Waar halen julie je inspiratie vandaan????

Niet miemelen, maar tracks bouwen... anders stuur ik de trackpolitie op jullie af :smeris:

Meneer waveguide,

Wat ik probeer te zeggen met mijn postings en wat jij blijkbaar niet snapt is dat als je begint met de middelen die je hebt je zelf inspiratie zult opwekken.
Dat studenten compositie daar volgens jou niks mee kunnen is een probleem van die studenten.

Hier in het dorp is een jaarlijks feest gaande momenteel waarbij aan het begin van de week hutten worden gebouwd met oud sloophout en pallets e.d.

Zonder dat er enig plan was zijn er met 10 ouders en ca 40 kinderen 5 supermooie hutten gemaakt, met lounge ruimtes, barren, dakterassen, trappen etc..

Allemaal, door 'gewoon te beginnen'.

Om meer in de context te blijven van de muziek, iemand die door improvisatie op zijn muziek instrument een ingeving krijgt en iets moois neer zet. Hoe is die ingeving onstaan? Juist. Door gewoon..... te beginnen.

Ga je van te voren je laten leiden door wat je zou willen bereiken en daar inspiratie uit proberen te putten, leg je je zelf eigenlijk meteen al beperkingen op, mijn methode levert dus meer inspiratie op. Ik snap niet waarom jij dat als zinloos betitelt.

Omdat iets zinloos voor jou is hoeft dat voor een ander niet zo te zijn. Nietwaar?

Het doel heiligt de middelen ;)

Qua inspiratie. soms loop ik ergens, hoor ik een geluid als ik op straat loop en dan triggert dat een proces in mn hoofd en weet ik niet hoe snel ik thuis moet komen om het om te zetten in geluid :)

-C-

Meneer waveguide,

Wat ik probeer te zeggen met mijn postings en wat jij blijkbaar niet snapt is dat als je begint met de middelen die je hebt je zelf inspiratie zult opwekken.
Dat studenten compositie daar volgens jou niks mee kunnen is een probleem van die studenten.

Hier in het dorp is een jaarlijks feest gaande momenteel waarbij aan het begin van de week hutten worden gebouwd met oud sloophout en pallets e.d.

Zonder dat er enig plan was zijn er met 10 ouders en ca 40 kinderen 5 supermooie hutten gemaakt, met lounge ruimtes, barren, dakterassen, trappen etc..

Allemaal, door 'gewoon te beginnen'.

Om meer in de context te blijven van de muziek, iemand die door improvisatie op zijn muziek instrument een ingeving krijgt en iets moois neer zet. Hoe is die ingeving onstaan? Juist. Door gewoon..... te beginnen.

Ga je van te voren je laten leiden door wat je zou willen bereiken en daar inspiratie uit proberen te putten, leg je je zelf eigenlijk meteen al beperkingen op, mijn methode levert dus meer inspiratie op. Ik snap niet waarom jij dat als zinloos betitelt.

Omdat iets zinloos voor jou is hoeft dat voor een ander niet zo te zijn. Nietwaar?

Ja maar Demian, iedereen die zelf muziek "schept" is toch al ontelbaar vaak "gewoon begonnen" met iets nieuws en heeft de "stream of consciousness" z'n werk laten doen, en al ontelbaar vaak zal daar iets leuks en boeiends zijn uitgekomen. Daarnaast heeft iedereen ook wel eens een vogelje horen fluiten en daaraan een themaatje of een motiefje ontleend, waaruit dan weer etc etc. Dat is toch overbekend?
Daarom blijft de vraag interessant of er daarnaast misschien nog meer bijzondere, meer specifieke bronnen, paradigma's, invalshoeken bestaan die je brein een twist geven, een coup de pied, een nieuwe kijk. Als je zoiets ooit hebt meegemaakt, lijkt het alsof je vanaf dan pas voor 't eerst begrijpt wat het woord "inspiratie" ("inblazing") eigenlijk betekent. Ik denk ook dat daarin de vraag van topic starter ligt.
Hoe zit dat met die "blauwe" of "groene" periode van een kunstenaar, hoe komt het dat een componist soms een tijdlang een bepaalde stijl vertoont, die dan plosteling plaats maakt voor iets heel anders? Wat veroorzaakt zo'n doorbrekend inzicht dat een richtingsverandering teweeg brengt of een heel andere stijl? Ik zie inspiratie als een achterliggend nieuw idee, een ontdekking waaruit in een langere periode een serie werken voortvloeien.
Waarom schreef Bach TWEE delen Wohltemperiertes Klavier? In het eerste deel had hij toch al die hele cyclus van toonsoorten in majeur en mineur doorlopen? Ik denk, omdat hij tijdens dat eerste deel werd getroffen door een geweldige inspiratie: de laatste fuga van Deel 1 staat stijf van de chromatiek en het thema bevat alle 12 tonen van het octaaf; eigenlijk begint daarmee het begrip tonaliteit al iets van z'n (eeuwenoude) gewicht te verliezen; dit is atonaliteit avant la lettre. Dat idee werkt als een niche, een persoonlijke goudader: Bach raakt in de ban van de chromatiek; WTK 2 is veel rijker, rijper, moderner, expressiever. Het begrip inspiratie krijgt pas zin en betekenis als het meer direct inhoudelijk over muziekstructuur gaat.

das geen inspiratie, maar meesterschap waar je het over hebt.
dan nog heb je inspiratie nodig waardoor het meesterschap een kans krijgt zich te manifesteren.
creatief zijn betekent in een geestestoestand verkeren waardoor je geinspireerd kan raken door het vogeltje.
in de meeste gevallen luister je niet meer naar de vogel als je het geluid als "vogel" hebt gelabeld.
als jimi een solo speede ging hij dat echt niet zitten bedenken. hij speelde gewoon.
zn rugtas helemaal volgedouwd met bagage en dan schaamteloos volgas er in.

ik heb dr zo'n hekel aan als mensen geen hoofdletters aan het begin van een zin gebruiken en elke zin op een nieuwe regel beginnen... ...ongeinspireerd typewerk vind ik het...

-C-

als jimi een solo speede ging hij dat echt niet zitten bedenken. hij speelde gewoon. zn rugtas helemaal volgedouwd met bagage en dan schaamteloos volgas er in.

lui met talent om zulke vette solo's te spelen doen niet eens mee in dit soort langdradige threads, die hebben wel wat beters te doen.

ow shit wat doe ik hier dan eigenlijk :D

ow shit wat doe ik hier dan eigenlijk :D

Ja dat vroeg ik me ook al af. Als er hier iemand "miemelt" met nietszeggende one-liners, dan jij.
Zoals altijd, op elk forum, in elk café: de keuze is simpel: drink mee of ga weg.

das geen inspiratie, maar meesterschap waar je het over hebt.
dan nog heb je inspiratie nodig waardoor het meesterschap een kans krijgt zich te manifesteren.
creatief zijn betekent in een geestestoestand verkeren waardoor je geinspireerd kan raken door het vogeltje.
in de meeste gevallen luister je niet meer naar de vogel als je het geluid als "vogel" hebt gelabeld.
als jimi een solo speede ging hij dat echt niet zitten bedenken. hij speelde gewoon.
zn rugtas helemaal volgedouwd met bagage en dan schaamteloos volgas er in.

Inspiratie heeft betrekking op de input, d.w.z. het idee dat een werk leven inblaast. Meesterschap is de kwalificatie die je toekent aan de output, aan het klinkend resultaat.
De term meesterschap verklaart ook niet die langer aanhoudende stroom van creativiteit die werken oplevert met een duidelijk stijlkenmerk. De term inspiratie doet dat wel, zoals het voorbeeld van Bach's chromatische periode illustreert.
Jouw omschrijving van inspiratie is mij te weinig specifiek en gaat teveel in de richting van improvisatie, de mood, de stemming, het moment. Dat die altijd een rol spelen is toch een triviaal gegeven.
Nog een ander aspekt: inspiratie leidt vaak ook tot nieuwe, compositie-technische vaardigheden, tot nieuw meesterschap. Ook dat illustreert het Bach-voorbeeld.

@WaveGuide7, Ik ben het niet eens met jouw definitie van meesterschap. Het meester-zijn van een kunst of vak bestaat uit meer dan alleen de output. Inspiratie is ook onderdeel van het meesterschap. Een violist die zijn instrument meester is heeft ook inspiratie nodig om een muziekstuk op zijn of haar wijze ten uitvoer te brengen. Je kunt inspiratie niet loskoppelen van de persoon, dus niet van het meesterschap.

Vandaag nog een Nymf geplet in een foto shoot dat werkt wel als catalysator :-)

Ik heb me toch laten meevoeren
Nu zitten we in de volgende definitiediscussie :D
Probeer het lekker vast te leggen, dan laat ik ondertussen de inspiratie borrelen.
Over een pagina of tien zijn jullie er hier vast uit :)

soms gewoon gedachtenloos wat pingelen of op de mpc rammen en dan komt er iets moois uit.
1 roffeltje kan een hele track worden.. butterfly effect

-C-

zo moeilijk is het toch niet?

een inspiratiebron is een gegeven of onderwerp waaruit je inspiratie put. wat je kan aanzetten tot creativiteit

inspiratie is het creatieve proces waarin uit iets (de inspiratiebron) of niets iets origineels en nieuws wordt ontwikkeld.

inspiritueel is een woord wat ik net nu heb bedacht. (in een proces van geïnspireerde creativiteit!!) en wat het betekent weet ik nog niet....

soms voel ik slechts frustratie als ik een instument vast pak.
geen inspiratie...

Back