To Access Virus or not to Access Virus?

Ik ben volgens mij in de minderheid, maar ik vind de Virus een van de minst inspirerend klinkende synths ever.

high five :koffie: oersaaie synth enfin dat is ook gebaseerd op een virus model waar ik een keertje mee gewerkt heb....ikweetniet eens welk type dat was, er zijn natuurlijk meerdere die wel anders klinken neem ik aan.

Ik vond de supernova veel vloeiender sappiger klinkend, met echt magische sweetspots die de virus niet zo 123 had...of helemaal niet

weer een onderbouwende bijdrage aan deze discusse :D

Supernova is inderdaad ook een erg fijne synth! Qua bediening vond ik 'm een van de beste VA's.

Alleen was ik niet altijd tevreden over de kwaliteit van de potmeters..

(in 't kader van onderbouwende bijdrages :D )

high five :koffie: oersaaie synth enfin dat is ook gebaseerd op een virus model waar ik een keertje mee gewerkt heb....ikweetniet eens welk type dat was, er zijn natuurlijk meerdere die wel anders klinken neem ik aan.

Ik vond de supernova veel vloeiender sappiger klinkend, met echt magische sweetspots die de virus niet zo 123 had...of helemaal niet

grappig is dat Christoph Kemper, de bedenker en ontwikkelaar van de Access Virus, gewoon standaard filter DSP formules heeft gebruikt in z'n algoritmes, en daar echt nix aan getuned heeft. En die zijn blijkbaar een eigen leven gaan leiden als een soort van "benchmark" ;)

Misschien even de Virus B voor 250 nuanceren. Het bleek om een A te gaan en er was al 375 voor geboden.

als iedereen nou niet zo als een gek loopt te bieden dan blijven de prijzen voor de rest nog een beetje leuk :P

en zo'n EMU?

Voordat ik een Virus TI2 keys had heb ik een Virus B desktop gehad en die wordt vaak geroemd als 'best klinkende Virus'. Persoonlijk vind ik de B nogal een kenmerkende glazige klank hebben die ik niet heel erg mooi vind en die ontbreekt (of in elk geval makkelijk te vermijden is) in de TI2. Hoe het met de C zit weet ik niet, want die heb ik nooit gehad.

Dat glazige vind ik nou juist een mooi kenmerk aan de B, beetje een instant 90s gevoel :). Maar daarnaast vind ik er ook heerlijk warme strings uit komen.

2e hands mooie kopen, proberen, niet goed -> weg, amper geld verloren. Klaar.

Als je boven de 500 euro gaat zitten wordt het wel belangrijk dat het karakter van een synth je echt aanstaat. Maar als er maar genoeg mogelijkheden zijn om een geluid te tweaken, dan kun je uit bijna iedere bak wel iets bruikbaars halen, toch?

Da's waar maar sound/karakter is natuurlijk heel persoonlijk en zowel van de Virus als van de supernova heb ik hele mooie dingen gehoord.
Het beste is eerst wat clips beluisteren en dan een bod doen en bij iemand thuis uitproberen.
Trouwens hoe uitgebreid en duur ook; soms kan een synth je niets doen en kan je tweaken tot je een ons weegt ook al zitten er nog zoveel mogelijkheden op.

Ik zou zelf aan ca. 450 EUR (of nog meer) voor een Virus B denken.

Ik heb ze een paar keer voor 300 a 350 op sf zien staan. (1 jaar geleden)
Het lijkt wel of de B de laatste tijd net als sommige andere vintage synths omhoog is gegaan.

Bij de Virus is het vooral de kunst door de bakken trance presets die er meestal op staan heen te luisteren en het echte potentieel te ontdekken.

is er meer dergelijk multitimbraal speelgoed te krijgen?

Dankdank!

Het lijkt idd of heden ten dage de multi-timbrale synthesizer/module circa 10 jaar terug verdwenen is. Veel oudere romplers uit de 90s bv zijn wel multi-timbraal.
Qua polyfonie is het ook allemaal maar schraal tegenwoordig. Alle boutiekjes of de Roland System 8 bv. In begin dagen van de modeling werd er echt veel meer effort gestopt in deze zaken iig (voor zover de rekenkracht er was natuurlijk.)

Zelf heb ik ooit een synthtje gekocht uit 2007 voor 300 euro waar ik complete pruducties mee kan doen, 'n Alesis Fusion.
De polyfonie zit gemiddeld (afhankelijk van de patch) ruim boven de 100 stemmen. Hij ziet er alleen een beetje lelijk vinden sommige mensen maar ik luister toch met mijn ogen dicht. :D

fusion.jpg

Ik heb trouwens ook een virus B en C en nog een Powercore waar een virus opzit. Ik ga ze toch nogeens vergelijken, maar misschien ligt dit verschil ook aan de geluidskaart? (DA converters).
De C heeft trouwens een moogfilter emulatie en meer effecten en de modulatie mogelijkheden zijn iets groter.. en natuurlijk de dubbele polyfonie in vergelijking met de B.

De (oudere) Nord-Leads zijn ook leuk en multi-timbraal maar heel varieërend in prijs en ook niet een heel hoge polyfonie. En de oudere versies hebben geen effecten.
Dat vind ik wel een sterk punt van de Virus.. zeer bruikbare reverb, dat sowieso en daarbij op ieder part een individuele chorus/phaser
Het is ook knap te noemen gezien de DSPs die er zijn gebruikt in de B en welke prestaties ze daaruit hebben geperst :)

Virus Ti Polar is al jaren mijn centerpiece (naast pro2 JD800 Bit99, Nyx en 5U modular) en is werkelijk heel breed inzetbaar. Toch vond ik de Virus B juist wat krachtiger, voller klinken. Btw Virus of Waldorf q? vind ze wel redelijk gelijk eigenlijk.

Ik heb vrijwel alle hierboven genoemde VA's gehad en heb nu alleen nog een Virus TI2 Polar, trek je conclusie ;-)

Van alle Virus synths die ik gehad heb (B/C/TI/TI2) heb ik de meeste lol gehad met de C. Deze heeft al veel van de opties die de TI ook heeft, maar klinkt wat minder clean, stukje rauwer. De B klinkt ook zeer goed, iets warmer dan zijn opvolger misschien, maar ik miste toch wel de extra filters, EQ en nog wat mogelijkheden die pas bij model C zijn toegevoegd. Ja, je moet soms menu's in om bij alle functies te kunnen, maar gezien het aantal mogelijkheden dat je hebt met een Virus, zou ook nooit alles op het frontpanel een knopje kunnen krijgen. De TI modellen geven je (naast Total Integration wat in de ene DAW beter werkt dan in de andere), extra envelopes, hypersaws ed. en zijn weer iets makkelijker te editen o.a. vanwege een display met hogere resolutie, maar als ik opnieuw moest beginnen zou ik toch weer voor de C gaan denk ik, zeker als hij niet icm computer gebruikt wordt. Er zijn overigens comparison charts te vinden op internet waarmee je precies de verschillen kunt zien tussen alle modellen.

De Novation Supernova 2 klinkt geweldig, maar het is de enige synth die het bij mij ooit begeven heeft. De bouwkwaliteit voelt ook gewoon wat minder, zoals hierboven ook al gezegd werd. Hij ziet er wel gaaf uit en ik vond het een inspirerende synth, zou er best wel weer een keer mee willen spelen.

Als je bedieningsgemak / knop per functie belangrijk vindt, kijk dan ook naar de Nord Leads. Ik vond zelf de Nord Lead 3 een erg fijne synth, volgens mij was dit de eerste synth met ledjes naast de draaiknoppen, zodat je bij elke patch meteen de stand van de knoppen kan zien. Velen vinden de Nord 3 wat minder dan zijn voorgangers omdat deze een andere sound engine heeft, maar die mening deelde ik niet. De Nord 4 heb ik te kort in huis gehad om een mening over te geven maar de eerste indrukken waren erg goed. De originele Nord Lead 1 en 2 werken nog met PCMCIA kaart (anders heb je maar 40 user patches ofzo) maar er zijn ook nieuwere versies met uitgebreid geheugen, daar moet je op letten als je er eentje zoekt.

Waldorf Q heb ik kort gehad maar kon er geen vrienden mee worden. Er was ook een euvel met slecht reagerende draaiknoppen als ik het me goed herinner, dat had de mijne in ieder geval, naast dat hij kanariegeel was…

Ik zat wel nog even naar de Blofeld te kijken, alhoewel dat ding qua uiterlijk/interface me nooit heeft aangestaan (heb hem nog nooit geprobeerd en is meer een gevoelskwestie, maarja, gevoel speelt ook een rol natuurlijk). Begreep uit een draadje hier dat ie toch minder solide is dan ie eruit ziet. Nouja, niet gek ook voor die prijs.

Q kende ik helemaal niet. Komt ook niet gek vaak langs tweedehands, of wel? Filmpje klinkt wel goed, veel mogelijkheden. Is de MicroQ ook de moeite waard?

De Virus vind ik nog steeds een erg interessante optie, maar 900++ voor de TI/TI2 vind ik toch wat prijzig worden. Misschien dan toch kijken of ik een A, B of C voor de helft kan scoren. Voor de prijs van een TI zou ik ook een tweedehands Volca Bass, Volca FM, Micromonsta en Korg MS2000 kunnen scoren en dan heb ik nog geld over voor een MIDI splitter en een grotere mixer. Heb ik ook multi-timbraal ;)

Maar zeker interessant om alle voors en tegens hier te horen en ook alternatieven! Thanks!

Je hebt overigens ook nog de Virus Classic. Dat is een B, maar met volgens mij iets aangepaste specs. Is wel te vinden op het net. Mogelijk dat de DA convertprs verbeterd zijn...maar dat vinden sommige mensen dan weer niks omdat dan het rauwe randje er wel eens vanaf kan gaan.

Ben van de C naar TI Snow gegaan. TI gebeuren vind ik mooi, maar kun je met Mystery Islands editor ook prima bereiken voor de A/B/C. Extra features zijn ook mooi. Heb de C en Snow nooit naast elkaar gehad, maar heb het gevoel dat de C wat rauwer klonk, maar denk dat he5 door de DA/AD conversion komt van de C naar de geluidskaart. Bij de SNOW pak ik de audio via USB.

Novation ken ik ook goed. Zeker fijne sound. Maar als ik 1 synth moest houden zou het voor mij wel de Virus zijn. Maar dat is natuurlijk smaak.

Eentje welke mij altijd enorm blijft bekoren, wel beperkter etc., is de sound van de Yamaha AN1x. Maar God....wederom smaak :-).

Maar zoals eerder gemeld: als je een Virus kunt scoren voor mooie prijs kun je altijd kijken of het wat is en anders verkopen.

Oja....bij testen, even de effecten uitzetten. Die boosten het Virus geluid ook enorm. Als ik op een Nord Lead wat galm zet en delay bv dan heb je het direct ook over een totaal andere klankbeleving.

Smaak denk ik. Ik ben heel erg fan van de metalige waldorf sound. De Access Virus-range zijn ook erg tof, heel dik, maar ze bewegen mij niet. De AN1x daarentegen wel weer.

Ik heb dit overigens ook met Novation en Nord

Ik zat wel nog even naar de Blofeld te kijken, alhoewel dat ding qua uiterlijk/interface me nooit heeft aangestaan (heb hem nog nooit geprobeerd en is meer een gevoelskwestie, maarja, gevoel speelt ook een rol natuurlijk). Begreep uit een draadje hier dat ie toch minder solide is dan ie eruit ziet. Nouja, niet gek ook voor die prijs.

Voor de prijs koop je niets wat uitgebreider is en een goede keus als het karakter je aanstaat.
Die matrix wen je snel aan en het menu is best wel logisch, en dat ie allerlei zaken van je envelopes t/m je filtering visueel weergeeft is juist prima.
Dat zouden meer fabrikanten moeten doen vind ik, het is gewoon even wennen op dat ding.
En ja, hij is minder hands on dan sommige andere bakken als je alles er uit wilt halen maar als je niet ontzettend diep gaat kan je ook al heel leuke dingen ermee doen.
Uitgebreide arpeggiator ook trouwens.
En dat stuk gaan valt wel mee hoor, vroeger had ie veel bugs heb ik wel begrepen maar door steeds niuwe updates zit het nu wel goed.
Je zoekt ook iets wat multitimbraal is, nou kijk hier maar even dan;

Laatst gewijzigd:
Voor Hardstyle/Dance georienteerde muziek, is de Virus (TI) 100% een aanrader.
Mee eens, of als 2e keuze de Roland JP-8080 (en dan laat ik plug-ins al Serum en Spire even buiten beschouwing)....

Back