Mastering vraagje

Xpressive

Producer
Wat kan je nou het beste doen om een track te laten afmixen in een proffesionele masteringstudio. Kan je het beste je tracks zonder zelf af te mixen afleveren of mix je hem eerst zelf zo goed mogelijk af en laat je het daarna nog een keer doen door een proffesionele masteringstudio. Heb er niet zoveel ervaring mee dus vandaar mijn vraag. Heb wel een keer een nummer laten afmixen alleen vond ik dat er toen teveel aan mijn nummer gewijzigd was. Gebruik zelf op de eindmix wat compressie alleen is dit wel verstandig kan hij het dan nog wel doen of wordt het dan allemaal een beetje teveel gecompressed. :confused: Is er toevallig ook een regel hoeveel headroom je overlaat? of moet je je track gewoon normalizeren tot 0 db. Het lijkt mij dat hij wat headroom nodig heeft. Maar wat ik al zei heb nog niet zoveel ervaring ermee. Misschien dat iemand wat info heeft.

Alvast bedankt. Grtz.

bedoel je nu of je zelf al iets gaat masteren of dat je hem zelf fatoenlijk uitmixt? Dat laatste lijkt me wel handig

bedoel je nu of je zelf al iets gaat masteren of dat je hem zelf fatoenlijk uitmixt? Dat laatste lijkt me wel handig

Ik bedoel meer dat als je je track wil laten masteren in een professionele studio moet je de track dan zo kaal mogelijk afleveren dus zonder compressie ed. of moet je hem juist zelf zoveel mogelijk compressen en afmixen. Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is want het staat er een beetje lastig.

Je moet de eindmix en je eigen master geven, de eindmix hebben ze nodig om te masteren, jouw master als referentiekader.

overcompressie

overcompressie

er zuijn de laatste tijd twee dingen aan de kand qua mastering van dance tracks...over-compressie en te veel l2 op je hele mix...te veel gemaximeerd...niet alles kan op vinyl geperst worden...en niet alles is uberhaupt hoorbaar voor het menselijk oor...

het advies van demian is perfect...maar veel compressie op je eindmix...laat dat maar over an de pro's tenzij je zelf ervaren bent...niks is zo vervelden om een track overnieuw te maken...

Opnieuw mag ook. ;)

Maar zowieso nooit normalizen.
Gewoon zelf je eigen muziek netjes afmixen zodat de balans en de sound klopt.

En wat hier al gezegd is zelf een voorbeeld mastering maken kan ook of aangeven welke tracks je als referentie wilt gebruiken. Die toevoegen als je het opstuurt. Dan kun je duidelijk(er) aangeven welke kant je opwilt.

zorg dat je eerst tevreden bent met je mix.
dat houdt in dat je best wel compresie op je eindmix mag gebruiken. Dat kan immers een soundje creeren.

Alleen als je compressie gebruikt omdat je je mix in volume wil toe laten nemen kun je dat beter aan een masteringbedrijf, bijv. bij ons overlaten.

Daar hebben we inderdaad betere aparatuur voor.

Dat platte geluid in de mastering heb ik zelf altijd bestreden hier in nederland.
Vaak wordt gezegd dat dat dan beter op de radio klinkt maar dat is nonsens.

Ik heb wel eens het gevoel dat veel van die figuren eigenlijk niet echt kunnen masteren en het daarom maar plat gooien.

Back