Waar halen julie je inspiratie vandaan????

bobaphat

Ouwe rot
Ik vind het interessant om te weten waar mensen hun inspiratie vandaan halen, en hoe zo hun ideeen gestalte geven.

Ik zelf haal altijd veel inspiratie uit andere muzieksoorten zoals Jazz/klassiek/New wave en soms ook disco classics. Wat mij ook vaak inspireerd is een beeld of een bepaalde indruk die ik opdoe als ik bijvoorbeeld door een industrie gebied rij met mijn autootje ofzo. Soms kom ik op een plek waar een bepaald soort sfeer hangt die me grijpt en die sfeer hou ik vast en probeer ik te vangen in muziek.
Soms heb ik ook dat ik in mijn bed lig en dat mijn hoofd helemaal tolt van de ideeen zodat ik niet kan slapen soms is het om gek van te worden.

Wat ik trouwens bijna nooit doe is, gewoon maar wat klooien aan mijn apparaten en mijn muziek daardoor laten leiden. Ik werk altijd van te voren met een bepaald idee in mijn hoofd. Als ik in een creatieve dip zit maak ik gewoon oudere nummers af dat vind ik heel prettig want ik heb een lifetime supply aan onafgemaakte tracks liggen.

dit is nu een goede topic,

tja waar haal je het vandaan...

Ik weet het eerlijkgezegt niet.
Wat je al schrijft, een idee in je hoofd, iets wat je hoord op de radio, tv...

Ik heb wel eens iets bedacht toen ik een keyboard voor iemand aan het demo-en was in de winkel.
Speelde zo-maar-iets (wat ik meestal doe), en had best een pakkend melodietje.

Dit heb ik later bij een opdracht voor een bedrijfsfilm gebruikt.

Ik krijg ook veel insperatie door het vele vinyl dat ik koop.
Ik ben er van overtuigt dat, als je ook dj bent, je beter naar muziek gaat luisteren.

En dus beter van gaat produceren.

Inspiratie

Inspiratie

Ik kan echt alles in mijn muziek kwijt. Zonder dat ik me er bewust van ben maak ik soms hele melancholische nummers.. en een andere keer weer hele opgefokte of gefreakte dingen.

Tja.. vooral de piano is al meer dan 20 jaar een verlengstuk van mezelf. Ik ga er achter zitten.. en er komt iets uitgerold.. gaat helemaal vanzelf.

Met al die electronica om me heen is dat toch wat anders.. maar het begint langzamerhand steeds meer écht gereedschap te worden... en steeds minder doel op zich.

Dat 's nachts wakker liggen herken ik overigens meteen. Zeker als ik een avondje ben wezen stappen.. dan dwalen de ritmes en baslijntjes dagenlang door mijn hoofd.

Drank en frustratie naar vrouwen...

Nee, ff serieus. Als ik buiten loop en ik hoor een auto slippen en tegelijkertijd ergens een vrachtwagen achteruitrijden (Fur Elise?) dan heb ik inspriratie. Verder haal ik al mijn Acid inspiratie uit HipHop. Ik luister de hele dag Funkmaster Flex mixed tapes. :)

bij mij is het bijna altijd een bepaald geluidje of een bepaalde sample/loop waar ik gewoon mee ga pielen, en van het een komt het ander...geen heel nummer al in mijn hoofd wat eruit moet..dat heeft me wel eens wat zorgen gebaard, maar nu leer ik er maar mee leven ;)

Olaf

yeps alles wat je aan muziek luistert zal je toch wel inspireren. Zo wil ik graag nog eens een dikke hip hop stamper maken, maar ik ken geen rappers! dus als iemand zich geroepen vindt 8) (ik wil ook alles)

Maar als ik bijv s'avonds op de bus sta te wachten in t centrum van tilburg, dan bouw ik toch altijd wel een vet nr in mijn kop (meestal iets melachcholisch met zo'n rhodes pianootje en een langzame breakbeat...terwijl ik dat nog nooit uitgewerkt heb) (van de stad bij nacht krijg ik altijd een wasige feeling vandaar)En dan zit je in zo'n bus met nog 1 mensen, en daar knallen de beats. En zo mis je nog wel eens je halte ;) . Maar ik heb geen memo-recorder ofzo om die ideeen vast te houden, dus wat ik in nr's gebruik aan melodieen en al komt toch meestal echt van een paar toetsen aanslaan op de beat en kijken wat klinkt. Maar ik heb wel meestal al ver vantevoren een idee welke richting ik uit wil.

Vroeger zong (ja, ik en zingen) ik mijn gedachten eerst op een cassette recorder in. Zodat ik nog steeds weet wat ik wou maken. Ik werd er gek van dat ik een goed idee had en dat ik dan met iets anders eindigde.

De laatste tijd heb ik een heel slecht geheugen, dus hoef ik niets meer in te zingen. ;)

tip bij spontane aanval van inspiratie: gebruik je voicemail of koop zo'n uiterst handig yamaha gameboy achtig dingetje met sequencer en synth op batterijen..

Olaf

Ik heb meestal een baslijntje of drumritme in mijn hoofd, die ik (als ik natuurlijk thuis ben) uitwerk op mijn RS. Als dit eenmaal staat laat ik het een tijdje 'loopen' totdat ik een ideetje krijg van een (tegen)melodie. Deze programmeer ik ook in, en als mijn pet ernaar staat komen er steeds meer dingen bij. Deze tracks sla ik dan snel op en meestal werk ik het pas een tijdje later uit tot een geheel (song). Ook onstaat er wel is iets leuks als ik een sample heb genomen van een willekeurige plaat, vervolgens in Acid/WaveLab gooi en een beetje voorzie van vreemde effceten. Als je het daarna ook nog is in leuke kleine stukkies hakt, kan er best iets leuks uitrollen..

Maarja, iedereen doet het anders! ;)

Arv

Veel naar (in mijn ogen... oren?) goeie muziek luisteren... Vaak raak ik geinspireerd in een voortijdig slaap stadium, hup dekens opzij, ff in de ogen vrijven en de ledjes laten knipperen. Misschien komt dit door de hersen activiteit gedurende dromen, iemand anders een theorie hierover? Dit is namelijk niet bevoordelijk voor mijn functioneren 's ochtends vroeg :Z

inspiratie

inspiratie

Wat ik vaak heb is dat ik bij het horen van een nummer van een ander direct geïnspireerd word door het maken van een soort gelijk nummer, maar dan beter (ja..of op mijn manier)
Dit gebeurt vooral tijdens het uitgaan.
Dan hoor ik op de dancevloer een vet nummer, maar dan denk ik: "Ik zou het anders doen"
De volgende dag ga ik dan thuis aan de slag. Inmiddels ben ik dan de helft weer vergeten, maar de sfeer blijft meestal wel hangen.

Oja, ik heb ook een keer gedroomd dat ik een zeer commercieel melodietje had bedacht waar IEDEREEN (in mijn droom) op uit zijn dak ging: een regelrechteTophit....toen werd ik wakker.... Shit! Hoe ging dat melodietje nou????

Ben nu een beetje aan het stoeien met filmmuziek.
dat valt nie mee. het is weer wat anders dan 4/4 maatsoort.
Als ik weer wat geld heb ga ik een SRX-4 'strings'
expansion kopen.
Ben ook nog steeds aan 't experimenteren.
overal haal ik dus inspiratie vandaan.

Drugs, drank en algehele ellende zijn de gouden recepten denk ik. De meeste bekende muzikanten hebben van alle 3 meestal meer dan flinke portie gehad.

Nu ben ik niet zo'n ontzettende drughead maar drank....

Nu ben ik niet zo'n ontzettende drughead maar drank.... [/B]

Dus dat houd in dat je het haalt uit je ellende.

Gooi je problemen dan maar in de groep:)

Maar goed FF serieus ik haal mijn inspiratie op uit de dingen die ik zie om mij heen. Bijvoorbeeld als ik in de bus naar buiten zit te kijken krijg ik bij dat beeld altijd wel een bebaald melodietje of iets dergelijks in mijn hoofd. Net alsof je naar een documentaire zit te kijken op ned 3 (maar dan met betere muziek:) )

Origineel geplaatst door Nolet
Drugs, drank en algehele ellende zijn de gouden recepten denk ik. De meeste bekende muzikanten hebben van alle 3 meestal meer dan flinke portie gehad.

Nu ben ik niet zo'n ontzettende drughead maar drank....

Juist, jij snapt het. Dat haalt het beste in den mensch naar boven. 8o)

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Vroeger zong (ja, ik en zingen) ik mijn gedachten eerst op een cassette recorder in. Zodat ik nog steeds weet wat ik wou maken. Ik werd er gek van dat ik een goed idee had en dat ik dan met iets anders eindigde.

De laatste tijd heb ik een heel slecht geheugen, dus hoef ik niets meer in te zingen. ;)

HAha LOL; Johnny ik wil jouw gezongen 303-acid lijntje wel es live horen :)

Voor mijzelf geldt:
Ik ben nog in de expirimentele leer-fase. Veel muziek analyzeren; dan zie ik de seqencer ledjes gewoon voor me :)
Ik doe tot nu toe alles live, jammen dus.
Verder laat ik mij duidelijk leiden door de muziek, op een gegeven moment zit ik er helemaal "in", dan ben ik uren bezig, en achteraf klinkt het dan ook gewoon vet (vind ik zelf dan :). Het is dus pure therapie!

Ik heb vaak de middag na een avondje stappen veel inspiratie...Alleen duurt het altijd lang voordat ik op gang kom ;)

Funkmaster Flex rocks tha house weet je.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Drank en frustratie naar vrouwen...

Nee, ff serieus. Als ik buiten loop en ik hoor een auto slippen en tegelijkertijd ergens een vrachtwagen achteruitrijden (Fur Elise?) dan heb ik inspriratie. Verder haal ik al mijn Acid inspiratie uit HipHop. Ik luister de hele dag Funkmaster Flex mixed tapes. :)

Back