Nieuw priemgetal gevonden

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

De Voorman

Ouwe rot
dit valt voor mij in de categorie vok: volstrekt overbodige kennis...

Ik heb even iets gecut van tweakers...ik ben zo blij dat andere mensen ons belastinggeld van de wereld zo zinnig aan het uitgeven zijn...lang leve het wetenschappelijk onderzoek...

Derhalve wil ik even melden dat je dus een programma kan downloaden waarmee je dus via een calculatie van een priemgetal je stabiliteit van je sys kan meten....

Grootste priemgetal ooit gevonden
Door Steve Lersberghe - woensdag 3 december 2003 - 13:56 - Bron: New Scientist - Submitter: T.T.
De New Scientist meldt dat het rijk der priemgetallen er een groot broertje bijgekregen heeft. Michael Shafer, een 26 jaar oude student uit Michigan in de VS ontdekte het grootste priemgetal, dat bestaat uit liefst 6.320.430 cijfers. Zijn computer, die de eigenlijke ontdekker van het priemgetal is, maakte deel uit van het Great Internet Mersenne Prime Search-project, dat met de hulp van meer dan 60.000 vrijwilligers op zoek gaat naar nieuwe priemgetallen. Die vrijwilligers bestaan niet enkel uit mensen geïnteresseerd in wiskunde, maar ook uit mensen die de prestatie en stabiliteit van hun systeem willen testen. Wie als eerste een priemgetal met meer dan tien miljoen cijfers vindt maakt aanspraak op de hoofdprijs van 100.000 dollar.
"I had just finished a meeting with my advisor when I saw the computer had found the new prime," Shafer says. "After a short victory dance, I called up my wife and friends involved with GIMPS to share the great news."

Prime numbers are positive integers that can only be divided by themselves and one. Mersenne primes are an especially rare type of prime that take the form 2p-1, where p is also a prime number. The new number can be represented as 220,996,011-1. It is only the 40th Mersenne prime to have ever been found.

Ik ben het met je eens dat het zoeken naar een priemgetal niet de hoogste wetenschappelijke prioriteit verdient maar wat ik wel aardig vind aan dit soort onderzoekjes/projecten is de vindingrijkheid die je soms ziet bij dit soort projecten. In sommige gevallen verzinnen de amateurs/universiteiten een geheel nieuwe strategie, vaak genoodzaakt door een laag budget.
Dus in mijn ogen kan zo'n onzinnig doel mogelijk wel zorgen voor nieuwe bruikbare kennis.
:biertje:

nou...onzinnig doel...zo'n grote priemgetallen maken veiligere encryption mogelijk

Origineel geplaatst door Pjotr G
nou...onzinnig doel...zo'n grote priemgetallen maken veiligere encryption mogelijk

Helaas maakt de paranoide wetgeving van niet nader te noemen landen dit weer onmogelijk...

Re: jaaaaaaahhh het is weer zover!!!

Re: jaaaaaaahhh het is weer zover!!!

Origineel geplaatst door De Voorman

Ik heb even iets gecut van tweakers...ik ben zo blij dat andere mensen ons belastinggeld van de wereld zo zinnig aan het uitgeven zijn...lang leve het wetenschappelijk onderzoek...

Derhalve wil ik even melden dat je dus een programma kan downloaden waarmee je dus via een calculatie van een priemgetal je stabiliteit van je sys kan meten....

Door Steve Lersberghe - woensdag 3 december 2003 - 13:56 - Bron: New Scientist - Submitter: T.T.
De New Scientist meldt dat het rijk der priemgetallen er een groot broertje bijgekregen heeft. Michael Shafer, een 26 jaar oude student uit Michigan in de VS ontdekte het grootste priemgetal, dat bestaat uit liefst 6.320.430 cijfers. Zijn computer, die de eigenlijke ontdekker van het priemgetal is, maakte deel uit van het Great Internet Mersenne Prime Search-project, dat met de hulp van meer dan 60.000 vrijwilligers op zoek gaat naar nieuwe priemgetallen. Die vrijwilligers bestaan niet enkel uit mensen geïnteresseerd in wiskunde, maar ook uit mensen die de prestatie en stabiliteit van hun systeem willen testen. Wie als eerste een priemgetal met meer dan tien miljoen cijfers vindt maakt aanspraak op de hoofdprijs van 100.000 dollar.
"I had just finished a meeting with my advisor when I saw the computer had found the new prime," Shafer says. "After a short victory dance, I called up my wife and friends involved with GIMPS to share the great news."

Prime numbers are positive integers that can only be divided by themselves and one. Mersenne primes are an especially rare type of prime that take the form 2p-1, where p is also a prime number. The new number can be represented as 220,996,011-1. It is only the 40th Mersenne prime to have ever been found.

Tzal wat worden als je afgestudeerd bent:D

Die rechters zien je al aankomen8o)

Maarre ik heb ooit eens iemand gekend die sneller uit zn hoofd kon rekenen dan een computer (zonder hoofd)
Hij heette Willem Klein, en werkte op een gegeven moment in geneve voor een computer bedrijf.
Tis alweer zo'n 20 jaar geleden weliswaar en ik vroeg me af of jullie ooit weleens van deze man hebben gehoord.

Kan ik nog wel wat sappige verhalen over vertellen.

Origineel geplaatst door Bahamut
er was ook zo'n belg (bij jambers ooit?) die ongelofelijke berekeningen kon maken

Die ken ik niet maar deze man stond ooit in het guiness book of records als degene die het snelste kon rekenen in de hele wereld.

Hij was toendertijd vrij bekend en deed diverse demonstratie-shows op tv.

Origineel geplaatst door murphi
Helaas maakt de paranoide wetgeving van niet nader te noemen landen dit weer onmogelijk...

is idd grappig ja

US overheid wil encryptie dusdanig simpel houden dat haar eigen rekencentra alles nog kunnen kraken (lees kunnen alle gecodeerde berichten op de wereld lezen) ja hallo.....dan is t nog kraakbaar eikels, dat was net t punt

Re: Re: jaaaaaaahhh het is weer zover!!!

Re: Re: jaaaaaaahhh het is weer zover!!!

Origineel geplaatst door Errol
Maarre ik heb ooit eens iemand gekend die sneller uit zn hoofd kon rekenen dan een computer (zonder hoofd)
Hij heette Willem Klein, en werkte op een gegeven moment in geneve voor een computer bedrijf.
Tis alweer zo'n 20 jaar geleden weliswaar en ik vroeg me af of jullie ooit weleens van deze man hebben gehoord.

Kan ik nog wel wat sappige verhalen over vertellen.

De Willem Klein die ik ken is ook goed voor wat sappige verhalen maar het lijkt me niet zo'n genie. :dubbel:

Re: Re: Re: jaaaaaaahhh het is weer zover!!!

Re: Re: Re: jaaaaaaahhh het is weer zover!!!

Origineel geplaatst door senso
De Willem Klein die ik ken is ook goed voor wat sappige verhalen maar het lijkt me niet zo'n genie. :dubbel:

was dat niet die synth revieuwer van music maker?

Op deze pagina kan je wat meer achtergrond
over Willem Klein vinden.
Inderdaad een kleurrijk figuur... herrinner dat mijn vader er wel
eens over vertelde...
Gek dat tot laat in de vorige eeuw dit soort geniale/verstoorde geesten
vaak meer een attractie waren... zeg maar een soort van sideshow :)

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door CoolRunning
Op deze pagina kan je wat meer achtergrond
over Willem Klein vinden.
Inderdaad een kleurrijk figuur... herrinner dat mijn vader er wel
eens over vertelde...
Gek dat tot laat in de vorige eeuw dit soort geniale/verstoorde geesten
vaak meer een attractie waren... zeg maar een soort van sideshow :)

Mvg.

CoolRunning

Grappig verhaal cool,

klopt ook wel wat ze over hem schrijven.
toen ik hem ns een keer op 1 vd legendarische feesten op het hologrammenmuseum van giet jaspers ontmoette, gaf hij daar een demonstratie.
Ik had hem al ns een keer gezien bij mies bouwman (1vd8) kweet t jongens, errug lang geleden:D

hij vroeg ook aan mij op welke datum ik geboren was en gelijk zei die dat dat op een zondag viel.
ook vroeg die om mn tel.nr. en die gaf ik nietsvermoedend aan hem waarop die de volgende dag (zondag) me gelijk belde en vroeg of ik eenkeer bij hem langs wilde komen.
Kvoelde gelijk nattigheid en na wat onderzoek bleek hij inderdaad op jonge jongens te vallen.

Hetero als ik toen al was ben toen met een paar vrienden/vriendinnen toch bij hem langs geweest op de brouwersgracht.

Wat me facineerde aan deze man was dat die een fotografisch geheugen had. hij zag dus gewoon de cijfers en rekende dus amper.
Hij was de hele wereld rond geweest met zn begaafdheid.

Later is die vermoord, waarschijnlijk vanwege die jonge jongens liefde.

Markante man.

Naar een sterk verbeterde werkelijkheid.

Naar een sterk verbeterde werkelijkheid.

Origineel geplaatst door De Voorman

....

.

Er zal een groter priemgetal gevonden worden dus de tweakers moeten ook nog de eigen taalmodule
een bietje overklokk'n; met deze titel wordt gesuggereerd dat er nooit meer een groter priemgetal
aangetroffen kan worden.

Een aantal vragen dringt zich voorts op: bestonden de priemgetallen al vanaf het begin van het universum?
Ontstonden alle priemgetallen toen dit concept door de mens werd bedacht ? Of bestaan alleen de priemgetallen,
die op dit moment bekend, dan wel berekend, zijn ? En zo ja, als je weet dat er een groter priemgetal is dan het
laatst berekende grootste priemgetal, maar dat dit nog slechts berekend dient te worden, wat is dan de reële
status van dit getal (bestaat het (al) of bestaat het niet, want het moet er zijn)? Of bevindt dit zich in een soort
epistemologische schemertoestand zoals Schrödingers Kat. In dat geval zou de berekening van het grotere
priemgetal in feite de meting van dat priemgetal zijn; door de meting van de toestand van Schrödingers Kat
(zoek maar op, daar hebben we het Internet voor) springt een (quantum-) pad op een en het andere op nul
EN DIT WORDT BEPAALD DOOR DE METING (de meting stuurt het proces). Maar hoe zit dit nu met abstractiae
uit de wiskunde? Er van uitgaande dat alle rekenkundige verzamelingen oneindig zijn, ook die van de priemgetallen
moeten er altijd grotere priemgetallen gevonden kunnen worden, maar zolang deze niet bepaald zijn wat is hun status?
Wat voor een curve volgen de priemgetallen eigenlijk als je ze op de y-as uitzet tegen hun nummerieke volgorde
op de x-as.

Gaarne spoedig antwoord want dit verpest mijn weekuiteinde nu al in uitzonderlijke mate,

ISPdeRuiter

lgens mij is de wiskunde uitgevonden om de werkelijkheid in abstracte taal te kunnen verwoorden....
in zoverre zullen de priemgetallen dus al moeten bestaan voordat wij ze hebben uitgevonden....

Spijtig genoeg is het niet zo gemakkelijk, daar wij nog steeds met het werkelijkheidsvraagstuk zitten. De werkelijkheid zoals die aan ons gegeven is, is niet te bewijzen. De vraag of priemgetallen bestaan voordat wij ze 'meten' is hetzelfde als de vraag stellen of de werkelijkheid zoals wij deze waarnemen bestaat. Nu is dit misschien een beetje een hink-stap-sprong, maar ik denk dat het daar in essentie op neer komt. Toch zal ik inzake het priemgetal proberen antwoord te geven...

De quantummechanica laat ons zien dat de werkelijkheid waar wij jarenlang in geloofd hebben helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Iets is pas aanwezig als wij het gemeten hebben, hiervoor kan het vanalles zijn....

Dit zegt ons dus dat wij door de meting kunnen beinvloeden welk antwoord wij krijgen.

Tenminste dit zou je kunnen denken. De werkelijkheid is te beinvloeden door de manier van interpretatie. Wat u verwacht of wilt, zult u vinden. De wereld is een bassin van mogelijkheden die wel of niet kunnen plaatsvinden. De mogelijkheden bestaan uit een oneindig aantal dingen. De interpretator of actor zorgt voor de daadwerkelijke keuze.

Komen we terug op de wiskunde met zijn priemgetallen
wiskunde is een abstractie van de werkelijkheid
wij bepalen de werkelijkheid in de wiskunde, want wij zijn degene die de keuze`s maken
de priemgetallen bestaan dus niet zolang ze niet ontdekt zijn

neemt niet weg dat voor mij eigenlijk bijna alle priemgetallen niet bestaan omdat ik nu eenmaal geen donder verstand van wiskunde heb.

waar het op neer komt is dat er mogelijkheden zijn, mogelijkheden die wij creeeren. Doen we er niets mee dan bestaat het ook niet. Zeker niet in de wiskunde, de wiskunde is in het leven geroepen door onze geest. Als wij het niet bedacht hebben bestaat het gewoon nog niet.

en trouwens excuses voor de warrigheid/onduidelijkheid van mijn antwoord, zit op mijn werk en het is drukker dan verwacht

jaap

Toppie, jôh!

Toppie, jôh!

Hartelijk dank voor je uitvoerige antwoord. Genoeg stof om over
na te denken.

Nog een fijn weekeinde,

ISPdeRuiter

Origineel geplaatst door (f.a.q.)
lDe quantummechanica laat ons zien dat de werkelijkheid waar wij jarenlang in geloofd hebben helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Iets is pas aanwezig als wij het gemeten hebben, hiervoor kan het vanalles zijn....

Dit zegt ons dus dat wij door de meting kunnen beinvloeden welk antwoord wij krijgen.
jaap

Anders geformuleerd: Door de meting wordt de gemeten entiteit dusdanig beinvloed,
c.q. veranderd, dat de uitslag van de meting geen juiste weergave is van de realiteit. :geslaagd:
Realiteit blijkt dus geen vaststaand gegeven, maar is afhankelijk is van de waarneming.

Senso:
Anders geformuleerd: Door de meting wordt de gemeten entiteit dusdanig beinvloed,
c.q. veranderd, dat de uitslag van de meting geen juiste weergave is van de realiteit.
Realiteit blijkt dus geen vaststaand gegeven, maar is afhankelijk is van de waarneming.

Klopt inderdaad, en ik zou nog wel verder willen gaan en dat is dat de werkelijkheid wordt bepaalt door de waarneming.
Werkelijkheid bestaat alleen in onze geest (tenminste degene die wij kunnen kennen) de meting zorgt er voor dat er een werkelijkheid bestaat.
onze zintuigen zijn de hele dag bezig met meten en zorgen voor een realiteit die wij willen bepalen.

Origineel geplaatst door (f.a.q.)
Klopt inderdaad, en ik zou nog wel verder willen gaan en dat is dat de werkelijkheid wordt
bepaalt door de waarneming. Werkelijkheid bestaat alleen in onze geest (tenminste degene
die wij kunnen kennen) de meting zorgt er voor dat er een werkelijkheid bestaat.

Gaat nog niet ver genoeg. :D Dat de waarneming de werkelijkheid zou bepalen is ook slechts
een idee. De werkelijkheid bestaat volledig onafhankelijk van onze waarneming, die uitsluitend
dient voor onze eigen oriëntatie en een vruchteloze poging om enige betekenis te geven aan
ons bestaan.
De échte werkelijkheid is deze:
Op galactische schaal zijn wij (en de rest van onze biosphere) slechts een microscopisch dun
laagje schimmel op een minuscuul en irrelevant knikkertje. Dat één of meer schimmel-cellen
op dat knikkertje menen door middel van waarneming of meting de werkelijkheid te kunnen
doorgronden is nou niet zo héél erg doorslaggegevend voor de realiteit van het universum. :dubbel:

Op galactische schaal zijn wij (en de rest van onze biosphere) slechts een microscopisch dun
laagje schimmel op een minuscuul en irrelevant knikkertje. Dat één of meer schimmel-cellen
op dat knikkertje menen door middel van waarneming of meting de werkelijkheid te kunnen
doorgronden is nou niet zo héél erg doorslaggegevend voor de realiteit van het universum. :dubbel:

hmmm en wat zijn beschimmelde knikkers dan, galactisch gezien he

Gaat nog niet ver genoeg. :D Dat de waarneming de werkelijkheid zou bepalen is ook slechts
een idee. De werkelijkheid bestaat volledig onafhankelijk van onze waarneming, die uitsluitend
dient voor onze eigen oriëntatie en een vruchteloze poging om enige betekenis te geven aan
ons bestaan.
De échte werkelijkheid is deze:

Dat waarneming de werkelijkheid bepaalt een idee is, dat weet ik.
Alleen een uitspraak over een onafhankelijke werkelijkheid is irrelevant. Want het enige waar we zeker van kunnen zijn is dat ons eigen bewustzijn een beeld tot ons brengt. De rest is speculatie.
tenminste dat denk ik
voor de rest geloof ik graag dat ik god van mijn eigen wereld ben, mijn eigen werkelijkheid wil ik graag kunnen doorgronden. De werkelijkheid daarentegen wordt lastig....

groetjes

jaap

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back