Er zijn naast Britney of Backstreet ook genoeg dance-produkties met dezelfde geluidskwaliteit als voornoemde artiesten.
Gisteren hoorde ik op de radio weer de zoveelste acid lijn met 909 kick. Niks bijzonders maar gelijk toch het volume voluit gezet.
Waanzin. Helaas hoorde ik niet goed wie de maker was. Maar een hit. Dat zei de presentator ook. Zo bonken en kletsen man ! Echt niet thuis gedaan, dat kon je zo zeggen.
Daarom vind ik bijvoorbeeld veel R&B wel dik ok.
Meestal is het inhoudsloze negermuziek ( vergeef me de uitdrukking, het is niet racistisch bedoeld) maar een
feit is wel dat veel van die R&B producers er in slagen om het laatste db'tje headroom eruit te persen !
In die optiek wil ik soundfreaks verzoeken het volgende nummer op te zoeken, zeker als u over kwaliteitsmonitors of stereo beschikt.
Sai : "Human" een héél éénvoudig mid-tempo track met slechts de volgende ingrediënten :
Drums ( Bd, sn, shaker)
Bass synth
Voice
String
Effect soundje
Alleen al de drums klinken zo nijdig en bijtend dat ik er gewoon jaloers op ben ! En dan die bassynth die er zo romig en dik inzit.
Maar ik weet waarom het mij niet lukt: Ik mag dan wel wat ervaring, kennis en voldoende goeie synths hebben
(sorry dat ik het zo cru stel...) alleen die Apogee convertors,Tubetech en Focusrite compressors, Neve Eq's, Lexicon galmen, Euphonics de grote Genelecs en een Sonic solutions master systeem ontbreek ik nog. Leninkje bij de bank misschien ? Ik denk het niet.
Maar zelfs als je morgen over al dat materiaal zou kunnen beschikken blijft de laatste en meteen de moeilijkste opdracht :
De "song" schrijven of track bedenken In om het even welke stijl die dan een goeie balans is van alle noodzakelijke elementen. (soit akkoordenschema, hooks, gimmick, arrangement, tekst, melodielijn e.a.)
Het bijeenzoeken en compliren van de juiste sounds.
Ik denk dat dat de essentie is en dat kan je mits een goeie basis setup aan materiaal wel thuis doen.
Correct afmixen en masteren, daarvoor kan je dan in de grote studio terecht.