bagger adda converter > WAT kan er misgaan met geluidkwaliteit?

SpaceAgent202

Sinds 2001
> in navolging van de draad waarin de vraag gesteld werd naar de verschillende typen en merken die er zijn.

de topictitel is vrij vertaald in leesbaar neederlandsch:
"als ik een slechte analoog-digitaal en vice versa (analoog-adat) converter aanschaf,
_wat_ is de nadelige invloed hiervan op mijn geluidskwaliteit?"

de bedoeling is om een drumdoos met losse outputs aan te sluiten op de inputs van de converter, en via adat te versturen naar mijn goede rme geluidkaart.

de converter wordt een 8x analoog naar adat converter. en waarschijnlijk 1tje van het merk behringer (ada8000)(jaja)
(relativerend: behringer ada-8000 is mogelijk slecht, rme's adi-8-pro en beter zie ik als goed.)

>wáárom een relatief slechte converter kopen??
om budgettaire redenen (factor VIJF in verschil aanschafprijs goede converter; ik heb geen 1500 euro over).

ik ken de kwaliteitsverschillen tussen geluidskaarten voor pc's maar weet niet of ik dezelfde conclusies kan trekken voor het onderwerp adda converters.

wat ik eigenlijk wil weten is:

als ik nou die behringer koop, en het apparaat ZOU slecht zijn:
- op welke punten kán een mindere converter als deze mogelijk slecht scoren? (hoe kan ik dat horen)(ik heb geen idee dus vandaar de vraag, daarna kan ik dit wellicht in de muziekzaak om de hoek gaan testen)

is dat afronding van hoge frequenties, verlies van dynamiek, toevoeging of verdwijnen van harmonischen, analoge of digitale vervorming, ruis, of komt iets wat "dik" erin gaat er gewoon "dunner" uit?

en in hoeverre is dat kwaliteitsverlies te horen in geluiden als:
bassdrum; snare; toms en hihats....

roept u maar ! het gaat dus over analoog naar adat converters en niet over geluidskaarten.
:koffie:

Laatst gewijzigd:
slechte converters zetten het orginele signaal gewoon slechter om .
dus inderdaad minder oplossend vermogen, minder dynamiek en dus ook meer ruis als je zachtere passages opneemt of anders wel dat als b.v. een bekken uitklinkt hij rafelig wordt. slechtere frequentie karakteristiek dus het klinnkt minder naar het orgineel. en mogelijk ook meer last van stoorsignalen/bijgeluiden.
kortom kwaliteit heeft z'n prijs waarbij wel moet worden aangemerkt dat de prijs van adda converters behoorlijk is afgenomen de afgelopen jaren en dat wat geboden wordt voor weinig geld toch best al heel goed is.
advies: lees eens wat reviews, liefst met vergelijkingen van meetwaardes , vraag eens rond wat andere gebruiken en hoe het ze bevalt, luister zelf eens .
in het algemeen is een set goede omzetters wel een goede investering die zichzelf over de jaren zeker terug betaald, je gebruikt ze per slot van rekening voor alle data verkeer in en uit de computer en of sampler. m-audio is volgens wat ik begrepen heb een degelijk en niet te duur merk

Eerlijk gezegd vind ik dit allemaal zwaar onzin.

Er is hier helemaal geen sprake van slecht en goed. Eerder van goed en beter.
Dat je het verschil pas na een directe A/B test zou kunnen horen zeg wat mij betreft wel genoeg.

En als je twijfelt moet je het gewoon in de winkel goed beluisteren of anders vraag je het om uit te mogen proberen.

ookee dan noemen we behringer "Goed" en RME "Beter".d at maakt niet uit

fuse>
Er is hier helemaal geen sprake van slecht en goed. Eerder van goed en beter.
Dat je het verschil pas na een directe A/B test zou kunnen horen zeg wat mij betreft wel genoeg.

En als je twijfelt moet je het gewoon in de winkel goed beluisteren of anders vraag je het om uit te mogen proberen.

dat wordt een leuk opstellinkje in de winkel als ik een rme en een behringer naast elkaar wil leggen :)
maar what is all comes down to...

gá ik het horen dat ik een goede converter heb in plaats van een betere als ik enkel drumsamples van analoog naar digitaal converteer?

Ik weet niet hoe goed jouw gehoor is maar ik gok van wel. ;)

Een van de problemen met slechte (jaja.. minder goede) ad en da converters is dat de klok die bepaalt wanneer de samples worden genomen vaak niet helemaal strak loopt. Wat een hele leuke oplossing hiervoor is is de ad-converters te syncen met een externe strakkere klok..

Oftewel als je je behringer bakken synct met je rme-kaart met wordclock of gewoon via adat klinken ze al weer een stukje beter.

ik weer blij dat ik een wordclock kabel heb gemaakt.
heb een behringer besteld en ik zie wel wat er gebeurt. voor dat geld kun je niet sukkelen

Goeie tip Olaf.

Het geneuzel met cijfertjes mag misschien niet al te serieus genomen worden maar het blijkt wel dat het toch in ieder geval een indicatie van wat zo'n ding ongeveer kan. Welke je dan fijner vind klinken is een 2e.

bagger adda converter > WAT kan er misgaan met geluidkwaliteit?

om een lang verhaal kort te maken.

fuse heeft het antwoord al gegeven: het betreft _goed_ en _beter_
heb nu de behringer ada en die is GOED. kan er niet meer over zeggen.

Wat kan je doen als je een externe clock wil aansluiten, maar je geluidskaart heeft geen worldclock in? Kan je dan toch nog je computer aan een externe clock hangen? Kan je ook bv. S/PDIF gebruiken om de 2 te linken? Of hangt het er vanaf wat je master world clock als uitgang heeft?

wordclock is altijd bnc aansluiting. en dat kun je niet op een andere manier je geluidkaart inkrijgen dan op die manier.

als je een ander apparaat hebt met WC in en ADAT uit dan kun je je geluidkaart wel synchroniseren via ADAT Synch;
op die manier met SPDIF synchroniseren, heb ik nog nooit geprobeerd.

Back