Elektron Octatrack Echt zo dik?

glennplumber

Kneed je synth
Beste SF-ers,

Wie kan mij overtuigen?

Vaak lees je dat de Octatrack zo belonend zou zijn als je hem door hebt. Dat het echt een apparaat is die dingen kan die anderen niet kunnen. Echter als ik youtube afspeur kan ik het niet vinden?

Zelf vind ik het een complex apparaat die niet makkelijk werkt. En dat belonen? Ik ben nog niet door Octatrack beloont. En ik sta ook op het punt hem te verkopen.

Wie heeft er een link van een overtuigende video's die mij misschien doen overtuigen hem toch maar te houden. En mezelf in mijn komende vakantie eens een week op te sluiten met hem.

Alvast bedankt!
Glenn

Hij is net iets meer dan 6cm dik (incl. de rubber voetjes).

haha :)

Je kan de octa voor enorm veel verschillende dingen gebruiken. Gebruik je het icm een DAW, dan heeft hij al snel weinig meerwaarde imho. Gebruik je hem omdat je zonder computer wil werken of voor livesets, dan kan hij nuttig zijn. Het is idd geen makkelijk apparaat. Hoewel ik na een tijdje er prima mee overweg kon, heeft de OT nooit mijn muzikale hart gestolen. De fx zijn echt onder de maat, de sequencer loopt achter op de nieuwere elektrons en er zit best wat menudiving in. Verder prima te gebruiken als midi sequencer icm grote stereo samples met soundscapes die je dan kan slicen, daar zit een beetje de kracht naar mijn mening.

Ik heb ook een hele tijd zitten zoeken of Elektron nu wel of niet iets voor mij zou zijn; en ik heb er nog steeds geen gekocht.
Waar ik steeds op uitkwam in het geval van de OT is dat het inderdaad geen éénvoudig toestel is om te gaan gebruiken en dat er nogal wat menu's inzitten. Het formaat van het scherm van de MK1 versie is in combinatie met dat menu duiken nogal ongelukkig gekozen.
Blijkbaar moet je bij aanschaf van Elektron gear flink op de tanden bijten en de handleiding doorspitten om het toestel echt te kunnen gaan gebruiken. Voor sommige mensen is die harde leercurve er te veel aan en dan duikt die OT soms op op één of andere verkoopsite met de mededeling 'slechts enkele keren gebruikt'. Ik lees van al mijn toestellen de handleidingen (zelfs meerdere keren) maar blijkbaar is de moeilijkheidsgraad van Elektron gear nogal hoog.
Tip: Neem je handleidingen mee op vakantie dan heb je vaak meer tijd om te lezen :).

Ik heb middels ruil 3 weken geleden een Octatrack bemachtigd en ben er erg blij mee. Zoals SB-Six al aangeeft heeft de Octa inderdaad een leercurve en zonder handleiding of Youtube kom je niet geijk aan produceren toe. De mogelijkheden van de Octatrack daarentegen zijn zo divers en diep dat het voor mij zeer de moeite waard is. Ik ben er nu een flink aantal avonden mee aan het spelen en in principoe als je de logica snapt valt het best wel mee. Mijn insteek is om computerloos te werken en daar is de Octa prima voor geschikt.

Wellicht kun je hier iets mee...

haha :)

Je kan de octa voor enorm veel verschillende dingen gebruiken. Gebruik je het icm een DAW, dan heeft hij al snel weinig meerwaarde imho. Gebruik je hem omdat je zonder computer wil werken of voor livesets, dan kan hij nuttig zijn. Het is idd geen makkelijk apparaat. Hoewel ik na een tijdje er prima mee overweg kon, heeft de OT nooit mijn muzikale hart gestolen. De fx zijn echt onder de maat, de sequencer loopt achter op de nieuwere elektrons en er zit best wat menudiving in. Verder prima te gebruiken als midi sequencer icm grote stereo samples met soundscapes die je dan kan slicen, daar zit een beetje de kracht naar mijn mening.

Ik heb hem aangeschaft voor live doeleinden. Maar ik denk dat ik me bij je aansluit. Mijn elektron hart was groot door de machinedrum en de monomachine. Maar met de huidige lijn heb ik helaas niks.

De rytm gebruikte ik als sample player.
Laat over de A4 maar niet beginnen.
En nu helaas de Octatrack ook niets voor mij.

Ik lees van al mijn toestellen de handleidingen (zelfs meerdere keren) maar blijkbaar is de moeilijkheidsgraad van Elektron gear nogal hoog.
Dat heb ik ook gedaan voordat ik mijn OT kocht, maar het helpt iig niet dat de handleiding van de OT erg onoverzichtelijk is en het moeilijk is om een goed beeld te krijgen. Ook toen ik 'm eenmaal had vond ik de handleiding ook niet bijzonder behulpzaam bij de zaken waar ik niet goed uitkwam. De YT tutorials zijn wat dat betreft een stuk verhelderender. Gewoon wat fröbelen op de OT vond ik prima te doen, maar op het moment dat ik wat zaken na wilde gaan maken (de OT was voor mij bedoeld als vervanger van mijn RS7000) vond ik het eigenlijk te complex worden voor wat ik er mee wilde. Sommige apparaten zijn in "gewoon" gebruik redelijk simpel, maar als je wil kun je er ook de diepte mee in. De OT vond ik in de basis al contra-productief. Waarschijnlijk veranderd dat wel als je 'm goed kent, maar ik heb daar verder geen tijd meer in willen investeren en zoek liever naar iets wat beter bij past en op mijn workflow aansluit. Ach ja, soms moet je gewoon eens iets echt fysiek geprobeerd hebben om te kunnen zeggen of het wel of niet iets voor je is. Op basis van handleiding of tutorials heb ik dit in het geval van de OT iig niet goed in kunnen schatten.

Ik heb ook een hele tijd zitten zoeken of Elektron nu wel of niet iets voor mij zou zijn; en ik heb er nog steeds geen gekocht.
Waar ik steeds op uitkwam in het geval van de OT is dat het inderdaad geen éénvoudig toestel is om te gaan gebruiken en dat er nogal wat menu's inzitten. Het formaat van het scherm van de MK1 versie is in combinatie met dat menu duiken nogal ongelukkig gekozen.
Blijkbaar moet je bij aanschaf van Elektron gear flink op de tanden bijten en de handleiding doorspitten om het toestel echt te kunnen gaan gebruiken. Voor sommige mensen is die harde leercurve er te veel aan en dan duikt die OT soms op op één of andere verkoopsite met de mededeling 'slechts enkele keren gebruikt'. Ik lees van al mijn toestellen de handleidingen (zelfs meerdere keren) maar blijkbaar is de moeilijkheidsgraad van Elektron gear nogal hoog.
Tip: Neem je handleidingen mee op vakantie dan heb je vaak meer tijd om te lezen :).

Vorig jaar zomer heb ik de octa met handleiding meegenomen op vakantie en heb de basis redelijk onder de knie gekregen.
Heb vorige week een mpc live aangeschaft en dat was binnen 5 minuten lezen en schrijven en gaan en dat zonder handleiding.

Je zou daar ook eens naar kunnen kijken. Je kan de software als vst laden in je daw. En dan je mpc via de software klaarmaken en alles zo standalone inladen. Super!

Dat heb ik ook gedaan voordat ik mijn OT kocht, maar het helpt iig niet dat de handleiding van de OT erg onoverzichtelijk is en het moeilijk is om een goed beeld te krijgen. Ook toen ik 'm eenmaal had vond ik de handleiding ook niet bijzonder behulpzaam bij de zaken waar ik niet goed uitkwam. De YT tutorials zijn wat dat betreft een stuk verhelderender. Gewoon wat fröbelen op de OT vond ik prima te doen, maar op het moment dat ik wat zaken na wilde gaan maken (de OT was voor mij bedoeld als vervanger van mijn RS7000) vond ik het eigenlijk te complex worden voor wat ik er mee wilde. Sommige apparaten zijn in "gewoon" gebruik redelijk simpel, maar als je wil kun je er ook de diepte mee in. De OT vond ik in de basis al contra-productief. Waarschijnlijk veranderd dat wel als je 'm goed kent, maar ik heb daar verder geen tijd meer in willen investeren en zoek liever naar iets wat beter bij past en op mijn workflow aansluit. Ach ja, soms moet je gewoon eens iets echt fysiek geprobeerd hebben om te kunnen zeggen of het wel of niet iets voor je is. Op basis van handleiding of tutorials heb ik dit in het geval van de OT iig niet goed in kunnen schatten.

Super herkenbaar. Als ik je een tip mag geven als je nog opzoek bent, check de mpc live eens uit :okdan:

Ik vind het sequencer gedeelte van elektron wel echt briljant hoor. Rytm heb ik al jaren veel plezier van. Juist de combi met analoog (mn de kick en noise machines) en samples vind ik geweldig. Maar dat is ook afhankelijk van wat voor muziek je maakt. Bij 4x4 house gebruik je meestal geen plocks, trig conditions, variabele samples etc., maar wil je iets organisch maken is de rytm ideaal.
Als ik dit zo lees denk ik dat een digitakt misschien meer bij je wensen aansluit. Simpel in gebruik, wel alle nieuwe sequencer features, midi sequencer en sample player

Als ik je een tip mag geven als je nog opzoek bent, check de mpc live eens uit
Ik hoop over een weekje of 3 de MPC X te hebben, heb aan het begin van het jaar mijn OT daarvoor verkocht. Wacht al sinds 17 maart... :engel:

Ik vind het sequencer gedeelte van elektron wel echt briljant hoor.
Ik lees dat inderdaad vaak, maar voor mij voelde het echt als een stap terug ten opzichte van mijn RS7000. Die vind ik veel overzichtelijker, intuitiever en gebruiksvriendelijker.

Ik heb hem zelf weggedaan omdat ik er in de studio geen bal aan heb. Live missen Linh en ik hem wel een beetje, omdat ie dan handig was om dingen zoals soundscapes en akkoorden die je al eerder hebt gespeeld kon gebruiken..
Maar alleen daarvoor vond ik hem dan wel weer iets te prijzig. Het is ook nooit goed.

Ik lees dat inderdaad vaak, maar voor mij voelde het echt als een stap terug ten opzichte van mijn RS7000. Die vind ik veel overzichtelijker, intuitiever en gebruiksvriendelijker.

Ik zit echt maar te wachten tot er een vernieuwde versie van de Yamaha RS7000 komt. Voor mij inderdaad de meest intuitive sequencer tot op heden. Ik heb nog nooit zo lekker gejammed als in die tijd dat ik dat ding had..
Jammer dat ie 1000 kilo was hahaha

Ik zit echt maar te wachten tot er een vernieuwde versie van de Yamaha RS7000 komt. Voor mij inderdaad de meest intuitive sequencer tot op heden. Ik heb nog nooit zo lekker gejammed als in die tijd dat ik dat ding had..
Jammer dat ie 1000 kilo was hahaha
Tja, Yamaha zou een killer hardware sequencer kunnen maken, maar helaas, denk niet dat die er ooit gaat komen. En zwaar is die RS zeker, aan de ene kant jammer dat hij een plastic buitenkant heeft, maar moet er niet aan denken dat ze die van metaal hadden gemaakt.

Ja het is wat met die Octatrack :) .
Ik heb zelf veel plezier van de Octatrack. Voor mij betekent het dat de computer nauwelijks aan hoeft als ik muziek maak. Aan de fx heb ik moeten wennen, maar er zitten sweet spots tussen bijna elk effect. Dark reverb, delay, eq, lo-fi en filter vind ik persoonlijk erg mooi met de juiste instellingen. Compressor op de mastertrack kan ook smooth zijn.
De steile leercurve vind ik niet erg en ook iets overtrokken voorgesteld op sommige fora. Ja ik heb gescholden als een malle in het begin, maar dat is voor mij part of the game. Het schelden sloeg snel om in oehhhh en ahhhhh momenten.
Ik sample op dit moment veel van m'n modular, erg handig en cool om achteraf de samples in een andere context te plaatsen en los te gaan met de samples. Liggend op de bank of zo :) . Daarnaast is het een super-de-luxe drummachine voor mij.
Octatrack mk 1 is momenteel goedkoop te bemachtigen. Zelfs prijzen onder de Digitakt. Ik zou zeggen nu is het moment om de Octatrack uit te proberen. Geef jezelf een paar maanden de tijd. In de tussentijd, keep calm and enjoy :)

Ja het is wat met die Octatrack :) .
Ik heb zelf veel plezier van de Octatrack. Voor mij betekent het dat de computer nauwelijks aan hoeft als ik muziek maak. Aan de fx heb ik moeten wennen, maar er zitten sweet spots tussen bijna elk effect. Dark reverb, delay, eq, lo-fi en filter vind ik persoonlijk erg mooi met de juiste instellingen. Compressor op de mastertrack kan ook smooth zijn.
De steile leercurve vind ik niet erg en ook iets overtrokken voorgesteld op sommige fora. Ja ik heb gescholden als een malle in het begin, maar dat is voor mij part of the game. Het schelden sloeg snel om in oehhhh en ahhhhh momenten.
Ik sample op dit moment veel van m'n modular, erg handig en cool om achteraf de samples in een andere context te plaatsen en los te gaan met de samples. Liggend op de bank of zo :) . Daarnaast is het een super-de-luxe drummachine voor mij.
Octatrack mk 1 is momenteel goedkoop te bemachtigen. Zelfs prijzen onder de Digitakt. Ik zou zeggen nu is het moment om de Octatrack uit te proberen. Geef jezelf een paar maanden de tijd. In de tussentijd, keep calm and enjoy :)

Ik kan er niet meer in investeren als ik niet weet waar ik het voor doe. (ik heb hem al een jaar) Die oeeehhh en ahhh's heb ik niet gehad maar ik hoor en zie bijvoorbeeld op youtube er geen voorbeelden van.
Ik ben dus opzoek gegaan om mezelf te motiveren er nog meer tijd in te steken. Maar kan niets overtuigend vinden naast gebruikers die melden hoe geweldig die is :-)

Back