Mis je de Nord Modular G2?

Gratis hack om deze als software te gebruiken in CSound

g2a_.jpg

The Nord Modular G2 is one of electronic music’s most beloved departed pieces of gear. Now it gets a second lease on life, for free – with Csound.

You’d be forgiven for not knowing this happened. The work was published as an academic paper in Finland last June, authored by three Russian engineers – one of whom works on nuclear physics research, no less. (It’s not the right image, but if you want to imagine something involving submarines, go for it. That’s where I want my next sound studio, inside a decommissioned nuclear sub from the USSR, sort of Thomas Dolby meets Hunt for Red October. But I digress.)

Anyway, Gleb Rogozinsky, Mihail Chesnokov, and Eugene Cherny, all of St. Petersburg, had a terrific idea. They chose to simulate the behavior of the Nord Modular G2 synth itself, and translate its patch files into use as Csound – the powerful, elegant free software that has a lineage to the first computer synth.

The upshot: patches (including those you found on the Web) now work on any computer, Mac, Windows, Linux, and Linux machines like Raspberry Pi – for free. And the graphical editor that lets you create Nord Modular patches just became a peculiar Nord-specific editor for Csound. (Okay, there are other visual editors for Csound, but that’s still cool, and the editor is still available for Mac and Windows free from the original manufacturer, Clavia.)

http://cdm.link/2018/02/nord-modular-free-software/

CSound ken ik niet maar ziet er erg technisch uit.

Is het mogelijk op basis van deze hack ook een VST of AudioUnit te maken? Ik zit eigenlijk al jaren te wachten op een goed software alternatief voor de G2 maar tot dusver heb ik het nog niet gevonden.

Zie CsoundVST

Is dit een troll? Deze applicatie is zo'n 20 jaar oud, wat verwacht je precies?

Nee, geen troll.. CSound wordt nog regelmatig geüpdatet en is ook een programmeeromgeving, waarbij je misschien zelf skins kunt maken.

Wat ik bedoelde is dat ik bij muziektoepassingen die er zo uitzien, de neiging heb af te haken. Dat heb ik ook bij vst's die niet fijn zijn vormgegeven.

En zo heb je ook mooie en lelijke hardware.. :-)

Het gaat niet over csound, maar over de nord modular editor.

Dat Clavia hier al decennia (ok ergens begin 2000's) geen updates meer voor uitbrengt is de makers van deze pythonscripts toch niet te verwijten?

Sorry, ik vermoed dat ik op een andere golflengte zat..
Je mag mijn bijdrage in dit topic vergeten :-)

Op electromusic is een open source G2 editor in ontwikkeling(?) die volgens mij dezelfde output genereert als de clavia editor. Dit is gemaakt in delphi door een oud collega van mij.

@pstnotpd, klinkt veelbelovend.. hou ons op de hoogte als je iets hoort van hem :)

Bedoel je met een open source editor, een editor + de G2 hardware ? Of, netals Csound een standalone zónder G2 Hardware?

Op electromusic is een open source G2 editor in ontwikkeling(?) die volgens mij dezelfde output genereert als de clavia editor. Dit is gemaakt in delphi door een oud collega van mij.

Ik denk dat je het fantastische werk van Bruno bedoeld, dat vind je hier:
http://www.bverhue.nl/g2dev/?page_id=17
Wat een werk heeft hij verzet!

Hierbij heb je een overlay nodig over de G2 driver EN natuurlijk de NMG2 Hardware!

In deze draad gaat het om het voortbestaan van het G2 gedachtengoed wanneer er een dag komt dat de hardware-computer verbinding geschiedenis is. Of/en met dit gedachtengoed te kunnen werken ook zonder de hardware.

Hiet is inderdaad Bruno's editor. Ik heb nog kort contact met hem gehad over een eventuele linux port maar eigenlijk niet meer op verder gegaan sinds ik de G2 heb verkocht. De aanleiding was volgens mij dat hij de "hidden modules" had ontdekt en vervolgens het uitblijven van verdere updates vanuit Clavia zelf.

...De aanleiding was volgens mij dat hij de "hidden modules" had ontdekt en vervolgens het uitblijven van verdere updates vanuit Clavia zelf.
Hoe zit dat eigenlijk met die "hidden modules" ?
Hoe kunnen deze gebruikt worden ?
Is er ergens zichtbare info ter beschikking ? ;)
P.s. Ik heb een G2 en kan nog steeds met de Clavia NM2-editor werken (XP).

Hoe zit dat eigenlijk met die "hidden modules" ?
Hoe kunnen deze gebruikt worden ?
Is er ergens zichtbare info ter beschikking ? ;)

Bruno heeft "hidden modules" opgenomen in zijn editor. Hij heeft ze ontdekt door analyse van het usb protocol voor zover ik begreep. Ik weet niet of ze er allemaal in zitten, want volgens mij waren ze beperkt bruikbaar. Ze zitten in de G2 firmware.

http://electro-music.com/forum/topic-48872.html

In het patch archive zwerven nog een paar van mijn patches "from ye olden days"

Jeetje Delphi .. dan weet je wel vrij zeker dat niemand je gaat helpen met de software te onderhouden.
Had ie het nog beter in COBOL kunnen maken ..

Ja ik mis de G2, maar hier wordt ik niet opgewonden van. Waarom blaast Clavia die hardware niet eens gewoon nieuw leven in. Iedereen blijft schreeuwen om updates. Ik kan de G2 demo al niet meer draaien op een recente mac. Men micro modular wil ook al niet meer feilloos mee onder het nieuwste OS.

Ja ik mis de G2, maar hier wordt ik niet opgewonden van. Waarom blaast Clavia die hardware niet eens gewoon nieuw leven in. Iedereen blijft schreeuwen om updates. Ik kan de G2 demo al niet meer draaien op een recente mac. Men micro modular wil ook al niet meer feilloos mee onder het nieuwste OS.

Kijk eens hier rond. Even naar beneden scrollen:
http://www.stage-engine.com/micro-modular-1/

Tja die vorige post hierboven is dus overbodig hé. Ik kwam dezelfde software terug tegen op de www, maar was deze al vergeten. M'n post kan ik niet meer verwijderen dus alzo effe toegelicht.

P.s. ik heb nog geen idee hoe of wat er van die editor op de PI zou moeten werken, ook al is alles geinstalleerd.
Convertie van patches heb ik nog niet geprobeerd (persoonlijk zie ik het nut niet zolang de rest ook niet werkt.)

Back