Hohner Clavinet

MeneerJansen

Ouwe rot
Ik ben op het moment nogal gek op het Funk geluid uit de Blackspliotation tijd: ongeveer eerste helft jaren '70. De Minimoog is een belangrijk onderdeel van die sound. En de Minimoog is gelukkig goed "na te doen" en te verkrijgen vandaag de dag. De Hohner Clavinet (met een wah-wah en/of phaser) is ook zo'n belangrijk element uit echte Funk. Je kent 'm wel uit "Superstition" van Stevie Wonder.

Nu is mijn vraag: wat voor hardware of VST doet zo'n ding goed na? Het belangrijkste is dat een Clavinet een elektrisch snaarinstrument is, eigenlijk een elektrische gitaar met hamers zoals een piano. De "golfvorm" zal wel goed na te doen zijn, maar de dynamiek zal denk ik lastig zijn. Naar mate je harder op de toetsen speelde veranderde het geluid. Voor mijn oren niet alleen harder (aanslaggevoeligheid) maar ook het geluid zelf. Als je harder op de toets drukt slaat het kleine rubber hamertje harder op de snaar en wordt de attack anders voor mijn gevoel. Zou dat met een aanslaggevoelig klavier en een VST na te doen zijn? Iemand wel eens een Clavinet na geprobeerd te doen?

Recent heet Yamaha het nog gedaan met z'n Reface CP (een v/d presets is de Clavinet op 5:40 min):
https://youtu.be/eqV5iwnknW0?t=5m39s
Klinkt eigenlijk best overtuigend zonder de effecten. Deze klink wat minder overtuigend. Niet zo "snappy" (3:45 min), te veel als een elektrische gitaar:
https://youtu.be/yyf-2A1ePCY?t=3m44s

Er staat:

Full velocity response mix control with key up and mechanics features

Die klinkt goed. Maar hij's gebouwd uit samples. Ik vraag me af of die VST aanslaggevoelig is.

De tijd dat een sampler velocity alleen maar naar volume routeerde is al heeeeeel erg lang voorbij. Als ik Scarbee's Clavinet open in Kontakt zie ik noten met wel 15 verschillende samples afhankelijk van de velocity.

Je kunt natuurlijk ook https://www.pianoteq.com/clavinet kopen (moet je alleen Pianoteq er nog wel bij kopen).

Wat Yoozer zegt idd. Ik heb zelf de Rhodes, Wurlitzer en Grand Piano van Waves gekocht en die vind ik iig erg goed klinken, allesbehalve statisch. Veel parameters waarmee je nog genoeg kunt tweaken. Je kunt ook gewoon de demo eens proberen, dan weet je het of het iets voor je is.
Voor mijzelf past de sound van een clavinet niet echt bij wat ik doe, anders was het een no-brainer voor me geweest.

Scarbee klinkt heel realistisch idd. Is eigenlijk al best oud maar dat is de Clavinet ook :)
Het is niet alleen het geluid van wanneer de noot ingedrukt is..maar ook wanneer je toetsen weer omhoog laat komen; het geluid van de snaren die worden gedempt. Daarvan zijn ook meerdere lagen gesampeld.

Ik vind die Reface CP ook niet verkeerd klinken.. maar volgens mij moet je van het keyboard niet teveel verwachte qua feel.

De Clavinet is ook 1 van mijn favorieten.. Ik heb zelf een Hohner Clavinet/Pianet Duo gekocht n paar jaar terug. De Pianet klinkt niet zo karakteristiek als de 'N" versie ervan maar het is een leuke toevoeging. :) En super mooie, maar betrekkelijk eenvoudige techniek under the hood. Geweldig ding.

Ik was net even aan het rondneuzen en kwam wel n gratis VST tegen.. maar niet echt realsitisch.. Ik kom met mijn Oasys PCI kaart en een geplukt string model volgens mij dichter bij het Clavinet gevoel.. gek eigenlijk dat er niet zoveel VST van zijn die het via modeling doen. Ik ken bv Loungelizard die de Rhodes en Wurly doet.. en ook best ok nog. :)

@Iedereen: bedankt voor de info dat sample based instrumenten op de compu tegenwoordig meer doen dan een beetje het volume verhogen om aanslaggevoeligheid te emuleren.

Ook bedankt voor de tips over de software (en hun Clavinet plugins) van Pianoteq en Kontact. Da's effe wat anders dan een VST-tje laden in je DAW af vsthost/jack cq. savihost. Maar dat is denk ik nodig omdat VSTs technieken niet ondersteunen om een piano exact te emuleren.

De Promega 2 en 3 van Gem. Die gebruiken physical modelling gebaseerd op een Clavinet dat van Stevie Wonder is geweest. De 2 is onlangs door een Fins bedrijf die de naam Gem heeft gekocht, opnieuw uitgebracht. Voor alleen de clavinet zou je hem wellicht niet kopen, maar gelukkig zitten er ook o.a. prachtige elektrische piano's in en is de bediening kinderlijk eenvoudig. Ik heb het clavinetgeluid gebruikt op het tweede stuk van mijn album The Age of Deception. Je hoort daarin mooi de terugslag bij het loslaten van een toets. Luister maar op http://www.akikaze.nl/discography Ik zag net dat iemand anders gisteren ook op zoek was naar dit album maar die heeft helaas mij of mijn label niet benaderd dus ik loop weer geld mis. Zucht!

Ik ken bv Loungelizard die de Rhodes en Wurly doet.. en ook best ok nog.

Die heb ik ook en die klinkt behoorlijk goed wel.
Ze hebben ook string studio waar oa een clavinet in zit, gebaseerd op physical modeling.
Ken 'm niet maar de demo klinkt goed, nou ja, die man laat ook alles lekker klinken denk ik.
https://www.applied-acoustics.com/string-studio-vs-2/

Laatst gewijzigd:
Heb nooit zo'n Clavinet gehad maar zouden een kleine Fender amp, SM58, compressors, en retegoeie technici ook geen oorzaak van die supergeile Blaxploitation sound?

GSI heeft mooi spul maar ik zou geen plugins meer bij 'm halen (ik had z'n space echo sim en Mr Ray) - het feit dat 'ie na 5 jaar nog steeds bar weinig op 64-bit en cross-platform heeft draaien is geen goed teken.

Heb nooit zo'n Clavinet gehad maar zouden een kleine Fender amp, SM58, compressors, en retegoeie technici ook geen oorzaak van die supergeile Blaxploitation sound?

Processing is altijd handig bij de Clavinet.. of een overdrive.. Eigenlijk zou je em ook draagbaar moeten maken.. zo dat je kan feedbacken met je amp.. :D

Ik zou Keyscapes aanschaffen. Dan heb je niet alleen de best mogelijke clavinet maar ook (van dezelfde kwaliteit) een Piano, Wurlitzer, Rhodes en allerhande obscure keys. Ik ken de Lounge Lizard spullen en de diverse hardwareproducten die hier worden genoemd, maar die halen het geen van allen bij Keyscapes.

Back