Een lijstje diverse beginnersvragen

kGk

4 Bit über-micro
Hoewel ik toch zoveel mogelijk probeer op te maken uit dit forum en van websites, faq's etc., blijven bij mij toch telkens een stel "praktische" (noob-gerelateerde, pls niet lachen om mijn vragen ;)) vragen onbevredigend beantwoord hangen waar ik eigenlijk alleen antwoord op kan krijgen door het te vragen aan de mensen hier (met nadruk op mensen :)).
De laatste tijd hoopte deze vragen zich nogal op en vandaar dat ik ze in deze ene thread persen: Tis natuurlijk ook niet de bedoeling dat het forum overstroomt onder de talloze noobvragen.
Nou, hier komen ze dan, het zou fijn zijn als jullie mij hierin wat duidelijkheid zouden kunnen verschaffen; meningen en eigen ervaringen met bepaalde zaken zijn zeer welkom:

1) Wat is nu eingelijk precies Vintage? (denk dat ik wel een aardig idee ervan heb, maar zou het toch nog graag ff precies horen)

2) Is een drumcomputer niet gewoon een percussie gerichte module?

3) Kun je een module ook gewoon aansluiten op een 6 of 7- oktaafs toetsenbord en dan ook daadwerkelijk gebruik maken van dit hele bereik of is dit gewoon puur afhankelijk van het model?

4) Werken jullie vooral met een paar keyboards (dus "toetsenborden") en voor de rest een hoop modules? of toch juist met de key varianten? En waarom is dit dan?

5) Hang je een module gewoon aan de midi-in van je keyboard en is dan je keyboard zeg maar die module geworden?

6 ) Wat zijn een beetje grote en/of goede winkels voor synths?

7) Beetje Ali Schrali vraag maar zullen misschien stiekem toch wel meer mensen die zich dit afvragen: kun je op een synth van 1500 euro of duurder in de winkel wat van de prijs afdingen of is dit echt totaal not done?

8] Welke cubase is "beter"/wordt het meest gebruikt; vst, sx of sl?

Hmm... dat waren ze wel zo'n beetje denk ik :). Hopelijk ben ik binnenkort weer iets wijzer geworden en kan ik onderhand ook eens mee gaan doen met het uitdelen van wijze raad :P

Re: Dan maar een lijstje

Re: Dan maar een lijstje

1) Wat is nu eingelijk precies Vintage? (denk dat ik wel een aardig idee ervan heb, maar zou het toch nog graag ff precies horen)
Vintage beketend niets meer dan oud.

ja

3) Kun je een module ook gewoon aansluiten op een 6 of 7- oktaafs toetsenbord en dan ook daadwerkelijk gebruik maken van dit hele bereik of is dit gewoon puur afhankelijk van het model?
als je keyboard midi heeft kun je gebruik maken het complate oftaaf idd.

4) Werken jullie vooral met een paar keyboards (dus "toetsenborden") en voor de rest een hoop modules? of toch juist met de key varianten? En waarom is dit dan?
De meeste kiezen voor mudiles ivm de ruimte. Keyboards nemen meer ruimte in beslag dan een 19" rack

5) Hang je een module gewoon aan de midi-in van je keyboard en is dan je keyboard zeg maar die module geworden?
Ja dat kan, maar je kunt natuurlijk ook een module aan de midi in en out hangen van een pc

Dat is zeer persoonlijk. Ga je voor service en soms wat hogste prijzen, dan ga je naar je locale muziekwinkel, voor goede prijzen kijk je in Duitsland, dus op internet. Wel wat onpersoonlijker

7) Beetje Ali Schrali vraag maar zullen misschien stiekem toch wel meer mensen die zich dit afvragen: kun je op een synth van 1500 euro of duurder in de winkel wat van de prijs afdingen of is dit echt totaal not done?
Ja dat kan, of je het krijgt is een tweede. De beeste winkels houden een kortings marge aan van 10 tot 15% van de brutto adviesprijs. ( opgegeven prijs door de importeur) 20% is voor een winkel vaak echt de max. korting.

Cubase VST is de eerste Cubase. Je moet de Cubase kopen die bij je past, SL is de kleine versie van SX maar kan nog heel erg veel en is ook stukken goedkoper. Je kunt altijd upgraden naar SX

Hmm... dat waren ze wel zo'n beetje denk ik :). Hopelijk ben ik binnenkort weer iets wijzer geworden en kan ik onderhand ook eens mee gaan doen met het uitdelen van wijze raad :P

Re: Re: Dan maar een lijstje

Re: Re: Dan maar een lijstje

Origineel geplaatst door bambamstudio

als je keyboard midi heeft kun je gebruik maken het complate oftaaf idd.

Ja dat kan, maar je kunt natuurlijk ook een module aan de midi in en out hangen van een pc

Cubase VST is de eerste Cubase. Je moet de Cubase kopen die bij je past, SL is de kleine versie van SX maar kan nog heel erg veel en is ook stukken goedkoper. Je kunt altijd upgraden naar SX

ff wat toevoegingen (niet zozeer verbeteringen dus):

bij 3: Dit is helaas niet altijd het geval ! Veel midi-keyboardjes (of losse controllers) hebben een octave +/- knop, en je kunt bij sommige modules (en softsynths) echt wel buiten het bereik komen !

bij 5: De midi-signalen moeten van je keyboard naar je module, dus van keyboard-uit naar module-in.

bij 8: Cubase vst is de eerste cubase die vst-fx en instruments ondersteunt. Zowel SX als SL zijn opvolgers van deze vst. VST's zijn effect en/of instrument plug-ins. Je kunt deze draaien op je pc onder cubase (en onder enkele andere sequencer-programma's), met als gevolg dat je peecee denkt dat ie een synth is geworden.

over wanneer is een synth vintage hebben we een mooie thread (door BamBamstudio ;) ) ff zoeken met de zoekmasjien

verder een drumbox heeft vaak nog een stepsequencer om het patroontje te kunnen spelen.

Vintage is niet gewoon oud. Het is een woord dat in de wijn wereld veel voorkomt en betekent dat het van een goed jaar is en van hoge kwaliteit. Oude wijn kan namelijk ook verzuren :) Als je zegt dat een Roland D50 vintage is, dan zullen veel mensen toch wat raar opkijken, terwijl als je zegt dat een Sequential Prophet VS vintage is, niemand echt raar zal opkijken, twerwijl die maar 1 jaar ouder is. Het woord vintage is dus ook een soort waarde oordeel, het heeft de schijn van exclusiviteit, obscuriteit en kwaliteit.

Wat zou 't anders zijn dan? Voor mij is er wel een klein verschil: als ik denk aan een drum computer, denk ik aan een 'stand alone' drum module met een sequencer (het computer gedeelte). Maar je hebt ook 'drum brains' zoals Simmons en Pearl die wel een module zijn maar geen computer, die je moet aansturen met iets externs.

Ik gebruik veel key varianten, simpelweg omdat die 2e hands makkelijker te krijgen zijn, en van veel synths die ik heb is er geen module versie verschenen.

De straat.

In een winkel doe ik altijd afdingen, maakt niet uit wat de prijs is. Of anders gratis dingen vragen, zoals kabels of iets van dien aard. Bij 2e hands ligt dat iets anders, als de prijs wat te hoog is naar jouw smaak moet je het niet nalaten om er wat vanaf te krijgen.

Re: Re: Re: Dan maar een lijstje

Re: Re: Re: Dan maar een lijstje

Origineel geplaatst door gemmetje

bij 5: De midi-signalen moeten van je keyboard naar je module, dus van keyboard-uit naar module-in.

Maar waar gaat je module-uit dan heen? Naar je PC of terug naar je toetsenbord en stuurt dan één van die het verwerkte signaal weer door naar een geluids-uitpoeper? (hoe krijg je anders geluid)?

Re: Re: Re: Re: Dan maar een lijstje

Re: Re: Re: Re: Dan maar een lijstje

Origineel geplaatst door kGk
Maar waar gaat je module-uit dan heen? Naar je PC of terug naar je toetsenbord en stuurt dan één van die het verwerkte signaal weer door naar een geluids-uitpoeper? (hoe krijg je anders geluid)?

De midi-uit van de module kun je aansluiten op een sequencer. Je hebt hardware-sequencers, maar ook software voor op de kompjoeter (bv cubase). Als je edits doet op je module (geluiden wijzigt/programmeert) bijvoorbeeld, kun je deze edits opnemen met je sequencer, zodat je deze wijzigingen later weer "af kan spelen".
Vergeet dit maar even, de eerste tijd. Je kunt er leuke dingen mee doen, maar probeer eerst je module maar eens fatsoenlijk te bedienen vanuit je master-keyboard of je sequencer.

Het geluid van je module moet je naar een mixer of record-device (kan een geluidskaart zijn, maar ook 'n simpel cassettedeck) sturen. Dit gaat via de audio-outs van de module.

Midi = signaal dat aangeeft wèlke toon hoelang moet spelen (simpel gezegd hoor, het is eigenlijk wel ietsje meer)

Audio = geluid.

ah, ok.

oi, was btw nog een vraag vergeten

9) Wat is een beetje goede bass-module? Ik denk hierbij behalve aan elektronische bassen ook aan akkoestische bassen (dus allebei in 1 module, of 2 aparte etc.).

niemand? ook niet de harcore en drum & bass kerels?

Laatst gewijzigd:
Back