws te beginnen, als je te lang met dezelfde track blijft werken gaat 't je zelf ook vervelen.

Maar als je in een volgende track naast je coole leads ook nog een beetje vette en afwisselende beats weet te krijgen, dan zie ik er echt wel een dansvloer op een 8 bit feestje flink op losgaan. Ga alsjeblieft door dus! En kijk als je wat tracks af hebt misschien ook eens of je kan gaan optreden, dat maakt het nog leuker, om reacties van dansende mensen te zien.

Wat ik leuk vind aan dit soort muziek is de combinatie van pretentieloze blijheid met de ruige SID sound zodat het toch ook nog een beetje stoer is (beetje als underground happy hardcore). En met al die arpeggios, drukke effecten en melodietjes door elkaar is het ondanks het gebrek aan pretenties toch ook heel boeiend om naar te luisteren, je hoort al die aandacht voor details gepropt op elkaar.

Wat Hubbard denk ik ook bijzonder maakte was dat hij niet puur een chiptune man was, maar hij ook al een flinke achtergrond als muzikant en muziekliefhebber had. Hij heeft veel dingen uit bestaande nummers "gejat", maar dan op z'n eigen manier vertaald naar de C64. Dus je hoort bij hem funky basloopjes en melodieen waar iemand alleen op komt als hij een ruime muzikale interesse heeft.

Leuk, kende die tracker helemaal niet. Veel in FT II gedaan maar nooit zo netjes alle slides en dergelijke geprogrammeerd. Ik had daar meer mee kunnen doen.

Oh, en bij blije pretentieloze muziek komt als vanzelf ook haat van zure mensen met veel pretenties. Maar daar laat ik 't bij verder :)

Leuk, kende die tracker helemaal niet. Veel in FT II gedaan maar nooit zo netjes alle slides en dergelijke geprogrammeerd. Ik had daar meer mee kunnen doen.
Ik heb ook veel in FT2 en protracker gedaan, maar het is toch echt wat anders met zo'n tracker die echt gemaakt is om je eigen instrumenten te bouwen door een programmaatje te maken dat precies beschrijft wat je met een synthesizer waveform wilt. Bijvoorbeeld de eerste tick een pulse, de volgende een noise, de volgende een sine, de volgende weer een pulse maar dan gebitcrushed en met shiftende pulse width, en dan een loopje waar je steeds wisselt tussen triangle en noise en tussen door in het pattern gedefinieerde arpeggio noten 0, 1 en 2, terwijl je de cutoff langzaam omhoog trekt. Dat ga je met FT2 niet voor elkaar krijgen (hooguit kun je 20 net verschillende wave sampletjes maken en die allemaal een 10ms loopje laten doen, ook leuk, maar niet leuk genoeg voor mij :) ).

Ik snap je helemaal. De track is nu al erg vol, dus dan wordt 't al snel soep als je er nog volle drums met veel harmonischen bij doet. Ook is het dan leuker om met iets nieuws te beginnen, als je te lang met dezelfde track blijft werken gaat 't je zelf ook vervelen.
Precies, en het moeten ook gewoon vrolijke gebbetjes zijn met lekker veel vrolijk gefreak, geen epic producties of zo.

Maar als je in een volgende track naast je coole leads ook nog een beetje vette en afwisselende beats weet te krijgen, dan zie ik er echt wel een dansvloer op een 8 bit feestje flink op losgaan. Ga alsjeblieft door dus!
Dansen op chiptunes vind ik heerlijk. Ik doe het elke ochtend als ik opsta met Maktone's "addiction", heb ik meteen mijn ochtendfitness en doorbloeding gehad en ben ik goed wakker. Ja, vette, afwisselende beats zijn verreweg het moeilijkst in dit genre, maar ik moet daar wel meer mee }:| En leren "to leave well enough alone" als ik een leuk melodietje heb, en niet urenlang de melodie zo uitkristalliseren dat er daarna eigenlijk opeens geen ruimte meer is voor een freaky drum of baslijn, en het dan te zonde vinden om de melodie op te breken of weg te gooien... =(

Wat ik leuk vind aan dit soort muziek is de combinatie van pretentieloze blijheid met de ruige SID sound zodat het toch ook nog een beetje stoer is (beetje als underground happy hardcore). En met al die arpeggios, drukke effecten en melodietjes door elkaar is het ondanks het gebrek aan pretenties toch ook heel boeiend om naar te luisteren, je hoort al die aandacht voor details gepropt op elkaar.
Kijk, jij snapt het. Bij een goede chiptune hoor je precies alle keuzes die de maker heeft gemaakt, en heeft het als geheel een directe aansluiting op je endorfinekraantje. Het moet zo in elkaar zitten dat je de bomen en het bos tegelijk meekrijgt. Ik snap dan ook best dat er mensen zijn die het niets anders vinden dan zenuwachtig gefröbel waar je uren zit te werken aan een low-res lijst hexadecimale codes, met als resultaat iets dat klinkt als een soort overengineered gepulk van iemand die het belangrijker vond om het vibrato'tje precies aan te laten sluiten op de arpeggio dan dat er een mooie rode draad doorheen zit. Maar goed - this shit simply isn't for everyone :dj:

Ik zat even Amsterdam boppe te luisteren en al weet ik niets van trackers; ik vind het een heel aanstekelijk melodietje.
En da's geloof ik in eerste instantie toch de bedoeling?
Heel geinig in ieder geval!

Ik zat even Amsterdam boppe te luisteren en al weet ik niets van trackers; ik vind het een heel aanstekelijk melodietje.
En da's geloof ik in eerste instantie toch de bedoeling?
Heel geinig in ieder geval!
Het is wel mijn bedoeling in ieder geval. Dus... Thanks! :mega:

Haha, dit lijkt wel op screamtracker 3 van vroegah. [edit] en fast tracker idd, lees ik hier boven. Was zo vet alleen ik moest altijd langs me neef om samples in te laden. Was nog super jong toen.

Ben een beetje laat maar toch nog even om te zeggen dat ik van je track genoten heb!
En dankzij jullie filmpjes en uitleg eindelijk begrepen hoe zo een tracker ongeveer werkt.
Hier nog een link naar een paar chip-emulaties als VSTi: http://socalabs.com/

Back