Hoe creeren jullie de subbass?

um....het verbaasd me dat nog niemand het heeft gehad over een Behringer Ultrafex of Ultrabass of Aphex ding....simpel je mix er doorheen gooien,knopje draaien en gaan met die banaan....;)

Origineel geplaatst door Errol
Hoezo??? Ooit een aardbeving meegemaakt??

Maar goed, ik zal vertellen wat ik ermee bedoelde.
Natuurlijk weten jullie allemaal waar het laag zit.

Maar je hebt laag en laag.

Een mooi voorbeeld van goed sublaag is die van Michael Jackson's dancefloor. (kweet niet meer precies de titel)

Daar zit het sublaag opgepompt rond 30-40Hz, dan een dip bij 50Hz en dan zo rond de 80-100 Hz weer opgepompt.
Resultaat is dat het op een dansvloer dus heel lekker gaat klinken.

Dus voordat jullie aan de gang gaan, en ik weer moet lezen dat er in sommige provincie's licht tot middelzware (niet overdrijven he) bevingen zijn gemeten, zou ik als ik jullie was deze info in je achterhoofd houden.

Ik denk dat het resultaat nog beter wordt.

Succes en doe me een lol als je in asd woont, ga dan effe in limburg experimenteren of zo.:smeris:

die micheal jackson track zal wel alleen op cd te verkrijgen zijn
want volgens je eigen zeggen zou vinyl niks onder 50 hz laten horen

dus dan moet het wel van cd komen

he bah ik heb een hekel aan masteraars .. standaard alles onder 50 hz wegsnijden
en je vervolgens lekker maken met subbassen rond 30 40 hz

grrrrrr echt ik ze die gasten

ik heb ooit een track met super sublaag laten masteren bij de masters in soest
nou mooi weg die sub bas .. grrrrrrrr

en het was nogwel 1tje uit mijn 202 gesampled in me sp1200
echt te bruut gewoon

grrrrrrrrr

Origineel geplaatst door MadR
die micheal jackson track zal wel alleen op cd te verkrijgen zijn
want volgens je eigen zeggen zou vinyl niks onder 50 hz laten horen

dus dan moet het wel van cd komen

he bah ik heb een hekel aan masteraars .. standaard alles onder 50 hz wegsnijden
en je vervolgens lekker maken met subbassen rond 30 40 hz

grrrrrr echt ik ze die gasten

ik heb ooit een track met super sublaag laten masteren bij de masters in soest
nou mooi weg die sub bas .. grrrrrrrr

en het was nogwel 1tje uit mijn 202 gesampled in me sp1200
echt te bruut gewoon

grrrrrrrrr

Zonder die man kwaad te willen doen maar dan heeft die het gewoonweg niet goed gedaan. Misschien des interesse.
Bij 50Hz is het niet weg hoor maar daar loopt het af.

De kunst is om je toch dat lage en hoge gevoel te geven.
Omdat de meeste dat niet kunnen kappen ze het maar af bij 50Hz en 12Khz

Enne Michael was inderdaad op CD.

maar tis echt een voorbeeld van hoe sublaag een echte kick kan geven in een mix.

Overigens raad ik jullie aan om sowieso Michael heel serieus te nemen als het gaat om mixen.
King of the mix zou ik zo zeggen.

Kun je echt wat van leren. Althans ik in ieder geval wel.

dbx is een perfekt ding... heb ik ook gekocht... er zit ook iets vergelijkbaars in de sony hoor (zie m'n eerdere bericht)... is echter wat minder gebruikersvriendelijk... kost wat langer om een juiste instelling te verkrijgen in vergelijking met de dbx.
blijft oppassen met die dingen trouwens... je zet het al heel snel te hard!

Laatst gewijzigd:
Zat ff te zoeken naar die Sony, maar da's idd een kicken ding. En die zijn spotgoedkoop terwijl ik hem 10x zo goed als de SE70 vind.

Die DBX120 lijkt me ook stoer.

Zelf heb ik die Aphex 104 en die moet je niet te veel insturen want die gaat redelijk snel zwabberen.

Origineel geplaatst door fuse
Zat ff te zoeken naar die Sony, maar da's idd een kicken ding. En die zijn spotgoedkoop terwijl ik hem 10x zo goed als de SE70 vind.

Die DBX120 lijkt me ook stoer.

Zelf heb ik die Aphex 104 en die moet je niet te veel insturen want die gaat redelijk snel zwabberen.

die hrmp5? Ik heb er net even mee gespeeld - dikke reverbs zitten erin zeg - zo demieter - maar ik heb e eigenlijk meer voor de synth gekocht.

Gister van iemand gekocht voor 140 oiro 's 2e hands! Dikke deal is dat of niet soms?

Hij is ook 2e hands te koop bij Safe Sound in A'dam....voor 340 oiro!!!!!(maakt lange neus gebaar)

140 Oiro's?

Goedendagschotel!

Da's de koop van de maand hoor.

Maar ehm zelf effe met de ideeen van stekke aan de slag gegaan.
Moog V erbij gehaald en lopen petsjen. Alleen qua filtermogelijkheden hield het ff op.

Voor de gein gecombineerd met mijn tip.

En di's best wel diep wat d'r uit komt.

Origineel geplaatst door stekke
Is trouwens ook de perfecte manier om te horen wat nog los staat in de studio.

Idd :D
Zo heb ik eens een deel frunnik liggen vastmaken links en rechts, zodat het niet te veel "brrip brrip brrip" meer deed, terwijl ik wat sub in een loop had gezet.
Kwestie van die nevengeluiden uit de mix te houden ;)

Sinds kort staat er ook een contrabas in de huiskamer. Dat is pas een echt mooi instrument. Daar zitten bassen in. Goeie dag..

p.s. Een contrabas is fretloos, dus je moet zelf de juiste afstand inschatten om zuivere noten te krijgen. Dat lijkt kut, maar daardoor leeft het instrument als de tering. Het doet me, het zal weer eens een keertje niet zo zijn, aan een modular denken, met een sequencer of ribbon controller zonder quantizer. Eigenlijk nog helemaal niet zo gek. ff oefenen en je quantizer is niet meer nodig. :)

140 Oiro's?

Goedendagschotel!

Da's de koop van de maand hoor.

Maar ehm zelf effe met de ideeen van stekke aan de slag gegaan.
Moog V erbij gehaald en lopen petsjen. Alleen qua filtermogelijkheden hield het ff op.

Voor de gein gecombineerd met mijn tip.

En di's best wel diep wat d'r uit komt.

mmm - lekker- moet er nog wel iets van een reverb bij ofzo - en dan met de middentonen weggedraaid...

heb ik het verholpen door de kick en bass via een aparte output te versturen?

iemand ervaring hier mee - of tips? [/B]

Ik heb geen MPC maar zo te horen wel.

Als je meer laag in je kicks wilt dan kan je een langere decay gebruiken. Wat bassen betreft is het ook vaak een kwestie van instellingen, maar pulse en sine golfvormen doen het zowieso wel goed.

Ik gebruik voor het toevoegen van extra laag de PSP mixsaturator, maar je kan allerlei soortegelijke dingen gebruiken.

Dat probleem dat alles verrot klinkt als je de bas erbij doet is niet normaal, en ligt dus volgens mij aan (een instelling?) de MPC.

Hier http://www.fuktstereo.com/music-production/bass-mixdown/mixdown.html staat een stuk van een producer die uilegt hoe je kan voorkomen dat de bass en de kick elkaar in de weg zitten. Misschien heb je er wat aan.

Origineel geplaatst door Musicmaker

Hier http://www.fuktstereo.com/music-production/bass-mixdown/mixdown.html staat een stuk van een producer die uilegt hoe je kan voorkomen dat de bass en de kick elkaar in de weg zitten. Misschien heb je er wat aan.

Goeie tip en wat ik ook goed vind is dat zelfkritiek heel belangrijk is.

Ik merk in de mastering ook vaak dat mensen zo gauw tevreden zijn met hun liedje/mix en vaak meer op de verkeerde deatils letten zoals, of je nu 1 of 2 seconden tussen de tracks wilt zetten.
Daar doen ze echt heel lang over.

Terwijl het liedje juist meer aandacht had gehoeven.

Re: Hoe creeren jullie de subbass?

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine

en je onderbuurman daardoor problemen krijgt met zijn sluitspier (techno mensen weten wat ik bedoel) - :)
Hoe maak je dat?

Maak je niet een fundamentele denkfout? Jij wilt de kick uit je thuisspeakers laten klinken alsof je 4 x 18 inch kasten hebt staan. Lukt nooit.

Re: Re: Hoe creeren jullie de subbass?

Re: Re: Hoe creeren jullie de subbass?

Origineel geplaatst door Pim
Maak je niet een fundamentele denkfout? Jij wilt de kick uit je thuisspeakers laten klinken alsof je 4 x 18 inch kasten hebt staan. Lukt nooit.

Misschien heeft die die ook staan:D

Er zijn gekken genoeg (zeker hier):D

Die tip is wel cool ja. Eigenlijk wist ik dat al zo'n beetje door zelf lopen te kloten. (En ik kloot veel aan, da's ook leuk) Maar als iemand het zo goed uit kan leggen is veel sneller.

Maar hoe zit dat met die sluitspier?
Dat het laag zo laag wordt dat die verslapt dan of zo?

Dan wordt het ook tijd om met een WC-rol naar techno parties te gaan. :D

Maar hoe zit dat met die sluitspier?
Dat het laag zo laag wordt dat die verslapt dan of zo?

Dan wordt het ook tijd om met een WC-rol naar techno parties te gaan. :D

Misschien iets voor de reclame.

koning, DJ, admiraal.popla gebruiken ze allemaal:D

Ik pak een Nord Modular of Micro Modular, voer een signaal via een Inverter door een Sample & Hold, die in feedback staat met die Inverter, en mix het signaal via een Gaincontroller met het origineel. Door de Inverter/Sample & Hold schakeling nog eens te gebruiken kan er weer een octaaf lager gegaan worden. En die Nord houdt maar niet op :-) En al die sub octaafjes kan je weer leuk mixen... zelfs in het stereo beeld.

Plezier voor sluitspieren!

Wout

Geen WC papier, maar knijpers!

Back