Analoge starter synth

Ikke123

Nieuwkomer
Hoi

Wat is in uw opinie de beste analoge starter synth als het budget maar rijkt tot een 2-300 euro, en waarom? Wat was die van jou, was je er tevreden over of raad je toch een andere aan?

Tweedehands mag altijd, dat doet al wat aan de kostprijs!

Argumenteren! :okdan:

Daar is best een hoop voor te krijgen 2e hands.

Novation Bass Station 2, mooie bak met veel koppen voor overzicht.
Korg Monologue, zelfde verhaal als de bass station.

Als je niet zo gehecht bent aan knoppen zou ik eens kijken naar een DSI Mopho of de Waldorf Pulse 2

Synths in die prijsklasse die mij minder geschikt lijken zijn MAM MB-33, Waldorf Rocket of Moog Minitaur. Deze zijn wat beperkter in mogelijkheden dus als je eerste (en dus enige) synth zijn ze denk ik niet zo handig.

Ik heb wel een midi keyboard (novation launchkey) dus mss kunnen die worden aangesloten? Welke zou je dan aanraden?

In ieder geval een synth met veel knoppen want dan heb je goed inzicht in alle functies.
Mijn eerste was een microbrute, da's echt een goede beginnerssynth, nieuw voor onder de 300, gebruikt ong. 225
Zit ook een sequencer op en je hebt een patchbay als je wat wilt uitbreiden.
Ik heb 'm weggedaan vanwege het klankkarakter maar da's heel persoonlijk natuurlijk.
Tweedehands is een minibrute ook een goede keus, iets meer mogelijkheden qua klank maar geen patchbay of sequencer.

De vraag is ook: waarom wil je persé een analoge synth? Ik zie dat voornamelijk door beginners en puristen gezegd worden. In de praktijk maakt het als je net begint echt niks uit. Zorg gewoon dat je een synth koopt met veel knoppen, menu's zijn toch wat onhandiger om de beginselen van synthese te leren. 1 knop per functie is ideaal.

Af en toe zie je wel eens een Nord lead (1 of 2) voor 300 of iets meer voorbij komen. Zoiets zou m.i. bv een geweldige synth zijn om mee te beginnen. Zeker als je al keys hebt dan is de rackvariant van 1 van die prima te betalen. Ik zou zeker kijken of je een polyfone bak kunt scoren, daar kun je ook baslijntjes op maken. Op een monofone synth kun je uiteraard niet polyfoon spelen. Dus een Bassstation, Minitaur of Microbrute zou niet mijn keus zijn. Dan ben je eigenlijk al meteen beperkt in je mogelijkheden.

Twee goeie tips hier: Bass Station 2 als het analoog moet zijn maar als het ook virtueel analoog mag zijn is een Nord Lead 2 een zeer goede keuze (en die is polyfoon).

Ik denk dat het belangrijk is dat je er over nadenkt wat je precies wilt; monofoon of polyfoon bijv.
En zoals gezegd wordt is analoog niet altijd zaligmakend, het is vooral belangrijk welke sound je wilt want daar begint het mee en kijk dan naar de mogelijkheden.
Ik wilde je eerst geen Ultranova aanraden want dat is een va synth maar wel een die heel veelzijdig is en zowel voor bassen als pads je heel goed kan voorzien, die kom je vanaf een euro of 300 tweedehands tegen.
Heb je meteen een geluidskaart ook en een erg goed keyboard en midi wat je kan gebruiken als je dan later nog 'ns een desktop synth wil kopen.
Een Roland system 1 is ook een goede va synth met veel knoppen, die heb je voor jouw budget tweedehands.
Een tussenvorm is de jd-xi, dan heb je een analoge monofone synth en twee polyfonische synths en meteen een sequencer met alle drummodules uit de historie van Roland, lekker wat effecten en een geluidskaart.
Er staat er nu een te koop op het forum voor 330.
Maar doe vooral geen compromis aan de sound en ga eventueel nu nog even door met vst's en spaar nog wat door want een compromis in sound stelt je meestal teleur.

Laatst gewijzigd:
De keuze monofoon/polyfoon lijkt me inderdaad belangrijker dan analoog/digitaal. Met digitaal komt er op polyfoon gebied best een hoop leuks binnen het bereik (een oude Virus of een AN1x zijn nog niet genoemd bijvoorbeeld). Qua analoge synths is de DSI Mopho erg veelzijdig maar qua bediening ruk - je moet hier echt met een PC editor aan de gang om er het meeste uit te halen. Dan zou een Minibrute of Bass Station 2 een betere optie zijn, dan heb je tenminste controls en nodigt uit tot experimenteren.

Als eerste synth lijkt mij het prettig een overzichtelijk apparaat te hebben met veel knoppen en weinig menus
Een nord lead 2 (nord rack 2) zie je regelmatig voorbij komen en is een makkelijk te bedienen en goed klinkende synth

Tenzij je zeker weet dat je geen akkoorden in je muziek gebruikt zou ik voor zo iets gaan
En anders is de BSII inderdaad een mooie optie :)

Denk niet dat dat 'de vraag' was. Dat staat er ook niet.
De titel van het onderwerp is "analoge starter synth". Er wordt gevraagd naar "wat is in uw opinie de beste analoge starter synth", dan is het toch een legitieme vraag waarom hij dat specifiek wil? Je zegt dat dat er niet staat, maar het staat er zelfs twee keer... ;)

Hoi
Wat is in uw opinie de beste analoge starter synth als het budget maar rijkt tot een 2-300 euro, en waarom? Tweedehands mag altijd, dat doet al wat aan de kostprijs!
Argumenteren! :okdan:
Nou dat is voor mij zonder enige twijfel de Korg Minilogue.

Korg Minilogue:
- Geweldig geluid
- Veelzijdige synth
- Analoog
- Polyfoon: 4-stemmig (dus kun je akkoorden spelen)
- Acht voice modes: Poly, Duo, Unison, Mono, Chord, Delay, Arp, Side Chain
- Sync-in/uit voor synchronisatie met bijv. een Volca / Electribe
- Hands-on / intuïtieve bediening (bijna alle parameters een dedicated control)
- Geen steile leercurve (perfect voor de beginner, maar ook voor de gevorderde)
- Goedkoop (veel synth voor relatief weinig geld)

De minitoetsen - die veel synth's in dit prijssegment hebben - hoeven geen minpunt te zijn als je 'm voornamelijk voor sequencing gebruikt.

De Minilogue is nieuw - tijdens een kortingactie - voor ca. € 550,-- te koop. Gebruikt (z.g.a.n) denk ik - als je er een weet te vinden - voor ca. € 425,--

Maar je budget reikt 'slechts' tot 2-300 euro. Dan zou ik door sparen voor een Minilogue of als je echt niet kunt wachten een gebruikte Novation Bass Station II kopen. Ik heb zelf een MiniBrute, maar die vind ik vanwege zijn karakteristieke "Brute sound" minder geschikt als starter synth. Die zou je eventueel later er natuurlijk nog wel bij kunnen kopen.

Een Roland JD-Xi - waar ik zelf geen ervaring mee heb - is misschien ook interessant als starter synth. Maar die zal op termijn geen blijvertje zijn denk ik.

als starterssynth kan ik je van harte de Roland Gaia aanbevelen. Polyfoon, met 3-laags oscillatoren. De leercurve is laag, en de sound geweldig.

Take care

EF

De Roland Gaia is virtueel analoog en TS wil een analoge synth hebben. De sound van de Gaia zou vergeleken kunnen worden met die van de V-Synth of de JP8000/8080, maar ik kan niet bevestigen of dat juist is. Ik ken de Gaie nl. alleen van het internet.

Voor VA zijn er veel goede synth's te noemen... waaronder dus ook de V-Synth en de JP8000/8080. "Best" VA is m.i. momenteel de Novation Peak, maar die kost ook ruim 1300 euro.

ik zou iig met een subtractive synth beginnen ;) Zoals de Bass Station 2, nordlead, minilogue etc etc

Ik denk dat subtractieve synthese wel een goede basis is namelijk. FM of additive synthese is toch wat lastiger om maar een voorbeeld te noemen

Back