Mis je de Nord Modular G2?

Gratis hack om deze als software te gebruiken in CSound

g2a_.jpg

The Nord Modular G2 is one of electronic music’s most beloved departed pieces of gear. Now it gets a second lease on life, for free – with Csound.

You’d be forgiven for not knowing this happened. The work was published as an academic paper in Finland last June, authored by three Russian engineers – one of whom works on nuclear physics research, no less. (It’s not the right image, but if you want to imagine something involving submarines, go for it. That’s where I want my next sound studio, inside a decommissioned nuclear sub from the USSR, sort of Thomas Dolby meets Hunt for Red October. But I digress.)

Anyway, Gleb Rogozinsky, Mihail Chesnokov, and Eugene Cherny, all of St. Petersburg, had a terrific idea. They chose to simulate the behavior of the Nord Modular G2 synth itself, and translate its patch files into use as Csound – the powerful, elegant free software that has a lineage to the first computer synth.

The upshot: patches (including those you found on the Web) now work on any computer, Mac, Windows, Linux, and Linux machines like Raspberry Pi – for free. And the graphical editor that lets you create Nord Modular patches just became a peculiar Nord-specific editor for Csound. (Okay, there are other visual editors for Csound, but that’s still cool, and the editor is still available for Mac and Windows free from the original manufacturer, Clavia.)

http://cdm.link/2018/02/nord-modular-free-software/

Roland, ik keek hier vorig jaar naar maar toen leek e.e.a. nog in een pril stadium. Heel veel modules nog niet bekend e.d. en alsof je het pakket zelf nog moest compileren

Heeft er iemand dit nu werkend getest?

Na opname sessies in Praag ga ik dit testen. Ik heb nog 3 NMG2 racks, 1 NM en 1 Micro. Ook natuurlijk de werken de NMG2 Demo versie. Dit is dus nog geen noodzaak. Wel vind ik het terrecht dat deze ikonische synthesizer steeds blijft inspireren.

Het werkt idd een beetje ;)

Ik heb de volgende patch gemaakt: (die echt helemaal nergens over gaat)

mwTctkml.png

Hier heb ik alleen gebruik gemaakt van modules die op https://github.com/gleb812/pch2csd/wiki/Module-implementation-status de implementatiestatus OK hebben. Dan opslaan en converteren naar CSound. Runnen met "csound -odac bestandsnaam" en genieten maar :P . CSound moet wel geinstalleerd zijn natuurlijk.

Verder valt me al gelijk op dat de shape van de LFO niet wordt meegenomen bijv. Maar het is al leuk en heeft zeker potentie!

CSound ken ik niet maar ziet er erg technisch uit.

Is het mogelijk op basis van deze hack ook een VST of AudioUnit te maken? Ik zit eigenlijk al jaren te wachten op een goed software alternatief voor de G2 maar tot dusver heb ik het nog niet gevonden.
Ik snapte er ook geen sikkepit van, vooral omdat ik geen Nord Modular G2 heb. Dit is wat ik er tot nu toe van begrepen heb:

1. De eigenaren v/e Nord Modular kunnen zich misschien de Patch Editor herinneren die je op je compu kon installeren (ca. 1999). De screenshot die je bovenaan dit topic ziet is van die editor (download link). Gebruik deze editor om je Nord patch te maken. Save deze patch als .pch2 bestand.
  2. Zet dit .pch2 bestand om m.b.v. de software die nu ontwikkeld is. Doe op de command line (voorbeeld): "pch2csd test_poly_mix2.pch2". Als het goed is houd je dan een bestand over dat eindigt op .csd dat je kunt gebruiken als patch (of: input) voor CSound.
  3. Csound is een heel oude maar zeer uitgebreide "programmeertaal" om synths te maken op je compu. Het heeft ook zg. "grafische front ends" om uit te kiezen om je het programmeren makkelijk te maken (link).
  4. Als je een .csd bestand hebt kun je die "synthesizer" runnen door het volgende commando uit te voeren: "csound mijn_synthezizer.csd". Zie voor het voorbeeld "oscils.csd" in (wederom) deze link. Als ik die run dan hoor door mijn speakers inderdaad een paar seconden een oscillator.

Het is mij echter een raadsel hoe je een synth bespelen kunt in CSoud met een keyboard. CSound is een wereld op zich denk ik.

Het fijne van mijn G2 is de hardware: Het voor mij perfecte formaat (3 oktaafs) fijn keyboard, nord pitch stick, zeer flexibele user interface: knoppen met schermpjes erbij. 4 slots (zeg 4 synths/fx patches tegeleijk) 4 uitgangen, 4 ingangen (waarvan eentje ook een microfoon ingang kan zijn). Daar kan toch geen Csound (of zelfs de demo software) tegenop! En dan is het ook nog een modular :-)

Ze hebben alle functionaliteit opnieuw gebouwd, ze hebben geen code gecopy-paste ofzo.

Als ik morgen een rekenmachine programmeer, dan is die ook legaal ondanks het feit dat anderen ook reeds een rekenmachine hebben geprogrammeerd met dezelfde functionaliteit. Het is pas als ik een manier vind om hun broncode te kopiëren dat het illegaal wordt. Kijk naar BricsCAD vs Autocad, Paint.NET vs Paint(shop), ... allemaal legaal want gebouwd op elkaars functionaliteit, niet op elkaars code.

Dit even los van zijdelingse discussies over grafisch design, merknamen etc natuurlijk he.

Wanneer ze een eigen interface ontwerpen en gewoon hun eigen product maken prima lijkt mij. Maar de hele interface en legacy van Nord te gebruiken. Daar zitten toch rechten op.
En wanneer het precies zo gaat klinken als de G2 hebben ze de code gekopieerd lijkt mij,
als logisch redenerend leek.

Wanneer ze een eigen interface ontwerpen en gewoon hun eigen product maken prima lijkt mij. Maar de hele interface en legacy van Nord te gebruiken. Daar zitten toch rechten op.
En wanneer het precies zo gaat klinken als de G2 hebben ze de code gekopieerd lijkt mij,
Als jij het hebt over de interface dan denk ik dat jij het hebt over de screenshot in de eerste post in dit topic. Toch? Die screenshot is van de software van Nord zelf die zij gratis ter beschikking stellen. Daarmee maak je een patch die eigenlijk alleen op een Nord gebruikt kan worden. De software waar het over gaat hier heeft "geen interface" maar werkt op de command line. Daarmee zet je de patch van Nord om in iets dat CSound gebruiken kan (dit heet "reverse engineering"). Zie ook mijn post No. 24 hier. Er is feitelijk geen interface van Nord gebruikt.

Als je als leek alleen maar naar die eerste post kijkt dan kan ik me voorstellen dat je deze indruk krijgt. Grote screenshot van de Clavia editor en een verhaaltje dat leest als de promo van een nieuwe VST.

De werkelijkheid is dat dit meer een academische oefening is dan een bruikbaar produkt. De screenshot suggereert ook dat deze editor erbij hoort, terwijl het gewoon de Clavia editor is.

Zoals hierboven al gezegd: de bedoeling was dat je met de Clavia editor een patch maakt, deze opslaat, en vervolgens met de Python scripts van deze heren kan omzetten naar Csound code. De praktijk is dat dit meestal niet werkt, omdat veel nog helemaal niet geïmplementeerd is.

En nee, er is geen code gekopieerd. Iedereen kan zelf de Python code bekijken als je dit niet gelooft. In Csound zitten al een hoop "bouwblokken" zoals oscillatoren die je dus niet zelf hoeft te programmeren. In Csound kan je enorm complexe synths scripten, maar niet makkelijk aan elkaar klikken met een gui. Vandaar waarschijnlijk het idee: laten we daar de Clavia editor voor inzetten.

En compatibel zijn met andermans bestandstype gebeurt ook zeer courant en is de facto legaal: tekenprogs die tig formaten kunnen laden etc.

Je moet deze CSound applicatie als volgt zien: iemand heeft bv een nieuwe FM synth gemaakt met dezelfde functies als een DX7 maar wel opnieuw geprogrammeerd zonder Yamaha code te gebruiken, en hij is compatibel met DX7 patches. Patches die je met om het even welke DX7 Editor kan maken.

Dat idee, maar dan met Nord Modular.

Als je als leek alleen maar naar die eerste post kijkt dan kan ik me voorstellen dat je deze indruk krijgt. Grote screenshot van de Clavia editor en een verhaaltje dat leest als de promo van een nieuwe VST.

De werkelijkheid is dat dit meer een academische oefening is dan een bruikbaar produkt. De screenshot suggereert ook dat deze editor erbij hoort, terwijl het gewoon de Clavia editor is.

Zoals hierboven al gezegd: de bedoeling was dat je met de Clavia editor een patch maakt, deze opslaat, en vervolgens met de Python scripts van deze heren kan omzetten naar Csound code. De praktijk is dat dit meestal niet werkt, omdat veel nog helemaal niet geïmplementeerd is.

En nee, er is geen code gekopieerd. Iedereen kan zelf de Python code bekijken als je dit niet gelooft. In Csound zitten al een hoop "bouwblokken" zoals oscillatoren die je dus niet zelf hoeft te programmeren. In Csound kan je enorm complexe synths scripten, maar niet makkelijk aan elkaar klikken met een gui. Vandaar waarschijnlijk het idee: laten we daar de Clavia editor voor inzetten.
Precies, en dit was vorig jaar ook al zo.. heb nog vrij weinig vooruitgang gezien (zie: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=211691&highlight=csound )

Ik hoop dat iemand met veel kennis (en) en wellicht met klein steuntje in de rug van Clavia, dit verder oppakt en het professioneel en gebruiksvriendelijk maakt.. zou w.m.b. een regelrechte hit kunnen worden als VST, toch?? ik zou hem kopen

Verder nog steeds jammer dat Clavia niet verder gaat met een G3, ook die zou ik kopen.. nog meer voices, nieuwe modules, sampling, 24-bits/96Khz output, etc etc .. :verkoght: no-brainer
Maar nee, ze maken liever weer een Nord Piano 12 of een Nord electro 7 .. jammer jammer.. al speel ik er graag op daar niet van.

Ok dat is duidelijk, dank.
Het is meer een interpretatie van, geïnspireerd op product.

Maar nee, ze maken liever weer een Nord Piano 12 of een Nord electro 7 .. jammer jammer.. al speel ik er graag op daar niet van.

Yep, het is duidelijk dat Clavia/Nord zich tegenwoordig echt richt op stage/performance met hun stagepiano's en orgels en beperkte maar zeer performance-gerichte synths. Voor sounddesigners die verder willen gaan dan de standaard functionaliteit is er niet zoveel meer te beleven helaas.

Zal best goed klinken. Al heb ik nog geen leuke muziek gevonden waar dit gebruikt wordt.

Jammer dat de vormgeving eruit ziet alsof het een Windows 3.11 toepassing is!
Naast eventuele kwaliteiten vind ik het ook fijn als software prettig oogt.

Ik weet nog niet zo of ik dit ga downloaden.. :-)

:biertje:

Jammer dat de vormgeving eruit ziet alsof het een Windows 3.11 toepassing is!
Naast eventuele kwaliteiten vind ik het ook fijn als software prettig oogt.
Is dit een troll? Deze applicatie is zo'n 20 jaar oud, wat verwacht je precies?

Back