Waar halen julie je inspiratie vandaan????

Voor mij verschilt het van song tot song.

Soms is het gewoon proberen om Vangelis na te spelen en uiteindelijk met een eigen track op de proppen komen.

Soms is het het verwerken van een belangrijke gebeurtenis in je dagelijkse leven.

Dikwijls haal ik ook inspiratie uit het bekijken van documentaires.

Soms is het zoeken van een nieuw patch aanleiding tot het creëeren van een nieuwe song.

Af en toe zit er op voorhand een bepaalde melodielijn of drumpatroon in m'n hoofd en werk ik dat uit.

En soms (meestal dus) is het gewoon puur geluk tijdens het jammen 8)

:doei:

Ik heb geen inspiratie nodig zoals een componist of zoiets dat zou doen!!

Ik neem gewoon op wat ik hoor en doe zelf weinig anders dan wat apparaten aanzetten, kabels in en uitpluggen en veel aan knoppen draaien en aan schuiven zitten, vrij random allemaal eigenlijk. Ik maak dus de muziek ook niet dat doet het toeval. Ik selecteer alleen het moment waarop ik op "record" druk en wanneer ik weer op "stop" druk. Geen gekloot met midi, geen gekloot met knippen en plakken, geen gekloot met masteren, gewoon simpel. Een track van 5 minuten heeft me precies 5 min aan tijd gekost om te maken en geen uren aan gefriemel met compressors, computers en andere rotzooi.:)

Ik uit de dingen om me heen, het leven, zeg maar.
Dat geeft regelmatig de drang gevoelens te uiten in de muziek.

Verder, hoe gek het misschien klinkt: repeteren, oefenen. Vaak komt er dan wel iets naar boven of speel je ineens iets waarvan je denkt: HEY, WAS IK DAT?? En dat zijn vaak de leuke ingevingen waar ik mee verder ga.

En wat voor mij de ALLERGROOTSTE inspriratiebron is het spelen met anderen: JAMMEN. Daaruit komt eigenlijk altijd weer iets nieuws en waardevols. Vooral het gedeelde gevoel van: we hebben de groove te pakken vind ik echt heel GAAF.

:peukie: zo.....

Origineel geplaatst door Bartology
... repeteren, oefenen. Vaak komt er dan wel iets naar boven of speel je ineens iets waarvan je denkt: HEY, WAS IK DAT?? En dat zijn vaak de leuke ingevingen waar ik mee verder ga.

En wat voor mij de ALLERGROOTSTE inspriratiebron is het spelen met anderen: JAMMEN. Daaruit komt eigenlijk altijd weer iets nieuws en waardevols. Vooral het gedeelde gevoel van: we hebben de groove te pakken vind ik echt heel GAAF.

Amen !

Indien het tijd is voor het betere improviseren, haal ik mijn inspiratie ook wel uit de bandleden (& indien van toepassing: het publiek), en dan niet zozeer uit hun spel, als wel uit de gezichtsuitdrukkingen.

Als de bassist bijv. als een zoutzak voor zich uit zit te staren alsof ie net in z'n broek gescheten heeft, zal er echt geen flitsende piano-solo uit m'n vingers komen. Als daarentegen de bandleden met gezonde spanning elkaar in de gaten zitten te houden, dan moet m'n toetsenplank doormidden ! 8)

Origineel geplaatst door gemmetje
Amen !

Indien het tijd is voor het betere improviseren, haal ik mijn inspiratie ook wel uit de bandleden (& indien van toepassing: het publiek), en dan niet zozeer uit hun spel, als wel uit de gezichtsuitdrukkingen.

Als de bassist bijv. als een zoutzak voor zich uit zit te staren alsof ie net in z'n broek gescheten heeft, zal er echt geen flitsende piano-solo uit m'n vingers komen. Als daarentegen de bandleden met gezonde spanning elkaar in de gaten zitten te houden, dan moet m'n toetsenplank doormidden ! 8)

Halleluja, brother!

Publiek is een belangrijke factor in het geheel van improvisatie. Heb ooit eens een zaal muisstil gekregen met een rhodessolo (was trouwens op het nummer Tyrone van Erikah Badu, we hadden toen een zwarte zangeres. Ow wat was dat gaaf :{ )
Het mooiste is dat na het einde van de solo de zaal even stil is om zeker te weten dat je bent gestopt en dan helemaal BERSERK gaat.

erika kicks ass,

Ik heb ondertussen wat meer apparatuur en ik moet zeggen dat ik met mn muziek toch wat meer laat leiden door de gear dan 1 jaar geleden. Nu heb ik hogere kwaliteits geluiden en hoef minder lang te kloten voordat iets goed klinkt.

Wel leuk zo'n ouwe tread omhoogschop dag :)

Origineel geplaatst door dekzster
Ik heb geen inspiratie nodig zoals een componist of zoiets dat zou doen!!

Ik neem gewoon op wat ik hoor en doe zelf weinig anders dan wat apparaten aanzetten, kabels in en uitpluggen en veel aan knoppen draaien en aan schuiven zitten, vrij random allemaal eigenlijk. Ik maak dus de muziek ook niet dat doet het toeval. Ik selecteer alleen het moment waarop ik op "record" druk en wanneer ik weer op "stop" druk. Geen gekloot met midi, geen gekloot met knippen en plakken, geen gekloot met masteren, gewoon simpel. Een track van 5 minuten heeft me precies 5 min aan tijd gekost om te maken en geen uren aan gefriemel met compressors, computers en andere rotzooi.:)

:mega:

In welk genre begeef je je?
Ik word namelijk erg nieuwsgierig.....mp3-tje ergens? :)

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, eindelijk worden de collega-muzikanten genoemd. Die zijn voor mij heel belangrijk. Dat was al zo toen ik nog in bandjes speelde, maar is ook nu de muziek op de zolderkamer wordt gemaakt nog steeds van levensbelang.

Meestal begin ik met een themaatje dat gewoon op de piano in elkaar is gedraaid. Dat werk ik een beetje uit en vervolgens stuur ik het op naar iemand anders, met de afspraak dat die er weer wat bij gaat verzinnen. Als ik de song-in-wording dan terug krijg is het eerst meestal flink schrikken, omdat er hele andere dingen gebeuren dan ik zelf in mijn kop had. Maar vervolgens begint langzamerhand de inspiratie op te borrelen. Eerst in mijn hoofd (vaak vlak voor ik in slaap val) en daarna achter de apparatuur (incl. patches maken). Als er dan weer wat is toegevoegd stuur ik het weer weg. Uiteindelijk komen we dan echt bij elkaar voor de finishing touch.

Voor mij werkt dit toch echt het best. Als ik een nummer helemaal in mijn eentje maak heb ik toch de neiging om bij dezelfde dingen te blijven. Wordt het een beetje te voorspelbaar.

Origineel geplaatst door Poc
Meestal begin ik met een themaatje dat gewoon op de piano in elkaar is gedraaid. Dat werk ik een beetje uit en vervolgens stuur ik het op naar iemand anders, met de afspraak dat die er weer wat bij gaat verzinnen. Als ik de song-in-wording dan terug krijg is het eerst meestal flink schrikken, omdat er hele andere dingen gebeuren dan ik zelf in mijn kop had. Maar vervolgens begint langzamerhand de inspiratie op te borrelen. Eerst in mijn hoofd (vaak vlak voor ik in slaap val) en daarna achter de apparatuur (incl. patches maken). Als er dan weer wat is toegevoegd stuur ik het weer weg. Uiteindelijk komen we dan echt bij elkaar voor de finishing touch.

Voor mij werkt dit toch echt het best. Als ik een nummer helemaal in mijn eentje maak heb ik toch de neiging om bij dezelfde dingen te blijven. Wordt het een beetje te voorspelbaar.

Eigenlijk is dit best een leuke manier van aanpak ! :eureka:

Kom maar door met die kale tracks dan. Ik borduur er op voort. (Is dat geen synthforum idee? Gezamenlijke tracks bouwen, hmmmm)

hee bobaphat,

ik haal mijn inspiratie vooral uit beeld eigenlijk, en omgekeerd voor het maken van video haal ik het uit muziek... af en toe ga ik naar een museum, als ik daarna muziek maak heb ik altijd veel ideeen.

andere muziek dan electronische muziek luister ik niet echt dus muziek is voor mij niet echt een bron van inspiratie om zelf electronische muziek te maken (dan wordt het meer jatten).

er is 1 uitzondering en dat is als ik muziek van vrienden krijg... dat vindt ik altijd heel motiverend om weer achter logic en mn nord te kruipen...

FWIW, mazzul
jelle

Ik heb altijd inspiratie, zelfs als ik slaap.

ISPdeRuiter

Origineel geplaatst door OnAcid
:mega:

In welk genre begeef je je?
Ik word namelijk erg nieuwsgierig.....mp3-tje ergens? :)

Volgens mijn broer, hij heeft ook een set-upje, kan het resultaat worden omschreven "Beyond Aphex Twin".

Dat is wel wat sterk uitgedrukt maar toch wel waar. Ik moet om de twee jaar een nieuwe koptelefoon (DT770-Pro), niet omdat de audio te hard staat, maar vanwege rare distortion affecten. Blijkbaar gaan ze dan gauw stuk.

Wat ik zelf wel leuk vind om naar te luisteren zijn de eerste albums van Biosphere, Aphex Twin, Autechre, Black Dog, Sequencial en naar wat ik zelf dus "random" heb opgenomen.

:)

Ik merk bij mezelf dat ik bijna altijd inspiratie haal uit andermans muziek. Vaak zijn het slechts kleine fragmenten die mij op een idee brengen. Na uitwerking is er van het oorspronkelijke idee nauwelijks nog wat te herkennen.

Heel zelden maak ik zelf iets, te beginnen vanaf nul. Ik heb geen kennis van akkoordenschema's, dat zal wellicht de oorzaak van dit 'gebrek' zijn. Maar ik hou ook niet zo van een theoretische benadering van muziek, als ik het mooi vind dan is dat goed genoeg.

Ik heb wel veel kennis van akkoordenschema's, maar dat impliceert niet per definitie een theoretische benadering van muziek.
Ik denk dat je een goed punt hebt v.w.b. "als ik het mooi vind dan is het goed genoeg."

Inspiratie komt bij mij van verschillende kanten.
Het kan zijn dat een bepaalde sound die ik gebouwd heb mij inspireert.
Af en toe gewoon ff wat keyboardjammen levert ook altijd wel iets op.
En het maken van een lekkere groove kan ook inspireren.

Heb dus niet echt een vaste inspiratiebron.

ik haal inspiratie niet uit specifieke dingen, bij mij schieten er soms basslijntjes en melodietjes door mijn hoofd of het nu op de fietsch is of waar ook

Klinkt misschien raar maar ik ga gewoon achter mijn keyboard zitten spelen en het komt vanzelf.

Origineel geplaatst door Exzit
Klinkt misschien raar maar ik ga gewoon achter mijn keyboard zitten spelen en het komt vanzelf.

:biertje: :okdan:

Back