Wat maakt dat je een 2de hands synth of effect koopt (of niet)?

Je moet eerst drie keer een te koop gevraagd bericht neer zetten en daarna pas te koop . Doen ze hier vrij vaak . Ik denk ook dat het werkt.

Drie keer wrijven is genoeg, elke keer weer een R8

genie.jpg

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Voor n vriend kocht ik jaren terug een r8 mk2 mint voor 250 euro. Jammer genoeg vond ik er geen meer voor mezelf aan die prijs. Maar ik klaag niet, de juno 106 en dat speler die ik er ook kocht maakte alles goed. Verkoper bleek n oude vriend van n bekend dj / producer in NL, ik heb nog master tape datjes in die doos erbij gehad 😀

Reden voor mij om 2e hands te kopen:
nostalgie en niet meer nieuw te krijgen.

Anders gewoon nieuw.

Wat de "tikkende tijdbom" betreft ligt het bij mij genuanceerder: ik heb bv veel meer angst voor een apparaat met onvervangbare componenten in dan een stokoud apparaat met makkelijk te vervangen componenten. Dus bij mij gaat het niet puur om leeftijd op zich. Integendeel, door "makkelijk te vervangen" ben ik voor een groot deel bij héél oude synths uitgekomen.

Ik denk dat we die tijd juist voorbij zijn..
er zijn echt enorme nerds “in de goede zin” die dus als hobby hebben om op elektronenmicroscoop niveau dit uit te zoeken alsmede de gebruikte grondstoffen en te publiceren.

recent spul koop ik enkel 2ehands als de prijs scherp scherp is, anders koop ik gewoon nieuw of b stock. Garantie en gratis verzend mee gerekend moet het prijsverschil al flink zijn of t is het gedoe niet waard.
Ik koop zelden recent spul trouwens. Menu diving gear ligt hier toch maar stof te happen. Niet werkende oude troep voor weinig is dan weer extra interessant :)

Net wat @Nicolas 2000 zegt. Ik koop ook eigenlijk alleen nog maar oud analoog spul. Vooral nu ik weet dat ik het zelf zonder al te veel moeite ( tot nu toe) kan maken. Mijn mixer is ook modulair. Dat is toch heerlijk als je even iets wilt schoonmaken, dan haal je gewoon even een broodje eruit en vervang je hem door een andere en kan je rustig verder werken met muziek maken en de eventuele reparatie.

Ik ben wel fan van tweedehands als de prijs goed is. Service en garantie zijn mij niet zoveel waard want zelden nodig gehad. En met veel leveranciers is zelfs buiten de garantieperiode wel iets te regelen als je niet bang bent een apparaat open te schroeven en zelf een bordje oid te vervangen.

Ik denk dat we die tijd juist voorbij zijn..
er zijn echt enorme nerds “in de goede zin” die dus als hobby hebben om op elektronenmicroscoop niveau dit uit te zoeken alsmede de gebruikte grondstoffen en te publiceren.
Hoe bedoel je? Het interne circuit van een IC kennen is nog geen hardware in de hand. Als een custom IC defect gaat, moet ik ergens aan een identiek werkend IC/maakbaar circuit/... geraken om het apparaat te herstellen. Als niemand dat voorradig heeft of produceert, stopt het enigszins. Ik kan niet zelf ICs gaan bakken ofzo, en aan 10.000 exemplaren heb ik ook niks. Je kan wel sommige functionaliteit nabouwen met zaken als fpga en microcontrollers maar dat heeft beperkingen. Je maakt er bv geen custom display of matched transistor arrays mee, en dan heb ik het nog niet over toepassingen die klankmatig van belang zijn.

Ik koop enkel iets met een doel voor ogen.
8 jaar geleden mijn werkwijze omgegooid en daarop is mijn hele workflow op gebasseerd.

Past het niet in mijn setup o.b.v. mijn persoonlijke criteria dan komt het apparaat niet in huis.

Er gaat altijd een diep vergelijkend waren onderzoek vooraf en kan soms maanden duren. Want wat in het vat zit verzuurt niet :koffie:

Ik koop alleen 2e hands wanneer het niet meer te krijgen is en hem heel graag wil hebben.

Mijn voorkeur is:

-Defect
-2dehands werkend
-Retours
-Nieuw

In die volgorde, de prijs moet wel juist zijn. dus defect komt niet zo veel meer voor. Iedereen is een expert tegenwoording, ze vertellen gelijk erbij wat er fout is bij hun absurt hoge prijs....
Mijn laatste 5 aankopen: 3 keer 2dehands, 1 keer retour, 1keer nieuw

Back