Waar halen julie je inspiratie vandaan????

Misschien wil je teveel, of wil je niet kiezen. Je moet van te voren een concreet, maar niet te beperkte plan hebben, anders ben je maar wat aan het doen en is het gevolg dat je niet meer weet wat je doet op een gegeven moment. Van te voren eisen stellen. Waar moet het aan voldoen, wat word het hoofdelement, wat is de thema, wat voor sound mik je op? Wil je met minimale instrumenten veel doen of met veel instrumenten weinig doen? Welke dingen zijn voor jou belangrijk?

Noteren, of zelfs tekenen als het nodig is. Als je een ingeving krijgt tussendoor, opslaan, kopie maken en uitproberen.

we hebben het over muziek maken en creerren. zo als jij het omschrijft klinkt het alsof je met een goed plan altijd goede muziek kan maken.
het 'gevoel' (muzikaliteit, smaak, enzovoort) is veel belangrijker en dat valt niet echt in een plan te proppen.

mijn plan is een geweldige groovie baslijn te bedenken...eh....

dat kan alleen als je eerst 100 van de beste baslijnen kapot analyseert en daaruit een algoritme en regels wetten uit abstraheert en daarna een computer programma schrijft die dat allemaal kan verwerken..en dan nog komt er gevoelloze troep uit.

een plan is leuk...maar pas als het is uitgevoerd blijkt of het wel of niet een goed plan was...

dus de uitvoering is uiteindelijk veel belangrijker.! :-)

toch jammer dat zodra ik kies om iets bewust te doen. omdat je bijvoorbeeld nu eindelijk dat idee om wilt zetten naar een nummer van 3 minuten, je weer volledig geblokkeerd kan raken.
het moet dus iets zijn van heen en weer wippen tussen bewust en onbewust..afgesproken en vrijheid. enzovort..ik kom er maar niet uit! :stupid:?

Misschien wil je teveel, of wil je niet kiezen. Je moet van te voren een concreet, maar niet te beperkte plan hebben, anders ben je maar wat aan het doen en is het gevolg dat je niet meer weet wat je doet op een gegeven moment. Van te voren eisen stellen. Waar moet het aan voldoen, wat word het hoofdelement, wat is de thema, wat voor sound mik je op? Wil je met minimale instrumenten veel doen of met veel instrumenten weinig doen? Welke dingen zijn voor jou belangrijk?

Noteren, of zelfs tekenen als het nodig is. Als je een ingeving krijgt tussendoor, opslaan, kopie maken en uitproberen.

Ik dacht we het hadden over dat idee uitwerken naar een nummer van 3 minuten? Tenminste, daar reageerde ik op.

Hoe vaak kom ik dat woordje gewoon niet tegen in discussies? Meestal geformuleerd in de vorm van een kort advies.
Je kunt een apotheker de raad geven: "Je moet gewoon beginnen: pak gewoon de ingrediënten die je nodig hebt, weeg die gewoon af in de juiste hoeveelheden, bewerk ze gewoon op de geschikte manier en plet het resultaat gewoon tot pillen. Je merkt snel of de patiënt er beter van wordt of sterft."
Ik bedoel: wat zèg je hier nou eigenlijk mee?

nou, gewoon.. ;-)

niet te moeilijk doen en (gewoon) beginnen.

maar vergeet gerust het woordje 'gewoon', het gaat om het beginnen en niet om 'gewoon'

begin muziek te maken met wat je hebt, laat je al dan niet leiden door je voorkeuren en creeër je eigen inspiratie gedurende het creatieve proces dat volgt.

Ik dacht we het hadden over dat idee uitwerken naar een nummer van 3 minuten? Tenminste, daar reageerde ik op.

ok, nee ik bedoel iets anders:

ik omschreef dat ik ooit als oefening snel zonder veel blabla stukjes heb gemaakt en toen blijkbaar heel spontaan mooie dingen kon toveren uit en met van alles..

maar als ik me zelf dan in een ander situatie dwing tot iets....of mezelf moet dwingen om iets te verzinnen..dan gaat het ineens heel moeizaam.
ik zou willen dat ik dit , die componeer-flow onder controle kon Hebben. of op zn minst kon begrijpen hoe het wel en niet werkt...

hier twee oefening stukjes:

eerst hoor je een experiment om echte drums per instrument in te spelen.
daarna een experiment om van een CD vol vreselijke zang stukjes (allerlei frasen) een leadvocal te knippen en als melodie te gebruiken.

de bronnen waren simpel en leerzaam...maar uiteindelijk leidde het ook tot heel veel muzikaal materiaal waar ik niet bewust naar op zoek was.
dus een simpel uitgangspunt gaf spontaan allerlei akkoorden, schemas, ritmes, enzovoort..
en waarschijnlijk denk ik, omdat het doel niet was geweldige muziek te maken, maar alen wat dingen uitpproberen...toen kwam die flow en pas later besefte ik dat het niet eens zo gek was wat ik deed:

http://soundcloud.com/marsmusica/sensi

Hoe vaak kom ik dat woordje gewoon niet tegen in discussies? Meestal geformuleerd in de vorm van een kort advies.
Je kunt een apotheker de raad geven: "Je moet gewoon beginnen: pak gewoon de ingrediënten die je nodig hebt, weeg die gewoon af in de juiste hoeveelheden, bewerk ze gewoon op de geschikte manier en plet het resultaat gewoon tot pillen. Je merkt snel of de patiënt er beter van wordt of sterft."
Ik bedoel: wat zèg je hier nou eigenlijk mee?

gewoon is natuurlijk een geruststelling
het is niet ingewikkeld, maar gewoon, bereikbaar
en bv "gewoon doen" legt de nadruk meer op de handeling dan op de interne discussie daarover.
het zegt, laat je concepten even voor wat ze zijn en begin aan de handeling.
het nodigt uit.
daarnaast geeft het ook aan wat voor losse houding je hebt tegenover de handeling.
je denkt er niet over na, je doet het gewoon.
niks krampachtigs, je laat het gewoon ontstaan
en uiteindelijk kan er ook alleen echt iets onstaan als je er zelf even met je gedachten vanaf blijft.
gewoon, weetjewel

ok, nee ik bedoel iets anders:

ik omschreef dat ik ooit als oefening snel zonder veel blabla stukjes heb gemaakt en toen blijkbaar heel spontaan mooie dingen kon toveren uit en met van alles..

maar als ik me zelf dan in een ander situatie dwing tot iets....of mezelf moet dwingen om iets te verzinnen..dan gaat het ineens heel moeizaam.
ik zou willen dat ik dit , die componeer-flow onder controle kon Hebben. of op zn minst kon begrijpen hoe het wel en niet werkt...

hier twee oefening stukjes:

eerst hoor je een experiment om echte drums per instrument in te spelen.
daarna een experiment om van een CD vol vreselijke zang stukjes (allerlei frasen) een leadvocal te knippen en als melodie te gebruiken.

de bronnen waren simpel en leerzaam...maar uiteindelijk leidde het ook tot heel veel muzikaal materiaal waar ik niet bewust naar op zoek was.
dus een simpel uitgangspunt gaf spontaan allerlei akkoorden, schemas, ritmes, enzovoort..
en waarschijnlijk denk ik, omdat het doel niet was geweldige muziek te maken, maar alen wat dingen uitpproberen...toen kwam die flow en pas later besefte ik dat het niet eens zo gek was wat ik deed:

http://soundcloud.com/marsmusica/sensi

Ja, dat begreep ik allemaal wel.

Maar goed, ik heb nu wel een ingeving. Laat ik 's een keer met vocalen als basis beginnen. Hmmmm....

ja, goed idee....!!!!

eigenlijk moet je altijd beginnen met het basis idee..het hoofd thema..de vondst. the hookline.
de rest ondersteund het .
en in de meeste gevallen is dat toch vaak een mellodieen akoordenreeks/progressie...
het ritme en arrangement komt later

andersom is een stuk moeilijker:

wauw,.wat een heftige beat heb ik gemaakt. nu nog een leuk themaatje er over heen verzinnen.

bewust of onbewust bezig zijn met het maken van muziek. Zoals je in het 'gewone' leven ook functioneert. Zoals 'iedereen' probeer ik bewust te leren en onbewust te spelen. En natuurlijk daartussen weer een bijzondere wisselwerking die geen mens kan verklaren.

was het maar zo gemakkelijk. in de praktijk valt het vaak vies tegen en is het toch wel een soort onhandig en oncontroleerbaar gevecht.

vooral als je in opdracht voor iets muziek moet maken. met een deadline... dan kan het ineens allemaal heel anders aanvoelen.
of in het geval dat je een prachtig muzikaal themaatje heb 'gevonden' en er een tweede stuk voor wilt verzinnen. dan kan dat soms bijna onmogelijk lijken.

Ik haal mijn inspiratie van enkele grote namen uit de electronische muziek vandaan:

Klaus Schulze, Tangerine Dream, Vangelis, Michael Garrison, Adelbert Von Deyen, Kraftwerk, Conrad Schnitzler.:D

ja, goed idee....!!!!

eigenlijk moet je altijd beginnen met het basis idee..het hoofd thema..de vondst. the hookline. de rest ondersteund het. en in de meeste gevallen is dat toch vaak een mellodieen akoordenreeks/progressie... het ritme en arrangement komt later

andersom is een stuk moeilijker:

wauw,.wat een heftige beat heb ik gemaakt. nu nog een leuk themaatje er over heen verzinnen.

tenzij de beat het hoofdthema is natuurlijk, beetje afhankelijk van de muziek soort :engel:

Ik haal mijn inspiratie van enkele grote namen uit de electronische muziek vandaan:

Klaus Schulze, Tangerine Dream, Vangelis, Michael Garrison, Adelbert Von Deyen, Kraftwerk, Conrad Schnitzler.:D

en wat houd dan dat precies in? dat je basjes steelt? of nadoet..?
of alleen maar luistert maar geheel andere muziek maakt?

en wat houd dan dat precies in? dat je basjes steelt? of nadoet..?
of alleen maar luistert maar geheel andere muziek maakt?

Ik luister veel naar hun muziek en probeer dan in die stijlen mijn muziek te maken. Veelal komt het er op neer dat het een mengeling is van Schulze, Tangerine Dream en Von Deyen.:okdan:

tenzij de beat het hoofdthema is natuurlijk, beetje afhankelijk van de muziek soort :engel:

ik zou toch maar eens een keer andersom proberen te werken. kan heel verfrissend werken!

eh.....kan je een voorbeeld video van youtube plukken (of iets van jezelf of een ander via soundcloud ofzo)
waar de beat hoofdthema is? ik heb het idee dat het toch in de meeste gevallen uiteindelijk niet als hoofdthema werkt. een beat is wat mij betreft meer het klokje wat de hele tijd mee tikt.

het voordeel van de twijfel

het voordeel van de twijfel

gewoon is natuurlijk een geruststelling
het is niet ingewikkeld, maar gewoon, bereikbaar
en bv "gewoon doen" legt de nadruk meer op de handeling dan op de interne discussie daarover.
het zegt, laat je concepten even voor wat ze zijn en begin aan de handeling.
het nodigt uit.
daarnaast geeft het ook aan wat voor losse houding je hebt tegenover de handeling.
je denkt er niet over na, je doet het gewoon.
niks krampachtigs, je laat het gewoon ontstaan
en uiteindelijk kan er ook alleen echt iets onstaan als je er zelf even met je gedachten vanaf blijft.
gewoon, weetjewel

Ik haal veel inspiratie uit het betwijfelen van met name "gewone" dingen, zeg maar een soort Cartesiaanse twijfel.
Gewone dingen blijken dan toch minder gewoon dan ze op 't eerste gezicht lijken.
Neem bijv. een begrip als gelijktijdigheid. Wat is gelijktijdigheid? Nou, "gewoon": als gebeurtenisssen op verschillende locaties op hetzelfde moment plaats vinden, dan zeggen we dat ze gelijktijdig zijn. Klaar. Of toch niet? Vraag het aan een eerstejaars student natuurkunde, dan krijg je een antwoord waarin al gauw woorden vallen als "inerte referentie-frames", "relativiteit" en "Einstein", een antwoord dat in elk geval zal duidelijk maken dat "gelijktijdigheid" toch wat minder gewoon is dan we gedurende 2500 jaar hebben verondersteld, omdat we al die tijd geen enkele aanleiding zagen om er dieper over na te denken (die aanleiding onstond pas n.a.v. de vaststelling van de eindigheid van de lichtsnelheid.)

Maar, zoals Demian ook al opmerkte, het zit 'm niet zo in dat woord "gewoon"; dat heb ik alleen maar eens aan de orde gesteld omdat ik het vaak tegenkom in contexten waarin naar mijn gevoel wat meer twijfel eigenlijk niets anders betekent dan een eerste, verfrissend begin maken met nadenken - wat jij hierboven omschrijft als krampachtig, zie ik als een bron van inspiratie.

Het gaat natuurlijk om al die posts die niks verklaren, niks toevoegen, en dus totaal zinloos zijn, zoals #304:
begin muziek te maken met wat je hebt, laat je al dan niet leiden door je voorkeuren en creeër je eigen inspiratie gedurende het creatieve proces dat volgt.

Zeg dat nou eens tegen een compositie-student! Kan die ermee aan 't werk? Zo nee, wat heb je er dan aan om dit zo te zeggen?
Datzelfde geldt voor het antwoord dat Exo al gaf in #295:

Dat de basis/idee/ontstaan ongeveer in dezelfde richting ligt maar dat het groeien/uitwerken voor iedereen anders is.
Het gaat hier over "inspiratie" m.a.w. de grondslag voor het maken van een nummer/muziek of wat je ertoe aanzet of zelfs leidt in het maken ervan.
Het "gewoon" zit hem in het "afgaan op je gevoel". Dat "gewoon" is nu net voor iedereen anders dus minder gewoon als men zou denken maar het komt meestal wel gewoon over.
De vergelijking met de apotheker slaat naar mijn inziens nergens op...
Muziek is geen exacte wetenschap, al zien sommige mensen dit misschien als dusdanig.
Er bestaat geen vast recept met standaard "hit" ingrediënten voor het maken van muziek/nummer. Er zit een vrij hoge gevoelsmatige waarde aan verbonden.

Wat mij hieraan vooral stoort is het overbekende, "gewone" uit elkaar spelen van kunst en wetenschap. De cliché zegt dat kunst gaat over je gevoel, het onderbewuste, en dat wetenschap gaat over rechtlijnig denken. Met name dat "rechtlijnige" wordt geassocieerd met een soort autisme, met nerderigheid, en beschouwd als iets dat de kunst en de creativiteit in de weg staat. Maar er is grote moed, creativiteit en inspiratie nodig om rechtlijnig te denken en de uiterste consequenties daaruit te trekken. Een indrukwekkend voorbeeld daarvan is de uiterst rechtlijnige, uiterst creatieve, uiterst stoutmoedige, uiterst revolutionaire theorie van Einstein over relativiteit.

Een ander voorbeeld, om wat meer bij onze eigen leest te blijven, van zo'n "rechtlijnige" man die ongelooflijk veel betekent voor de muziek, maar die niettemin een heel zware pijp te roken kreeg uitgerekend in de muziekwereld is Bob Moog. Hij vertelt in een interview dat musici hem vaak de vraag stelden: "Voelt u zich geen Vandaal, Mr. Moog?"

Over krampachtig gesproken: ik snap nog steeds niet dat zoveel mensen op dit forum de betekenis en de rol van de wetenschap in de electronische klankopwekking zo weinig appreciëren, en dat ze zich niet realiseren hoe creatief en geïnspireerd wetenschappers als Moog en Chowning zijn. Wat onderscheidt kunstenaars en wetenschappers nou eigenlijk precies? Ik zou 't niet één twee drie kunnen zeggen. Het is gemakkelijker om aan te geven wat ze gemeen hebben: zelf durven denken, durven twijfelen, met name over dingen die men "gewoon" noemt.

Dat vind ik n beetje het probleem van wetenschap.
Je wil dan een definitief oordeel over gewoon.
Ik zou mijn verhaal ook andersom kunnen vertellen.
Dat het juist heel ongewoon is om je patronen even te laten varen.
Dat is die moedigheid. De bereidheid om het gewone te verlaten. In die contekst heeft gewoon weer een wat andere betekenis. Ik ga mee in je verhaal, maar begrijp ook hoe gewoon gebruikt werd. Mensen lijken al snel tegenover elkaar te staan als je een begrip gaat definieren, terwijl ze in wezen misschien niet eens iets anders zeggen.

Back