Kraakdoos "Doe het zelf kit"

Jawel geluid!!!! :)

Hij zit nou in elkaar en ondanks de piepende geluiden vraag ik me toch af of ik het goed heb gedaan. Ik krijg wel geluid maar niet uit elke combinatie van aanraakpunten :( . Ik ben nou wel bezig (tijdelijke) andere aanraakpunten te maken van wat punaises en draad, misschien dat het dan wat beter gaat. Als ik de baterij aansluit(ik heb de schakelaar nog niet er tussen gezet) hoor ik ruis is dit normaal? Overigens is het soms helemaal stil. Oh ja hij begint soms al geluid te maken als ik maar 1 punt aanraak.

Het speakertje heb ik met wat draad vast gesoldeerd dat ik nog had liggen. Is hier speciaal beter draad voor?

In ieder geval heb ik het hele soldeerwerk nog even nagekeken. Hier en daar nog wat opnieuw gesoldeert. Vooral het ic voetje bleek lastig voor mij als noob.
Er komt geluid uit en daar ben ik blij mee maar ik denk ook dat het wat beter kan, misschien dat iemand nog sugesties heeft.

Oh ja ik moest nog een gaatje maken, nummer 46 was niet geboord namelijk. Voor de rest klopte alles, beschrijving enzo. :okdan:

ALLRIGHT!

Hij doet het! Hij schreeuwt, piept en fluit!

En inderdaad, ik denk niet dat ik dit snel aansluit op mijn installatie.... dat is erom vragen om je boxen of wat dan ook van plug naar box op te blazen. Jammer... is het misschien wel veilig als er een limiter tussen geplugd zit?

Ik heb er wel een tulpplug op gedaan... maar ik ga zeker wel zo'n scheidingsfilter nog kopen en ertussen zetten.

Aanschouw! Ik wilde er ook meteen een bijzonder "ontwerp" voor maken... heb maar gewoon de hoes van een Nederlandse film gebruikt als behuizing... en ik heb daar een deel van heel gelaten, het ziet er bizar uit, hehehe :)
Het is een gek en uniek ding geworden, op alle fronten! Het mooie is ook dat ie makkelijk open en dicht kan, en ik heb er een batterijbox bij gekocht zodat de batterij ook gewoon goed vast zit.

Mijn eerste DIY synth, en wat voor een :D, wat een lol!! Je kunt er zelfs radio mee ontvangen, te gek!

Attachments

• kraakfilm1.jpg
    kraakfilm1.jpg
    7,7 KB · Bekeken: 70
Origineel geplaatst door jaxxon

Hij zit nou in elkaar en ondanks de piepende geluiden vraag ik me toch af of ik het goed heb gedaan. Ik krijg wel geluid maar niet uit elke combinatie van aanraakpunten :( . Ik ben nou wel bezig (tijdelijke) andere aanraakpunten te maken van wat punaises en draad, misschien dat het dan wat beter gaat. Als ik de baterij aansluit(ik heb de schakelaar nog niet er tussen gezet) hoor ik ruis is dit normaal? Overigens is het soms helemaal stil. Oh ja hij begint soms al geluid te maken als ik maar 1 punt aanraak.

Volgens mij is die startruis normaal, is het idd. soms helemaal stil, en geven sommige combinaties idd. helemaal niks aan geluid... en is het normaal dat als je 1 punt aanraakt dat je verandering in het geluid hoort...
Ik merkte ook dat in de buurt komen van 1 v.d. punten al genoeg was... en ja, je kunt ook radio 2 ontvangen!

Trouwens ook even de volgende bouwtip als je met punaises werkt: als je te lang op de punaise soldeert wordt hij te heet en smelt ie zo het plastic waar hij ingeduuwd zit scheef/weg.
Wat ik gedaan heb om dit te voorkomen is het uiteinde van de draad 1 of 2 keer om de punaise heen draaien, naar de voet drukken, en daar een dikke druppel soldeer op laten vallen... dat "bind" het soldeer met de punaise, het plastic en de draad.

Mooi dan lijkt het er op dat ik het wel goed heb gedaan! :)

Maar maakt het soort draad uit dat ik gebruik voor het speakertje? Nu zit er zo'n soort koperdraadje tussen dat bestaat uit allemaal dunne draadjes, en dan twee naast elkaar ongeveer zo (0)(0) Sorry als dit onduidelijk is maar ik ben nog niet bekend met electronicatermen.

En nou nog 1 vraagje: waar is gaatje 14 eigenlijk voor, bij mij istie ongebruikt. Het laat 1 ic voetje open...

Origineel geplaatst door jaxxon
Mooi dan lijkt het er op dat ik het wel goed heb gedaan! :)

Maar maakt het soort draad uit dat ik gebruik voor het speakertje? Nu zit er zo'n soort koperdraadje tussen dat bestaat uit allemaal dunne draadjes, en dan twee naast elkaar ongeveer zo (0)(0) Sorry als dit onduidelijk is maar ik ben nog niet bekend met electronicatermen.

En nou nog 1 vraagje: waar is gaatje 14 eigenlijk voor, bij mij istie ongebruikt. Het laat 1 ic voetje open...
Volgens mij maakt die draad weinig uit...

Gaatje 14... dat viel mij ook op!

kraakdoos

kraakdoos

Geen idee wat je met pinnetje 14 kan maar het viel mij op dat deze ongebruikt is in het schema, en daarom heb ik er maar een aansluitinkje op gemaakt zodat iedereen nog iets extra's te experimenteren heeft. Wie weet wat ermee ontdekt gaat worden!
Erg tof dat ze in goede aarde vallen!

Toch ff voor de zekerheid... is het normaal dat ie als je hem aanzet meteen met een toon komt...? Dus niet alleen ruis, maar echt een toon? Ik kan me herrinneren dat toen ik hem net gebouwd had, dat er geen toon was bij het aanzetten....

Heb ik misschien die 6 contactdraden te dicht langs elkaar lopen?! Sommigen lopen echt letterlijk over elkaar heen... dat zal wel niet goed zijn zeker?

Zit er dik in dat dat aan die draadjes ligt die over elkaar gaan, maar echt met zekerheid kan ik daar niets over zeggen, het is toch een soort van chaos theorie ding. Wel was me opgevallen dat hoe langer de draadjes zijn hoe meer die vanuit zichzelf lawaai maakt! Een van die scholieren was met een heel mooi ding gekomen, die had aan de tastpunten van ijzerdraad een soort voelsprieten gemaakt, een soort halve cirkels, als je daar dan tegen aan sloeg piepte en kraakte de doos in het ritme waarmee de voelsprieten heen en weer veerde, erug vet!! Zo van: Pow-ow-ow-ow-ow-ow-wiong

Origineel geplaatst door Draakje
Een van die scholieren was met een heel mooi ding gekomen, die had aan de tastpunten van ijzerdraad een soort voelsprieten gemaakt, een soort halve cirkels, als je daar dan tegen aan sloeg piepte en kraakte de doos in het ritme waarmee de voelsprieten heen en weer veerde, erug vet!! Zo van: Pow-ow-ow-ow-ow-ow-wiong

Schitterend :)
Goed idee zeg!
Kheb ook nog ergens van die lange veren liggen.... hehehe

Re: kraakdoos

Re: kraakdoos

Origineel geplaatst door Draakje
Geen idee wat je met pinnetje 14 kan maar het viel mij op dat deze ongebruikt is in het schema, en daarom heb ik er maar een aansluitinkje op gemaakt zodat iedereen nog iets extra's te experimenteren heeft. Wie weet wat ermee ontdekt gaat worden!
Erg tof dat ze in goede aarde vallen!

als je weet wat voor typenummer IC het is, kun je toch gewoon op internet de datasheet opzoeken en kijken wat dat voor pinnetje is? :eureka:

OK, net klaar, dit ding is VET!

heb nu alleen printplaat klaar, nu nog behuizing :) Denk dat het ook een video-doos wordt, kep weinig anders voorhanden, thnx 4 da tip, dob!

Maar vooral: thnx to DRAAKJE! hehehe, ik voel een nieuwe muziekstroming opkomen... Keer met alle kraakdoos-artiesten een optreden regelen?

Ben met de behuizing bezig; heb nu zelf ook een tip; kijk uit met het solderen van de schakelaar!!! :)

Ik ben er achter gekomen dat dat plastic gedeelte echt niet verhit mag worden, daarmee verneuk je de schakelaar. Twas een foutje en gelukkig maar de schakelaar.... phew ...

Ff ter info; ik heb in mijn leven nu 2x gesoldeerd, de laatste keer was 15 jaar geleden :)

ZO, ik ga ff kijken of ik de binnenkant van de schakelaar weer terug kan buigen met een soldeerbout////

naar aanleiding van een draakdoosje dat mijn kant opkomt, toch nog eens checken of iemand het audiosignaal al in zijn mixer heeft durven aansluiten ?

indien ja, met een limiter of enkel een 1:1 scheidingstrafo ?

Jammer... is het misschien wel veilig als er een limiter tussen geplugd zit?

Origineel geplaatst door StiebZ
naar aanleiding van een draakdoosje dat mijn kant opkomt, toch nog eens checken of iemand het audiosignaal al in zijn mixer heeft durven aansluiten ?

indien ja, met een limiter of enkel een 1:1 scheidingstrafo ?

een trafo
met een limiter lijkt me niet... de ingang van een limiter is net als een ingang van een mixer; krijg je gedonder met impedanties enzo... met een trafo ertussen is dat opgelost :)

Origineel geplaatst door manvsmachine
Pin 14 is in het ic zelf ook onbezet. zie datasheet: http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/175889-da-01-en-lm709_to.pdf
ehm, nee hoor... de 4 open pins die je op het datasheet ziet zijn in het circuit de punten genummerd 9 10 16 en 17...
wat in het circuit punt 14 is, is op het ic pin 9: output frequency compensation. :geslaagd:
wat het effect is van een contactpunt aan die pin weet ik niet zo snel... lijkt me sowieso tamelijk onvoorspelbaar, maar dat geldt voor de kraakbox op zich al. of het goed is voor het circuit en of je er wat aan hebt is weer een andere vraag. :)

Back