"Daft Crew" samples (Alan Braxe, Daft Punk, ...)

apollo

I love syntesaizer
http://datraxer.free.fr/daftcrew/samples/

Deze site heb ik per ongeluk gevonden: het bevat een lijst met samples die gebruikt zijn in verschillende "french-touch" nummers. Klik op een titel en je krijgt de sample te horen en je kan dan vergelijken met het origineel.

Lady van Modjo is blijkbaar ook helemaal "geleend" van Chic en Cassius is ook niet meteen de meest originele. (Hiermee zeg ik dus niets over de kwaliteit van de nummers in kwestie)

Misschien iets leuks om over te discussiëren: doe je zoiets wel, je eigen nummer volledig baseren op een sample van iemand anders? (of hij gecleard is of niet, laten we even buiten beschouwing)

Luister en huiver.

leuke lijst
echter bij house is dit heel normaal
dat men alles sampled wat los en vast zit

een plaat in zn geheel basseren op een sample van iemand anders... Misschien niet origineel maar who cares? Als de nieuwe versie maar lekker klinkt...

Een dj doet tenslotte ook niets anders.. hij zoekt goeie platen van anderen en mixt ze aan elkaar. Dus hij heeft een neus voor goeie platen en doet er zijn ding mee tijdens het mixen.

Zelfde doet de sample muzikant. Hij zoekt de goeie samples en doet er zijn ding mee...

Hellow...

Interresante topic...

Ik denk dat alle gebruikte samples gecleard moeten worden anders kunnen de heren al hun CD's weer terug halen. (ook de reden waarom KLF er mee is opgehouden, hadden een ongecleard gitaarsampletje gebruikt en konden hun kweetniehoeveelduizenden CD's weer ophalen). Ze zullen slim zijn en de rechten netjes betalen.

Nou weet de luisteraar (Ik had altijd wel een soort raar onbestemd gevoel bij de franse dance muziek, wat nu dus weg is.) meestal niet dat de muziek van de franse heren voor grootste gedeelte uit grooves bestaand die ze niet zelf hebben gemaakt. En als muziekant hoef je dat ook niet te vertellen, en dan ben jij natuurlijk het stoerst. Het gaat er natuurlijk om hoe lekker de nieuwe trax zijn.

Nu vind ik Daft Punk in het bijzonder altijd vooruitstrevende lekkere superstrakke nummertjes maakt. Ik vind het niet errug als ze daarbij een sample gebruiken... de muziek is gewoon te lekker...

Bij bovengenoemde link staat ook een site. Op deze site staat ook nog eens de discografie van Daft Punk. Ik heb toen mijn stoute schoenen aangetrokken en heb kazaa opgestart. Na Daft Punk remix te hebben ingetoest kwam ik met een helegrote lijst van Daft Punk Remixes. De Prince remix van Daft Punk trok meteen mijn aandacht. Na het luisteren van deze trak trok ik wit weg... Wat een klote remix... Dit rook eerder naar iemand die zonder verstand van zaken prince en Daft Punk in een track hebben gezet... Zo had meer dan de helft van de Remixes een wrange bijna niet daftpunk achtige smaak. En eerlijk gezecht vind ik dit veel smakelozer dan het proffesioneel rippen van disco muziek.

Tot hier mijn pleidooi...

Grtz Brmz

Ik vind wel heeeel veel tracks waarvan de daft crew gesampled heeft, inkoppertjes zijn. 9 van de 10 keer vind ik het origineel heftiger dan de daft tracks.

Maar die france disco versie van Oh WHat a Night rockt mos def the house:biertje:

ik kon de site al, en ik moet zeggen dat ik gemengde gevoelens heb...

wist dat de heren sample'den... maar zo rechtstreeks...

Ik blijf het goede muziek vinden van Daft Punk en Cassius, maar als artiesten heb ik toch minder bewondering voor ze...

Het is net of ze vaak voor een makkelijke weg kiezen, terwijl ze echt wel creatief zijn...
Vooral Au Rêve van Cassius vind ik daar een voorbeeld van...

'harde, better, faster, stronger' was voor mij echt een domper... vond het nummer echt geniaal met die stem enzo, en die relaxte ride-cymbal... en viel wel tegen dat dat stukkie helemaal gesampled is... het nummer blijft goed, maar het is de helft minder creatief als dat ik dacht...

als je een beetje ingevoerd bent in de funk, jazz-funk, disco en soul dan herken je bijna alles wel...en op een gegeven moment merkte ik wel bij mezelf dat ik er behoorlijk ziek van werd als er weer es een "house" track werd gereleased die nix anders was dan het origineel met een beat eronder.......niet gek dat dat altijd als whitelabel ging ;)

enniewee...als het goed is gedaan vinnik het prima..in het geval van modjo hebben ze het accoorden-schema van chic's soup for one gebruikt, maar wel op een goede manier vinnik...... daar is nix mis mee....... dus samplen is niet verkeerd zolang je er maar iets creatiefs mee doet, niet alleen een beatje eronder leggen dus...

Origineel geplaatst door olafmol
als je een beetje ingevoerd bent in de funk, jazz-funk, disco en soul dan herken je bijna alles wel...en op een gegeven moment merkte ik wel bij mezelf dat ik er behoorlijk ziek van werd als er weer es een "house" track werd gereleased die nix anders was dan het origineel met een beat eronder.......niet gek dat dat altijd als whitelabel ging ;)

enniewee...als het goed is gedaan vinnik het prima..in het geval van modjo hebben ze het accoorden-schema van chic's soup for one gebruikt, maar wel op een goede manier vinnik...... daar is nix mis mee....... dus samplen is niet verkeerd zolang je er maar iets creatiefs mee doet, niet alleen een beatje eronder leggen dus...

Ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben niet zo ingewijd in de funk, disco, ... dus het was voor mij wel een soort "shock" toen ik al die originele nummers hoorde. Maar ik blijf het toch allemaal topnummers vinden. Bv. Stardust bouwen hun nummer op rond dat ene sampletje, maar ze maken er iets helemaal nieuws van met een nieuwe stijl.

Back