Waldorf KYRA (was: Exodus Digital Valkyrie)

GZKc2jYzTHXvYQ9aZy9JxW-970-80.jpg

Wordt geïntroduceerd tijdens MusikMesse:
While many synth manufacturers are saving up their new wares for the Superbooth show in May, Exodus Digital is choosing to launch its new Valkyrie instrument at Musikmesse, which kicks off on 11 April and runs until 14 April.

It looks a pretty juicy piece of hardware, too: Valkyrie is 8-part multitimbral and offers two groups of 32x oversampled oscillators per voice (the total number of oscillators is 1280) with hard sync, ring mod and FM. Dual PCM wavetables provide you with 4,096 waves, while the dual analogue ladder modelling filters come in 12 and 24bB flavours.

Other features include a modulation matrix, a stereo hypersaw, an arpeggiator, three EGs and three stereo LFOs with 64 shapes and MIDI sync. There’s a nine-module FX unit and Valkyrie offers 128 notes of polyphony.

Ambitiously, Exodus Digital has come up with its own hardware design and operating system for Valkyrie, stating that DSP chips are “obsolete technology from the ‘90s”. It uses less than 10W of power and can start up in less than four seconds, apparently. What’s more, we’re told that this will be a “mainstream synth that will launch at a mainstream price”.

Both rack and keyboard versions of the synth are in development, and we’re hoping to find out more later this week. As things stand, the only official information you can find online is on the Exodus Digital SoundCloud page.

https://www.musicradar.com/news/mus...a-march-on-its-rivals-with-the-valkyrie-synth

Interessant - eindelijk weer eens een moderne VA synth met dikke specs! Leuk om tussen al dat analoge en remake geweld weer eens iets te zien dat van de norm afwijkt. Moet er wel bijzeggen dat ik het kastje op de foto niet bepaald aantrekkelijk vind ogen.

dan heeft dit weinig met een virus van doen afgezien van de knoppen, erg suggestief die look. Het unieke van de Virus is nu juist dat je hem via de plugin kunt gebruiken naats je geluidskaart.

Op OSX kun je sowieso met meerdere soundcards naast elkaar werken, maar op Windows zal dit wel moeilijker zijn.

ook op osx is het gedoe, en het is nou juist wat Access en de Virus zo groot heeft gemaakt. Dit is gewoon een VA als veel anderen met een soundcard-functie.

Die trancy demo deuntjes helpen ook niet bepaald. Die kon je ook al uit andere bakken halen. :frons:

ook op osx is het gedoe, en het is nou juist wat Access en de Virus zo groot heeft gemaakt. Dit is gewoon een VA als veel anderen met een soundcard-functie.

Ik snap de vergelijking met de virus wel. Het is een hele complete VA met lekker veel knoppen. De Virus heeft ook pas sinds de TI de integratie met je DAW en de A, B en C waren ook al vrij groot :-)

Ik vind het wel verfrissend om weer een goeie VA te zien. Zoveel zijn er niet meer in de huidige markt. En de FPGA technologie lijkt me ook interessant. 32x oversampling zou betekenen dat je vrijwel geen aliassing noise meer zou moeten horen. De Peak doet dit ook maar combineert het met analoge filters en VCA's en daar lijkt het een succes.

Vind hem toch best goed klinken. Naast al die analoge dingen prima dat er ook weer dit soort digitale synths komen.

Demo's klinken op zich wel OK maar wel allemaal nogal geijkte geluiden. Ik zou wel eens willen horen wat 'ie kan als je juist NIET probeert alle populaire trancesounds na te maken. Gezien de specs zouden er toch ook wel hele exotische klanken uit te toveren moeten zijn en dat maakt hem interessant voor mij.

Geen geluiden met een wow-factor, en als je de specs leest mag je dat eigenlijk wel verwachten.

Tja, het is niet omdat een auto 500 PK heeft, dat hij ook goed rijdt.
De Exodus wordt ook in de markt gezet als 'mainstream' en naar mijn gevoel zijn 95% van de synths mainstream.
Bij elke nieuwe synth analoog of digitaal (op een paar uitzonderingen na) hoor ik de laatste 25 jaar steeds dezelfde klanken...niets vebaast me nog.
Dus ga je nadenken en je focus verleggen.
Niet zozeer de synth zelf, dan wel wat je ermee doet en het resultaat dat je ermee neerzet telt.

@sKeLeTvM: misschien valt het toch mee met deze, zoals hierboven al werd gezegd zijn die demo's nogal gericht op trance met de geijkte geluiden. Als je kijkt naar de specs dan zou er meer mogelijk moeten zijn. Ik hoop op demo's die wat andere geluiden laten horen.

Op zich vind ik het ding niet verkeerd klinken. Ik lees vele reacties dat het niets is wat er nog niet is... De vergelijking met een Virus en een aantal anderen is snel gemaakt. Waar -nieuwe- synth producenten zich wat mij betreft het beste kunnen onderscheiden is goed uitgewerkte features die gemakkelijk bereikbaar zijn en 'logisch'. Alle sounds zijn zo'n beetje wel gemaakt en bedacht lijkt me en wat er nog niet is, is vaak een verschil van nuance (hier en daar een uitzondering). Voor mij is de leukste synth er een die goed klinkt, maar vooral ook prettig te gebruiken is!

Wat een deprimerende gedachte... ;{

Gelukkig! :)

Haha, het is wat mij betreft geenszins kommer en kwel... Het geeft denk ik meer aan dat er al zoveel gedaan en geprobeerd is. Ik vind het juist een fijn idee dat er al zoveel gedaan is, dat helpt mij weer op weg én al dat moois (al geldt dat ook niet voor alles) is vandaag de dag erg bereikbaar en kan er dus van genieten.

Uiteindelijk draait het me er om plezier te hebben in het brouwproces. De klanken zijn voorhanden, dus daar zal het niet liggen.

Het geeft denk ik meer aan dat er al zoveel gedaan en geprobeerd is. Ik vind het juist een fijn idee dat er al zoveel gedaan is, dat helpt mij weer op weg én al dat moois (al geldt dat ook niet voor alles) is vandaag de dag erg bereikbaar en kan er dus van genieten.
Dat is een mooie en optimistische gedachte, zo kun je het ook bekijken! :) Nu ik hier over nadenk, zou het iets te maken kunnen hebben tot welke generatie je hoort? In het algemeen, want ik weet niet hoe oud jij bent. Ik kwam voor het eerst in aanraking met elektronische muziek in de jaren '70, als jochie. Vooral door een zekere Fransman die niet zo goed is in het bedenken van namen voor z'n nummers en daarom er maar cijfers achter plakt... ;) Maar omdat die geluiden toen nieuw waren, met later ook nog de opkomst van digitale technologie, heb ik altijd het idee gehad dat elke nieuwe synth in staat moet zijn om weer iets nieuws te laten horen. Ook al is het maar een beetje, een klein stapje vooruit in het ontdekken van nieuwe geluiden. Misschien dat iemand die jonger is en gewend is dat er al zoveel is bedacht daar minder aan hecht? Zomaar even een kleine filosofische bespiegeling... ;)

Ik denk dat ik door de 4.096 golfvormen net zo overdonderd zou zijn als midden jaren '90 door de 256 filtertypes van de UltraProteus. De ontwerper zegt zelf al er maar 500 gebruikt te hebben. Mijn ervaring is dat ik van minder keuze creatiever word. Maar ik vind het tot nu toe niet slecht klinken. Nu nog wat wavetablesweeps graag!

Ik mis geloof ik wel een beetje laag, maar kan natuurlijk aan de patch design liggen. Nog niet echt diepe bassen gehoord iig

Dat is een mooie en optimistische gedachte, zo kun je het ook bekijken! Nu ik hier over nadenk, zou het iets te maken kunnen hebben tot welke generatie je hoort? In het algemeen, want ik weet niet hoe oud jij bent. Ik kwam voor het eerst in aanraking met elektronische muziek in de jaren '70, als jochie. Vooral door een zekere Fransman die niet zo goed is in het bedenken van namen voor z'n nummers en daarom er maar cijfers achter plakt... Maar omdat die geluiden toen nieuw waren, met later ook nog de opkomst van digitale technologie, heb ik altijd het idee gehad dat elke nieuwe synth in staat moet zijn om weer iets nieuws te laten horen. Ook al is het maar een beetje, een klein stapje vooruit in het ontdekken van nieuwe geluiden. Misschien dat iemand die jonger is en gewend is dat er al zoveel is bedacht daar minder aan hecht? Zomaar even een kleine filosofische bespiegeling...

Ik sluit me hier bij aan.
Natuurlijk was in de seventies nog alles nieuw en in de eighties kwam het digitale spul op de markt dus ja, er was toen meer te ontdekken.
Daarna nam het oa samplen en granulaire synthese een vlucht waardoor je tot op microniveau zaken uit elkaar kon halen en weer mee kon klooien dus er is ook veel gedaan.
Toch als je bijv naar de laatste jaren kijkt dan zie je dat juist bij kleine fabrikanten best het een en ander interessants op de markt is gekomen zoals bij Bastl of bijv de noise o coast.
Als je ervan uitgaat dat eigenlijk alles al gedaan is dan ben je snel klaar met uitdagingen.
Een toonladder heeft ook maar een beperkt aantal noten dus je zou zeggen dat je er snel doorheen bent maar het is juist de combinatie van sound, timing, effecten enz waardoor je toch steeds weer tot nieuwe dingen komt.

Het zou wel interessant kunnen zijn om 'ns een draadje te maken met wat de forumleden graag zouden willen zien als nieuwe ontwikkeling.
Echt nieuw dus, dus niet een oscillator meer of minder maar echt een hele nieuwe manier van synthese, modulatie enz oftewel; wat zou je graag met geluid willen wat er nu (nog) niet is?

Het zou wel interessant kunnen zijn om 'ns een draadje te maken met wat de forumleden graag zouden willen zien als nieuwe ontwikkeling.
Echt nieuw dus, dus niet een oscillator meer of minder maar echt een hele nieuwe manier van synthese, modulatie enz oftewel; wat zou je graag met geluid willen wat er nu (nog) niet is?

Maak een draadje, leuk!, zorg dat ie bovenaan gepint word.
Als iemand iets kan bedenken, kan het gemaakt worden.

Ik vind hem wat digitaler klinken dan de Virus.

Als ze nou die lelijke grijze panelen aan de boven en onderkant nog weg haalden werd het misschien nog wat.

Digitaler dan een Virus? Das knap :P

Persoonlijk vind ik deze bank na het beluisteren van wat demos wel heel fijntjes klinken. OF ik er 2k voor over heb... kweet nie. Te weinig knoppen alsnog ofzo en waarom zo'n mini display zucht.

Het zou wel interessant kunnen zijn om 'ns een draadje te maken met wat de forumleden graag zouden willen zien als nieuwe ontwikkeling.Echt nieuw dus, dus niet een oscillator meer of minder maar echt een hele nieuwe manier van synthese, modulatie enz oftewel; wat zou je graag met geluid willen wat er nu (nog) niet is?
Maak een draadje, leuk!, zorg dat ie bovenaan gepint word. Als iemand iets kan bedenken, kan het gemaakt worden.
Wellicht kan een meelezende moderator een draadje pinnen onder het meest geschikte subforum. Met een uitnodigende titel voor het draadje. :)

Back