Pro one vs P5

Biede zijn super maar allebei ook heel verschillende. Voor een top of the bill analoge monosynth is de Pro-one is echte killer. Voor een polyfone analoge synth kun je met de P5 niet mis gaan. Wat betreft de Pro-one, als je ooit Liam (The Prodigy) op TV of in de prodigy-video heb gezien (hij drukt een toets in van de Pro-one) en daarna het geluid heb gehoord weet je wat ik bedoel, deep deep shit sound.

steve stoll

steve stoll

heeft ook spijt als haren op zijn reet dat ie hem heeft weggedaan...dikke bak...period!

Ik lees op veel plekken dat een Pro-One niets meer is dan 1 stem van een Prophet-5.
Klopt dat ze allebei dezelfde voice / envelope / filterchips gebruiken (CEM, volgens Synrise; de 3e revisie Prophet gebruikt ook CEM, eerdere revisies SSM) en dat de architectuur hetzelfde is, maar naar ik lees heeft de Pro One een arpeggiator en sequencer. Weet niet hoe dat zit bij de P5.
Verder begrijp ik dat de bouwkwaliteit van de Pro aanmerkelijk minder is als van de Prophet.

Als dit allemaal klopt snap ik de meerwaarde van een Pro-One niet zo... (los van het feit dat ik 'm best zou willen hebben), maar dan zou ik liever doorsparen voor een Prophet! Mooier, polyfoon, geheugens, en daarbij heb je in de latere revisie nog MIDI ook...

Wat ik weet is inderdaad dat de One een monofone versie is van de 5 maar met ingebouwde arp.
bijde hebben een identieke klank alleen als je de P5 in unison zet is het "Earth shattering" dat haal je met de One nooit.
Maar beide zijn dijken van synth's

Het is we zo dat de 5 heel mooi gebouwd is en de one een plastick behuizing heeft met houten zijkantjes.

Nu we het er ongeveer wel over eens zijn, vraag ik me het af: wat is nou een redelijke prijs voor zo'n Pro One?
Als ik 't vergelijk met een Prophet 5 (rond de 1500 Euro, toch?) vind ik 700 (zoals laatst alhier op 't forum) dan schromelijk overdreven...

tja dat zou je dan van een minimoog nog meer moeten vinden want die zijn gemiddeld 1700 Euro en een memory moog maar 2500 Euro :-)

Of een SH101 die 300 Euro kost terwijl je een juno 6 al voor 150 euro kunt scooren.

ik denk dat je zo niet moet denken eerlijk gezegt.

700 Euro is wel aan de prijs (600 Euro zou een mooie prijs zijn) maar hij is het wat mogelijk heden en klank
betreft wel waard. Hij klinkt bevoorbeeld beter en is flexibeler dan een Prodigy.
in dit vind ik dat je eigenlijk 3 klassiekers hebt uit de USA wat monofone synth betreft.
En die zijn gewoon alle 3 redelijk aan de prijs.

Minimoog
Pro one
Oddesey

Bedenk het maar zo legendes zijn nu eenmaal duur 8)

USA Monofone legendes aanvulling: Oberheim OB-1

@Grooveron: je hebt wel een beetje gelijk hoor... maar ik vind dat van die Rolands ook te zot voor woorden.
Al is het zo dat een 101 geen monofone Juno is (toch?) en da's wel in het genoemde geval van genoemde Sequential.

MemoryMoog is natuurlijk een stuk onbetrouwbaarder / minder robuust dan een Mini. Ik denk dat vooral dat de relatieve waarde van de MemoryMoog drukt?

Slightly OT: Volgens mij ben ik de enige ter wereld die een Minimoog niet het beste ooit vindt.
Heb 'm geprobeerd maar 't deed me niet zoveel, ik had er juist zoveel van verwacht!
Zal er wel aan liggen dat ik 'm helemaal 'droog' heb gehoord, en dan klinkt bijna alles als een suf orgel... :D

(Hanz rent weg voor de enorme hoeveelheid rotte tomaten & eieren die hij over zich afroept...)

Ik heb het zelfde Hanz, ben ook niet zo'n grote minimoog Fan, (ik heb er 4!! gehad en iederekeer weer verkocht.
Ik heb wel een Memory en die doe ik nooit meer weg.

Die OB 1 ken ik in het geheel niet, en ik meen dat hij ook lang niet zo populair was als de voorgenoemde 3

Ik meende dat een SH101 de monofone versie van dde JUNo's was
parameters zijn identiek Toch?

Heb zelf de OB-1 nooit kunnen uitproberen, dus persoonlijk kan ik er niets over zeggen.

Maar volgens Synrise:
Alles in allem ist der OB-1 mit Sicherheit einer der flexibelsten und darüber hinaus bestklingendsten monophonen Synthesizer überhaupt. Seine Seltenheit und seine Begehrtheit macht ihn zu einem teuren Synthesizer obendrei, wurden damals doch kaum Instrumente nach Deutschland importiert. Auch wenn der OB-1 hierzulande weitaus weniger bekannt ist, als ein MOOG MINIMOOG oder SCI PRO-ONE, so muss er doch in einen Atemzug mit ihnen genannt werden.

En de Encyclopia of Analogue Synthesizers noemt 'm ook als 1 van de beste mono's ooit. Tja, dat zal dan wel! :P
Laatst had Mono-Poly er toch 1 te koop? Die was i.i.g errug snel weg!

Vanmiddag in de file eens kunnen nadenken over de ultimate monosynths.
-De Amerikanen hebben we gehad, denk ik.
-Qua Japan denk ik voor Yamaha de CS-30 en voor Roland de SH-101 ofzo? Deed Korg eigenlijk nog iets in die richting?
-Europa: Duitsland is dan natuurlijk de Waldorf Pulse! Frankrijk de RSF Kobol. Nederland vanzelf de Synton Syrinx. en Italia?
-Rusland de Polivoks?

Meer wist ik zo snel niet ('t was toch niet zo druk op de weg... :D )

Origineel geplaatst door Hanz
Heb zelf de OB-1 nooit kunnen uitproberen, dus persoonlijk kan ik er niets over zeggen.

Maar volgens Synrise:

En de Encyclopia of Analogue Synthesizers noemt 'm ook als 1 van de beste mono's ooit. Tja, dat zal dan wel! :P
Laatst had Mono-Poly er toch 1 te koop? Die was i.i.g errug snel weg!

Vanmiddag in de file eens kunnen nadenken over de ultimate monosynths.
-Qua Japan denk ik voor Yamaha de CS-30 en voor Roland de SH-101 ofzo? Deed Korg eigenlijk nog iets in die richting?
-Europa: Duitsland is dan natuurlijk de Waldorf Pulse! Frankrijk de RSF Kobol. Nederland vanzelf de Synton Syrinx. en Italia?
-Rusland de Polivoks?

Meer wist ik zo snel niet ('t was toch niet zo druk op de weg... :D )

Ik zou er voor de jappanners zeker de volgende bij zetten.

MS 20
CS 20M + CS 40M (ik heb de 40 en dat is echt een dijk van een synth.)

Uit duitsland zeker de ppg 1020.

Italie ik denk de DS2 van Crumar leuke bak
UK de EDPtjes en natuurlijk de VCS3.

de polivoks ken ik niet is dat wat?

De MS-20... natuurlijk! :stupid Ik wist dat ik wat vergat... en die heb ik notabene zelf gehad! :Z
Best een synth met karakter (alleen niet zo mijn smaak karakter). Ultiem vind ik 'm toch niet...
Blijft er ook nog de Korg Mono/Poly natuurlijk.

PPG heb ik zelfs nooit gezien. Staat er toch 1tje bij the Music House?

Polivoks schijnt een soort Russische Minimoog kloon te zijn (maar dan met nagemaakte doch niet-gekopieerde onderdelen o.i.d). Vast genoeg liefhebbers op dit forum.

UK: Couldn't agree more. Vergeet je wel de OSCar!

Italia: de Crumar Spirit! (designed by een zekere B. Moog)

Laatst gewijzigd:
Yep monopoly, helemaal vergeten.
en ik geloof inderdaad dat ze bij Music house een ppg hadden

Back