Waar halen julie je inspiratie vandaan????

Ik heb veeel te veel inspiratie en geen enkele ambitie of discipline om voor cubase te gaan zitten en in nummers te gieten.

Bij gevolg lekker improviseren met hopen gelinkte en gesyncte gear en veeel fun :P

F"ck produceren, jammen maar.

...geen enkele ambitie of discipline...

Als je daar vreden mee hebt is da echt kei fijn :D

over het algemeen, drugs gebruik, kloten met apparatuur/instrumenten, alcohol, weinig slapen.

Allereerstnbedankt voor het samen voegen van het topic, ik had dit topic blijkbaar over het hoofd gezien.
Inspiratie heeft denk ik twee betekenissen.eh...... we gebruiken het, lijkt het,om twee verschillende zaken te duiden:

A:
een uitgangspunt/bron waaruit materiaal en ideeën uit geput kan worden.
zoals een stijl of muziekgenre of een bestaand muziekstuk of instrument. of een gebeurtenis uit het leven..een emotie, enzovoort
B:
het vinden, krijgen, ontdekken, ingegeven krijgen van unieke creatieve ideen. concepten....melodieen, enzvoort.

ik zelf haal veel inspiratie uit jazzmuziek, rockmuziek en klassieke muziek. Al die invloeden en komen vanzelf samen als ik muziek maak. eigenlijk alle muziek wel......ewh..zoveel wat kan inspireren.

Maar van bijna alle stukken muziek waar ik echt trots op ben kan ik me totaal niet meer herinneren hoe ik er op kwam.
in de meeste gevallen leek vanuit het niets ineens de ideeën naar me toe te stromen. Al dit gebeurd ben ik me er op het moment zelf niet van bewust. later zeg ik trots: kijk, heb ik bedacht. maar de waarheid is dat ik er niet veel controle over had vaak.

ik heb heel vaak geprobeerd inspiratie af te dwingen en dat is denk ik bijna onmogelijk uit het niets.
al kan ik wel weer heel zakelijk via muziektheorie, structuren, regels en wetten, ordening, systemen en trail & error heel ver komen met muziek componeren.
maar ik heb ook een (de) truuk gevonden om inspiratie op te roepen, en dat is stom weg beginnen met muziek maken.
niet via ideeën en het rationele..maar via improvisatie en het gevoel. vrijheid.
dwz: dus blijkbaar (in mijn geval, maar velen moeten dat herkennen ) kan je niet rationeel en gecontroleerd nieuwe dingen creeren. het is een soort rivier van fantasie en gevoel die je moet laten stromen en als je eenmaal in die stroming zit kan er ineens een idee langskomen varen wat je snel moet zien op te pikken uit die rivier,..

heel lastig soms..een gevecht van controle laten varen en op het juiste moment weer wakker worden en de controle weer opeisen.

de mens weet denk ik helemaal nog niet hoe dit werkt..het lijkt wel alsof dat wat we het onderbewuste noemen hier een grote hoofdrol in speelt........

wat ik uitleg lijkt verdacht veel op hoe Pim van Lommel het bewuste omschrijft: het bewustzijn is overal aanwezig en wij mensen zijn slechts de ontvangers daarvan. net zoals hoe mobieltjes de straling ontvangen...(hypothetisch!!)

ok,,
en nu weer terug op aarde....:-)

Ik sluit me geheel bij je aan en ook wat betreft Pim van Lommel kan ik mij daar erg goed in vinden.

Ik haal mijn inspiratie ook veel uit diverse muziekstromen zoals BB King, Johnny Cash, Mark Knopfler etc. Maar ook uit mijn jeugd jaren van de gabbertijd, de housepartys waar ik toen nog naar toe ging en de dreunende dance en trance.
Mijn grootste inspiratie haal ik momenteel vooral uit de muziek van Beethoven (Chopen, Handel en meer )aangezien ik me daar de laatste tijd in heb gestort.(voor de liefhebbers, kijk eens op YouTube naar Beethoven documentary deel 1 t/m 3)
Ik ben bezig om de moonlight sonata 3de beweging te leren spelen (1e beweging reeds in mijn kop gestampt)en na het leren is er tijd voor ontspanning.
Met deze muziek kan ik ook erg goed uit de voeten met improviseren op de piano met uiteraard de piano sound en ook is het heerlijk om mooie synthpads en leads op te improviseren op deze muziek.

...Pim van Lommel...

sommige mensen schijnen een bijna-dood ervaring te moeten hebben om een beetje inspiratie op te doen... :engel:

Inspiratie komt bij mij meestal uit het niets, bij het zien van een foto, een zicht vanop een terrasje, een herinnering, een situatie op de weg, een gebeurtenis of gewoon door improvisatie.
Heb ik m'n piano bij de hand, dan probeer ik wat uit om te horen of het melodisch wat waard is en om een ruwe structuur op poten te zetten.
Gaat dat niet, dan neem ik gauw een papiertje en schrijf ik wat noten op zodat ik wat me te binnen schoot niet direkt weer vergeet (want dat gebeurt ook, ik vergeet het nog al eens even snel als ik het kreeg...).
Daarna, ga ik aan de slag op m'n synths met een geraamte op te zetten, klanken te kiezen etc...
Beïnvloeding is wat anders.
Ik probeer me zo weinig mogelijk te laten beïnvloeden door andere muziek maar helaas is er door de jaren (eeuwen) al zoveel muziek uitgebracht/gehoord dat we onbewust ons laten beïnvloeden door wat in ons onderbewustzijn is opgeslagen.
Een ding lukt bij mij ook niet: geforceerd moeten.:stupid

Cheers,
Exo.:mega:

Lastige vraag. Ik kloot altijd maar wat aan tot ik iets heb. Meestal probeer ik een mooi geluid te maken waar ik dan later wel of niet een track omheen bouw.
Ik merk dat ik zoveel meer met muziek maken bezig ben als dat ik daadwerkelijk nummers maak. Soms heb je dan opeens een paar goede nummers achter elkaar en dan weer een poos niks, alleen maar prutselstukjes.

het zal vast een heel subtiel en complex systeem zijn. inspiratie en nieuwe dingen creeren.
een mix van fantasie de vrije loop laten, verbeeldingskracht ,alles laten stromen en ervaren/voelen, ervaring, kennis en kunnen. ook je lichaam doet mee.je vingers kunnen je ergens naar toe leiden. voor een discobasje kan je toch beter mee dansen op je stoel op de beat. het is steeds weer loslaten, ervaren, toelaten en alert genoeg blijven om iets bijzonders te ontdekken en vast te houden. is mijn ervaring..

maar inderdaad het afdwingen lijkt gewoon onmogelijk!

maar ik denk dat er wel een systeem is wat veel mensen toepassen:
spelen, improviseren totdat je iets vind wat goed en bijzonder genoeg klinkt. zoals mensen hier in dit topic het noemen: "ik klooi maar wat". dus via trail & error...(leren van fouten)
bijvoorbeeld met het vinden van een basje: je begint dan vaak met niets. de eerste noten klinken stroef en kloppen niet...maar daardoor ga je verder zoeken en aanpassen. en in een keer kan je in een stroomversnelling komen en vind je in een keer een paar noten die kloppen bij de rest van de muziek. alleen ritmisch nog niet..dus daar weer naar zoeken en hup: ritme gevonden.

dit is een mooie middenweg van afdwingen en controle en toch via die vrije, 'spirituele', stroom tot iets komen.

over ideeën die zomaar binnenvallen gesproken:
ik zat op de fiets op weg naar de supermarkt en was in mijn gedachte niet bewust met muziek bezig... in eens hoorde ik een originele melodie, meteen ook de akkoorden en een milliseconde later ook de perfecte baspartij erbij.
dit was leuk, maar het was ook op dat moment paniek: hoe leg ik dit vast voordat ik het kwijt ben??
ik bleef de partijen omstebeurt in mijn hoofd herhalen en schreef ze tegelijkertijd op een papiertje op.
papiertje controleren..nog eens..en gevangen!

toch bijzonder dat in een keer zulke muzikale ideeën zo helder als een magisch kado aan je gegeven wordt.
ik vraag me ook nog steeds af of het niet al bestond en dat ik alleen denk dat ik het zelf heb verzonnen.

paniek: hoe leg ik dit vast voordat ik het kwijt ben??
ik bleef de partijen omstebeurt in mijn hoofd herhalen en schreef ze tegelijkertijd op een papiertje op.
papiertje controleren..nog eens..en gevangen!

Of geen papiertje bij de hand hebben en de partijen inzingen in je crappy audio recorder op je gsm! :dubbel: (vooral voor je omstaanders geeft dit een gek gezicht...8o) ).

Cheers,
Exo. :mega:

heel simpel in random order:

- omgevingsgeluiden
- wijn
- een film
- een seizoen
- het weer

Klassieke inspiratiebron, waar ook ik soms uit put, en waaraan ook een esthetische opvatting over muziek ten grondslag ligt, is de combinatie van twee tegenpolen:
(1) een toevalsgenerator.
(2) een algoritme (set van regels);

ad (1) De toevalsgenerator (bijv. een dobbelsteen) levert een element van onvoorspelbaarheid.

ad (2) Het algoritme bestaat uit een set van regels die je oplegt aan de compositie. Daardoor onstaat een soms fascinerende onontkoombaarheid in een compositie, die de psychologische werking van een natuurwetmatigheid heeft, bijv. de zwaartekracht: zoals je het "logisch" en onontkoombaar vindt dat een opgegooide bal weer naar beneden komt, zo vind je het logisch, onontkoombaar, plausibel dat een ritme, een melodie of een klankstructuur zich op een of andere manier gedraagt en ontwikkelt, als die voldoet aan een bepaalde set regels. Ook kun je de set van regels beschouwen als een organisch, "levend" systeem dat een bepaald gedrag vertoont.

De combinatie van die twee leidt tot "beteugelde" randomprocessen. Klassiek voorbeeld: het Musikalisches Würfelspiel van Mozart. Het "definiëren" van een compositie door middel van een set van regels gaat terug tot in de Middeleeuwen, bijv. canontechnieken (Guillaume de Machault: "Ma fin est mon commencement").

In de electronische muziek strekken beiden zich ook uit tot de klankopwekking. Daar vind je ook een opmerkelijke relatie tussen beiden, nl. die van witte ruis en filter. Een ruisgenerator levert onafhankelijke random getallen (of een continu random proces): witte ruis. Die kun je "inkleuren" d.m.v. een filter. Wat het filter in feite doet is een regel opleggen aan de opeenvolgende, onafhankelijke random-worpen van de (discrete) ruisgenerator, waardoor een vaste relatie tussen die opeenvolgende worpen tot stand komt. Die vaste relatie geeft een wetmatigheid die je waarneemt als een klankkleur, bijv. roze of bruine ruis of bandruis ("huilende wind"). Vandaar ook dat een filter in de statistische signaalverwerking wordt aangeduid als een "correlator"; het filter "regelt" het randomproces door relaties aan te brengen.
Ook sommige effectprocessen, zoals chorus, leggen "regels" op aan het inputsignaal, regels die door (meestal laagfrequente) randomgeneratoren worden aangestuurd.

Zo bezien is een muzikale compositie, zowel op het niveau van de noten als op dat van de klanken, een levend organisme dat een karakteristiek soortgedrag vertoont, maar tegelijkertijd, als individu, ook onvoorspelbaar is.

Iets meer over een muzikale informatiestroom als beteugeld randomproces: https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1650889&postcount=89.

Het doet misschien een beetje vreemd aan om een compositie-opvatting door te trekken naar de klanksynthese. Maar de tegenstelling tussen "de noten en de klanken", die in de akoestische muziektraditie onvermijdelijk is, wordt in de electronische muziek volledig opgeheven. Dat de woorden "componist" en "synthesizer" precies hetzelfde betekenen, illustreert dat wel aardig.

Laatst gewijzigd:
Inspiratie, tja. Alles kan inspireren naar mijn idee. Waar ik me door laat inspireren? Ik probeer me niet vast te prenten aan een genre, want het kan je meer beinvloeden dan je zou willen. Ik geloof dat elk mens een genre op zich is. Afhankelijk van karakter, opvoeding, etc. pas je in grote vormen bij een bekende genre, of misschien niet.

Wat ik dan wel doe? Allerlei soorten muziek luisteren. De essentie omvatten van een bepaalde muziekstroom of instrument is wel erg leerzaam, maar ook erg moeilijk soms. Exotische muzieksoorten zijn voor mij nog steeds een raadsel bijvoorbeeld. Ook lijkt het allemaal erg op elkaar, maar dat komt door mijn geringe kennis van deze muzieksoorten natuurlijk. Ik begin ook steeds minder erin te geloven dat je alles kan ombuigen naar hoe jij het wilt hebben. Wat ik mezelf wel eens af vraag is of het niet een goed idee is om een keer diep in een genre te duiken, ondanks de beinvloedbaarheid. Ik luister liever naar wat een instrument mij probeert te 'vertellen' dan dat ik mezelf in de 'dictatorrol' zet, dit werkt voor mij, dus waarom zou ik dat niet doen met een bepaalde muziekstroom?

Echter, muziek als inspiratiebron bemoeilijkt het maken van muziek voor mij. Ik heb mezelf gedeeltelijk kunnen aanleren om me in te leven in muziek van anderen, maar ook afstand ervan te kunnen nemen. Waarom? Op een gegeven moment wil ik 'nabootsen' op een eigen manier. Ik stel dan een niveau op die ik moet halen. Werkt averechts, want hoe hard ik ook mijn best deed, ik kon nooit de essentie van een artiest vangen, behalve die van mezelf. Dat doe ik nu dus ook. Natuurlijk zitten er enkele haken en ogen aan, maar muziek is expressie.

En daarom, zonder arrogant te zijn, zie ik mezelf als grootste inspiratiebron.

Ik haal inspiratie uit gewoon doen, onstaat vanzelf, of niet, maar je moet wel beginnen, het wordt wat of het wordt niks. Gewoon bouwen, jammen, opnemen en uitwerken. Je merkt snel of het potentie heeft of dat je kan ermee kan stoppen.

Ik haal inspiratie uit gewoon doen, onstaat vanzelf, of niet, maar je moet wel beginnen, het wordt wat of het wordt niks. Gewoon bouwen, jammen, opnemen en uitwerken. Je merkt snel of het potentie heeft of dat je kan ermee kan stoppen.

Hoe vaak kom ik dat woordje gewoon niet tegen in discussies? Meestal geformuleerd in de vorm van een kort advies.
Je kunt een apotheker de raad geven: "Je moet gewoon beginnen: pak gewoon de ingrediënten die je nodig hebt, weeg die gewoon af in de juiste hoeveelheden, bewerk ze gewoon op de geschikte manier en plet het resultaat gewoon tot pillen. Je merkt snel of de patiënt er beter van wordt of sterft."
Ik bedoel: wat zèg je hier nou eigenlijk mee?

Dat de basis/idee/ontstaan ongeveer in dezelfde richting ligt maar dat het groeien/uitwerken voor iedereen anders is.
Het gaat hier over "inspiratie" m.a.w. de grondslag voor het maken van een nummer/muziek of wat je ertoe aanzet of zelfs leidt in het maken ervan.
Het "gewoon" zit hem in het "afgaan op je gevoel". Dat "gewoon" is nu net voor iedereen anders dus minder gewoon als men zou denken maar het komt meestal wel gewoon over.
De vergelijking met de apotheker slaat naar mijn inziens nergens op...
Muziek is geen exacte wetenschap, al zien sommige mensen dit misschien als dusdanig.
Er bestaat geen vast recept met standaard "hit" ingrediënten voor het maken van muziek/nummer. Er zit een vrij hoge gevoelsmatige waarde aan verbonden.

Cheers,
Exo. :mega:

helemaal mee eens, Exo..!

sowieso inspiratie gebruikt als 'inspiratiebron' kan werkelijk alles zijn. het kan achteraf mischien interresant zijn als een muziekstuk af is, maar daarvoor kan je net zo goed alles en iedereen op noemen wat er in het gehele universum en daarbuiten bestaat. zoals in dit topic gebeurd.

zoals:
pijn in mijn rechter middelvinger die elk uur even opkomt. waardoor ik hem even moeten strekkken en dan is het weer weg..
of als inspiratiebron beschimmelde hondendrollen op de stoep. het liefst van een loops teefje.
of het getal -554,789, de kleur karmijnrood. een wentelteefje...
of post #2 van dit topic..
of het 3de chakrapunt van Maxima (onze koningin)
eh...ja
of het allereerste liedje wat gerard joling ooit heeft gezongen...maar dan achterstevoren ..alles dus..

wat je er me gaat doen. hoe je die bron tot muzikaal materiaal omzet kan ook heel concreet zijn of juist heel abstract gaan:
je laat er algoritmes op los. of wiskundige formules. of muziekrtheorie. of je trekt blind lootjes...
je improviseert ermee totdat er bruikbare themas ontstaan.

mij lijkt inspiratiebronnen opnoemen een stuk minder interessant dan onderzoeken hoe mensen hun bronnen omzetten naar muziek.
Dus de 'inspiratie' , het proces wat beschrijft het creeren van nieuwe muzikale ideeën.
het begint misschien bij een bron vaak maar dan?

lijkt me zeer interessant om daar onderzoek naar te doen omdat het vaak het grote probleem ook is bij alle creatievelingen: writer block ,enzvoort...

Eigenlijk vind ik meer dat ik soms opeens een drang heb dan 'inspiratie'....
Mijn ideetjes haal ik uit m'n dagelijkse humeur.
Ik begin eerst een basistrackje te maken en het uitbouwen volgt vanzelf.
Gedurende het productieproces wil de sfeer van het muziekje weleens veranderen :-)
Op een gegeven moment is de drang weer weg en zou de track klaar moeten zijn.
Waar ik nog moeite mee heb is om er dan ook tevreden mee te zijn.. :-S

Laatst gewijzigd:
een mooi rijtje:

'drang'
dagelijkse humeur
Op een gegeven moment is de drang weer weg
tevreden zijn

:-)

ik heb me zelf er ooit als oefening toe gezet om binnen een dag een stukje
te bedenken. te schrijven, op te nemen en min of meer te mixen.

ging me niet direct om de klank/mixkwaliteit maar meer of ik het gevecht tussen ratio en emo
kon controleren/loslaten en spontaner kon werken tot resultaat.
resultaat:zonder moeite veel potentiële nieuwe stukken.

dus blijkbaar is het een kwestie van heel veel loslaten en vooral doen, ervaren, en ook vooral heel erg genieten van het proces.

toch jammer dat zodra ik kies om iets bewust te doen. omdat je bijvoorbeeld nu eindelijk dat idee om wilt zetten naar een nummer van 3 minuten, je weer volledig geblokkeerd kan raken.
het moet dus iets zijn van heen en weer wippen tussen bewust en onbewust..afgesproken en vrijheid. enzovort..ik kom er maar niet uit! :stupid

:?

Misschien wil je teveel, of wil je niet kiezen. Je moet van te voren een concreet, maar niet te beperkte plan hebben, anders ben je maar wat aan het doen en is het gevolg dat je niet meer weet wat je doet op een gegeven moment. Van te voren eisen stellen. Waar moet het aan voldoen, wat word het hoofdelement, wat is de thema, wat voor sound mik je op? Wil je met minimale instrumenten veel doen of met veel instrumenten weinig doen? Welke dingen zijn voor jou belangrijk?

Noteren, of zelfs tekenen als het nodig is. Als je een ingeving krijgt tussendoor, opslaan, kopie maken en uitproberen.

Back