Behringer beschimpen of ophemelen en aanverwante discussies

Mijn punt is ook meer dat ik blij ben dat ze een goedkoop alternatief bieden voor mensen die wel wat met hardware willen, maar niet direct € 1000,- of meer voor een synth neer willen leggen.
En bij de X32 en XR18 hebben ze echt wel wat neergezet waar de markt op dat moment op zat te wachten.
Die mixers komen bij Midas vandaan wat Behringer ergens rond 2009 of zo overgenomen heeft. Het hele synth kloon festijn zijn ze pas later mee begonnen toen analoge remakes populair begonnen te worden. Interessant genoeg heeft de aanwezigheid van deze apparaten maar weinig impact op prijs/prestaties van de duurdere merken.
Ja hoor, ook een aantal Behringers gehad. Als laatste de 2600. Maar ik vind het geen sexy of buitengewoon goed klinkend/werkend spul, dus zodra het nieuwtje eraf is ('goh, ben benieuwd hoe zo'n 2600 nou eigenlijk werkt') ben ik er snel klaar mee. Maar dat heeft verder weinig met principes/overtuigingen te maken. Heb nog steeds zo'n mic preamp van ze ook.
Dat gevoel heb ik ook wel gehad bij andere synths dus dat is niet zo Behringer specifiek ;).

Een softwareemulatie is per definitie geen clone omdat het compleet herschreven moet worden in plaats van dat je circuits kopieert. Daarnaast is het een andere vorm, een programma ipv een hokje. Dus een heel andere wereld/product. Lastiger aan te vechten en misschien ook geen echte concurrentie.
Geen van de Behringers is intern (en extern) een exacte 1 op 1 kopie van het origineel. Zie de LinnDrum. In jouw denkwijze is dat dus geen kloon, terwijl net als bij software emulatie de functionaliteit en output hetzelfde is als van het origineel.

Alleen worden Behringerkloons daarop vaak afgeserveerd en softsynths niet. En dat vind ik, in het algemeen, hypocriet.

Geen van de Behringers is intern (en extern) een exacte 1 op 1 kopie van het origineel. Zie de LinnDrum. In jouw denkwijze is dat dus geen kloon, terwijl net als bij software emulatie de functionaliteit en output hetzelfde is als van het origineel.

Alleen worden Behringerkloons daarop vaak afgeserveerd en softsynths niet. En dat vind ik, in het algemeen, hypocriet.
Ik ben het op dat punt met je eens.
Natuurlijk lijkt het aan de buitenkant wél op het origineel, maar aan de binnenkant maken ze toch echt een eigen product.
Ze bouwen dus een hardware emulatie van het origineel i.p.v. een software emulatie.

De Behringer polemiek laait weer eens op.
Voor mij was de kennismaking met de (betaalbare)synths van Behringer de reden dat ik mijn popmuziek hobby weer heb opgepakt en nu in een leuke coverband speel. Begonnen met de DM12 als instapper. Dat was een goede start om de (modulatie)mogelijkheden van nieuwe synths te ontdekken.
Mijn laatste synths 30 jaar geleden waren een Korg Poly61 en een Crumar Stratus.
Inmiddels overgestapt naar een UB-XA (hele fijne split en double layer mogelijkheden) die is helemaal goed voor live optredens.
En voor fun een Poly D.
Hoewel die laatste 2 volgens de puristen niet dezelfde 'sound' hebben als de originelen voldoen ze voor mij ruimschoots.
Het origineel is misschien leuk voor een studio opname maar die wil je niet van podium naar podium slepen.
Te veel risico. En niemandmdie het verschil hoort in de zaal.
Resume:
Mede dankzij Behringer heb ik weer een hoop plezier in het live muziek maken.
Voor het echte klassieke werk heb ik een hele goede Roland thuis staan.

Dat soort beweringen mag je ook bewijzen: ik zie 'echt' vintage nl niet bepaald goedkoper worden. En gezien het orde grootte verschil in prijzen zijn mensen die Behringer klonen kopen zelden in de markt voor de originelen.

Ook dat lijkt me moeilijk bewijsbaar. Chinese subsidies zijn vnl gericht op de 'groene energie' industrie dus geen idee of Uli z'n Moog clones er van profiteren. En je kan best wat vinden van het vestigingsklimaat hier, maar ook in Nederland kennen we allerlei start-up

Ik was niet specifiek genoeg wat betreft 2e hands markt, ik bedoelde meer de 2e hands markt van hun eigen spullen. Dat constante dumpen in prijzen zorgt er voor dat je als eigenaar van een Behringer synth nagenoeg met een onverkoopbaar product zit. Prijsdalingen zijn niet mals en zetten al heel snel in na initiële introductie op de markt.
Zo agressief als het de laatste tijd gaat met voornamelijk gestunt met Behringer synths door de retailers is aardig bizar. Neem als voorbeeld ook bijvoorbeeld de Wave, die werd bijna 10% afgeprijsd terwijl hij alleen nog maar gepreordered kon worden. Behringer UBXA ging van 1329,- naar 860,- in een jaar tijd, dat is ca 30% omlaag.
Behringer MS5, afgelopen zomer geintroduceerd voor 599,- vervolgens met Black Friday in de aanbieding voor 479,- en nu gewoon overal te koop voor 444,- Dat ding is nog maar een half jaar op de markt.
Zo hard omlaag gaan in zo korte tijd na introductie, dat is toch wel redelijk nieuw voor mij. In ieder geval, in een tijdsbestek van ca een jaar is je Behringer product op de 2e hands markt nog geen 50% meer waard. Prima natuurlijk, maar zonder die prijsdumpingen de hele tijd had het waarschijnlijk minder erg geweest.

Wat het andere punt betreft, de subsidies op marketing, ik heb een paar bedrijven als klant die idd in de duurzame sector actief zijn en spullen van uit China als dealer in Europa verkopen, die kunnen een groot deel van hun marketingkosten declaren in China. Op zich niet onlogisch omdat China er belang bij heeft om hier te verkopen, ik zeg niet dat dat voor Behringer precies zo werkt, ik denk het niet eigenlijk, maar ik kan me wel zo voorstellen dat ze andere voordelen krijgen in China die het mogelijk maken om voor zulke lage prijzen de markt te torpederen met goedkope synths. Als het inderdaad zo is zoals ik las dat Behringer nog geen 2 miljoen winst maken met alles wat ze doen, dan vraag ik me af wat het punt is om zo'n bedrijf te willen hebben. Er werken erg veel mensen daar, nog geen 2 miljoen winst, dan zou ik wat anders gaan doen. Dus ik denk dat er wat anders aan de hand is.

Laatst gewijzigd:
Dat soort beweringen mag je ook bewijzen: ik zie 'echt' vintage nl niet bepaald goedkoper worden. En gezien het orde grootte verschil in prijzen zijn mensen die Behringer klonen kopen zelden in de markt voor de originelen.

Ook dat lijkt me moeilijk bewijsbaar. Chinese subsidies zijn vnl gericht op de 'groene energie' industrie dus geen idee of Uli z'n Moog clones er van profiteren. En je kan best wat vinden van het vestigingsklimaat hier, maar ook in Nederland kennen we allerlei start-up en innovatiesubsidies...
In Nederland innovatie wel, maar niet voor marketing volgens mij. Terminste dat was er toen nog niet toen ik bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland werkte.

Ik vraag me overigens ook af of die Behringer synths wel zo goed verkopen in niet westerse landen. Ik kan het mis hebben, maar wij vinden die analoge clones vooral interessant omdat we zijn opgegroeid met de original gangsters in de beginjaren van de electronische muziek. Maar het zijn ook voornamelijk 'wij' westerlingen die naar dat soort muziek luisterden. Misschien is het niet zo, maar ik denk niet dat ze in Congo bijvoorbeeld de jaren 80 net zo hebben beleefd als wij om maar een voorbeeld te geven. Hoeveel Congolezen zullen er geintereseerd zijn om voor 250 euro een MS1 te kopen ? Ik denk niet een. Nou ja goed, misschien 1.

Ik vraag me overigens ook af of die Behringer synths wel zo goed verkopen in niet westerse landen.

Dat is een interessante vraag. De algemene trend lijkt dat met name Aziatische landen voor een fabrikant belangrijker worden. Heb hier al eerder iets over gezegd, fabrikanten als Yamaha en Roland geven aan dat de aandacht meer op landen als India, China en Indonesië komt te liggen. Maar het is inderdaad de vraag of kopers in die landen echt warm lopen voor synths die wij leuk vinden, en dat daar wellicht vooral belangstelling is voor digitale piano's, keyboards en dat soort dingen.

Ik denk dat ze in Congo wel wat anders aan hun hoofd hebben momenteel.
Vandaar het voorbeeld, de wereld zit vol met mensen die wel wat anders aan hun hoofd hebben dan te bedenken welke Behringer synth ze willen gaan kopen.

Misschien is het niet zo, maar ik denk niet dat ze in Congo bijvoorbeeld de jaren 80 net zo hebben beleefd als wij om maar een voorbeeld te geven.
Volgens de inwoners uit Zaïre bestond Congo in de jaren '80 niet eens en hield ene meneer Mobutu alle synths voor zichzelf.

Dat is een interessante vraag. De algemene trend lijkt dat met name Aziatische landen voor een fabrikant belangrijker worden. Heb hier al eerder iets over gezegd, fabrikanten als Yamaha en Roland geven aan dat de aandacht meer op landen als India, China en Indonesië komt te liggen. Maar het is inderdaad de vraag of kopers in die landen echt warm lopen voor synths die wij leuk vinden, en dat daar wellicht vooral belangstelling is voor digitale piano's, keyboards en dat soort dingen.
In het algemeen denk ik dat mensen in niet-westerse landen een stuk minder last van GAS hebben en een stuk meer uit de mogelijkheden en levensduur van apparatuur halen dan wij. In veel landen is een Behringer synth nog steeds kneiterduur.

Dat verkopen aan de minder bedeelden in armere landen is niets meer dan poging om zichzelf beter voor te doen.
Dat zou als ik een arme stakker in Vietnam of Afrika was me niets uitmaken, als ik eventueel het geld zou hebben koop ik een Behringer omdat de andere originele niet te betalen is.

Maar waarom bekijken een aantal leden op het forum altijd weer vanuit het perspectief van andere arme concerns zoals Roland, Moog en andere bedrijven, bekijk het 'ns vanuit het perspectief van Jan Modaal die wel blij is met Behringer, da's nog altijd een stuk beter dan Apple waar ze zo ongeveer de ramen uit sprongen terwijl Apple de hoofdprijs rekent en superwinsten maakt ten koste van werknemers en consumenten maar Apple staat hier op het forum in een goed blaadje en ondertussen altijd maar weer zeiken op Behringer.

Misschien zouden jullie 'ns geen Apple meer moeten kopen, het is erg eenzijdig hoe hier door een aantal op het forum commentaar gegeven wordt op Behringer en ondertussen bij andere bedrijven van alles door de vingers zien, ik noem nu Apple maar er zijn zoveel bedrijven die dubieuze zaken doen, de lijst is heel lang en ik durf erom te wedden dat de meesten nog gewoon produkten van Nestle kopen terwijl wat die doen vele malen erger is dat wat heel Behringer doet, ik trek wel de grens bij Nestle en kijk op de etiketten voor het in de mand gaat want ik koop niets van dat concern.

Ik vraag me overigens ook af of die Behringer synths wel zo goed verkopen in niet westerse landen. Ik kan het mis hebben, maar wij vinden die analoge clones vooral interessant omdat we zijn opgegroeid met de original gangsters in de beginjaren van de electronische muziek. Maar het zijn ook voornamelijk 'wij' westerlingen die naar dat soort muziek luisterden. Misschien is het niet zo, maar ik denk niet dat ze in Congo bijvoorbeeld de jaren 80 net zo hebben beleefd als wij om maar een voorbeeld te geven. Hoeveel Congolezen zullen er geintereseerd zijn om voor 250 euro een MS1 te kopen ? Ik denk niet een. Nou ja goed, misschien 1.
Congo misschien niet, maar (Zuid) Afrika heeft best een rijke muzikale geschiedenis. En ook in de jaren 80 kent het muziek van hoog muzikaal niveau. Bijvoorbeeld het volgende nummer van Johnny Clegg:

Dat zou als ik een arme stakker in Vietnam of Afrika was me niets uitmaken, als ik eventueel het geld zou hebben koop ik een Behringer omdat de andere originele niet te betalen is.

Maar waarom bekijken een aantal leden op het forum altijd weer vanuit het perspectief van andere arme concerns zoals Roland, Moog en andere bedrijven, bekijk het 'ns vanuit het perspectief van Jan Modaal die wel blij is met Behringer, da's nog altijd een stuk beter dan Apple waar ze zo ongeveer de ramen uit sprongen terwijl Apple de hoofdprijs rekent en superwinsten maakt ten koste van werknemers en consumenten maar Apple staat hier op het forum in een goed blaadje en ondertussen altijd maar weer zeiken op Behringer.

Misschien zouden jullie 'ns geen Apple meer moeten kopen, het is erg eenzijdig hoe hier door een aantal op het forum commentaar gegeven wordt op Behringer en ondertussen bij andere bedrijven van alles door de vingers zien, ik noem nu Apple maar er zijn zoveel bedrijven die dubieuze zaken doen, de lijst is heel lang en ik durf erom te wedden dat de meesten nog gewoon produkten van Nestle kopen terwijl wat die doen vele malen erger is dat wat heel Behringer doet, ik trek wel de grens bij Nestle en kijk op de etiketten voor het in de mand gaat want ik koop niets van dat concern.
Jan modaal en de arme stakker in een 3e wereld land kan wel meteen 50% afschrijven op zijn aankoop, ja, daar wordt ie blij van. :D

Serieus, Behringer wil alleen verkopen, de concurrentie mag niks meer verdienen en als eigenaar van een nieuwe Behringer heb je dus een waardeverlies te slikken van 50% binnen een jaar.

Daarnaast zijn er vaak mankementen met hun spullen, laatst dus verschillende fader caps op mijn MS5 mee gekregen en nu weer een Eurorack envelope die niet reageert op een trigger, had ik ook al eens een RD8 met gare toms en een Deepmind 6 met 1 werkende output. Een Deepmind 12D met scheef display. Allemaal nieuw gekocht. Ja, ik ben erg blij met Behringer. :D

En dat allemaal voor 2 miljoen winst, ammehoela. :W

Zoals altijd heeft AI het antwoord en heb ik dus een complete discografie uit het niets gestampt:

moogbutu 3.jpg

moogbutu 2.png

moogbutu 1.png

moogbutu 4.jpg

"Whataboutism, soms vernederlandst tot whataboutisme, ook bekend als whataboutery, is een drogreden waarmee iemand de beschuldiging van een misstand niet weerlegt, maar zijn of haar opponent er met een retorische vraag What about ...? (Hoe zit het met ...?) van beticht schuldig te zijn aan een andere ernstige misstand."

Back