Compressen obv hoe hard je een geluid hoort?

Uiteraard weet ik dat er iets van de lowend afgesnoept wordt door een compressor, ook bij een vst, maar bij de RNC die IK had werd onderhand alles onder de 100hz weggehaald. Kan best dat dat bij jou unit niet het geval is, want ik meen me te herinneren dat FMR dit probleem erkend heeft en in latere versies opgelost heeft. Zouden ze dat doen omdat er niks aan de hand was, of zou het kunnen dat er wel een probleem met lowend was?

Dat heeft een merk als Drawmer opgelost met de 'big' switch. Hiermee laat mijn 1973 3-band compressor het sub-laag ongemoeid terwijl ik het laag wel kan compressen. Deze switch heeft Drawmer op meerdere compressors gezet om juist dit issue te voorkomen.

Volgens mij is er geen v2. FMR heeft heel duidelijk uitgelegd dat het aan de attack en release ligt. Dat heb ik hierboven ook uitgelegd.

"'Probleem' zit hem in het feit dat de detectie heel snel, linear en accuraat is. Ga je met 0.2ms attack aan de gang dan sloopt ie elke peak=weg low end. Release tijd hetzelfde. Is die te kort dan laat ie meteen die peak weer los+ make up gain = oversturen/pompen etc. "

En het is ook logisch. Zeker als je attack en release 'slopes' linear zijn. Drm wordt er ook relatief lange attack en release tijden geadviseerd door FMR bij bas sources. Maar dat moest vooral omdat mensen niet wisten van het basis principe van een compressor. Of de manual niet lazen.

Daarom hebben ze nu ook vaak ook Logaritmische release tijden op duurdere compressors zitten. Door die 'slope' kan je met kortere release tijden een natuurlijk geluid behouden.

En het komt echt door het feit dat de 'jeugd' van tegenwoordig bij een compressor denkt aan het vet maken van iets. Klassiek gebruik van bijv een compressor op een kick is om vooral om de peak door te laten en alles wat daarna komt de kop in te duwen. Zodat er een 'tik' overblijft met mooi rond laag die mooie vooraan in de mix zit ipv een 'boooooom' die alles in de mix weer weg duwt. (Al kan je dat tegenwoordig ook gewoon met een envelope over een kick in een DAW doen)

En ik dacht vroeger ook dat een compressor er was om dingen vet te maken. Don't worry :D

Maar ik zie nog steeds allemaal filmpjes op youtube waar mensen met super dure spullen niet eens de werking van een compressor op een kick goed kunnen uitleggen. Die denk alleen in vet vet vet. En dan hoor je een hardere tik dan ervoor maar door zo'n HPF circuit in de side chain zit daar geen bas onder en komt die na die tik er achteraan hangen.

En grote dj's draaien dat gewoon in clubs. Stond er jaren lang bovenop als geluidsman.

En het mooiste was nog een 'top' geluidsman die in de dj broadcast ging uitleggen dat dit door mp3 conversie komt. Ik moet er nog steeds op lachen.

Dus niet uit de hoogte doen maar advies om beter na te denken wat een compressor doet en hoe die precies werkt. Dan weet je gewoon veel beter wat je aan het doen bent en dan worden je producties ook beter.

Maar je kan ook gewoon de presets op die 'nieuwe' compressor plugs gebruiken en denken laat maar lullen met zijn ik weet het beter/tof doen toontje :D 8o)

Ik vind dit overigens een net berichtje van je hoor. Maar met name het vorige bericht en ook hierin maak je verschillende aannames die je direct als waarheid beschouwt. Je doet direct de aanname dat ik er weinig van weet, dat jou perceptie de enige juiste is, en de suggestie wekken dat ik bij "de jeugd" hoor die niet weet hoe een compressor werkt. Ik hoef hier geen "wie heeft de langste penis" contest van te maken, maar ik kan je verklappen dat ik echt wel weet waar een compressor voor is, wat hij doet en wat hij niet doet, zeker als ik vertel dat ik hierin ruim 20 jaar ervaring heb. Het feit dat mijn bevindingen anders zijn dan die van jou zegt helemaal niets over jou of mijn onkunde. Alleen al het feit dat de volledige low-end verdwijnt ONGEACHT de attack/release settings geeft aan dat jou aanname niet klopt. Daarnaast een vergelijking met andere compressors/plugins met DEZELFDE attack/release welke totaal andere resultaten leveren, en mijn RNC hier heel slecht uit de bus kwam voor wat ik er van verwachtte.
Zo nu weer on-topic, want het is niet het welles-nietus RNC topic.

Ik vind dit overigens een net berichtje van je hoor. Maar met name het vorige bericht en ook hierin maak je verschillende aannames die je direct als waarheid beschouwt. Je doet direct de aanname dat ik er weinig van weet, dat jou perceptie de enige juiste is, en de suggestie wekken dat ik bij "de jeugd" hoor die niet weet hoe een compressor werkt. Ik hoef hier geen "wie heeft de langste penis" contest van te maken, maar ik kan je verklappen dat ik echt wel weet waar een compressor voor is, wat hij doet en wat hij niet doet, zeker als ik vertel dat ik hierin ruim 20 jaar ervaring heb. Het feit dat mijn bevindingen anders zijn dan die van jou zegt helemaal niets over jou of mijn onkunde. Alleen al het feit dat de volledige low-end verdwijnt ONGEACHT de attack/release settings geeft aan dat jou aanname niet klopt. Daarnaast een vergelijking met andere compressors/plugins met DEZELFDE attack/release welke totaal andere resultaten leveren, en mijn RNC hier heel slecht uit de bus kwam voor wat ik er van verwachtte.
Zo nu weer on-topic, want het is niet het welles-nietus RNC topic.

Mijn aanname is gebaseerd op het feit dat je de RNC de slechte compressor noemde die je ooit gehoord had. Enige wat ik nog kan bedenken is dat die van jouw kapot was. Maar ik vermoed echt van niet want iedereen die online klaagt over bas problemen -> het zijn elke keer de attack en release tijden die niet goed ingesteld staan.

Maar eigenlijk wist ik al hoe laat het was toen je zei dat de Really Nice Mode niet leek te werken. :D

Anyway ik ben een eikel die het leuk vind mensen terecht te wijzen en af te zeiken. Slechte karakter eigenschap. Dus trek je niet te veel van mij aan. :D

Een lage toon hoor je in principe minder hard dan een mid of hoge toon. Nu merk ik dat veel van mijn compressors eigenlijk alleen maar reageren op hoe hard een geluid technisch gezien binnen komt, niet op basis van hoe hard een mens een geluid ervaart. Daardoor krijg ik bij tracks met veel sweeps in allerlei frequentiebereiken niet altijd het volume volledig onder controle. Oplossing is dan vaak maar handmatig bewerken. Maar zijn er ook (vst) compressors die daar wel rekening mee houden?

Bedoel je dat je een compressor wilt, die 'frequency range' afhankelijk reageert; een soort multiband compressor?
Heb je geprobeerd om zelf een samen te stellen?
Je hebt wel 3 compressoren (met sidechain) nodig en 3 goede filters.
-1. Je stuurt het signaal naar de 3, in serie aangesloten compressoren. Via subgroepen hetzelfde signaal sturen naar de filters, die elk afgesteld staan op een bepaalde frequentiegebied, en diens outputs dienen als sidechain input voor elk een van de compressoren.
-2. Òf je plaatst simpelweg een compressor achter elke filter (parallel oplossing).

Met hardware lijkt mij dit een dure en omslachtige exercitie, maar als je ITB werkt, zou je gemakkelijk zo'n routing in jouw template kunnen opnemen.

Wellicht zeg ik nu iets heel doms, maar als ik zo vrij mag zijn; is dit niet een probleem dat je beter tijdens het inspelen/performen al zou moeten aanpakken?
Zoals een goede zanger(es) zijn(haar) afstand tot de microfoon aanpast en dichterbij komt bij het zacht en zwoel zingen en wegdraait of achteruit gaat bij het 'belching out' om een consistente performance neer te zetten; is het niet mogelijk bij het spelen van die sweeps met de volume regeling het geluid te controleren?
Jouw oren kunnen toch beter inschatten hoe een mens de sweeps zal ervaren en als de performance vanaf het begin al de juiste perceptuele dynamiek heeft, zal het na bewerking/compressie alleen maar beter worden.

Hopelijk zit er iets bruikbaars voor jou/iemand in mijn commentaar.
Succes. :)

SB-SIX, laat ander eens een stukje horen waar je problemen hebt met de compressie.

Da's een goeie, ik zal een los spoor ergens vandaan trekken uit mn projecten, dan weten we beter waar we het over hebben.

Bedoel je dat je een compressor wilt, die 'frequency range' afhankelijk reageert; een soort multiband compressor?
Heb je geprobeerd om zelf een samen te stellen?
Je hebt wel 3 compressoren (met sidechain) nodig en 3 goede filters.
-1. Je stuurt het signaal naar de 3, in serie aangesloten compressoren. Via subgroepen hetzelfde signaal sturen naar de filters, die elk afgesteld staan op een bepaalde frequentiegebied, en diens outputs dienen als sidechain input voor elk een van de compressoren.
-2. Òf je plaatst simpelweg een compressor achter elke filter (parallel oplossing).

Met hardware lijkt mij dit een dure en omslachtige exercitie, maar als je ITB werkt, zou je gemakkelijk zo'n routing in jouw template kunnen opnemen.

Wellicht zeg ik nu iets heel doms, maar als ik zo vrij mag zijn; is dit niet een probleem dat je beter tijdens het inspelen/performen al zou moeten aanpakken?
Zoals een goede zanger(es) zijn(haar) afstand tot de microfoon aanpast en dichterbij komt bij het zacht en zwoel zingen en wegdraait of achteruit gaat bij het 'belching out' om een consistente performance neer te zetten; is het niet mogelijk bij het spelen van die sweeps met de volume regeling het geluid te controleren?
Jouw oren kunnen toch beter inschatten hoe een mens de sweeps zal ervaren en als de performance vanaf het begin al de juiste perceptuele dynamiek heeft, zal het na bewerking/compressie alleen maar beter worden.

Hopelijk zit er iets bruikbaars voor jou/iemand in mijn commentaar.
Succes. :)

Thanks voor de tips!
Tijdens inspelen wordt heel lastig. Er komt vanalles uit mn modular, met deels handmatige sweeps, pwm, lfo's, allerhande modulaties etc. En het lukt me altijd wel met een hoop handmatig werk om alles goed te krijgen met inderdaad soms eq op sidechain en handmatige fader rides, maar vind dit niet handig werken voor iets wat eigenlijk makkelijk met techniek op te lossen lijkt. Wetenschappelijk is de info gewoon voor hande, bijvoorbeeld de frequentie van een babyhuil hoort een mens iets van 4x harder. Maar er bestaat dus een plugin van toneboosters, daar ga ik me in verdiepen en lijkt de oplossing!

Vandaag uitgebreid de toneboosters demo bekeken, moet zeggen dat ik wel echt onder de indruk ben! Die buscompressor werkt inderdaad meer zoals ik hoopte. Ook vergeleken met pro-c met nagenoeg dezelfde instellingen, maar dan houdt toneboosters toch veel meer rekening met wat je hoort voor mn gevoel. Verder in de bundle is die tape simulator ook erg goed gedaan.Verder nog wat andere handige tools, ik gaat m kopuh!

Back