Ik heb vrijwel alle hierboven genoemde VA's gehad en heb nu alleen nog een Virus TI2 Polar, trek je conclusie ;-)
Van alle Virus synths die ik gehad heb (B/C/TI/TI2) heb ik de meeste lol gehad met de C. Deze heeft al veel van de opties die de TI ook heeft, maar klinkt wat minder clean, stukje rauwer. De B klinkt ook zeer goed, iets warmer dan zijn opvolger misschien, maar ik miste toch wel de extra filters, EQ en nog wat mogelijkheden die pas bij model C zijn toegevoegd. Ja, je moet soms menu's in om bij alle functies te kunnen, maar gezien het aantal mogelijkheden dat je hebt met een Virus, zou ook nooit alles op het frontpanel een knopje kunnen krijgen. De TI modellen geven je (naast Total Integration wat in de ene DAW beter werkt dan in de andere), extra envelopes, hypersaws ed. en zijn weer iets makkelijker te editen o.a. vanwege een display met hogere resolutie, maar als ik opnieuw moest beginnen zou ik toch weer voor de C gaan denk ik, zeker als hij niet icm computer gebruikt wordt. Er zijn overigens comparison charts te vinden op internet waarmee je precies de verschillen kunt zien tussen alle modellen.
De Novation Supernova 2 klinkt geweldig, maar het is de enige synth die het bij mij ooit begeven heeft. De bouwkwaliteit voelt ook gewoon wat minder, zoals hierboven ook al gezegd werd. Hij ziet er wel gaaf uit en ik vond het een inspirerende synth, zou er best wel weer een keer mee willen spelen.
Als je bedieningsgemak / knop per functie belangrijk vindt, kijk dan ook naar de Nord Leads. Ik vond zelf de Nord Lead 3 een erg fijne synth, volgens mij was dit de eerste synth met ledjes naast de draaiknoppen, zodat je bij elke patch meteen de stand van de knoppen kan zien. Velen vinden de Nord 3 wat minder dan zijn voorgangers omdat deze een andere sound engine heeft, maar die mening deelde ik niet. De Nord 4 heb ik te kort in huis gehad om een mening over te geven maar de eerste indrukken waren erg goed. De originele Nord Lead 1 en 2 werken nog met PCMCIA kaart (anders heb je maar 40 user patches ofzo) maar er zijn ook nieuwere versies met uitgebreid geheugen, daar moet je op letten als je er eentje zoekt.
Waldorf Q heb ik kort gehad maar kon er geen vrienden mee worden. Er was ook een euvel met slecht reagerende draaiknoppen als ik het me goed herinner, dat had de mijne in ieder geval, naast dat hij kanariegeel was…