Stekkerdozen

ik heb er een jaar geleden eentje gekocht met 10 aansluitingen, aan/uit knop, stevige metalen geplastificeerde casing en overspanningsbeveiliging met resetknopje en extra lampje (?) voor € 25,00.
Beter kan je ze niet zo snel vinden, was bij v.d Sluis elektroshop R'dam

specs: 250V 16A 3500W
full 3 line surge protection
max. clamping voltage 775V
Surge currenet 1250A

Wat 't precies betekent is mij maar deels duidelijk ....... :confused:

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Tegenwoordig moet op alle materiaal het CE keurmerk staan. Bovendien moeten er andere keurmerken opstaan (KEMA VDE etc.) De meeste stekkerdozen zijn geschikt voor 10 Amperen, wat meer dan voldoende is voor je apparatuur. Alleen zware, lees heel zware, versterkers kunnen wel eens wat meer opnemen.

Er zijn echter wat opmerkingen:

Je kunt stekkerdozen kopen met een overspanningsbeveiliging. Dit beschermt de aangesloten apparatuur tegen overspanningen welke ontstaan door blikseminslag in de buurt. Ook industrie kan overspanningen veroorzaken, maar het net is in NL zo goed dat je hier nauwelijks last van zult hebben. Deze bescherming is echter alleen voor inslagen in de buurt, slaat de bliksem in je huis in, is het helaas pindakaas.

*** mmmm snap ik dit nou of niet ?
als de bliiksem in mijn huis inslaat en ik heb zo'n overspanningsbeveliging dan werkt het niet ?
ik weet dat ook bijv door netwerken en telefoon anasluitingen de bliksem alsnog bij je app kan komen
maar dit snap ik niet helemaal .. care to explain a little more ?
( ik sta op het punt zo'n overspannings stekkerdoos te plaatsten)

Op veel stekkerdozen zit een schakelaar. Gebruik deze nooit om je apparatuur mee uit te zetten! Schakel alle apparaten uit met hun eigen schakelaar (mits aanwezig natuurlijk) Door het gebruik van trafo's in de voedingen, krijg je bij uitschakeling last van zgn. tegen EMK. Dit zijn spanningen die optreden omdat de uitgeschakelde trafo probeert de spanning te handhaven (wat vrij vertaalde uitleg). Vooral bij grotere trafo's van bijv. versterkers, kunnen deze spanningen behoorlijk oplopen. De andere trafo's, van bijv. je synth, kan heel slecht tegen deze spanning en kan zelfs dienst gaan wijgeren. Door de schakelaar op de stekkerdoos te bedienen, blijven alle aangesloten trafo's namelijk onderling gewoon verbonden. Schakelaar dus nooit gebruiken om alles uit te schakelen.

mmmm kan iemand dit bevestigen ?
hoe slecht is het nou echt ? ik heb namelijk wel wat 19 " blokken die met 1 schakelaar aan en uit wordt gezet .. nog geen problemen .. maarja

ik ben benieuwd

De gegeven info klopt wel degelijk:
Overspanningsbeveiliging is in de meeste gevallen een stukje electronica die een bepaalde (geringe) hoeveelheid energie kan laten afvloeien naar aarde, dit betekent dat spanningspieken kunnen worden opgevangen, echter bij blikseminslag is de hoeveelheid spanning en energie zo hoog dat deze energie niet afgevloeit kan worden door de elektronica, men noemt het dan ook fijnbeveiliging, er zijn ook beveiligingen die meer vermogen kunnen opvangen, deze componenten kun je in de meterkast bij je groepen plaatsen, echter ook dan is er geen zekerheid bij blikseminslag.
Naast een marketingtruc is de overspanningsbeveiliging m.n. voor het opvangen van kleine pieken die overigens lang niet altijd problemen geven bij je aangesloten apparatuur.
Ook het uitschakelverhaal klopt, trafo's (adapters) en andere zgn. inductieve belastingen (motoren etc.) willen bij uitschakeling de energie laten wegvloeien via de makkelijkste weg, hierdoor kan er energie bij de andere aangesloten apparatuur worden toegevoerd hetgeen tot problemen kan leiden.
Tip: altijd eerst de aan/uit schakelaar van het apparaat uit (stroomloos maken) dan de adapter uitschakelen (spanningsloos maken) daarna het verlengblok en/of steker eruit (scheiden). Dit is de enige goede manier waardoor de kans op defecten het kleinst is.Inschakelen exact andersom uiteraard.

oke dank voor de bevestiging ...

ik dacht toch wel dat zo'n beveiligde stekker doos er gewoon uitzou knallen
maar niet dus .. :(

Bij directe blikseminslag ontstaat een spanning van enkele tienduizenden volts.
Hiertegen is bijna niets bestand. Op een afstand van ongeveer 300 meter is niets meer van die spanning te merken. In het tussenliggende gebied komen echter wel spanningen voor die hoger worden naarmate je dichter bij het punt van inslag komt. Alle getallen die ik hier noem zijn ongeveer, afhankelijk van de inslag, bodemgesteldheid, etc. etc..

In grotere gebouwen, kantoren, ziekenhuizen e.d. wordt dan ook van overspannings (bliksembeveiligings) installaties gebruik gemaakt welke werkt in drie stappen:
Grof, daar waar de voeding het gebouw binnen komt.
Midden, bij de diverse onderverdeelstations.
Fijn, bij de eindgebruikers, elektronica in ons geval.
De overspanningsbeveiliging in de stekerdozen is van het type midden/fijn, waarbij de nadruk ligt op fijn.
Dit betekend spanningspieken tot zo'n 1000V worden afgevoerd naar aarde, waarbij nog steeds een spanning van zo'n vijfhonderd volt op je apparatuur kan komen te staan, gedurende een zeer korte tijd. De meeste apparaten kunnen hier nog net tegen.

Heeft het dan zin om zo'n beveiliging te gebruiken? Jazeker, in sommige gevallen, maar juist ook in heel veel gevallen niet, de keus is aan u. Ik zelf gebruik het niet, misschien krijg ik daar nog wel een spijt van . . .

Tip: altijd eerst de aan/uit schakelaar van het apparaat uit (stroomloos maken) dan de adapter uitschakelen (spanningsloos maken) daarna het verlengblok en/of steker eruit (scheiden). Dit is de enige goede manier waardoor de kans op defecten het kleinst is.Inschakelen exact andersom uiteraard.

phew ! da's dan wel altijd een heel karweitje om nog eens met de knopjes te spelen als alles nog eens individueel moet aangezet worden. Nu is het altijd handig 1 knopje omschakelen en alle lichtjes branden...

Origineel geplaatst door dekzster
yeah right, 31 euro....als je geld teveel hebt ja...........Ik gebruik die van een paar euro/stuk en tussen de adaptors in doet in snoertjes van bv CD-speler of zo. Geen enkel probleem.

Als ik iets NIET heb, is het wel geld teveel... Ik heb het ook ooit gedaan met allemaal losse stekkerdozen, maar werd helemaal ziek van al die losse meuk. Ook werd de berg spaghetti er niet kleiner van (risico op lussen e.d. ??).
De netheid die zo'n ding schept achter je werkblad, is mij die 31 euro iig wel waard !

Origineel geplaatst door gemmetje
Als ik iets NIET heb, is het wel geld teveel... Ik heb het ook ooit gedaan met allemaal losse stekkerdozen, maar werd helemaal ziek van al die losse meuk. Ook werd de berg spaghetti er niet kleiner van (risico op lussen e.d. ??).
De netheid die zo'n ding schept achter je werkblad, is mij die 31 euro iig wel waard !

als je een wat grotere rack kast hebt lijkt me dit aardig handig :) beter als 4 losse stekkerdozen waarbij je stekkerdoos in stekkerdoos in stekkerdoos nog eens krijgt soms...

Back