Inspiratie heeft denk ik twee betekenissen.eh...... we gebruiken het, lijkt het,om twee verschillende zaken te duiden:
A:
een uitgangspunt/bron waaruit materiaal en ideeën uit geput kan worden.
zoals een stijl of muziekgenre of een bestaand muziekstuk of instrument. of een gebeurtenis uit het leven..een emotie, enzovoort
B:
het vinden, krijgen, ontdekken, ingegeven krijgen van unieke creatieve ideen. concepten....melodieen, enzvoort.
ik zelf haal veel inspiratie uit jazzmuziek, rockmuziek en klassieke muziek. Al die invloeden en komen vanzelf samen als ik muziek maak. eigenlijk alle muziek wel......ewh..zoveel wat kan inspireren.
Maar van bijna alle stukken muziek waar ik echt trots op ben kan ik me totaal niet meer herinneren hoe ik er op kwam.
in de meeste gevallen leek vanuit het niets ineens de ideeën naar me toe te stromen. Al dit gebeurd ben ik me er op het moment zelf niet van bewust. later zeg ik trots: kijk, heb ik bedacht. maar de waarheid is dat ik er niet veel controle over had vaak.
ik heb heel vaak geprobeerd inspiratie af te dwingen en dat is denk ik bijna onmogelijk uit het niets.
al kan ik wel weer heel zakelijk via muziektheorie, structuren, regels en wetten, ordening, systemen en trail & error heel ver komen met muziek componeren.
maar ik heb ook een (de) truuk gevonden om inspiratie op te roepen, en dat is stom weg beginnen met muziek maken.
niet via ideeën en het rationele..maar via improvisatie en het gevoel. vrijheid.
dwz: dus blijkbaar (in mijn geval, maar velen moeten dat herkennen ) kan je niet rationeel en gecontroleerd nieuwe dingen creeren. het is een soort rivier van fantasie en gevoel die je moet laten stromen en als je eenmaal in die stroming zit kan er ineens een idee langskomen varen wat je snel moet zien op te pikken uit die rivier,..
heel lastig soms..een gevecht van controle laten varen en op het juiste moment weer wakker worden en de controle weer opeisen.
de mens weet denk ik helemaal nog niet hoe dit werkt..het lijkt wel alsof dat wat we het onderbewuste noemen hier een grote hoofdrol in speelt........
wat ik uitleg lijkt verdacht veel op hoe Pim van Lommel het bewuste omschrijft: het bewustzijn is overal aanwezig en wij mensen zijn slechts de ontvangers daarvan. net zoals hoe mobieltjes de straling ontvangen...(hypothetisch!!)
ok,,
en nu weer terug op aarde....:-)