Oplichting op tweedehands verkoopsites (marktplaats, 2dehands etc.)

Een duim is toch ook een vinger? :D

Misschien moet je vragen of hij ook nog een foto neemt van het apparaat half in een kalkoen gestoken met de krant van vandaag erbij.

Hij heeft een account van 11 jaar, zijn mobiele nummer staat er ook bij, heb je die al gecheckt? Je zou hem nog kunnen bellen en een vraag stellen over de recorder om te zien of hij er verstand van heeft.

Er staat bij 'betalen via Ideal' maar dat zegt mijns inziens niks. Ik heb dat voor mijn MP account ook gedaan, was een fluitje van een cent. En als je betaald via Ideal zie je volgens mij zijn banknummer niet, dus dat kan zelfs nadelig zijn.

Misschien moet je vragen of hij ook nog een foto neemt van het apparaat half in een kalkoen gestoken met de krant van vandaag erbij.
:verkoght: :)

Fijn apparaatje trouwens. zo'n DP-004! Jammer dat je de sporen niet afzonderlijk uit kunt sturen.

Hij stuurde een foto van het apparaat met twee vingers en zijn duim toen ik vroeg om een fotootje met 3 vingers.

Handen hebben vijf vingers: duim, wijsvinger, middelvinger (was die uitgestoken? dan zou ik twijfels hebben...8~), ringvinger, pink. Had je ook getwijfeld aan zijn oprechtheid als er twee vingers en een pink op de foto hadden gestaan?:smeris:

Wat een geneuzel zeg... Ik ga altijd uit van het goede van de mens en dat is het beste vertrekpunt. Het spreekwoord is ook "zoals de waard is.... vertrouwt hij zijn gasten..."

Beroepsmatig hou ik mij bezig met zowel horizontale als verticale fraude, let vooral op indicatoren en neem kennis van fraudesignalen. Vergeet niet dat deze ZOUDEN KUNNEN DUIDEN op, dus ga er niet meteen van uit.
Mijn advies voor de twijfelende wantrouwende kopers: Koop niet op MP of eigenlijk koop nergens iets... ook in de winkel staan personen die wisseltrucs, bonnenfraude, smokkelverkopen, etc. niet schromen.

Fijn apparaatje trouwens. zo'n DP-004! Jammer dat je de sporen niet afzonderlijk uit kunt sturen.
Apparaat inmiddels ontvangen. :)

[off topic] Je kunt de 4 sporen apart exporteren naar de SD kaart die er in zit (wav, 44.1 kHz, 16 bit). En voor het masteren en afspelen kan van elk spoor het volume apart ingesteld worden.

Oplichter op 2dehands? Hoe nu verder?

Oplichter op 2dehands? Hoe nu verder?

Hoi,

Na het lezen van de thread "oplichter op markplaats" begonnen er toch wat alarmbelletjes te rinkelen...

Het gaat om een Analogue Systems Spawn...Ik heb al contact gehad met de verkoper om te vragen naar het serienummer van het toestel, maar hij was "een paar dagen de stad uit" en zou mij naderhand iets laten weten...

Wat ik al ontdekt heb:
- 1 foto komt van cykong.com
- de andere foto komt van reverb.com
- de tekst, inclusief de intro met taalfouten, komt integraal van een advertentie voor deze synth op homerecording.be, uit 2012 als ik mij goed herinner...

Mijn plan is om niet te snel conclusies te trekken, ik wacht af tot er tegenbericht komt betreffende het serienummer om te zien of hij zich daar op fouten laat betrappen...(ik weet hoe die serienummers eruit horen te zien en welke er geproduceerd zijn...)

Voor hetzelfde geld is dit de mens die deze synth destijds gekocht heeft en is hij te lui om zelf foto's te nemen oid?

Moet ik verder "bewijs" verzamelen? Of zijn de huidige elementen enkel indicatoren die geen zekerheid bieden? Vanaf wanneer heeft het zin dit al dan niet te signaleren aan de betrokken website of de gerechtelijke diensten?

Hier nog de link naar de advertentie voor degenen die hem nog niet gezien hadden:
https://www.2dehands.be/muziek/muzi...te-koop-analogue-systems-spawn-382093708.html

grtz

PS als het geen oplichting is wil ik die synth eigenlijk wel heel graag...

Ik zou nog even afwachten. Ik heb van veel van mijn apparatuur ook geen foto's, maar heb de laatste keren dat ik iets verkocht deze toch zelf even gemaakt.

Er staat aangegeven dat je 'm ook kunt ophalen (wat een poging tot oplichting iets minder waarschijnlijk maakt).

Je bent in ieder geval voorzichtig...

Suc6

JurgeN

Ik zou nog even afwachten. Ik heb van veel van mijn apparatuur ook geen foto's, maar heb de laatste keren dat ik iets verkocht deze toch zelf even gemaakt.

Er staat aangegeven dat je 'm ook kunt ophalen (wat een poging tot oplichting iets minder waarschijnlijk maakt).

Je bent in ieder geval voorzichtig...

Suc6

JurgeN

Dat van dat ophalen had ik blijkbaar over het hoofd gezien, dus bedankt om mij daar even op te wijzen.

Wat ik al ontdekt heb:
- de tekst, inclusief de intro met taalfouten, komt integraal van een advertentie voor deze synth op homerecording.be, uit 2012 als ik mij goed herinner...
1. Dit lijkt me al duidelijk genoeg.

Voor hetzelfde geld is dit de mens die deze synth destijds gekocht heeft en is hij te lui om zelf foto's te nemen oid?
2. Dit lijkt me erg onwaarschijnlijk.

3. Hier komt de aap uit de mouw waarom signalen 1 en 2 niet aankomen... :frons:

Wat ik al ontdekt heb:
4. Dat is de enige reden waarom het er staat: om het geloofwaardiger te maken.

Een manier om er achter te komen: vraag of je langs mag komen om hem uit te proberen.

Hier nog de link naar de advertentie voor degenen die hem nog niet gezien hadden:
https://www.2dehands.be/muziek/muzi...te-koop-analogue-systems-spawn-382093708.html

Fishy. Z'n andere zoekertjes ook: de foto van de Dark Energy ii vind ik alvast meteen op ebay, die van de Jomox T-resonator op een andere site (beetje scrollen), de Vermona Filter Lancet duikt in Google Images op in een oud Reverb-zoekertje dat intussen niet meer online staat, de Drone Lab hier.

'Afhalen ook mogelijk' is vaak bewuste misleiding. Als je dan vraagt om een afspraak te maken, zit hij toevallig nét die dag op Texel of zo (zie hoger in deze thread :) ).

Sluitend bewijs is het allemaal niet, maar als je die synth echt graag wilt, kun je best heel voorzichtig te werk gaan om uit te vissen of hij 'm ook echt heeft.

Update: Ik heb al zijn zoekertjes even gemeld, met links naar de foto's erbij, maar 2dehands.be antwoordt al na vijf minuten:
We hebben het zoekertje, dat je via de knop "Meld misbruik" hebt doorgegeven, bekeken. We hebben echter niets kunnen vinden dat in strijd is met de regels. Dit zoekertje mag daarom op onze site blijven staan.
:frons: Oké dan. Aan 2dehands.be hebben we niks. Want ik ben er intussen wel min of meer van overtuigd dat "KennyGI" niet zuiver op de graat is.

Laatst gewijzigd:

Wat @Torp zegt.

Ik heb het idee dat er een knakker rondloopt die een verzameling e-mail adressen en wachtwoorden heeft van een forum/site die gehackt is. Hij weet keer op keer het password te raden van oudgedienden op Marktpaats. MP dwingt je niet om eens in de zoveel tijd je PW te veranderen. Misschien dat het 'm daarom lukt. Voor een bedrijf dat zo verschrikkelijk veel reclame maakt op TV is hun veiligheidsbeleid belabberd als dit iedere keer weer lukt. Ik durfde vorige week niet eens een artikel van 80 Euro te kopen (dat binnen een dag naar me verzonden werd met track & trace code). Zo erg is de naam van MP beschadigd. Ze kunnen wel ophouden als het aan mij ligt terwijl ik in de loop der jaren veel oude laptopjes enzo heb gekocht via MP.

Onze vriend heeft een bericht gestuurd met het serienummer van de Spawn!!! "1313"...lmfao...

Ik sta in contact met een zeer goede vriend van Andy Pledger (de maker van zowel de Spawn als van de Mars/Planet 7) dus ik kan het eventueel nog dubbelchecken, maar voor zover ik weet zijn de serienummers van de Spawn b1 tot b51 (met zwarte of rode viltstift en handgeschreven)...

Misschien ga ik héél blij op die "1313" reageren, "want de recentere serienummers bevatten betere componenten dan de oudere" en zien of ik hem uit zijn tent kan lokken - heb wel zin om zo'n figuur een paar knietjes in zijn plexus solaris te geven... Bovendien heb ik nu "bewijs" dat het om een oplichter gaat, misschien toch eens langs de blauwe vrienden passeren?

EDIT: voor de zekerheid ff een pm gestuurd met de vraag om aan Andy even bevestiging te vragen...

Back