Wat is een balanced Jack en waarom?

MeneerJansen

Ouwe rot
Ik heb wat last van het prikken van stereo (verloopstekker)jacks in de ingangen van mijn mixers mijn effectpedaaltjes. Alleen mono jacks garanderen een goed signaal zonder storing of ruis. Soms krijg ik al helemaal geen geluid m.b.v. een stereo jack plug.

Ik weet dat een stereo jack soms gebruikt wordt voor een zg. gebalanceerd signaal. Wat is dat en waarom gebruik je het? Ik vind het nl. alleen irritant dat stereo en mono jacks niet uitwisselbaar zijn. Als je een mono signaal over een stereo jack stuurt dan wordt toch gewoon de tip (het linker kanaal) gebruikt voor het mono signaal? Ik heb nu een fikse stapel mono jacks en snoer in bestelling bij Thomann om alles mono te maken.

Signaal wordt opgesplitst in een hot/cold signaal.

Alle storingen die de kabel onderweg oppikt worden door de hot en de cold opgevangen. Voeg je deze signalen weer samen dan cancelen de storingen opgepikt op de hot en cold elkaar.

Een beetje het zelfde idee als twee dezelfde audio bestanden afspelen waarvan je 1 signaal 180° draait, dan hoor je binnen het digitale domein helemaal niets.

Of zet maar eens 2 speakers tegen over elkaar en draai van 1 speaker de polariteit om, de 2 speakers cancelen elkaar.

Signaal wordt opgesplitst in een hot/cold signaal.

Alle storingen die de kabel onderweg oppikt worden door de hot en de cold opgevangen. Voeg je deze signalen weer samen dan cancelen de storingen opgepikt op de hot en cold elkaar.

Een beetje het zelfde idee als twee dezelfde audio bestanden afspelen waarvan je 1 signaal 180° draait, dan hoor je binnen het digitale domein helemaal niets.

Of zet maar eens 2 speakers tegen over elkaar en draai van 1 speaker de polariteit om, de 2 speakers cancelen elkaar.
Bedankt voor de uitleg. :) Daarom valt het geluid zeker weg als je een balanced (stereo) stekker gebruikt als een van de twee apparaten niet balanced is. Ik denk dat een balanced apparaat een fase-inversie uitvoert (die 180°) alvorens het af te spelen. Dan valt de ruis weg. Maar als je een fase inversie uitvoert op een stereo signaal dan cancelt het linker kanaal het rechter kanaal uit (na samenvoegen van die signalen).

Hoe kom je er achter of een apparaat balanced is? Zijn alle effectpedalen balanced?

Zonder uit te wijden over de juiste bekabelingsmethode om de diverse gebalanceerde i/o systemen te verbinden met een ongebalanceerde i/o, is het voornaamste verschil tussen gebalanceerd, als volgt:

Gebalanceerde verbindingen gebruiken 3 aders en TRS pluggen (of XLR), waarbij hot (+) op de Tip, cold (-) op de Ring en de Sleeve dient om eventuele storingen gescheiden van het audio signaal te houden en af te voeren.

Ongebalanceerd gebruikt alleen twee aders en TS pluggen; Tip = hot en Sleeve = cold.

Als je nu een TRS (met gescheiden 3 aders) in een ongebalanceerde i/o stopt, gaat de hot, zoals gebruikelijk over de Tip, maar de cold gaat nu via de Sleeve, terwijl de ring helemaal geen signaal ontvangt/voert.
Indien nu aan de andere kant van de kabel een ander ongebalanceerd apparaat zit, heb je geen probleem.
Echter, een gebalanceerd apparaat verwacht wel het cold (-) signaal op de Ring (die in dit geval geen signaal voert).
In zo'n situalie moet je de Ring en de Sleeve met elkaar verbinden aan de kant van het ongebalanceerde apparaat.

**voor de volledigheid: voor een storingsvrije verbinding moet hierbij aan de gebalanceerde kant, de afscherming NIET verbonden worden aan de Sleeve, maar worden onderbroken).

Succes. :)

Back