EWS88MT-verdriet

pjeut

Ouwe rot
=( Dan ga je naar die PC-winkel, en dan koop je voor veel geld een PIV met eindelijk een goeie geluidskaart en dan denk je: "rustig aan Pjeut, je bent er nog niet, d'r zal nog wel het één en ander níet doen wat jij wilt of hoopt".
No sweat wat dat aangaat, dar heb je je digivriendjes en vriendinnetjes voor. Dus toen de monitoring bij de eerste audio-opnames leken te komen uit de echoput (burgemeester van wezel), dan denk ik dus; "da's een kwestie van tweaken (zes maanden geleden wist ik nog niet wat dat woord betekent).
Goed, uiteindelijk was er ook gewoon werk aan de winkel en moest ik voor een opdracht een aantal sinterklaasliedjes opnemen. Om het mijzelf makkelijk te maken, heb ik dus mijn eigen vertrouwde Cakewalk maar weer van stal gehaald en een hap haverstro gegeven. Mijn MIDI-keyboard (Kawai K1) triomfantelijk aan die gelikte breakout-box gehangen, en de boel aangezwengeld. en wat denk je... een latency van zeker 1/10 seconde, en dat bij "kale" MIDI. De metronoom van Cakewalk loopt prima, ook het keyboard werkt gewoon goed (normaal gesproken hangt er probleemloos een sampler aan) dus moet het wel aan de geluidskaart liggen (Terratec EWS88MT).
Nu dit er een zeer magere handleiding bij de kaart, en het controlpanel gaat eigenlijk alleen maar over audio, dus ik weet echt niet wat ik er aan moet doen. De computer is gekocht bij de PC-boer om de hoek, en ik heb al even nagevraagd maar die kunnen je dus echt niet helpen. De Terratec.de-site word ik ook niet wijzer van.

=(vertwijfel-mode aan=(Wie kan me helpen !=(vertwijfel-mode uit=(

(Overigens de trialmode van mijn verschijnen op dit forum is ook al lang verlopen, 'k zal me 'ns netjes voorstellen).

Groet!

heb je al geprobeerd aan de latency te sleutelen?... ik heb die kaart niet en ook geen cakewalk, maar dat kan in het menu van de kaart of waarschijnlijk in het menu van cakewalk waar je de driver kiest. wat je moet veranderen heet latency of buffer of iets dergelijks... gewoon zo laag mogelijk instellen en dan langzaam omhoog halen tot het werkt...
succes!

Ik was een tijdje terug "automatic latency compensation" aan vergeten te vinken in Logic.

Da's best lullig.

Bikkel,

Dus jij denkt dat het wél een software-probleem is.

ik ken cakewalk helaas niet maar in cubase zou je hetzelfde latency verhaal default krijgen. Dit is eenvoudig te verhelpen door gebruik te maken van de asio drivers van je geluidskaart. ik denk (weet het eigenlijk wel zeker) dat je in cakewalk op dit moment de default driver gebruikt (Waarschijnlijk direct X) , in cakewalk moet je die omzetten naar asio.
De asio driver kun je zo snel instellen als dat je kaart ondersteunt. een goede waarde is tussen de 7 en 25 ms.

Moet zeggen dat ik in Sonar weinig problemen met mijn Terratrec heb.
Heb trouwens wel een echo gehad als ik de wav via mijn mixer weer laat afspelen.
was een knopje op mijn mixer. Die trouwens zelf ook niet snap.
Ik zit niet achter mijn PC maar volgens mij moet je 1 van die faders uitzetten in het control panel.
Kan me herrineren dat ik ook zoiets heb gehad.
Ook de wave profiler van Cakewalk opnieuw gedraaid? En cakewalk opnieuw opgestart?

Re: EWS88MT-verdriet

Origineel geplaatst door pjeut
=( Dan ga je naar die PC-winkel, en dan koop je voor veel geld een PIV met eindelijk een goeie geluidskaart en dan denk je: "rustig aan Pjeut, je bent er nog niet, d'r zal nog wel het één en ander níet doen wat jij wilt of hoopt".
No sweat wat dat aangaat, dar heb je je digivriendjes en vriendinnetjes voor. Dus toen de monitoring bij de eerste audio-opnames leken te komen uit de echoput (burgemeester van wezel), dan denk ik dus; "da's een kwestie van tweaken (zes maanden geleden wist ik nog niet wat dat woord betekent).
Goed, uiteindelijk was er ook gewoon werk aan de winkel en moest ik voor een opdracht een aantal sinterklaasliedjes opnemen. Om het mijzelf makkelijk te maken, heb ik dus mijn eigen vertrouwde Cakewalk maar weer van stal gehaald en een hap haverstro gegeven. Mijn MIDI-keyboard (Kawai K1) triomfantelijk aan die gelikte breakout-box gehangen, en de boel aangezwengeld. en wat denk je... een latency van zeker 1/10 seconde, en dat bij "kale" MIDI. De metronoom van Cakewalk loopt prima, ook het keyboard werkt gewoon goed (normaal gesproken hangt er probleemloos een sampler aan) dus moet het wel aan de geluidskaart liggen (Terratec EWS88MT).
Nu dit er een zeer magere handleiding bij de kaart, en het controlpanel gaat eigenlijk alleen maar over audio, dus ik weet echt niet wat ik er aan moet doen. De computer is gekocht bij de PC-boer om de hoek, en ik heb al even nagevraagd maar die kunnen je dus echt niet helpen. De Terratec.de-site word ik ook niet wijzer van.

=(vertwijfel-mode aan=(Wie kan me helpen !=(vertwijfel-mode uit=(

(Overigens de trialmode van mijn verschijnen op dit forum is ook al lang verlopen, 'k zal me 'ns netjes voorstellen).

Groet!

Tja... ik gebruik die kaart al tijden tot volledige tevredenheid. Ik denk dat jouw Cakewalk i.p.v. de directe ASIO interface de MME versie gebruikt... en die is een stuk langzamer. Dus de latency zit hem niet in de MIDI, maar in de audio. Verder is het natuurlijk altijd aan te raden om de laatste driver & software te downloaden.

Bikkel,

Dus jij denkt dat het wél een software-probleem is.

Ja, timing is in principe niet afhankelijk van je kaart, want hoe snel deze ook is, hij zal altijd wat ms er langs lopen vergeleken met MIDI data, dus gecompenseerd moeten worden qua timing. Ook hele trage kaarten (heb kaarten met een latency van bijna een seconde gelijk laten lopen!) moeten gewoon wel netjes sync lopen, al dan niet met handmatig ingrijpen.

In ieder geval, ik stond op het punt het dus met de hand te doen tot ik het vinkje opeens ontdekte. En ja hoor :D

De asio driver heeft toch helemaal niets te maken met midi? Volgens mij heeft pjeut nog steeds geen antwoord op zijn vraag. Ik kan hem trouwens ook niet geven, ik heb mijn kaart tot voor kort uitsluitend voor audio gebruikt.
Trouwens Bikkel, waar staat precies vinkje voor de "automatic latency compensation". Ik zoek me het heen en weer, maar ik zie het niet (misschien heb je een andere versie?, ik heb 5.3 voor PC).

Hier spreekt 'n verstokte EWS88MT-misbruiker !!

Een dergelijk probleem heb ik ook ooit gehad, en bij mij lag het aan de verkeerde driver.
Die bij mij op de bijgeleverde cd stond, is iig bagger !
De nieuwste (gewoon op de terratec-site) is puik !

Origineel geplaatst door Neo Land
De asio driver heeft toch helemaal niets te maken met midi? Volgens mij heeft pjeut nog steeds geen antwoord op zijn vraag. Ik kan hem trouwens ook niet geven, ik heb mijn kaart tot voor kort uitsluitend voor audio gebruikt.
Trouwens Bikkel, waar staat precies vinkje voor de "automatic latency compensation". Ik zoek me het heen en weer, maar ik zie het niet (misschien heb je een andere versie?, ik heb 5.3 voor PC).

Plugin delay compensation dan? Iets in die richting iig, heb geen Logic hier op het werk. Maakt niet uit, het gaat ook niet om Logic.

Maar je hoort latency toch pas als je PC audio en MIDI met elkaar combineert? Anders hoor je het verschil eigenlijk niet zo.

Origineel geplaatst door bikkel
Plugin delay compensation dan? Iets in die richting iig, heb geen Logic hier op het werk. Maakt niet uit, het gaat ook niet om Logic.

Maar je hoort latency toch pas als je PC audio en MIDI met elkaar combineert? Anders hoor je het verschil eigenlijk niet zo.

Bikkel,

In Cakewalk heb je geen Plug-inns en werk je gewoon met de wavetable-geluiden in mijn geval met een emulatie door microsoft, omdat de EWShiervoor geen chip heeft (zo heb ik het begrepen, maar of deze uitleg klopt, zou ik niet zeker weten). Die wavetable-geluiden worden dus gewoon doorgelust naar de minijack-uitgang waar vervolgens de welbekende ei-vormige boxjes aanhangen. Daarom was het ook mijn conclusie dat de geluidskaart met de audio niets te maken heeft (behalve dan onverkort doorgeven naar die minijack) en dus dat de MIDI-interface, de geluidskaart, de troublemaker is.

Bikkel,

In Cakewalk heb je geen Plug-inns en werk je gewoon met de wavetable-geluiden in mijn geval met een emulatie door microsoft, omdat de EWShiervoor geen chip heeft (zo heb ik het begrepen, maar of deze uitleg klopt, zou ik niet zeker weten). Die wavetable-geluiden worden dus gewoon doorgelust naar de minijack-uitgang waar vervolgens de welbekende ei-vormige boxjes aanhangen. Daarom was het ook mijn conclusie dat de geluidskaart met de audio niets te maken heeft (behalve dan onverkort doorgeven naar die minijack) en dus dat de MIDI-interface, de geluidskaart, de troublemaker is.

Dat de 88MT hiervoor geen chip heeft klopt iig.
Probeer eens een stand-alone softsynth te draaien en tsjek dan nog es je latency.
Ik heb dat microsoft-wavetable-emulatie-gebeuren niet zo hoog......

Gemmetje,

De metronoom van Cakewalk (of welk programma dan ook) wordt, neem ik aan, ook door de wavetable-emulator gevormd. En als ik m'n MIDI op de maten van de metronoom invoer, komt vervolgens de MIDI vertraagd uit de boxjes. Dus kan het m.i. níet aan de wavetable liggen, maargaat het daarvoor fout, dus de MIDI-interface, dus de EWS.

Of ben ik dan toch gek en is dit geen forum voor synthesizerfanaten maar een bulletinboard (lang niet gehoord, dat woord) voor hulp-si(y)nterklazen?

Brengt het wild geraas gelijk in een ander licht/geluid.

Gemmetje,

De metronoom van Cakewalk (of welk programma dan ook) wordt, neem ik aan, ook door de wavetable-emulator gevormd. En als ik m'n MIDI op de maten van de metronoom invoer, komt vervolgens de MIDI vertraagd uit de boxjes. Dus kan het m.i. níet aan de wavetable liggen, maargaat het daarvoor fout, dus de MIDI-interface, dus de EWS.

nou begint het me te duizelen.....
Wat heeft 'n metronoom met 'n wavetable te maken ??

(als het antwoord hierop: ALLES is, noem me dan gerust 'n n00b....)

de gecombineerde antwoorden van quifster en mij zouden je uit de brand moeten helpen... heb je nou al geprobeerd 'm op de juiste driver mewt lage latency-instellingen te laten lopen?... ik zou voorlopig die wavetable onzin ook maar laten schieten als ik jou was... kijk anders ff op dit forum of op kvr voor gratis softsynths om dingetjes mee uit te proberen...
wederom... succes! 8)

Digimon,

'k heb Cubase al op de plank staan, met de nodige plug-inns, maar 'k was er nog niet aan toe om dat te gebruiken. Omdat ik wel al wat MIDI-bestanden wilde maken (om die bijvoorbeeld in Reason op te leuken) gebruikte ik Cakewalk, simpel via de system-out. Daarom was mijn conclusie ook; als er in deze simpele configuratie (zonder plug-inns, etc.) al zo'n vertraging oplevert, hoe zal dat worden mét al die extra balast.
Ik heb nog niets uitgeprobeerd, dat wordt 'em vanavond pas als ik thuis ben. Ik hou jullie op de hoogte.

Stand van zaken

Stand van zaken

Ik zou jullie op de hoogte houden. Nou, inmiddels ben ik weinig op geschoten, maar heb ik wel meer een beeld van wat er mis is. Als je de plug-in-instrumenten bespeeld (bij het zoeken van je geluid, gebeurd dat dus real time, het opnemen gebeurd ook real time.
Alleen het afspelen, dan gebeuren er gekke dingen. Als ik de ASIO van de EWS zélf kies, en je laat hem een aantal tracks (of zelf maar één) afspelen, dan zie je de verticale cursor-balk (of hoe zo'n ding ook heet) naar rechts schuiven waarbij je dus niets hoort. Als hij vervolgens bij de 5 is aangekomen, staat hij een tijdje stil (denkt na of zoiets), gaat vervolgens verder waarna de geluidskaart het tot dan toe door Cubase afgespeelde een factor drie langzamer afspeelt. Dit heeft tot gevolg dat als de miditrack in cubase al lang klaar is, de geluidskaart er nog zo een minuut achteraan komt met z'n geluid.

Als ik evenwel de Directx ASIO kies, dan speelt hij alles wél goed af, zonder cursor-pauze en zonder vertraging. Wél kloppen de geluiden van de plug-ins niet meer met die van de EWS ASIO, en kiest hij zo maar automatisch de WAVE-out uitgang (de mini-jack aan de achterkant om de sound-eitjes aan te verbinden). Dit kun je ook niet meer veranderen.

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind dit maar apart. 'k Heb de laatste drivers van de Terratec-site gedownload en geïnstalleerd. Alles in de EWS control-panel staat goed.
Ik denk ook niet dat dit iets met samp[lerrate of latency te maken heeft. Dit is een structurele fout, maar ik weet niet welke en waar.

Wie helpt mij?

Back