Dat soort beweringen mag je ook bewijzen: ik zie 'echt' vintage nl niet bepaald goedkoper worden. En gezien het orde grootte verschil in prijzen zijn mensen die Behringer klonen kopen zelden in de markt voor de originelen.
Ook dat lijkt me moeilijk bewijsbaar. Chinese subsidies zijn vnl gericht op de 'groene energie' industrie dus geen idee of Uli z'n Moog clones er van profiteren. En je kan best wat vinden van het vestigingsklimaat hier, maar ook in Nederland kennen we allerlei start-up
Ik was niet specifiek genoeg wat betreft 2e hands markt, ik bedoelde meer de 2e hands markt van hun eigen spullen. Dat constante dumpen in prijzen zorgt er voor dat je als eigenaar van een Behringer synth nagenoeg met een onverkoopbaar product zit. Prijsdalingen zijn niet mals en zetten al heel snel in na initiële introductie op de markt.
Zo agressief als het de laatste tijd gaat met voornamelijk gestunt met Behringer synths door de retailers is aardig bizar. Neem als voorbeeld ook bijvoorbeeld de Wave, die werd bijna 10% afgeprijsd terwijl hij alleen nog maar gepreordered kon worden. Behringer UBXA ging van 1329,- naar 860,- in een jaar tijd, dat is ca 30% omlaag.
Behringer MS5, afgelopen zomer geintroduceerd voor 599,- vervolgens met Black Friday in de aanbieding voor 479,- en nu gewoon overal te koop voor 444,- Dat ding is nog maar een half jaar op de markt.
Zo hard omlaag gaan in zo korte tijd na introductie, dat is toch wel redelijk nieuw voor mij. In ieder geval, in een tijdsbestek van ca een jaar is je Behringer product op de 2e hands markt nog geen 50% meer waard. Prima natuurlijk, maar zonder die prijsdumpingen de hele tijd had het waarschijnlijk minder erg geweest.
Wat het andere punt betreft, de subsidies op marketing, ik heb een paar bedrijven als klant die idd in de duurzame sector actief zijn en spullen van uit China als dealer in Europa verkopen, die kunnen een groot deel van hun marketingkosten declaren in China. Op zich niet onlogisch omdat China er belang bij heeft om hier te verkopen, ik zeg niet dat dat voor Behringer precies zo werkt, ik denk het niet eigenlijk, maar ik kan me wel zo voorstellen dat ze andere voordelen krijgen in China die het mogelijk maken om voor zulke lage prijzen de markt te torpederen met goedkope synths. Als het inderdaad zo is zoals ik las dat Behringer nog geen 2 miljoen winst maken met alles wat ze doen, dan vraag ik me af wat het punt is om zo'n bedrijf te willen hebben. Er werken erg veel mensen daar, nog geen 2 miljoen winst, dan zou ik wat anders gaan doen. Dus ik denk dat er wat anders aan de hand is.