HBO opleiding DJ-producer

de eerste lichting van de rock-academie is deze zomer afgestudeerd; zijn iets van 10 man (de opleiding duurt officieël 4 jaar dacht ik; en Krezip waren 1e jaars studenten ten tijde van de eerste hit). de meerwaarde die de opleiding geeft is dat ze allemaal buiten 't goed & professioneel omgaan & bespelen van meerdere instrumenten ze ook opgeleid worden om met (een aspect van) het zakelijke gedeelte om te gaan; boekingen, management, pr, enz..d'r wordt echt niet vanuit gegaan dat ze allemaal uitvoerend muzikant worden, maar wel dat ze iets met muziek gaan doen. en in die zin heeft een dj/producers-opleiding ook wel nut volgens mij.

Origineel geplaatst door oozi
de eerste lichting van de rock-academie is deze zomer afgestudeerd; zijn iets van 10 man (de opleiding duurt officieël 4 jaar dacht ik; en Krezip waren 1e jaars studenten ten tijde van de eerste hit). de meerwaarde die de opleiding geeft is dat ze allemaal buiten 't goed & professioneel omgaan & bespelen van meerdere instrumenten ze ook opgeleid worden om met (een aspect van) het zakelijke gedeelte om te gaan; boekingen, management, pr, enz..d'r wordt echt niet vanuit gegaan dat ze allemaal uitvoerend muzikant worden, maar wel dat ze iets met muziek gaan doen. en in die zin heeft een dj/producers-opleiding ook wel nut volgens mij.

Dan zal er ook wel 'n volledig vak zijn: Valkuilen van Buma/Stemra.

Lijkt me helemaal niet verkeerd toch? Dat soort opleidingen trekt mensen aan die toch al die kant op willen. Ik zie liever van die mensen die een opleiding gehad hebben en nog wat kwaliteit kunnen leveren dan van die omhoog gevallen soapies, playback show mislukkelingen, familie van... of andere randfiguren die in de muziekbizz helemaal niets te zoeken hebben behalve dan op de voorkant van een LP/CD hoes te staan.

En die gasten die geen talent hebben komen er of niet op of worden zo snel mogelijk d'raf gekicked.
En die tijd dat ik op de Fontys heb rondgehobbeld hadden er ook 2 van de 3 gasten het na een jaar gezien. En dunkt me dat zo'n opleiding als deze best wel heftig mag zijn.
En als je veel praktijk en het hele randgebeuren erbij gaat halen dan komt die 4 jaar vast wel vol. En anders ga je practicum doen in de clubs in de buurt met je platenkoffertje. ;)

Origineel geplaatst door Bahamut
dat wordt dus een broednest van tiesto-wannabe's

ja daar ben ik ook wel beetje bang voor..maarja...de markt bepaald..als er een publiek voor is, tja.....

ben idd benieuwd wie daar allemaal (gast)docent zijn/worden...als het alleen maar commercieel succesvolle knakkers ala tiesto, armin, junkieXL enzo zijn dan wordt ik daar niet blij van..... zet bv Aardvarck, cassie6 of kc the funkaholic daar dan ook eens neer voor een bredere kijk op (DJ/producers)zaken..

Origineel geplaatst door Bahamut
dat wordt dus een broednest van tiesto-wannabe's
Van de rockacademie komen toch ook niet alleen maar guns'n'roses-wannabe's, of wel?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Van de rockacademie komen toch ook niet alleen maar guns'n'roses-wannabe's, of wel?

echt wel dus hee!

Sorry Olaf, maar ik denk dat je nu smaak laat meewegen in beoordeling van wie er al dan niet een goed leraar zou zijn.
Mijns inziens is het belangrijker om iemand daarvoor te kiezen die een brede kijk en kennis heeft op z'n vakgebied, dan iemand kiezen die OF suk6 heeft in de bizz, OF "kwalitatief hoogstaande" muziek maakt (dit laatste is natuurlijk ook aan smaak onderhevig).

Ik zag toevallig op hun website dat ze Bertus Borgers als docent hebben. Deze man heeft volgens mij nog nooit een hit gescoord (heeft daar volgens mij ook geen behoefte aan), maar is in Eindhoven wereldberoemd als muziek-goeroe. Van zulke mensen leer je meer als van iemand met tig releases o.i.d.

Origineel geplaatst door gemmetje
Sorry Olaf, maar ik denk dat je nu smaak laat meewegen in beoordeling van wie er al dan niet een goed leraar zou zijn.
Mijns inziens is het belangrijker om iemand daarvoor te kiezen die een brede kijk en kennis heeft op z'n vakgebied, dan iemand kiezen die OF suk6 heeft in de bizz, OF "kwalitatief hoogstaande" muziek maakt (dit laatste is natuurlijk ook aan smaak onderhevig).

Ik zag toevallig op hun website dat ze Bertus Borgers als docent hebben. Deze man heeft volgens mij nog nooit een hit gescoord (heeft daar volgens mij ook geen behoefte aan), maar is in Eindhoven wereldberoemd als muziek-goeroe. Van zulke mensen leer je meer als van iemand met tig releases o.i.d.

en dus zijn we het 100% met elkaar eens..... we zeggen nl hetzelde.....commercieel succes is geen goed kriterium voor (gast)docenten.....inhoudelijke kennis en didactische vaardigheden daarentegen wel......praktijkervaring lijkt me ook.....

En alle afgestudeerden krijgen Het Grote Tiesto DJ Diploma.

Weer een lekker idee zeg een dj opleiding, vast een proefballon uit de hoge hoed van heinsbroek, om de jongeren van de straat te houden, niet onderbrengen bij de bejaarden, maar bij de DJ School.

Alsof het iets is wat je kunt leren, je hebt het of je hebt het niet!

:geslaagd:

ik lees het net op nu.nl, dieptriest vind ik het.

Alsof je iemand kan opleiden tot producer, dan krijgen we dus nog meer inspiratieloze hersenloze emotieloze "8 (liever gezegd 4) maten pattern based dreundeuntjes a 3 minuut 30 waarvan 100 per cd box in trance 2008 deel XIIIXVIXVIXV" om onze kop geslingerd als daar de eerste lichting afstudeert. want dat is "produceren", het heeft niks meer te maken met echte muziek, die wordt namelijk "gecomponeerd".

het hele begrip "producer" heeft voor mij een soort lopende band betekenis "producer = producent" een producent produceert, als in een fabriek.

Ik zie mezelf liever als "composer" en niet als "producer". niet dat mijn muziek zo geweldig is, maar het is niet "geproduceerd".

zo, dat waren mij twee cent ergernis.....

DJ/producer academy......betalen we daar in g*dsnaam belasting voor??????? zorg eerst eens dat het reguliere onderwijs en de zorg van voldoende financiele middelen voorzien zijn!!!

Origineel geplaatst door synthmann
ik lees het net op nu.nl, dieptriest vind ik het.

Alsof je iemand kan opleiden tot producer, dan krijgen we dus nog meer inspiratieloze hersenloze emotieloze "8 (liever gezegd 4) maten pattern based dreundeuntjes a 3 minuut 30 waarvan 100 per cd box in trance 2008 deel XIIIXVIXVIXV" om onze kop geslingerd als daar de eerste lichting afstudeert. want dat is "produceren", het heeft niks meer te maken met echte muziek, die wordt namelijk "gecomponeerd".

het hele begrip "producer" heeft voor mij een soort lopende band betekenis "producer = producent" een producent produceert, als in een fabriek.

Ik zie mezelf liever als "composer" en niet als "producer". niet dat mijn muziek zo geweldig is, maar het is niet "geproduceerd".

zo, dat waren mij twee cent ergernis.....

DJ/producer academy......betalen we daar in g*dsnaam belasting voor??????? zorg eerst eens dat het reguliere onderwijs en de zorg van voldoende financiele middelen voorzien zijn!!!

misschien goed voor je gemoedsrust: zoek es ff op wat de *echte* betekenis van een producer is ;)

Olaf

citaat:

misschien goed voor je gemoedsrust: zoek es ff op wat de *echte* betekenis van een producer is

Olaf

vertel het me maaar want ik heb geen woordenboek bij de hand, de betekenis die ik er zelf aan gegeven heb is natuurlijk mijn eigen interpretatie, gezien relatief tov het begrip "composer".

maar ik denk dat mijn mening wel duidelijk naar voren heb gebracht...........

Composer is natuurlijk van het topmerk Behringer. ;)

Of iemand die op compostbulten zichzelf te koop zet? :confused:
(Ja ja, de Seth Gaaikema humor ligt op straat)

Origineel geplaatst door synthmann
citaat:

misschien goed voor je gemoedsrust: zoek es ff op wat de *echte* betekenis van een producer is

Olaf

vertel het me maaar want ik heb geen woordenboek bij de hand, de betekenis die ik er zelf aan gegeven heb is natuurlijk mijn eigen interpretatie, gezien relatief tov het begrip "composer".

maar ik denk dat mijn mening wel duidelijk naar voren heb gebracht...........

naast een muzikant, componist en engineer heb je ook een producer..iemand die ervoor zorgt dat er uiteindelijk een goed klinkende track of album uitgepoept wordt door de samenwerking van eerdergenoemde personen....soort van creatief projectleider zeg maar..

ohja..het internet is het grootste woordenboek dat er bestaat ;)

Het was moeilijk maar het is me tenslotte toch gelukt om de vragen te beantwoorden

1e lesuur VAK: hoe werkt mijn platenspeler - power on
2e lesuur VAK: Hoe blijf ik 's nachts wakker - cocain - speed
3e lesuur VAK: hoe kan ik DJ'en en toch de groupies in de gaten houden - in de gaten houden? is niet nodig want ze komen sowieso naar je toe.
4e lesuur VAK: Beatmatchen - 123

pauze - uuh, waar zijn die groupies gebleven???

5e lesuur VAK: Beatmatchen 456
6e lesuur VAK: Beatmatchen 789
7e lesuur GYM (onderverdeeld in de lessen "vingertjes in de lucht" en "sprongetjes op de plaats") bij gymnastiek uurtje
8e lesuur VAK: Schrijfles (voor de playlists op te kunnen schrijven) - leren zchrijfen duss
9e lesuur VAK: Platen kopen (leer hoe je herkent waar de pubertjes graag naar luisteren, gastleraar: BoozyWoozy) platen kopen????:duivels: 8o)

Maar even nu serieus:

rockacademy vind ik wel oke.

Ik heb nu voor de 2e keer een stagiare hier rondlopen en ik moet zeggen dat het niveau goed is.

Origineel geplaatst door Arv
Daar vraag je zoiets.. Wat de fuck moet je leren aan vakken als je wilt DJ'en? Mijn visie op een dagje opleiding:

1e lesuur VAK: hoe werkt mijn platenspeler
2e lesuur VAK: Hoe blijf ik 's nachts wakker
3e lesuur VAK: hoe kan ik DJ'en en toch de groupies in de gaten houden
4e lesuur VAK: Beatmatchen
pauze
5e lesuur VAK: Beatmatchen
6e lesuur VAK: Beatmatchen
7e lesuur GYM (onderverdeeld in de lessen "vingertjes in de lucht" en "sprongetjes op de plaats")
8e lesuur VAK: Schrijfles (voor de playlists op te kunnen schrijven)
9e lesuur VAK: Platen kopen (leer hoe je herkent waar de pubertjes graag naar luisteren, gastleraar: BoozyWoozy)

:D

Arv

haha heel cool.
Toch ben iuk het eens met ProtoHuman, creativiteit leer je niet. Toch kan zo'n opleiding wel handig zijn om bepaalde technieken te leren.

Verder denk ik dat je dan ook veel te veel de zelfde style producers krijgt en ik weet niet of we daar wel op zitten te wachten.

iCe-9

Origineel geplaatst door iCe-9
haha heel cool.
Toch ben iuk het eens met ProtoHuman, creativiteit leer je niet. Toch kan zo'n opleiding wel handig zijn om bepaalde technieken te leren.

Verder denk ik dat je dan ook veel te veel de zelfde style producers krijgt en ik weet niet of we daar wel op zitten te wachten.

iCe-9

er komen toch ook een heleboel verschillende soorten schilders van de kunstacademie?

Origineel geplaatst door olafmol
er komen toch ook een heleboel verschillende soorten schilders van de kunstacademie?

Ook al zit ij in de muziek, toch ken ik vrij veel kunstschilders.

1 van die vrienden die op de rijksacademie heeft gestudeerd vertelde me dat het meest belangrijke wat hij werkelijk heeft geleerd is om te luisteren en te kijken.

En laten we eerlijk zijn, je kunt nog zoveel talent hebben maar als je denkt dat je er al bent loop je ook achter de feiten aan.

Back