Waar halen julie je inspiratie vandaan????

hallo Quisfer:

ik heb best veel les gegeven. heel veel prive, op scholen workshops, bij een stichting, ook veel lessen aan de HKU. en nog meer...ik praat uit ervaring niet over een mening.

je mag van mij best niet eens zijn met mijn ervaring maar dat heeft natuurlijk weinig zin! :-)

verder voel ik helemaal niks persoonlijks omdat je niks persoonlijks zegt. dat kan niet want je kent me niet. je hebt ook nooit les gehad van me...of..? eh..was jij die jongen die....hoe die ook probeerde en oefende...erh...hmm...
tsja, als je alleen maar dingen post waar iedereen het mee eens moet zijn op een forum dan is het overbodig om te posten natuurlijk.

Dat je les hebt gegeven is leuk, doe ik ook alleen ik hoef het niet elke keer te herhalen op een forum om mijn argumenten kracht bij te zetten.

Veel beter is het om inhoudelijk je stelling te beargumenteren, en de argumentatie die je post je post is geen argumentatie maar op basis van je historie een veronderstelling dat jij altijd gelijk hebt. Dat kan natuurlijk niet op een forum waar mensen met verschillende meningen zitten :D

Je laatste zin is naar mijn mening een wanhoopspoging om mij in een hoekje te drukken, gaat niet lukken want ik ben geen 15 meer ;)

dus inhoudelijk de discussie op een forum aangaan is VEEL BETER dan de manier waarop je nu mensen als mij de mond probeert te snoeien.

dus on topic:

wat is er mis met mensen die het liefst papagaaien en waarom zou je daar als leraar op neer kijken? (want dat druipt van je posts af om het maar eens gewoon rechtuit te zeggen :) )

je leest weer niet mijn post. en weer kom je met een hele hoop beladen zaken over mij die ik niet zeg, die ik niet beweer. die ik helemaal niet wil zeggen..
dit is vanaf post/reactie nr 1 van je.

ik ben verstandig en pas bij deze. dit heeft geen zin en nut

Volgens mij is de discussie een beetje overgegaan in wel of geen talent. Das volgens mij echt een moeilijk begrip. Talent zit in iedergeval niet in een opleiding. Maar de opleiding kan je wel helpen meer uit je talent te halen. Iemand die die dancehitjes maakt, wordt door een klassiek geschoold persoon mogelijk minderwaardig gevonden en die zegt ohh computermuziek dat kan iedereen. Maar het talent is dan wel om hitgevoelig te kunnen produceren. Kijk het bedienen van de knopjes kan ook (bijna)iedereen, maar iets maken wat goed in het gehoor ligt, wordt al lastiger. Ook zal een ieder ook wel eens het geluk hebben iets leuks te maken door maar wat te klooien. Ook al kan die gene geen noten lezen of wat dan ook, door gewoon te proberen kunnen er ook hele toffe dingen ontstaan. Maar ja de gene met talent doet dat dan denk ik gemakkelijker. Daarnaast vind ik doorzettingsvermogen wel 1 van de grootste talenten!

Waar haal je inspiratie vandaan? geen idee, ik heb een periode gehad dat ik zo duizend en 1 leuke ideetjes inelkaar zette. Gewoon door domweg op je synth te gaan spelen. Ik mis echter het talent om een nummer af te maken of vol te houden. Dat lukt maar soms. Als ik dat talent wel had, zou ik misschien wel 50 releases op m'n naam hebben staan.

Ik mis echter het talent om een nummer af te maken of vol te houden.

Hihi, herkenbaar.. Ik moet me echt dwingen een compositie te maken. Duizenden loops etc gemaakt, weinig haalden de eindstreepn als track.. :D En zelfs van die ben ik niet tevreden..

Volgens mij is de discussie een beetje overgegaan in wel of geen talent. Das volgens mij echt een moeilijk begrip. Talent zit in iedergeval niet in een opleiding. Maar de opleiding kan je wel helpen meer uit je talent te halen. Iemand die die dancehitjes maakt, wordt door een klassiek geschoold persoon mogelijk minderwaardig gevonden en die zegt ohh computermuziek dat kan iedereen. Maar het talent is dan wel om hitgevoelig te kunnen produceren. Kijk het bedienen van de knopjes kan ook (bijna)iedereen, maar iets maken wat goed in het gehoor ligt, wordt al lastiger. Ook zal een ieder ook wel eens het geluk hebben iets leuks te maken door maar wat te klooien. Ook al kan die gene geen noten lezen of wat dan ook, door gewoon te proberen kunnen er ook hele toffe dingen ontstaan. Maar ja de gene met talent doet dat dan denk ik gemakkelijker. Daarnaast vind ik doorzettingsvermogen wel 1 van de grootste talenten!

.

Mooi verwoord, kan ik me goed in vinden :)

Overigens kan ik zelf enorm veel inspiratie halen uit wat anderen maken kwa muziek, dat kan van alles zijn, van arrangement of melodie tot harmonisatie en soundkeuzes. Zo is er een groep op youtube die bestaande nummers opnieuw inzingen met vele vocale harmonisaties. Dat kan ik totaal niet bedenken maar raak daar altijd super geinspireerd door. Van idereen kun je wel wat leren en zo steeds verder groeien als muzikant, zelfs van mensen met minder ervaring die vaak zelf hele inventieve methoden hebben om hun muziekideeen te verwezenlijken :)

wat is klassiek geschoold? klassieke muziek? of bedoel je muziektheoretisch?

ik denk dat een geschoold iemand in de meeste gevallen op deze manier kijkt naar een ander zonder opleiding: hoe klinkt het? wat kan die en wat doet diegene?
zo arrogant zijn ze niet per definitie dat ze bv computermuziek (je bedoelt natuurlijk de computer met midi, synths, plugins..computermuziek is namelijk iets anders en juist heel serieus!). je leert niet muziek te maken op een opleiding. je moet het nog steeds zelf doen. je krijgt alleen begeleiding daarin. als je niks doet dan leer je niks dus komt het allemaal uit je zelf.

het is zelfs heel vaak andersom dat een niet gestudeerde denkt dat een gestudeerde alle trukjes en alles wat ie kan en doet zo op een presenteerblaadje op zijn studie heeft me gekregen. het tegendeel is dus waar.

een nummer leren afmaken is inderdaad een kwestie van doorzettingsvermogen .
het is denk ik het moeilijkste en daar worstelen velen mee.

Naast gewoon beginnen moet er ook gewoon afgemaakt worden inderdaad. DĆ© weg tot iets compleets.

talent is in ieder geval iets heel anders dan creativiteit
dat je wel of geen talent voor iets kan hebben lijkt me vrij duidelijk
maar creeren kan iedereen
of dat nou een interessant stuk muziek is of een overzichtelijk demografisch model of bv een negatieve sfeer..
volgens mij ging deze draad over wat je doet om ideetjes te krijgen.. om in de mood te raken voor het maken van muziek. sommigen luisteren graag muziek om inspiratie te krijgen.. anderen putten uit gevoelsmomenten uit het leven. Iedereen heeft zo zn eigen triggers. Alleen dat besef al maakt het mogelijk die mood te beinvloeden. daarnaast denk ik dat voor de mesten wel geldt dat als je moe bent of een brak lichaam hebt dat dat meestal niet echt meewerkt.
Ook zit je vaak in een redelijk vast patroon mbt het aanvaarden of verwerpen van nieuwe ideetjes.
de meeste ideeen halen je vingers niet eens omdat je ze al verwerpt voor je er aan begint.
Als je nou kan zorgen dat je wat minder vast in die patronen komt te zitten krijgen misschien mogelijk interessante ideeen toch een kans. het kan ook zijn dat je los fladderende kleine ideeen krijgt. misschien als je ze opschrijft en er later 3 van combineert heb je iets fantastisch.
Hoe ga je om met je eigen relatie tot het creatieve proces.
Hoe kan je invloed uitoefenen op je eigen gemoedstoestand waardoor er meer vrijheid is voor dingen om te ontstaan.
Hoe ga je om met bv een neiging om dingen maar even te laten voor wat het is omdat dat anders voor nu teveel gedoe is, waardoor later blijkt dat je teveel bent door gaan bouwen op iets wat net niet helemaal goed is.. etc etc

fjoesz,

er is een misverstand en nog steeds:

topic is: wat inspireert je?

maar dan spreek je dus eigenlijk over inspiratiebron
en dat is een heel simpel gegeven en kan echt alles zijn. dat blijkt wel uit de antwoorden.

van chocolade tot dode buurvrouwen..alles kan een bron zijn.

maar wat inspiratie is en betekent..dat blijkt toch best ingewikkeld te zijn.
en talent en creativiteit zijn duidelijk verbonden met die twee. dus vond het niet gek dat die hier ook worden behandeld.

jou verhaaltje hierboven raakt in een chaotische stijl eigenlijk al die zaken. zo zie je maar weer dat het moeilijk is je aan een topic onderwerp te houden of definities te vinden..enzvoort.

wat ik raar vind is dat niemand in gaat op t idee dat je wat te zeggen hebt over je ontvankelijkheid voor inspiratie. Ik merk bij mezelf dat daar mee bezig zijn van grote invloed is op de dingen die ik maak.
nu hoeft niemand daar op in te gaan natuurlijk, maar het lijkt me dichter liggen bij de opzet van TS in 2002 :D dan weten welke instrumenten je bespeelt, waar je les hebt gegeven en of er mensen zijn die echt niet kunnen piano spelen. Wat je zegt is waar, inspiratie kan overal vandaan komen. Dus hoe herken je het? Hoe kan je jezelf er meer open voor stellen?

wat ik raar vind is dat niemand in gaat op t idee dat je wat te zeggen hebt over je ontvankelijkheid voor inspiratie. Ik merk bij mezelf dat daar mee bezig zijn van grote invloed is op de dingen die ik maak.
nu hoeft niemand daar op in te gaan natuurlijk, maar het lijkt me dichter liggen bij de opzet van TS in 2002 :D dan weten welke instrumenten je bespeelt, waar je les hebt gegeven en of er mensen zijn die echt niet kunnen piano spelen. Wat je zegt is waar, inspiratie kan overal vandaan komen. Dus hoe herken je het? Hoe kan je jezelf er meer open voor stellen?

ik zie dat in dit topic steeds twee dingen door elkaar worden gehaald :
inspiratiebron en inspiratie.

"waar halen jullie het vandaan???" kan over beiden gaan. vandaar dat volgens mij iedereen steeds weer op
een verkeerd been wordt gebracht door posts!! :-)

ik weet de antwoorden voor mezelf wel en die heb ik hier al gepost. je moet misschien eerst even terug lezen hier op het topic. (kost een dagtje misschien)

Laatst gewijzigd:
...een mooie vrouw die zwoel langs het terras loopt waar jij met vrienden zit.. En juist jou een zwoele blik over haar schouder geeft. Haar strakke lichaam gestoken in een minirokje, haar hoge hakken maken een klik klak geluid die al het andere omgevingsgeluid doet vergeten....

DAT geeft inspiratie om creatief aan de slag te gaan....

is dit een goed antwoord op de vraag, of dwaal ik nu af?

...een mooie vrouw die zwoel langs het terras loopt waar jij met vrienden zit.. En juist jou een zwoele blik over haar schouder geeft. Haar strakke lichaam gestoken in een minirokje, haar hoge hakken maken een klik klak geluid die al het andere omgevingsgeluid doet vergeten....

DAT geeft inspiratie om creatief aan de slag te gaan....

is dit een goed antwoord op de vraag, of dwaal ik nu af?

ja, ik snap het . dan krijg je wel zin om een lekker hitsig nummertje te maken.
introotje, climaxje, middenstuk, opbouw naar grote finale, climax. de boel kompressen en ...klaar!! :o:

verder bestaat er geen goed of fout antwoord want alles kan en mag...toch?

ik probeer op het moment goed te definiƫren wat inspiratie is en hoe het werkt. dit omdat ik
toch snak naar zo veel als mogelijk controle.
soms stromen de mooiste muzieknoten als eindeloze regen op mij neer, de volgende dag lijkt het alsof ik nog nooit een piano heb aangeraakt zo stroperig voelen de toetsen. geen noot boeit en er komt echt niks uit mijn vingers.

dat alles kan inspireren is nu wel duidelijk. dit gaat dan over de Inspiratiebron. Deze zet aan, prikkelt tot inspiratie. maar wat is dan de inspiratie zelf? ik wil/moet dat beter begrijpen.
en vooral uiteindelijk concreet zodat je er wat aan hebt.

met muziekmaken ?

Nee, creatief bezig gaan op een andere manier

:D

Maar serieus.. mij geeft inspiratie:
- een dikke track van een ander
- een gevonden sample
- een bepaalde preset van een synth

Nee, creatief bezig gaan op een andere manier

:D

Maar serieus.. mij geeft inspiratie:
- een dikke track van een ander
- een gevonden sample
- een bepaalde preset van een synth

Klopt denk dat velen dat wel hebben. Alleen als je een toffe track hoort, dan denk je ik ga ook zoiets maken, maar dan uiteindelijk wordt het totaal andere style
of het lukt gewoon alsnog niet iets tofs te maken.

Back