MeneerJansen
Ouwe rot
Ik heb wat last van het prikken van stereo (verloopstekker)jacks in de ingangen van mijn mixers mijn effectpedaaltjes. Alleen mono jacks garanderen een goed signaal zonder storing of ruis. Soms krijg ik al helemaal geen geluid m.b.v. een stereo jack plug.
Ik weet dat een stereo jack soms gebruikt wordt voor een zg. gebalanceerd signaal. Wat is dat en waarom gebruik je het? Ik vind het nl. alleen irritant dat stereo en mono jacks niet uitwisselbaar zijn. Als je een mono signaal over een stereo jack stuurt dan wordt toch gewoon de tip (het linker kanaal) gebruikt voor het mono signaal? Ik heb nu een fikse stapel mono jacks en snoer in bestelling bij Thomann om alles mono te maken.
Ik weet dat een stereo jack soms gebruikt wordt voor een zg. gebalanceerd signaal. Wat is dat en waarom gebruik je het? Ik vind het nl. alleen irritant dat stereo en mono jacks niet uitwisselbaar zijn. Als je een mono signaal over een stereo jack stuurt dan wordt toch gewoon de tip (het linker kanaal) gebruikt voor het mono signaal? Ik heb nu een fikse stapel mono jacks en snoer in bestelling bij Thomann om alles mono te maken.
Daarom valt het geluid zeker weg als je een balanced (stereo) stekker gebruikt als een van de twee apparaten niet balanced is. Ik denk dat een balanced apparaat een fase-inversie uitvoert (die 180°) alvorens het af te spelen. Dan valt de ruis weg. Maar als je een fase inversie uitvoert op een stereo signaal dan cancelt het linker kanaal het rechter kanaal uit (na samenvoegen van die signalen).